Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En liten fråga från en nybörjare: hur fasen hittar man sympati för sina karaktärer? Har en historia på gång om tre skogs-gubbar som bråkar om ett träd som fällts på fel tomt. Men jag försöker komma vidare och det är svååårt och jag förstår att jag måste hitta en ingång så att jag känner med dom och tycker om dom. Någon som har tips på hur man bär sig åt??

Tacksam för svar

Postad

Om jag minns rätt så var originalfrågan hur man skapar sympati för karaktärer som beter sig illa.

Några knep:

- Visa *varför* någon beter sig illa. Exempelvis, en skogshuggare som slåss är inte speciellt sympatisk. Däremot, om vi först ser honom skriva på skilsmässopapper, så förstår vi att han bråkar pga att han mår dåligt.

- Ge personen en stark önskan vi kan sympatisera med. Exempelvis, han behöver sälja sin skog (vilket leder fram till bråket) för att kunna betala för sin sons operation.

- Visa både personens dåliga OCH goda sidor. Exempelvis, han bråkar, men han matar också hemlösa katter.

- Skapa trevliga, sympatiska människor, som bråkar för att de har radikalt olika synsätt i någon fråga. Exempelvis, en man vill sälja skogen så att en väg kan byggas och rädda jobben i bygden, medan en annan man vill behålla skogen för miljöns skull.

Och om inget av de ovanstående fungerar, ge honom en hund :)

Postad

Om man vill ha en sympatisk osympatisk karaktär, så måste man göra den karaktären till den mest sympatiske. Dvs om du ska ha en seriemördare som hjälte så måste skurken vara ännu värre!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...