Gå till innehåll

Nikon D90 med filmfunktion


landen

Recommended Posts

Har nu vart i på fotomässan och testat lite olika kameror, var även på expert idag och filmade lite med D90 för att testa hur det var att redigera i datorn. Varken final cut eller premiere verkar gilla D90s format. Som jag förstått det hela måste man konvertera filerna för att kunna redigera. Någon som har tips på bra "workflow" för filmer från D90?

 

Nu testade jag att konvertera med ett gratisprogram (MPEG-streamclip) till Apple Intermediate codec, är detta optimalt? Ska tilläggas att filen blev över dubbla storleken och vad jag kan tycka se, aningens mörkare.

 

Såg dina filmer sound_front riktigt stiliga, vore intressant att höra hur du gör med materialet från kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

För att lära sig om D90 & dess workflow föreslår jag vimeos D90 forum http://www.vimeo.com/groups/d90/forums

 

Jag sittter hemma på en PC med CS4 & har installerat mainconcept's demo plugin som löser allt. (endast vattenstämpel om du använder deras codec vid export, vilket inte är nödvändigt)

 

Tack landen ! Jag öppnar alltså upp dem i CS4:a direkt. klipper, graid'ar med nya MB, kör numera stairstep removal i AE & sen är det färdigt.

 

 

 

Har nu vart i på fotomässan och testat lite olika kameror, var även på expert idag och filmade lite med D90 för att testa hur det var att redigera i datorn. Varken final cut eller premiere verkar gilla D90s format. Som jag förstått det hela måste man konvertera filerna för att kunna redigera. Någon som har tips på bra "workflow" för filmer från D90?

 

Nu testade jag att konvertera med ett gratisprogram (MPEG-streamclip) till Apple Intermediate codec, är detta optimalt? Ska tilläggas att filen blev över dubbla storleken och vad jag kan tycka se, aningens mörkare.

 

Såg dina filmer sound_front riktigt stiliga, vore intressant att höra hur du gör med materialet från kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att lära sig om D90 & dess workflow föreslår jag vimeos D90 forum http://www.vimeo.com/groups/d90/forums

 

Tack landen ! Jag öppnar alltså upp dem i CS4:a direkt. klipper, graid'ar med nya MB, kör numera stairstep removal i AE & sen är det färdigt.

 

Vad menar du med "graid'ar med nya MB", jag kör Mac och funderar på vilken codec det är man ska installera, fanns ju en del att välja på.

Angående stair step removal, gör du detta med den färdiga filen från Premiere, när du klippt osv, eller gör man det på klippen innan man lägger in dem i premiere. Sen funderar jag på vad låten heter i din reel, låter som Beth Orton eller något...

Länk till kommentar
Share on other sites

Umm är det bara jag som är ruggit skeptisk till D90´s filmfunktion.. vill ni filma HD med eran fotokamera så testa även Lumix LX3. Har just köpt en och den filmar i i 720/24p helt okej bildkvalite faktiskt men märks direkt att det inte är en filmkamera då det precis som D90, Mark2 osv får skumma artifakter samt har allt annat än antiskakfunktion. Ger dock väldigt fina färger och kan filma oavbrutet tills minneskortet tar slut, ca 14min på 8gb. Workflowet kunde inte bli enklare, kameran rak in i datorn via USb, direkt import till Final Cut sen graida mm mm. Kommer göra min filmskola / behinde the scens med denna så det kommer upp ett resultat framöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Umm är det bara jag som är ruggit skeptisk till D90´s filmfunktion.. vill ni filma HD med eran fotokamera så testa även Lumix LX3. Har just köpt en och den filmar i i 720/24p helt okej bildkvalite faktiskt men märks direkt att det inte är en filmkamera då det precis som D90, Mark2 osv får skumma artifakter samt har allt annat än antiskakfunktion. Ger dock väldigt fina färger och kan filma oavbrutet tills minneskortet tar slut, ca 14min på 8gb. Workflowet kunde inte bli enklare, kameran rak in i datorn via USb, direkt import till Final Cut sen graida mm mm. Kommer göra min filmskola / behinde the scens med denna så det kommer upp ett resultat framöver.

 

De flesta som köper D90n är nog medvetna om detta, men finns ändå en del som väger upp enligt mig. Sedan finns det ju en del lösningar för att fixa det du nämner. Lumix LX3 ser jag inte som ett alternativ då den saknar det jag vill åt hos D90, stor sensor = kort skärpedjup. Och givetvis utbytbar optik. Kunna filma med extrem vidvinkel eller tele utan att behöva sätta på en sunkig lins. Sen vet jag fortfarande inte vad "graida" betyder...

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast då måste väl renderingen göra om varje 25p ruta till två st i 50p? Därav ingen hastighetsskillnad. Annars skulle det krävas dubbelt så många filmade frames för att göra det till 50fps från 25.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jajjamensan, det resultatet får jag i alla fall när jag renderar med PPro CS3. Slutsatsen jag kan dra är alltså att renderingen inte snabbar upp 24fps till 25fps vid rendering, den organiserar bara om bildrutorna eller något annat fuffens. Man får alltså lägga in video från D90 på en 25fps tidslina och försöka snabba upp ljudet och synka det så gott man kan. Frågan är om ens det funkar. Blir ett klipp i 24fps automatiskt snabbare när man lägger ut det på en 25fps tidslina? Det fungerar med stillbildssekvenser, men jag har inte testat med video ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är klart enklast, men då får man stå ut med att var 24e bildruta dupliceras. Knappt märkbart om man inte tänker på det, men det resulterar i ett litet "hack" i slutet på varje sekund. Dessutom verkar sneda linjer bli väldigt pixliga av någon för mig okänd anledning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är klart enklast, men då får man stå ut med att var 24e bildruta dupliceras. Knappt märkbart om man inte tänker på det, men det resulterar i ett litet "hack" i slutet på varje sekund.

 

Får man inte det här problemet även om man lägger in 24p på en 25p tidslina?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag öppnar alltså upp dem i CS4:a direkt. klipper, graid'ar med nya MB, kör numera stairstep removal i AE & sen är det färdigt.
För att komma tillbaks till arbetsflödet en stund, jag är också intresserad av hur du löser det praktiska med att flytta den färdigredigerade videon till AE för stairstep removal och sen tillbaks till PPro. Renderar du till TIFF vid båda tillfällena eller har du hittat på något enklare och mer utrymmesvänligt sätt?
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är även nyfiken på bästa arbetsflödet för MAC. Jag har filmat en del nu och de AVI-filerna jag får från kameran kan jag ej klippa direkt i Premiere eller Final Cut, jag öppnar nu dessa filer i Quicktime för att sedan spara som MOV.

 

Detta tar ingen tid utan går på ett par sekunder, men jobbigt att behöva göra det för varje fil, då det inte verkar gå att automatisera. Sedan funderar jag på om jag förlorar någon kvalité på detta, vad gör quicktime med filen egentligen? Bäddar den bara in MJPEG i MOV istället för AVI?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Vad menar du med "graid'ar med nya MB", jag kör Mac och funderar på vilken codec det är man ska installera, fanns ju en del att välja på.

Angående stair step removal, gör du detta med den färdiga filen från Premiere, när du klippt osv, eller gör man det på klippen innan man lägger in dem i premiere. Sen funderar jag på vad låten heter i din reel, låter som Beth Orton eller något...

 

Som "StenR" så fint förklarade så menar jag att jag färgkorrigerar i Magic Bullet Looks. På Mac vet jag inte precis. Men det står en massa om detta på dvxuser.com & även på vimeos forum. Jag kör med http://www.accusoft.com/picvideo.htm Men annars funkar main concept utmärkt. Kanske går tillbaka till det då det flöt på bättre på min dator & jag ser ingen kvalitéts skillnad. Main concept finns som demo där det endast blir vattenstämpel om man exporterar med deras kodek vilket man inte behöver. Men På mac verkar det fungera lite anerlunda då dessa codec ej fungerar till mac vad jag vet.

 

Ang. Musiken i min gamla reel så är det "It's time - Me and Nettan" http://www.myspace.com/meandnettan (Som jag har plåtat en musikvideo till på D90. Big NO NO! haha... Kommer snart)

 

Hurvida Man bör Filma HD med sin D90 eller inte är väll upp till var & en. Alla DSLR kameror som hitentils har släppts har problem. Men det betyder inte att man kan leka med sin konsumentkamera & göra snygga grejer. Det är ju inget att tjafsa om. (Man borde tjafsa med ingenjörerna som släpper kameror som inte håller måttet). Man kan ju se det på andra hållet & säga som så att jag jobbar en hel del med RED kameran & den har en massa problem i allt från vitbalas till workflow & att filma dåliga ljusförhållanden. Men det är ju fortfarande en skit grym kamera för en billig peng. D90 / 5D Mark2 är Billiga & förvånar mig & många andra i video kvalité men dem är före sin tid & har mycket små problem. Men man kan klämma ut jävligt snygga grejer. Sen är det upp till var & en vad man vill använda kamerorna till. Det spelas redan in musikvdieos, långfilm & reklam på dem! Kolla in detta testet om ni inte har gjort det än: http://nrkbeta.no/red-vs-canon-5d-mkii-del-1/

 

@Nobert

Jag renderar ut en okomprimerad .avi efter jag är helt klar i premiere. In i AE sen tillbaka & lägger grafik sen komprimerar jag till webben. Detta är på papperet långt & tungt, men går snabbt i praktiken med en hyfsad dator & kortare projekt. Men man kan ju hoppa mellan projekten via dynamic link. Men jag förstår inte hur det skall fungera då man vill in i ett redan skapat projekt/ composition & byta ut video filen. Detta kanske någon kan hjälpa mig med? Men annars ser jag inga problem med D90 & en PC med CS4. Jag stoppar in minneskortet & kopierar över filerna & börjar klippa direkt i dem. Så jag ser ingen skillnad på att Nikon & Canon där?

 

@

Landen

Jag tror inte du förlorar något väsentligt i kvalitet då många verkar göra på detta viset eller konvertera till andra material & online’a typ. Men sök i forumen så hittar du säkert något!

 

Lycka till & ha en bra dag på er alla. Kolla gärna in mitt senaste test som är ett försök att få ut en renare bild utan film trams look. http://www.vimeo.com/3870406

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...