Joey Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Tja jag skulle vilja ha med en eller fler animerade gubbar i min film, Och sedan lägga till röster till denna/dessa. Jag vill alltså ha både riktiga skådespelare och animerade gubbar. 1. Är det möjligt? 2. I så fall, vilket program är bäst för detta? 3. Var finns tutorials? // Joey 0 Citera
Mega99 Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 1. Ja 2. Varierar från person till person, själv föredrar jag 3Ds Max. 3. Google 0 Citera
Joey Postad 22 augusti 2008 Författare Postad 22 augusti 2008 1. Ja 2. Varierar från person till person, själv föredrar jag 3Ds Max. 3. Google ok tack! kan du skicka nån tutorial-länk som du tycker att jag ska andvända får att få det så bra som möjligt? Du kan säkert det här mycket bättre än mig! 0 Citera
Mega99 Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 ok tack! kan du skicka nån tutorial-länk som du tycker att jag ska andvända får att få det så bra som möjligt? Du kan säkert det här mycket bättre än mig! Nej. Alla behöver lära sig googla förr eller senare, nu verkar vara en bra tid för dig. 0 Citera
Joey Postad 23 augusti 2008 Författare Postad 23 augusti 2008 Nej. Alla behöver lära sig googla förr eller senare, nu verkar vara en bra tid för dig. hehe ok. Men jag har en till fråga, när man har en animerad gubbe hur får man då in den i sin film? chromar man? 0 Citera
Team_fagott Postad 23 augusti 2008 Postad 23 augusti 2008 hehe ok. chromar man? ja man (chroma)keyar in dem. 0 Citera
mawi Postad 23 augusti 2008 Postad 23 augusti 2008 chromar man? Nej. Läs hjälpavsnittet om rendering i ditt program. 0 Citera
Zyx Graphics Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Man renderar ut det med en alpha mask. d.v.s. att allt som inte är gubben kommer att vara transparant. Men då måste du rendera som t.ex. TIFF sequence. Alla format stöder inte alpha masker. 0 Citera
Mega99 Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Ja, det går att göra på alla möjliga sätt, du väljer själv vilket du föredrar. 0 Citera
mawi Postad 24 augusti 2008 Postad 24 augusti 2008 Det handlar inte om att göra som man föredrar, det handlar om att lära sig göra rätt. Rätt sätt är den metod som ZYX beskrivit ovan. Det är en helt absurd arbetsmetod att rendera med grön bakgrund i syfta att "chroma" sig till en alpha som du kan få gratis direkt ur renderingen. 0 Citera
Stefan_holst Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 Det handlar inte om att göra som man föredrar, det handlar om att lära sig göra rätt. Rätt sätt är den metod som ZYX beskrivit ovan. Det är en helt absurd arbetsmetod att rendera med grön bakgrund i syfta att "chroma" sig till en alpha som du kan få gratis direkt ur renderingen. Det är en helt absurd idé över huvudtaget att få in "gubbar" i en film från 3dmax via tutorials. 0 Citera
Joey Postad 25 augusti 2008 Författare Postad 25 augusti 2008 Det är en helt absurd idé över huvudtaget att få in "gubbar" i en film från 3dmax via tutorials. Jaha? Hur tycker du att jag ska göra då? 0 Citera
Zyx Graphics Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 Det är en helt absurd idé över huvudtaget att få in "gubbar" i en film från 3dmax via tutorials. Varför? Jag lärde mig Maya med Tutorials och har gjort 3D jobb åt företag som Absolut Vodka, Nokia, Fordonslagret, SDR Gruppen, Svensk Profil, SAE Filmskola, och många fler. 0 Citera
Mega99 Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 Jag tycker att folk kan göra exakt hur de vill. Skulle ena sätter gå lite saktare eller så, så kvittar det- Huvudsaken är ju att personen uppnår det önskade resultatet. 0 Citera
mawi Postad 25 augusti 2008 Postad 25 augusti 2008 Jag tycker att folk kan göra exakt hur de vill. Visst, folk får rota ut CG:n om dom vill det. Fakta kvarstår dock att det är fullständigt onödigt att lägga dit bakgrund bara för att kunna ta bort den. 0 Citera
Nicke_92 Postad 27 augusti 2008 Postad 27 augusti 2008 Visst, folk får rota ut CG:n om dom vill det. Fakta kvarstår dock att det är fullständigt onödigt att lägga dit bakgrund bara för att kunna ta bort den. men om programmet man redigerar i inte stödjer transparenta format har man inget val... 0 Citera
Zyx Graphics Postad 27 augusti 2008 Postad 27 augusti 2008 men om programmet man redigerar i inte stödjer transparenta format har man inget val... Vad skulle det vara för program? 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 27 augusti 2008 Postad 27 augusti 2008 men om programmet man redigerar i inte stödjer transparenta format har man inget val... och vilket program stöder chroma-key men inte alpha-kanal? 0 Citera
Nicke_92 Postad 28 augusti 2008 Postad 28 augusti 2008 Vad skulle det vara för program? Bara tänkte... 0 Citera
Nicke_92 Postad 28 augusti 2008 Postad 28 augusti 2008 och vilket program stöder chroma-key men inte alpha-kanal? touché... 0 Citera
Stefan_holst Postad 29 augusti 2008 Postad 29 augusti 2008 Jaha? Hur tycker du att jag ska göra då? Vill du göra en videofilm? -Varför inte ha fler sådisar tillexempel, varför skapa i ett 3d program en "gubbe" vad vinner du på det? Vill du lära dig 3d? -Det är helt möjligt att göra med tutorials, men låt mig säga, det är så mycket tutorials att gå igenom för att få ett antal fotorealistiska 3d animerade figurer att du hinner nästan glömma din film innan du är färdig med dessa. Jag var på dåligt humör när jag skrev första svaret till dig därför blev det lite snäsigt. Film är kul och 3d är kul men de är hantverk som man har en pensel och färg så tar det tid att lära sig bli Da Vinchi. Varför? Jag lärde mig Maya med Tutorials och har gjort 3D jobb åt företag som Absolut Vodka, Nokia, Fordonslagret, SDR Gruppen, Svensk Profil, SAE Filmskola, och många fler. Jo, du har rätt! Men inte la du in ett anbud på att göra en reklam film för Absolut Vodka och sedan började googla om 3d program, tutorials för modellering, uv mapping, shading, lightning, rendering etc, etc. Jag tror att du kunde en hel del innan du gjorde de där reklamfilmerna. 0 Citera
Zyx Graphics Postad 29 augusti 2008 Postad 29 augusti 2008 Jo, du har rätt! Men inte la du in ett anbud på att göra en reklam film för Absolut Vodka och sedan började googla om 3d program, tutorials för modellering, uv mapping, shading, lightning, rendering etc, etc. Jag tror att du kunde en hel del innan du gjorde de där reklamfilmerna. Nej. Jag tittade igenom c:a 250 tutorials innan Absolut jobbet. många tutorials tittade jag igenom mer än 3 ggr. Däremot så tog jag på mig jobb som jag visste jag inte klarade av och på det viset kände press att verkligen lära mig sånt som jag annars alldrig lagt ner tid på. Jag pluggade t.o.m fotografí och ljussättning för att lära mig hur olika material beter sig mot olika ljusförhållanden. Pluggade fotografi även för att lära mig så mycket som möjligt om HDR. Jag skapar mina egna HDRI spheres och använder de för att belysa mina 3D projekt. Men även det lärde jag mig via tutorials och olika hemsidor. Men gubbarna han ska göra kommer självklart inte att se ut som Golom i sagan om ringen men efter varje försök så kommer han att lyckas bättre o bättre. Vem vet.. om några år kanske han är i USA och jobbar för pixar :) 0 Citera
Stefan_holst Postad 30 augusti 2008 Postad 30 augusti 2008 Nej. Jag tittade igenom c:a 250 tutorials innan Absolut jobbet. många tutorials tittade jag igenom mer än 3 ggr. Däremot så tog jag på mig jobb som jag visste jag inte klarade av och på det viset kände press att verkligen lära mig sånt som jag annars alldrig lagt ner tid på. Jag pluggade t.o.m fotografí och ljussättning för att lära mig hur olika material beter sig mot olika ljusförhållanden. Pluggade fotografi även för att lära mig så mycket som möjligt om HDR. Jag skapar mina egna HDRI spheres och använder de för att belysa mina 3D projekt. Men även det lärde jag mig via tutorials och olika hemsidor. Men gubbarna han ska göra kommer självklart inte att se ut som Golom i sagan om ringen men efter varje försök så kommer han att lyckas bättre o bättre. Vem vet.. om några år kanske han är i USA och jobbar för pixar :) Du påminner om hon i "Underbar och älskad av alla : Och på jobbet går det också bra." :) 0 Citera
Zyx Graphics Postad 30 augusti 2008 Postad 30 augusti 2008 Har inte sett den men när du säger sådär så måste jag nästan hyra den :) 0 Citera
Jompe34 Postad 28 oktober 2008 Postad 28 oktober 2008 1. Ja 2. Varierar från person till person, själv använder jag mig av Cinema 4D, dock har jag animerat i över 2 år och kan säga dig att animera en karaktär/gubbe med realistiska rörelsement blir är STOR utmaning. :P 3. GoogleIsYourFriend.com annars kan du checka Tutorialized.com men ja tror inte att dom har nån tutorial på just att skapa gubbar. Lycka till. ;> 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.