Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Ni kanske tycker jag är lite mesig nu men jag har funderat på det här sen jag blev medlem.

Nästan alla filmer, om inte rent av alla, som läggs upp här handlar om våld i olika former.

Många handlar om krig, en hel del handlar om psykopater, mördare, monster o.s.v.

Det måste finnas lite djupare teman att göra film om. Jag har läst en hel del manus som lagts upp här och många är jättebra.

Varför speglas inte det i filmerna som läggs upp?

Kan det vara så att ni som skriver manus inte filmar och ni som filmar inte gillar att skriva manus. I så fall kanske ni borde sammarbeta och bredda på era horisonter.

Jag ser att det finns mycket potensial men tyvärr så blir sällan resultatet nått som jag njuter av att titta på.

Missförstå mig rätt :). Jag tycker inte att det är fel att göra film om krig, psykopater o.s.v. men det är ganska enformigt här.

Vad tycker ni? Är det bara jag som tänker i de här banorna?

http://www.yablo.se

Postad

Jag håller med dig. Jag tror att en del av förklaringen är den relativt låga medelåldern här. När jag var 14 var jag inte heller så värst intresserad av livets mysterier.

Vad jag saknar i dom filmer som läggs upp här är passion, Eller viljan att berätta en historia (filmmediets huvudsyfte). Teknik och effekter ligger oftast högre på listan.

Ytligheten speglar också den tid vi lever i. Ytlighetens tidevarv är här. Kolla på biotoppen, musiktoppen,boktoppen eller vilken lista du vill. Allt är skapat med en baktanke och överväganden för bästa möjliga resultat och effekt. Produkter istället för konst.

Vapenfetish och militärkläder och Har aldrig intresserat mig. Men handen på hjärtat. Hur mycket uppskattade man Bergman, Tarkovsky och kurosava när man gick på högstadiet? Kanske för att man hade så dåliga referenser. jag menar det är inte mycket av av den dynga jag såg i mina unga år som jag skulle kuna tänka mig att se om.

Dom lite äldre filmkreatörerna har ju oftast mindre tid att förverkliga sina projekt, eller så har dom/vi för stora ambitioner och krav? Kanske har vi glömt att man kan göra film för skoj skull.

Postad
Ja jo, för nuvarande så tycker jag om att göra action och våldsfilmer. Men det kanske ändras sen. Men just nu är det action, roligare att göra :D

Inget fel på våld och acition i princip (Curbric, Tarantino, Burton). Broblemet är att få har någon vilja att berätta en historia, att våldsskildringen i sig blir blir det enda relevanta i filmen.

Postad
Jag tror att en del av förklaringen är den relativt låga medelåldern här.

Det stämmer nog det du säger. Hade inte tänkt på att många här är ganska unga. Själv är jag 29 så det måste vara det.

Synd att de som skriver manus inte gör film av dom. Som jag skrev tidigare så finns det många som är faktiskt ganska bra.

Själv så skriver jag ingenting fast jag haft lust att göra det länge. Min dröm är att göra fullängd film men utan manus blir det ingen film :(

Teknik och effekter ligger oftast högre på listan.

Håller med på den punkten oxå.

Jag är 3D animerare och håller på med specialeffekter dagligen men det är bara för att stärka en berättelse. Man baserar alldrig en film på effekter. Effekterna blir snabbt omoderna och är filmen baserad på det så förlorar filmen all värde efter bara några månader.

Vem som helst som kan lite 3D och after effekts kan göra det mesta som finns i Matrix filmerna men det är inte det som gör filmen bra. Det är den grymma storyn som ligger bakom succén.

http://www.yablo.se

Postad
Inget fel på våld och acition i princip (Curbric, Tarantino, Burton). Broblemet är att få har någon vilja att berätta en historia, att våldsskildringen i sig blir blir det enda relevanta i filmen.

Ja och det försöker jag göra, men det är oerhört svårt att få bra. Jag kommer att försöka göra det till min krigsfilm, men det kommer nog inte bli den bästa. Jag bara vet inte hur jag ska utforma det :(

Men... Det är det som är det roliga, att utvecklas!

Kommer ihåg mina första filmer, dom var helt NUTS! Det vara bara random typ springa runt, långa klipp, ingen som helst story. Nu har jag utvecklats lite mer men det behövs mycket fortfarande mycket träning och det vill jag.

Jag gör intensivt hela tiden filmer, nu i två år framåt kommer jag att göra ett antal filmer... När jag fyller arton så sätter dom stora projekten igång. Alla med ett litet påbörjat manus hehe.

Längtar verkligen tills jag blir arton, man kommer att vara lite mer erfaren, skådisarna ser äldre ut, myndig, ta sig till avlägsna områden med bil, man blir tagen seriösare och så får jag göra dom stora projekten jag vill göra :D + mycket mer!

Ville bara säga det^^ :D

Postad

Det måste finnas hopp. Vad är annars meningen med allt? Men vi har redan trampat långt ner Crazy frog, Kicki Danielsson, Beck, tv4 och bimbo-blogg träsket. Det kanske är en ny digerdöden som behövs?

Postad

Det är klart att det finns hopp. Det finns ju så mycket mer än "Crazy frog, Kicki Danielsson, Beck, tv4 och bimbo-blogg träsket". Det är bara att styra blicken ditåt.

Skit kommer alltid finnas. Populär skit också. Se det som en antites till kvalitet... Vad nu kvalitet är (... men den diskussionen har redan behandlats i andra trådar).

Postad

Har också tänkt på det, att det finns många bra manus här men man ser nästan aldrig inget av dom i en film här...

Jag hade tänkt att försöka få med några kompisar på att göra en film, efter ett manus som fanns här på voodoo (fråga den som gjort det såklart), som lite träning kan man väl säga, men jag känner ingen som är filmintresserad på samma sätt här, och det är det som sätter stopp för att kunna prova nya grejer än bara små typ "effekt-test-scener" i trädgården med sig själv och kameran på ett stativ.

Sen såklart, känns det som att åldern är en begränsning, vet inte varför, men men...

Många sitter inne med utrustning som duger väl för att göra en bra film,; Hv20 med hemmabyggd dof adapter, kanske en hel steadicam-rig, vem vet, och någon kanske har en massa arbetslampor ligger hemma i garaget, nån kanske har ett elverk osv.

Men det är just det att träffa flera filmintresserade (skapa film då) som är mitt problem iaf..

Jag vet att man säkert kan få kontakter i gymnasiet, men det känns jobbigt att bara behöva vänta på något sätt....

/Stefan L

Postad

Steffe: Det är där budgeten kommer in skulle jag tro. Är du ensam och har en idé du vill förverkliga och inte kan få tag på passionerat folk gratis från din omgivning så får du annonsera efter folk. Antingen får du annonsera efter folk som är duktiga på sin sak och betala dem en summa pengar eller så annonserar du helt enkelt efter andra som är på din nivå och som går omkring med lika drömmar som du. Jag har samma problem, och jag tror det är en lösning om du inte vill läsa film i skola.

Tillbaka till topicen. Det är ju uppenbarligen mycket lättare att skriva ett manus med lite djupare karaktärer, skapa relationer och konflikter och sådant än att göra en bra film av det. Duktiga skådespelare krävs för att göra en sån film bra. Med dåliga skådespelare kan ett väldigt bra manus bli en väldigt misslyckad film. Då jag endast har tillgång till några få vänner som skådespelar passar jag mig för att skriva för mycket dialog eller gräva för djupt i karaktärerna. Då satsar jag hellre på det säkra kortet - mer action, mindre snack. Det är i alla fall min motivering till att ni inte ser mer kärleksfilmer från min sida. ;)

Postad
Kan det vara så att ni som skriver manus inte filmar och ni som filmar inte gillar att skriva manus. I så fall kanske ni borde sammarbeta och bredda på era horisonter.

Det där är något jag brukar förespråka. Samarbeta mera!

Postad
Det är ju uppenbarligen mycket lättare att skriva ett manus med lite djupare karaktärer, skapa relationer och konflikter och sådant än att göra en bra film av det. Duktiga skådespelare krävs för att göra en sån film bra.

Jag läste nånstans något om att mycket som man uppfattar som bra skådespeleri egentligen bara är ett välskrivet manus. Det ligger nåt i det. Det är svårt även för den bästa skådespelaren att göra ett dåligt manus bra. Samtidigt kan ett bra manus få en skådespelare att "verka" bättre än de egentligen är. Ett viktigt knep för att framstå som bra skådis är alltså att välja sina manus med omsorg.

Jag håller alltså inte med om att det skulle vara lättare att skriva ett bra manus än att filma det.

Postad

Jag tycker att det är lättare att göra ett manus om man tänker mycket ytligt. Men om man ska gå djupare så är det nog svårare eller jag vet inte.

För att, det är lätt att skriva:

"EXT. Hus - Dag

Huset exploderar i tusen bitar."

Men det är svårt att göra ^^

Postad
Samtidigt kan ett bra manus få en skådespelare att "verka" bättre än de egentligen är. Ett viktigt knep för att framstå som bra skådis är alltså att välja sina manus med omsorg.
Absolut, det håller jag med om. Den skådespelare som väljer sina manus med omsorg har ju uppenbarligen också ett intresse av att framstå som bra. Har man tillgång till sånna skådespelare så kan man ju känna sig nöjd. Jag hävdar att man som manusförfattare också bör välja sina skådisar med omsorg för att framstå som en bättre författare. Hur bra man än har skrivit om karaktärerna så tycker jag att det krävs trovärdighet i skådespelet för att visa det. Naturligtvis spelar ju också regin en viktig roll här. Allt spelar roll.

Jag försöker bara påpeka att vissa filmer kan vara svårare eller lättare att genomföra när man har begränsade resurser. Att skriva ett manus kostar inte mer än pappret det är skrivet på och pennan det är skrivet med. Därför ser vi fler välskrivna manus än välgjorda filmer. Sen kan det ju vara så att ett manus spelar ut sig väldigt bra i huvudet på den som läser det. Det kan bli helt annorlunda på film. Det är mina teorier.

Postad

Jag tror inte heller att det är svårare att filma ett bra manus än att skriva det.

Det krävs mycket hjärna för att skriva nått som berör. Man måste kunna se saker o ting ur olika personers vinklar och verkligen förstå varför folk gör saker och tänker på ett visst sätt. Man måste ha bra fantasí och sätta sig in i situationer som kanske ingen nånsing upplevt. Man måste känna saker som är främmande för oss eller helt enkelt onaturliga.

Filma däremot är mer en teknisk konst. självklart kan man göra det på ett unikt sätt men har man tillgång till bra grejer och har koll på hur man ska använda dom så finns det en stor chans att slutresultatet blir bra (ur filmandets perspektiv).

Jag vet att stålar är jätteviktiga för att kunna göra en bra film men det behöver inte kosta flera miljoner. Planerar man ordentligt och får hjälp av folk, vilket man oftast får om man är en människa som ställer upp för andra när de behöver ens hjälp, så kan man gå långt.

Postad

Zyx Graphics: Nu skulle jag vilja svara något i stil med det du uttryckte så bra tidigare. De som skriver och de som filmar är oftast kanske inte samma människor, eller samma typ av människor. Vi ser ju faktiskt både tekniskt välgjorda effekt-test-filmer och dylikt och välskrivna manus här på voodoofilm. Jag vet inte om jag har märkt att det finns fler av det ena eller det andra. Det är när dessa människor sammarbetar som det kommer ut en välgjord film med bra story. Det samarbetas inte nog mycket, och därför ser vi fler välgjorda manus och/eller testfilmer utan story. Det är en annan teori.

Postad

Jag har iallafall utnyttjat voodoo till att hitta samarbete till två saker.

Mikkola heter en, han gör musik och ska göra hela soundtracket till filmen som jag ska göra efter den jag gör nu.

DiilMan (Ursäkta felstavning), vad jag vet bra på after effects... Håller på med min loggo animation för närvarande.

Sen för mig, så skulle jag inte kunna samarbeta med nån kameraman eller regissör för att jag vill helst göra det jobbet själv. Och dom flesta här på voodoo fokuserar nog på det.

Jag söker hela tiden ständigt nya aktörer, musiker och specialeffekts snubbar.

Jag skulle gärna ta del av ett manus för att jag har väldigt svårt för att göra det, särskilt spänningen. Men om jag skulle fråga skulle det säkert bli "Nä du är för ung".

Hmmph men jaja vänta tills jag blir lite äldre :D. Jag kommer iallafall göra filmer konstant och vad jag har märkt så ska jag skatta mig lycklig då jag har många som är sjukt intresserade och tycker att det är jättekul att vara med. Minst 10 stycken som verkligen är grunden. Ställer alltid upp, varav 3 av dom är lite mer utveckla och hur det ska vara. Har sett att det är många här på voodoo som vill, men har inte några som samarbetar med en.

Nu på voodoo så har jag ju hittat mer hjälp. Musik, ah äntligen unik musik :) Sen loggo animatör!

Mer samarbete ska jag försöka finna, mest folk som kan 3D och lite mer avancerade effekter, men i min ålder... Svårt att hitta folk som vill samarbeta med en. + att hitta nån som tycker om göra en specifik filmgenre.

Inte det direkt filosofiska inlägget men det jag försöker säga är att ju äldre man är (vad jag tror) är att man känner sig proffesionell och vill ha pengar för allt man gör åt nån. Är man ung så vågar man inte liksom ta emot eller fråga efter samarbete. Det har jag märkt.

Postad

Huset exploderar i tusen bitar."

Men det är svårt att göra ^^

Ett ord: Stopmotionlego ^^

Själv har jag ett par halvdana komedimanus på lager men mitt crew har övergett mig i stort. Tänker att posta dem om en stund, ligger på fjärde utkastet på en kortare sketch. Egentligen borde vi givetvis kollektivt inom Voodoo skriva en hel romansfilm med Brokeback Mountain-vibbar. Nu har jag inte hängt här tillräckligt länge för att få ett grepp om stammisarna men var det inte två styckna som alltid bråkade? Såg ett aprilskämt om det där i en gammal tråd. Släng upp dem i ett tält och sätt en kamera utanför såeh. Sånt funkar alltid.

Postad

Martin. Jag håller med om att det är svårare för er yngre att få gratis hjälp av oss som är lite äldre men jag tycker ni ska absolut fråga. Vem vet jag kanske kan hjälpa dig med nån 3D grej om jag känner att jag inte är allt för stressad med mina egna projekt. Plus att om du frågar så kan du även få tipps på hur du kan lösa problemet på egen hand. Men sammarbete är alltid bäst. Det jag vill att ni yngre ska tänka på är att försöka förmedla nått med era filmer. Jag vet att det kan vara svårt när det enda man gjort är att gå till skolan, sporta lite och vara med polare eller hemma med familjen. Men ni har säkert upplevt nånting som är värt att berätta. Eller kanske bara hört nått lite udda som har hänt någon i eran krets. Du säger att du gillar att göra action så om jag va du så skulle jag nog börja intervjua folk i min krets. kanske fråga vad det värsta som har hänt dom är .o.s.v. Till slut hittar du nån story som kan vara spännande att göra film om eller kanske utveckla storyn till nått eget.

Som sagt. Jag skriver inte själv men jag skulle kanske börja så om jag hade idétorka :)

Postad

Haha jadu Martin jag hjälper gärna till ;)

Jag är inte så bra inom just effekter, visst, kan en del, men inte så mycket inom 3D grafik, mene...allt inom datorer och sånt så...håller även på med musik, har som en liten studio nästan så att jag kan spela in gitarr och sånt :)

Slå en pling bara! ;)

/s

Postad
Haha jadu Martin jag hjälper gärna till ;)

Jag är inte så bra inom just effekter, visst, kan en del, men inte så mycket inom 3D grafik, mene...allt inom datorer och sånt så...håller även på med musik, har som en liten studio nästan så att jag kan spela in gitarr och sånt :)

Slå en pling bara! ;)

/s

Det är grymt, vi pratar mer över msn.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...