Christian van Caine Postad 6 augusti 2008 Postad 6 augusti 2008 Den 17:e Oktober släpps, enligt Imdb, filmatiseringen av ett av dom absolut bästa ****** spel som någonsin gjorts enligt mig, Max Payne! Tillsammans med Resident Evil 4 & Stalker dom enda jag spelat på VÄLDIGT länge jag faktiskt spelat igenom synnerligen många gånger & endå inte lessnat! Goddamn! Blev först orolig efter att ha sett alldeles för många riktigt rått-usla fanfilmer & inte en enda bra, men faktum är att trailern tyder på att dom faktiskt har tagit den grymma Payne-känslan på allvar här :-) Jo, jag vet att fanfilmer knappast kan jämföras med en schysst Hollywood-produktion, men dom fick mig att inse att det här spelet inte är helt lätt att fånga känslan av. Det räcker inte att nån tomte kutar omkring & tror han är cool, för att lyckas måste man på allvar ta tillvara på spelets paranoia, stämningsfulla karaktär & feta dos surrealism. Kan givetvis bli en stor hink med skit, men första intrycket blev utan tvekan positivt! Hoppas för helvete dom tar med den nerknarkade flamingon :-D Fler än jag som ser fram emot det här? 0 Citera
Christian van Caine Postad 19 augusti 2008 Författare Postad 19 augusti 2008 >Den 17:e Oktober släpps den på SF!!! http://www.sf.se/nyheter/nyhet?curl=cycube://internal/document/121066 Mirrors are more fun than television :-) 0 Citera
jmalmsten Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 >Den 17:e Oktober släpps den på SF!!! http://www.sf.se/nyheter/nyhet?curl=cycube://internal/document/121066 jag måste säga att jag, den evige pessimisten när det kommer till dessa filmer, är faktiskt riktigt intresserad efter ha sett trailern. http://www.apple.com/trailers/fox/maxpayne/ Mirrors are more fun than television :-) hehe... den har jag hört på ett tag:p 03:52... Nä faktiskt... jag har aldrig spelat spelet i fråga... men jag har länge velat prova det som blev första stora spelet att utnyttja bullet-time innan det blev uttjatat. 0 Citera
Raffe Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 NEEEEEJ!!! Håller med om att det är ett av de bästa (åtminstone PC-)spelen som gjorts. Tyvärr verkar ju filmen bli värdelös. M A R K W A H L B E RG Hur kunde det gå så fel? När de ändå ska förstöra adapteringen(?) så verkar de satsa på action fullt ut. Jag skulle slängt in (en bantad?) Michael Madsen eller annan hård kille med skön, hes, berättarröst. Jag skulle tagit vara på det speciella med spelet, d.v.s. sorgen. Den fruktansvärt snygga och gripande poesin som berättar hela handlingen. Smutsen. Alkoholismen. En kille som saknar anledning att leva, helt trasig både psykiskt och fysiskt och går på painkillers, ironi och hat för att nå sitt mål.... Kanske säljer baby-face-versionen av Max Payne mer biljetter? 0 Citera
Christian van Caine Postad 20 augusti 2008 Författare Postad 20 augusti 2008 Drar du alla dom där slutsatserna baserade på en enda skådespelare?? Skulle inte drista mig att påstå Max lider av alkoholism. Inte nånstans i hela spelserien så mycket som smuttar han på ens den minsta whiskeypinne, däremot har man pulvriserat baren fler gånger än jag kan räkna till :-) Spelet ÄR ett actionspel. Det GÅR att kombinera intelligens & styrka :-) Vad som däremot förvånar mig är att varesig Alfred Woden eller Vlad verkar vara med. Goddam vad jag ser fram emot spel nummer tre :-) 0 Citera
Raffe Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 En enda skådespelare? Det är ju huvudrollen, titelkaraktären. Det finns gott om actionspel. Det speciella med Max Payne är knappast action, utan hur coolt filmiskt/serietidningsaktigt den är berättad. Lite kritiskt tänkande, om jag får be. Påminner mig om Resident Evil-filmatiseringen. 0 Citera
Anhool Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 Wahlberg som Payne, fel. Mila Kunis som Mona Sax, väldigt fel. Ludacris som Jim Bravura? Nigga, please! Helt otroligt dåliga val av skådespelare men annars ser filmen ut att kunna bli rätt intressant. 0 Citera
Martin Öberg Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 Filmen blir säkert bra, men inte om man jämför det med May Payne. Jag ska se det som en annan historia inte May Payne så att jag inte blir besviken. 0 Citera
hampusforev Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 Spelet står ju så jäkla bra på sina egna ben, förstår inte varför de måste exploatera ALLA bra storylines? Max Payne gjorde sig bra på spel, kommer inte fungera på film. Men men, jag har haft fel förut. 0 Citera
Christian van Caine Postad 20 augusti 2008 Författare Postad 20 augusti 2008 Att såga hela filmen baserat på ett namn är inte kritiskt, det är något annat på "k". Jag har blivit MYCKET positivt överraskad av skådisar förut, speciellt av Will Smith i I Am Legend, men som jag tyckte sög svullen purjo tidigare i Frech Prince, så jag skulle inte bli förvånad vare sig han visar sig porträttera rollen perfekt eller suger golfbollar genom trädgårdsslangar. Vidare låter din lilla analys av allt att dömma som att du inte har spelat igenom spelen ordentligt. Klyschorna du rabblade upp är i stort sett identiska med vad jag hört förut...många gånger... i situationer när folk desperat försökt visa sig ha koll men raskt bevisat sig greppa i luften. Dessutom är det både pretto & enkelspårigt att vifta bort actionelement som mindre värda. Sånt tycker jag inte om. Kan du däremot motivera dig (på ett personligt sätt) så blir det lättare att ta vad du säger på allvar. Max Payne är inget äventyrsspel, det är ett actionspel. Det är inget drama, det är en thriller. Det är lika beroende av sina innovativa actionsequenser som av sina respektive fantastiskt välskrivna stories & surrealistiskt degenererade atmosfär. Bra action är skriven med intelligens & samsas i symbios med en bra story. Anhool: Har inte, vad jag vet, sett nåt med varesig Ludacris eller Mila Kunis, men är endå hoppfull :-) 0 Citera
Christian van Caine Postad 20 augusti 2008 Författare Postad 20 augusti 2008 Kom på en schysst jämförelse ifråga om action i samspel med välskriven & genomtänkt story...vilket dessutom råkar vara den ursprungliga inspirationskällan till hur slutresultatet av Payne blev från första början: Matrix :-) ....hoppas bara för fan att dom håller sig NOGGRANT från alla former av roterande bullet-time...det blev tjatigt redan med Matrix 1. Ren slowmotion däremot är jag väldigt svag för :-) 0 Citera
hampusforev Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 Såg precis trailern, och jag måste säga att jag blev jäkligt överraskad, positivt that is. Mark Wahlberg är ju ett totalt jävla skämt dock, hade tänkt Payne som en mycket mer råbarkad typ. Blev lättad när jag såg att filmen helt uppenbart är filmad på 35mm, hade hört att de tänkte köra på hd 0 Citera
jmalmsten Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 Som sagt, jag har inte spelat spelet i sig... och jag förstår orosmolnen i att "det som fungerar i spel är inte automatiskt bra på film"... vilket förresten gör att jag sitter som på nålar när det gäller Metal Gear Solid-filmen som ryktats om i snart 10 år... Där känner jag till storyn utan och innan. Spelen är cineastiska som få... men att få in lika mycket känsla på en 2timmars-film är inte det lättaste. Innan release klagade Hideo Kojima på att BlueRay-formatet egentligen var för begränsat... Sprillans ny hårdvara, större utrymme än någonsin tidigare... och han klagar redan? Jag vill köpa en PS3 och spela del 4!!! Jaja... det var ju Max Payne, inte Metal Gear som vi snackar om. Sänka film på grund av skådisar har jag slutat med. Speciellt efter War of the Worlds då jag såg att i rätt händer så kan även en galenpanna som Cruise fungera. Av det jag sett i bildväg från spelen så känns ju en sån som Viggo Mårtensen nära till hands med tanke på Eastern Promises. Men det är en actionfilm, there's no two-way about it. Och där falerar tanken på Viggo i stiliserad slow-mo. Andra ansikten jag får i skallen är Christian Bale eftersom han visat flera gånger att han utan vidare misshandlar sin kropp för att få fysiken som krävs, plus att han redan gjort en matrix-ripoff... den bästa av dom så att säga... bland annat på grund av att dom höll sig undan snurrande bullettime, Equilibrium. Men... även där... Jag tänker gå på känslan. Mark Wahlberg fungerar i trailern åtminstånde för mig som är oinitierad. Och jag väntar ivrigt på The Day The Earth Stood Still-remaken med Neo-Keanu som Klaatu. För även där... förutsättningarna är helt fel... men trailern vann över mig totalt (speciellt när jag såg den innan den halvtråkiga X-Files)... För vi väntar ju alla på en tv-spelsbaserad film som inte suger eller hur?;) 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 Jag håller verkligen med Raffe och tycker inte stilen på trailern var särskilt 'Max Payne'. Egentligen är storyn så pass filmaktig i spelet så någon bioduksversion behövs inte göras, men visst kommer jag se denna på bio ändå. Mark Wahlberg, nää. Sätt Jason Statham på alla såna här rullar, han kirrar biffen. 0 Citera
Raffe Postad 20 augusti 2008 Postad 20 augusti 2008 Christian. Jag hoppas att du blir nöjd med filmen. Kanske tillhör du den målgrupp som producenterna vill nå. Det verkar som att vi uppskattar olika saker med spelet. Jag uppskattade: poetiskt berättande av en rökigt hes VO, smutsiga lägenheter och regniga sunkiga kvarter, en fysiskt och psykiskt trasig människa som enbart har hämnd och painkillers som drivkraft, hur allt är hopplöst från början, skarp, ironisk dialog... Lite som Se7en, Taxidriver... Jag vet att man inte tagit tillvara på detta i filmatiseringen. Jag vet vad Mark Wahlberg står för. Det verkar som att du mest uppfattat cool action, vilket jag mest ser som något spelaren måste utföra, men som inte för handlingen vidare. Någon grym bullet-time scen hade räkt för mig. Håller med "lilla farbrorn" om att Jason Statham vore ett bra alternativ. 0 Citera
Anhool Postad 21 augusti 2008 Postad 21 augusti 2008 Sänka film på grund av skådisar har jag slutat med. Speciellt efter War of the Worlds då jag såg att i rätt händer så kan även en galenpanna som Cruise fungera. Vet att du bara tog War of the Worlds som ett exempel men jag tycker inte riktigt det är samma sak. War of the Worlds var en helt okej film men den hade ju inte så mycket med boken eller gamla filmen att göra. Vilken nisse som helst skulle ha fungerat för mig istället för Cruise, det var ju ny historia, nya karaktärer. Max Payne är ju Max Payne! Vi fans som spelat igenom båda spelen 5+ gånger vet redan hur Payne är och ser ut. Mark Wahlberg är inte Max Payne. Mila Kunis är INTE Mona Sax. Nåja, det är bra att de lagt ner relativt mycket pengar i projektet i alla fall. Jason Statham skulle vara ännu värre! Jisses. Om det nu måste vara riktigt kända skådespelare: Max Payne: http://www.mysteryisland.net/maddog.jpg Tidsmaskin, hämta Madsen, sätt honom på diet i några månader, go go go! Mona Sax: http://images.askmen.com/galleries/actress/famke-janssen/pictures/famke-janssen-picture-3.jpg Väldigt lik Mona och vem gillar inte Xenia Onatopp? 0 Citera
jmalmsten Postad 21 augusti 2008 Postad 21 augusti 2008 När jag tog WotW som exempel så var det för att jag kunde hela historien utantill när jag såg filmen... Jag hade gammla filmen (som liknar mer Independence Day än WotW) på dvd, jag hade läst boken, lyssnat på ljudboken, lyssnat på Orson Welles radio-program, lärt mig större delar av Jeff Waynes LP-musikal... och av dessa adaptioner... Stefan Spillbläcks utgåva var nog närmast orginalboken i känsla. Setuppen är egentligen fel... fel fel fel... att ta en vrickad action-stjärna och sätta honom i en film där han mest bara skitepåsig-rädd och bara vill fly fältet, få oss att faktiskt acceptera något så idiotiskt som nedgrävda invasions-maskiner som startas upp med hjälp av blixtar istället för kanonkul-cylindrar från Mars, och till råga på allt... det är en remake... Men på något vis fungerade det ändå. Jag hoppas som sagt på att nya Stillastående-Jorden-Dagen-filmen... ger samma goda resultat efter att jag hänförts av trailern på vita duken. Kom ihåg... samma år som Spillbläck gjorde sin så gjordes det en annan adaption från samma textmaterial. Där skulle det stämma mer till punkt och pricka... resultatet? http://www.youtube.com/watch?v=uftynBphp94 http://www.youtube.com/watch?v=3blWODE8pN4 ;) Och ett annat exempel. DaVinci-koden... där hade jag läst boken och tyckte den var riktigt bra... såg filmen och kände hur dom följt materialet till punkt och pricka... Så pass mycket att jag inte klarat av att se hela filmen igen. Det fanns inget nytt. Inget orginellt. Allt var precis så som man föreställt sig det utan att imponeras. Förutom att jag alltid såg framför mig John Rhys Davies som huvudondingen. Där fanns all potential och resultatet blev matt... Jag drar upp väldigt extrema exempel. Trailern till MP är visserligen inget mästerverk i känsla som The Day The Earth Stood Still-trailern var. Men det var inte WotW-trailern heller. Och att säga att det är Super Mario Brothers all over again är inte helt spikat för mig. Dom tar det i en lite annorlunda riktning som jag uppfattar det, men dom gör inte som i Death Race och förändrar allt från orginalet så mycket och tar bort så mycket intressant att det bara blir pinsamt iallafall. Jag menar... Death Race utan innocent bystanders? Det är ju som Smokey & the Bandit utan biljakt... Så det jag vill säga är väl mest att visserligen utlovar inte trailern någon Citizen Kane, men med tanke på hur konkurrensen i gruppen spel-till-film-filmer sett ut hitintills så är det nog en av de mest lovande filmerna där. Det är inte Uwe Boll, det är inte Paul "Wide Screen" Anderson. Var glad för det;) 0 Citera
Anhool Postad 21 augusti 2008 Postad 21 augusti 2008 http://www.youtube.com/watch?v=uftynBphp94 Lensflare i loggan - check. Magic Bulletpresets - check. Dålig CGI istället för nån tuff animatronic/stop motion - check. Vilken höjdarrulle! Den tackar jag för. Jeff Wayne's The War of the Worlds-spelet var också en höjdare. Mysigt RTS med finfina cutscenes. Mocap, glöm det! 0 Citera
Raffe Postad 21 augusti 2008 Postad 21 augusti 2008 jmalmsten. Som Anhool poängterar går det inte riktigt att jämföra med de filmer du tar upp. Titeln "Max Payne" säger allt vad det handlar om; en speciell karaktär, hans drag utgör allt det filmiga i spelet. Därför blir valet av huvudrollen väldigt känsligt. Speciellt när grundkaraktären är en hård jävel, med skäggstubb och cigarettmissbrukad röst - då blir det extra fel när man castar ett klassigt baby face med babyröst, som är känd som en B-skådis, så till den grad att Will Ferrell drev med honom på Oscarsgalan. 0 Citera
jmalmsten Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 jmalmsten. Som Anhool poängterar går det inte riktigt att jämföra med de filmer du tar upp. Titeln "Max Payne" säger allt vad det handlar om; en speciell karaktär, hans drag utgör allt det filmiga i spelet. Därför blir valet av huvudrollen väldigt känsligt. Speciellt när grundkaraktären är en hård jävel, med skäggstubb och cigarettmissbrukad röst - då blir det extra fel när man castar ett klassigt baby face med babyröst, som är känd som en B-skådis, så till den grad att Will Ferrell drev med honom på Oscarsgalan. Ok, bara för skojs skull... det är alltså annorlunda än att ta en avdankad sexsymbol som följer en av dom knasigaste religionerna hittills till en roll som arbetssam hamnarbetare i nutidens amerikanska hamnstad. När grundmaterialet handlar om en 1800tals-journalist i London... kan det bli mer fel som utgångspunkt?;) Eller byråkraten Douglas Quaid i boken We Can Remember it for You Wholesale får en total makeover och slutar som en biffig byggarbetare i Total Recall... Och jag tror nog att man kan hitta fler exempel där man i filmbranschen har flippat på huvudkaraktärens karaktär och lyckats. Jag tror mycket väl att det här kan bli dynga och ren skär piprens... men än så länge håller inte argumentet för alla de människor som inte spelat ett spel som ändå har några år på nacken...;) 0 Citera
Raffe Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 jmalmsten. "men än så länge håller inte argumentet för alla de människor som inte spelat " Nej, jag försöker inte övertyga er andra om att filmen kommer att vara dålig. Jag talar bara ur mitt perspektiv, som Max Payne-nörd. Sen talar vi generellt om hur valet av huvudroll kan påverka filmer. Och där håller tyvärr inte dina jämförelser. 0 Citera
Danell Postad 26 augusti 2008 Postad 26 augusti 2008 Lite Hitman-varning men jag håller tummarna! 0 Citera
_nemo_ Postad 29 augusti 2008 Postad 29 augusti 2008 Hmm, byt ut Marky Mark mot Keanu så ser det ut som Constantine 2. 0 Citera
jmalmsten Postad 29 augusti 2008 Postad 29 augusti 2008 http://www.aintitcool.com/node/38112 ^ Ny trailer Visst ser det lite fel ut med Mark... men jag gillar känslan i övrigt... och constantine har jag bara sett på pytteskärm på flyget till och från tokyo... måste försöka se den igen... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.