Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Intrigen är väl inte så dum, men karaktärerna är för svaga, i synnerhet huvudpersonen Erik. Hans motivation är oklar (och har en minst sagt godtycklig grund) och han är sällan drivande i historien. Huvudpersonen skall agera, inte reagera.

Jens agerande är också rätt underligt. Jag förstår att han har bevakat Erik och vet vad han sysslar med, men vem är så dum att han planerar ett rånmord tillsammans med någon han inte känner och inte kan lita på? Då Jens skall föreställa en härdad yrkeskriminell blir hans handlande än mer underligt.

Erik, Jens, Sara och Hugo behöver tydliga mål, och problem som hindrar dem att uppnå sina mål. Dessa individuella historier bör dessutom hänga samman tematiskt, vilket visar sig i vilka val de tvingas göra. Vad är Eriks viktiga val i filmen? Vilket är Jens? Etc.

Filmens inledning är lite trött men funkar tack vare att den planterar några frågetecken som jag blir sugen på att se rätas ut. Ett värre problem är att första och andra akten flyter ihop och blir rejält långsam under de många scenerna mellan Jens och Erik i sommarhuset. Scenerna saknar helt enkelt spänning och dramatik.

Ett förslag är att låta Jens vara omedveten om vad Erik sysslat med, så att scenerna dem emellan blir en mer jämlik viljornas kamp, där sanningen om vilka de är växer fram under scener med en inbyggd konflikt.

När det är dags att genomföra rånmordet blir filmen mer spännande, men det saknas en bomb under bordet, Hitchcock skulle ha sagt. Om Hugos möte med juggarna blev inställt, och att vi ser att han är på väg tillbaka i förtid, så blir det mer spänning i scenerna där kroppen skall döljas etc.

Lycka till!

/Jakob

Postad

Hej

Snabb respons får jag säga. Tack för det!

Zyx Graphics: Kul att du gillade den. Jag kommer inte att spela in den själv eftersom jag inte är någon filmare. Jag blev för en tid sen intresserad av att skriva i manusform efter att en kille gjorde manus och film på en novell som jag har skrivit. Så, ja, jag vet inte vad som kommer hända med det här manuset.

jbergman: Jag tror inte karaktärerna är för svaga, men att deras motiv kanske är lite för otydliga. Det är kanske därför du uppfattar deras agerande som underligt. Jens tex. är inte ute efter att samarbeta med Erik, han tänker använda Erik för att han kan koden till skåpet och för att spara tid, men att han skulle låta honom gå med livet i behåll var aldrig aktuellt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att målen är för otydliga. Eriks hämndlystenhet har klingat av efter han sett hur Sara blivit misshandlad men han är fortfarande besatt av att få reda på koden, det har som han säger "blivit som ett gift". Jens är ute efter pengar och hämnd men han har för mycket respekt/rädsla för Hugo för att genomföra ett rån med honom som tydlig avsändare. Sara vill komma ur ett förhållande där hon blir misshandlad och blir behandlad som en fånge. Hugo, ja, han vill förstås att allt skall vara som det är.

Jag skall kolla över scenerna mellan Erik och Jens, men jag är absolut inte ute efter en jämn kamp mellan dem. Jens är katten som leker med sin råtta.

Att Erik inte är agerande, förrän på slutet, är såklart medvetet. Det är en viktig del att han är passiv och osäker.

Det kan nog vara en bra idé att använda Hugos återkommande mer i slutet, jag skall fundera på det.

Tack igen

Ola

Postad
jbergman: Jag tror inte karaktärerna är för svaga

Om vi säger så här, är Erik en minnesvärd karaktär? Om inte, så är han för svag. En film i halvtimmesformatet klarar sig inte med en svag huvudperson.

Jens tex. är inte ute efter att samarbeta med Erik, han tänker använda Erik för att han kan koden till skåpet och för att spara tid, men att han skulle låta honom gå med livet i behåll var aldrig aktuellt.

Nä, jag misstänkte att Jens plan inte var att låta Erik leva, men faktum kvarstår att Jens drar in ytterligare en person i en väldigt skör situation. Tror han verkligen att Erik skall gå med på att Jens dödar hans ex utan att klaga? Och poängen att Erik är den ende som kan koden trots att Jens har kikat på inspelningarna känns rätt konstruerad. Och varför i så fall inte få Erik att avslöja koden i utbyte mot att Sara får leva (ett löfte som Jens naturligtvis inte behöver hålla)?

Jag vet inte riktigt vad du menar med att målen är för otydliga. Eriks hämndlystenhet har klingat av efter han sett hur Sara blivit misshandlad men han är fortfarande besatt av att få reda på koden, det har som han säger "blivit som ett gift".

Men det här är av ringa relevans för historien. Det är bara backstory. Det är det jag menar med att det är en godtycklig motivation. När man frågar sig varför någon handlar på ett visst sätt bör inte svaret vara att denne är "besatt" eller något liknande. Och är Eriks enda motivation verkligen att få reda på koden? Jag förutsatte att han tänkte använda den för att sno Hugos pengar.

Jens är ute efter pengar och hämnd men han har för mycket respekt/rädsla för Hugo för att genomföra ett rån med honom som tydlig avsändare.

Javisst, och det är inga fel på den motivationen, men varför finns det inga hinder ivägen? Istället råkar det av en händelse ha bosatt sig en kille i Jens kåk som har ägnat dag och natt åt att ta reda på koden till Hugos kassaskåp. Nä, trovärdigheten faller samman i mina ögon.

Sara vill komma ur ett förhållande där hon blir misshandlad och blir behandlad som en fånge.

Och ändå gör hon inget åt saken förrän hon får en lösning serverad på silverfat. Under den första genomläsningen av manuset trodde jag att det skulle visa sig att Erik och Sara planerat kuppen tillsammans, men tji fick jag.

Att Erik inte är agerande, förrän på slutet, är såklart medvetet. Det är en viktig del att han är passiv och osäker.

Jo, jag antog att det var medvetet, men det gör det inte till bra drama. Att Erik är passiv gör att det blir en tråkig film, medvetet eller ej. Ett alternativ är förstås att tona ned Erik än mer och göra Jens till huvudperson, för det är ändå honom manuset får mig att intressera mig för. Jag skulle nog ha blivit glad om Jens körde kniven i Erik, för Jens är mycket mer spännande.

/Jakob

Postad

Jag tror fortfarande inte att han är en svag karaktär, att göra honom mer agerande skulle göra honom till en annan än den jag vill visa. Då faller alltihop.

Jens är van vid att kontrollera människor med våld och hot, hela hans liv kretsar kring våld och rädsla. Det ger honom en kick att ha makt över människor.

Erik har suttit och övervakat huset i flera månader och undersökt filmerna mycket noggrant, det är klart att han kan få ut mer av det än vad Jens ser på morgonen. Det är svårt att se en kod som slås in på det sättet.

Jag förstår inte vad du menar att Eriks historia är av ringa relevans. Han kom dit fylld av hämndbegär, men begäret har svalnat efter hans upptäckter. Nu har han svårt att släppa det, och visst, han vill åt pengarna men har insett att det är ett svårlöst problem.

Jens har som, du skrev, upptäckt att Erik håller till i huset, kanske vet han precis vad han gör kanske har han bara ett hum. Det spelar ingen roll. Det viktiga är att Jens inte skulle ha gett sig på projektet om han inte kunde använda Erik, att tex göra inbrott och bryta upp skåpet skulle kunna leda tillbaka till honom. Han är ute efter ett sätt där någon annan får skulden. Har det verkligen ingen trovärdighet.

Du undrar varför Sara inte lämnar Hugo tidigare, tja det kan du ju fråga miljoner kvinnor i hennes situation. Hugo är en man som inte släpper ifrån sig vad han anser är hans och Sara spelar med och bidar sin tid.

Ola

Postad
Jag tror fortfarande inte att han är en svag karaktär, att göra honom mer agerande skulle göra honom till en annan än den jag vill visa. Då faller alltihop.

Well, det är ditt manus och du får göra vad du vill med det. Jag kan bara säga vad jag tycker borde göras, och jag tar inte illa upp om du inte håller med. Men för att förtydliga, att Erik är en klen och osäker personlighet är inget problem så länge han gör några val som påverkar historien. Men som manuset är skrivet är hela dramat en av Jens välregisserad tillställning ända fram tills Erik slår ihjäl (?) honom med paddeln. (Ja, det är en paddel, ingen åra. ;))

Erik har suttit och övervakat huset i flera månader och undersökt filmerna mycket noggrant, det är klart att han kan få ut mer av det än vad Jens ser på morgonen. Det är svårt att se en kod som slås in på det sättet.

Fine, men skall vi tro på att Erik har valt att hålla koden i huvudet och inte skrivit ned den? Nja...

Jag förstår inte vad du menar att Eriks historia är av ringa relevans. Han kom dit fylld av hämndbegär, men begäret har svalnat efter hans upptäckter. Nu har han svårt att släppa det, och visst, han vill åt pengarna men har insett att det är ett svårlöst problem.

Jag menar att det som hänt innan filmen börjar, det vill säga backstory, är rätt ointressant, i synnerhet som hela Eriks motivation härrör ur det förgångna. Hans motivation förändras inte under hela filmen, och det är ett problem med tanke på att han som huvudperson borde byta motivation två gånger under filmens lopp. (Han bör alltså ha en motivation per akt.)

Jens har som, du skrev, upptäckt att Erik håller till i huset, kanske vet han precis vad han gör kanske har han bara ett hum. Det spelar ingen roll. Det viktiga är att Jens inte skulle ha gett sig på projektet om han inte kunde använda Erik, att tex göra inbrott och bryta upp skåpet skulle kunna leda tillbaka till honom. Han är ute efter ett sätt där någon annan får skulden. Har det verkligen ingen trovärdighet.

Men Jens behöver ju inte Erik. Istället för att spana på vad Erik sysslar med hade han ju själv kunnat spana på Hugos hus och ta reda på koden. Han hade kunnat rigga kameran på ett stativ och rikta den mot kassaskåpet, koppla den till en dator och sedan besökt sommarhuset då och då och kasta bort de sekvenser han inte behöver, eller så kunde han gjort allting via fjärrstyrning hemma från sin lägenhet. Och Jens plan är ju att lägga skulden på Sara, inte Erik, så Erik borde vara helt betydelselös för Jens.

Du undrar varför Sara inte lämnar Hugo tidigare, tja det kan du ju fråga miljoner kvinnor i hennes situation. Hugo är en man som inte släpper ifrån sig vad han anser är hans och Sara spelar med och bidar sin tid.

Nja, det var inte vad jag undrade över, och i vilket fall som helst misstolkade du min frågeställning. Min fråga bör ses ur ett dramatiskt perspektiv, inte som en fråga om vad som är realistiskt eller ej. Tänk dig att du skall skriva en film om en kvinna som är fast i ett destruktivt förhållande, hur spännande är det då att kvinnan inte gör ett dugg under hela filmen? En film där kvinnan däremot försöker bryta sig fri, med alla problem det innebär, låter däremot som bra drama.

Om jag skulle få för mig att sno din idé så skulle jag ha lagt upp det som att Erik redan planerat tillsammans med Sara att slå till mot Hugo (vilket naturligtvis blir en sluttwist), och att Jens kommer dit utan att veta att Erik har samma planer som han. (Jens skulle för övrigt inte äga huset, för jag har svårt att tänka mig att en typ som Hugo frivilligt skulle bo granne med en av sina fiender och dessutom ha ett fönster i den riktningen som visar kassaskåpet.) Jens tror att han tar kontroll över Erik, medan Erik i själva verket ser en fantastiskt möjlighet uppenbara sig eftersom han nu kan skylla stölden på Jens. En intrikat liten thriller.

Men men, nu är det ju din film, så berätta den historia du vill berätta.

Lycka till!

/Jakob

Postad

Hej igen

Jag har gått och funderat fram och tillbaka och insett att du har en poäng med att Erik är för svag. Jag skall fundera på hur jag skall lösa det.

Sedan finns det en massa andra saker som behöver förtydligas och göras om. Huset är inte Jens, han är där lika olovligt som Erik. Detta framgår inte, jag vet, men jag skall fundera kring det. Jens har själv varit på ön tidigare och försökt lägga upp en plan om hur han ska kunna hämnas på Hugo och har då sett Erik. I det läget kan han inte göra något utan att på något sätt involvera Erik eftersom han har huset under övervakning.

Oj, oj, oj, jag tror jag har fått solsting. Jag fattar inte vad jag själv skriver.

Ola

Postad

Efter en lite seg inledning (fram tills Erik och Jens möts) kunde jag inte slita mig. Så historien är spännande. Skillnaden mellan Erik och Jens är en skön orkestrering, eftersom Erik är så tafatt och Jens är helt lugn med att stöta på honom i (vad man tror är) sitt hus. En starkare Erik tycker jag inte behövs, men en med tydligare motivation kanske. Jag måste läsa manuset igen för att göra någon mer analys, men efter den första genomläsningen var jag väldigt nöjd.

(Fixa gärna helt korrekt formatering och ladda upp som PDF nästa gång också.)

Postad

Hej Martin,

Kul att du tycker att historien funkar. Jag tror absolut att du har rätt i vad du skriver om att Eriks motivation behöver bli tydligare. Jag har nog varit lite osäker på vad som motiverat honom och det lyser igenom.

Nu skall jag strax se en massa bra band på Way Out West men skall börja på en omarbetning av manuset nästa vecka. Jag vore såklart jätteglad om du skulle ta dig tid att läsa igenom manuset och komma med mer reflektioner.

Det där med formatering vet jag inte så mycket om, men det verkar finnas en hel del info här på Voodoofilm så det är väl bara att göra sin läxa.

Ola

• 2 veckor senare...
Postad

Ny version av Mannen i fönstret.

Vill gärna ha en massa kritik.

Känner mig lite tveksam till titeln, så om det är någon som har ett bra förslag är jag tacksam.

Mvh

Ola

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...