Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om du läser formatreglerna så kan du anpassa ditt verk till mallen. Formatmallen finns för att alla inblandades bekvämlighet. Formatmallen används för överslagsberäkningar och detaljerad taggning av manus vid inspelningsplanering. Att inte formatera sitt manus leder till slöseri med tid för övriga inblandade.

Jag skrållade igenom manuset. Fixa all formatering till standard. Sedan kan det vara lite övertydligt att i en scen i ett läsmanus tala om vem som ses i bild och vem som hörs utanför bild (OFF SCREEN) (O.S.). Det löser sig vid inspelning. En (V.O.) är en VOICE OVER som kallas för speaker på svengelska eller berättarröst på svenska som läggs på vid efterbearbetning.

Postad
är det verkligen så viktigt hur manuset ser ut?

Så länge du inte bryr dig om någon läser det eller ej så spelar det ingen roll hur det ser ut, men som någon sa så är det bekvämast om man följer reglerna, lättare att läsa då.

Ska läsa manuset senare i kväll

Postad

Försök att göra allt lite enklare och kanske byta namn på personerna. Alla börjar på E samt att Erik och Ebbe är väldigt likt.

Vad är det tänkt att det ska handla om? Det hände ingenting, vimsiga vuxna och lite blandat skitsnack sedan var utkastet slut.

Postad
det är tänkt att det ska handla om deras examen. vad vill du ska hända det är ju bara en skolavslutning

Nej nej nej... det handlar inte om vad jag vill ska hända utan om vad du vill berätta.

Postad

det är en parodi på en skolavslutning vet inte om det finns så mycket att berätta om det, märks det inte att det är en parodi? är den inte ens lite rolig?

Postad
det är en parodi på en skolavslutning vet inte om det finns så mycket att berätta om det

Om det inte finns så mycket att berätta om det, varför berätta om det? Eller ändra så det finns nåt att berätta om det.

märks det inte att det är en parodi? är den inte ens lite rolig?

Nej det märktes inte. Jag trodde det var ett ungdomsdrama fram till att de var på lektionen. Slå an genren i anslaget. Blir konstigt annars, och då går skämten till spillo.

Postad
Nej det märktes inte. Jag trodde det var ett ungdomsdrama fram till att de var på lektionen. Slå an genren i anslaget. Blir konstigt annars, och då går skämten till spillo.

Borde jag göra om manuset till ett drama eller försöka förbättra det som komedi?

Postad
Borde jag göra om manuset till ett drama eller försöka förbättra det som komedi?

Det är din historia. Börja med att bestämma vilken typ av historia du vill berätta. Låt oss ha väldigt höga tankar och låt oss låtsas att vi sitter och tittar på din film på en stor duk i en film gammal biosalong. Skrattar folk, gråter folk? Vad vill du att folk sa säga då filmen är slut?

Försök komma på en idé, ”en skolavslutning” är inte en idé till en film utan enbart en tidpunkt, ett event, inget mera. Kastar man in, ”Edvard bestämmer sig för att hämnas på skolansöversittare” eller liknande så finns det en handling.

Finns det någon/några filmer så du gillar och vill att din ska ha samma stil eller känsla? Se på dem och försök se vad det är som du gillar.

Postad

Det gör du precis som du vill.

Du ville väl göra parodi? Gör det isf, men slå an tonen för filmen i anslaget!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...