MovieMaker Postad 7 juli 2008 Postad 7 juli 2008 Jag sitter här med 2 stycken miniDV-band som jag genom kommunen fått tag på från SVT innehållande diverse filmklipp. Problemet är då att få in den informationen i datorn. Felet är antagligen att jag saknar erfarenhet av hur den här processen fungerar och därför vänder jag mig till er. För tillfället sitter jag med Sony Vegas samt en Canon XM2:a och tillbehör. Jag har gjort mycket eget och fört in i datorn så det är inte den kunskapen som sviktar. När jag först tittar på banden i kameran flyter bilden på i rätt hastighet men utan ljud. När jag sedan för över till Sony Vegas saktas filmen ner samt att ljudet blir sprakigt och "hoppigt". Det är ungefär allt jag vet och undrar därmed vad felet kan vara. Är det utrustningen som måste uppdateras? Inställningar i redigeringen? Tilläggas kan väl göras att banden är märkta med att de är från 16mm film. Om det hjälper så ställ gärna frågor om sådant som jag kanske glömt nämna. 0 Citera
Max_H Postad 7 juli 2008 Postad 7 juli 2008 Mycket skumt... har egentligen inget att tillföra men det låter nästan som om det skulle vara DVCAM, men då borde det inte gå att spela upp alls i kameran... /Max 0 Citera
High1ander Postad 8 juli 2008 Postad 8 juli 2008 Fraga kommunen hur det e inlagt pa bandet. Om det ar inspelat med olika former av av 24p, 23.976, etc. Eller om det kanske ar DVCAM, eller longplay. Vad har du for project settings o capture settings? Vad flaggas clippen som, widescreen, pixel aspect ratio, framerate, hertz, etc? 0 Citera
MovieMaker Postad 8 juli 2008 Författare Postad 8 juli 2008 Problemet upptäcktes sent igårkväll. Det är DVCam. Därmed är det bara att ge sig ut o leta efter en annan kamera eller bandare innan arbetet kan fortsätta. Tack för hjälpen! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.