Subwar Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Är det värt att lägga en 140 kr per band på Sonys Hdv-band? Är det någon direkt skillnad mot vanliga dv-band? 0 Citera
Tomtebo Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Det är skillnad. men det är ingen skillnad på vad du spelar in. Grejen med HDV band är att ifall du skulle tappa matrial på bandet så blir det inte lika mycket omfattande som om du skulle köra på ett DV band. (tror det a något sånt) Jag har filmat med vanliga hederliga dv band med min Hv20 tex och det funkar skitbra. 0 Citera
Subwar Postad 24 juni 2008 Författare Postad 24 juni 2008 Det är skillnad. men det är ingen skillnad på vad du spelar in. Grejen med HDV band är att ifall du skulle tappa matrial på bandet så blir det inte lika mycket omfattande som om du skulle köra på ett DV band. (tror det a något sånt) Jag har filmat med vanliga hederliga dv band med min Hv20 tex och det funkar skitbra. Jag har lagt pengar på hdv-band nu ett tag (har en Sony Hvr-Z1 och en Hdr-Fx1e), skall filma ett bröllop på lördag i vanlig Sd och funderar på att köpa vanliga dv band....om de inte är säkrare att köra med hdvbanden...:q 0 Citera
High1ander Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Kor pa HDV band om du ska kora HDV o kor pa vanliga sony DV om du kor DV. - Varfor? HDV dropouts = 15 frames avbrott (halv sekund) DV dropouts = En frame som far lite knotter typ. 0 Citera
High1ander Postad 24 juni 2008 Postad 24 juni 2008 Kor pa HDV band om du ska kora HDV o kor pa vanliga sony DV om du kor DV. - Varfor? HDV dropouts = 15 frames avbrott (halv sekund) DV dropouts = En frame som far lite knotter typ. 0 Citera
DDeridex Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Är det värt att lägga en 140 kr per band på Sonys Hdv-band? Är det någon direkt skillnad mot vanliga dv-band? Enligt mig. Nej! Men har du råd så kör på de dyrare, de är marginellt bättre. Men varför filma i HD då du kommer att få problem att både redigera och sprida det färdiga materialet? 0 Citera
plf66 Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Kor pa HDV band om du ska kora HDV o kor pa vanliga sony DV om du kor DV. - Varfor? HDV dropouts = 15 frames avbrott (halv sekund) DV dropouts = En frame som far lite knotter typ. I de fall jag fått störning på DV/Dvcam har det sällan varit så lite som en bild. Det brukar bli störning på uppåt 5 bilder många gånger. Med Dvcam är det glest mellan problemen, men blir det skit på band/trumma brukar störningarna sprida sig lite längre. Men ibland har man tur, senaste tiden har jag klippt ned ett projekt med mycket material. Ca 18 timmar Dvcam och 2 timmar Dv. Där har jag haft en (1) störning på 2 bildrutor på alt material. Den störningen ligger i den färdiga produktionen på 99 min, för lustigt upptäckte jag den inte förrän produktionen varit ute ett tag. 0 Citera
Mediapex Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 De billigare "5-packen" på Clas i sjön, OnOff m fl har en tendens att släppa fler partiklar med resultatet kloggade videohuvuden mm. Det är inte värt att snåla in på den lilla prisskillnaden, lite beroende på vad du ska göra. Måste du "leverera" kostar det för mycket tid&peng att försöka rädda något i efterhand, framförallt slitsamt med HDV... många rutor blir det! /Lasse 0 Citera
High1ander Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 I de fall jag fått störning på DV/Dvcam har det sällan varit så lite som en bild. Det brukar bli störning på uppåt 5 bilder många gånger. Med Dvcam är det glest mellan problemen, men blir det skit på band/trumma brukar störningarna sprida sig lite längre. Men ibland har man tur, senaste tiden har jag klippt ned ett projekt med mycket material. Ca 18 timmar Dvcam och 2 timmar Dv. Där har jag haft en (1) störning på 2 bildrutor på alt material. Den störningen ligger i den färdiga produktionen på 99 min, för lustigt upptäckte jag den inte förrän produktionen varit ute ett tag. Jag har nog aldrig fatt problem pa mer an en frame dar jag tror dropout ar boven, det som hander pa den framen ar da att det blir galna pixlar pa ca 4*4 pixlar breda pa kanske 10 olika stallen. Sa fort det blir venetian blinds (svart strack) eller att bilden fryses i strack sa ar det nog mer smutsigt huvud/band eller andra faktorer som orsaker en dalig inspelning/avspelning. Jag har ca 270 timmar DV pa en dokumentar jag jobbar pa, det ar typ 3 band (av ca 330) som har dropouts hela tiden (men det var innan kameran akte in pa reparation), sen efter det har det bara varit sma problem med audio dropouts och "smutsfel" dar bilden kanske e dalig i en halv sekund till flera sekunder. Eller sa ar det i forsta minuten av ett band. Sa, sa lange man har en fungerande kamera och inte filmar det viktigaste innan bandet spelats en minut sa ar det lugnt, enligt mig. 0 Citera
Subwar Postad 25 juni 2008 Författare Postad 25 juni 2008 Hur många gånger vågar ni använda ett band innan ni skrotar det så att säga? 0 Citera
Mediapex Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Budgetband använder jag en(1) gång, proband max 3ggr. Är det en mycket "kritiskt" inspelning 1 gång. Som jag nämnt tidigare, det är inte värt att riskera dropouts/störningar pga att man snålat med fräscha band. Är störningen "mekaniskt" relaterad kan man ändå inget göra förutom att serva kameran/bandaren... och det i efterhand, suck! /Lasse 0 Citera
plf66 Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Jag spelar inte heller över gamla band i kameran. De är engångsband i kameran, sen åker de in i arkivet. Hur många gånger jag spelar dem beror ju på när och hur mycket jag behöver hämta in olika scener i datorn. 0 Citera
DDeridex Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Hmmmm... Jag jobbar på en skola och har stor erfarenhet av både budgetband, svindyra band och framförallt ordentlig återanvändning. De kameror som är äldst är 5st XM2 och efter 3 års elevanvändande fungerar de fortfarande klockrent trots återanvända band och gud vet vad eleverna kör in i dem. XM2 är visserligen så vänlig att meddela när det är fel på bandet "Please remove tape". 0 Citera
Max_H Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Om det är en VIKTIG "once-in-a-lifetime" inspelning skulle jag köra på dyra band, framförallt om det är HDV. Är det vanlig DV är feltoleransen mycket bättre och jag har inga problem med "standard band" i DV på min Z1. /Max 0 Citera
DDeridex Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Jag håller med Max (litegrann). TIll mitt eget bröllop skulle jag köpa nya band men märke spelar ingen roll och till kortfilmstilverkning där kanske massor av tagningar krävs skulle inte jag ha något mot att spola tillbaka bandet och köra det igen. Nu har jag visserligen en gammal Sony GV-D300E bandare som spolar åt mig då jag inte vill slita onödigt på mekaniken i min XM1. Principen är dock densamma, billiga band funkar kanon, är du en stor producent använder du inte mini-DV så då kvittar det. 0 Citera
Subwar Postad 25 juni 2008 Författare Postad 25 juni 2008 Om det är en VIKTIG "once-in-a-lifetime" inspelning skulle jag köra på dyra band, framförallt om det är HDV. Är det vanlig DV är feltoleransen mycket bättre och jag har inga problem med "standard band" i DV på min Z1. /Max Jo, viktigt är det, är ett bröllop. Men jag har en massa halvfulla Sony Hdv-band, känns lite surt att köpa ytterliggare 7 band för bröllopet (vi kör med 3 kameror, Z1, Fx1 och en Hvr3 eller vad den heter) men vi kommer att filma i Sd....:l 0 Citera
plf66 Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Ja, och 7 st dv-band kostar 250 kr. (Ni kör ju SD så då räcker ju dv...) Dyrt? Vid mitt (och hustruns...) bröllop använde vi 3 st små nya Dvcam-band och ett stort nytt Dvcam-band. Kostade alltså nånstans kring 700 kr. Inga bildstörningar etc. Hela brölloppet gick på ca 30000 kr för middag, övernattningar. Gästerna betalade sina egna resor. Bandkostnaden var alltså liten i sammanhangen. 0 Citera
Subwar Postad 2 juli 2008 Författare Postad 2 juli 2008 Det slutade med att jag körde med ett dyrt Sony Hdv-band i Z1'an ditt allt ljud från mixerbordet var inkopplat, sedan köpte jag ett 6-pack med Sony Premiumband och körde i övriga kameror. Kvalitén blev topp på både bild och ljud. Tack för era inlägg! :e 0 Citera
video_sync Postad 3 juli 2008 Postad 3 juli 2008 är du en stor producent använder du inte mini-DV så då kvittar det. Lite otydligt, MiniDV är ett medium för att i första hand lagra digitala video / ljudsignaler. MiniDV i sig är inte ett specifikt videosignalformat. "Stora producenter" har kört sina race på kameror som XL-H1 och därmed användt sig utav MiniDV som utgångsmedium. Visst finns där även dem som nytjar SMPTE lösningar som HD-SDI på kameror som denna och lagrar okomprimerade / mindre komprimerade signaler på annat medium. Dock i regel så används bandmediumet. Det är så variabelt, men att påstå att "Större producenter" inte utgår signalen eller "förtroende" på MiniDV, håller jag inte med om. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.