Gå till innehåll

Få en bok att öppnas av sig själv?


GodeDoktorn

Recommended Posts

Jag har som (kanske) bekant en bok med i mitt nuvarande projekt. Tanken är att den ska öppnas automatiskt som av "magi" eller av ett vinddrag. Jag har inte tillgång till gigantiska fläktar eller dylikt, så denna effekt måste ske med hushållsprodukter som högst; Exempelvis tejp, fiskelina osv.

 

Jag har även tillgång till greenscreen.

 

För tillfället känner jag mig helt slut i hjärnan. Har ni några förslag? :q

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skulle kunna stänga boken med en grön pinne av något slag och sedan ta bort pinnen med greenscreenprogram. Sen kan du köra filmsnutten baklänges så att det ser ut som boken öppnas istället för stängs. Om du inte har greenscreenprogram är det bara att använda rätt vinkel...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skulle kunna stänga boken med en grön pinne av något slag och sedan ta bort pinnen med greenscreenprogram. Sen kan du köra filmsnutten baklänges så att det ser ut som boken öppnas istället för stängs. Om du inte har greenscreenprogram är det bara att använda rätt vinkel...

 

Det är en möjlighet, men hur hade du tänkt att det skulle gå till rent tekniskt? Vill jag maska bort en grön pinne, som i någon mån överlappar boken, så måste jag ju ha en exakt likadan film minus pinnen i ett lager under filmen, så att pinnten inte bara blir en svart fläck mitt i bilden.

 

Ja, jag har tillgång till greenscreen program. Får nog skriva in det i startinlägget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fiskelina (eller annan "osynlig" tråd) låter ju som en bra idé, så det är väl bara att köra med det. Om du kombinerar med en vanlig bordsfläkt får du lite fint vindfladder i boksidorna också.

 

Hur skulle jag koppla fiskelinan, föreställer du dig?

 

P.S. Har ingen bordsfläkt i min ägo, tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur skulle jag koppla fiskelinan, föreställer du dig?

Tja, exempelvis kan man ju göra en ögla som man löst trär kring bokens främre sidor, slår ihop boken, och sedan drar man upp den. Fördelen är att linan lossnar.

 

Men i slutändan hänger det mycket på hur det är tänkt att filmas. Om det är en närbild i ett väl upplyst rum blir det genast mycket svårare att komma undan än om det är en vid bild i ett mörkt rum. Ljus och kameravinklar har stor betydelse för exakt hur man vill lösa specialeffektsfrågan.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, jag använde en "greenscreen pinne." Det fungerade fint. Jag har dock suttit och kämpat med Keylight i After Effects i snart 3-4 timmar, vilket har varit ett rent helvete. Nu är jag någorlunda nöjd även om jag vet att det ändå skriker av amatörhet och lågbudget. :l

 

Resultatet antar jag att ni får se när jag presenterar mitt cirkelprojekt nästa månad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spekulationer undanbedes hädanefter, då jag redan är färdig med det här klippet. Om ni däremot har testat någon metod som definitivt funkar (bra), så vore det intressant att läsa om.

 

@Farbrorn, pinnen stoppas in innanför framsidan av boken och tejpas fast, och används sedan som en "arm" för att lyfta (stänga) boken med alla sidorna. Man kan inte uppnå samma sak med ståltråd - isf får man liksom dra upp boken och sidorna. Jag kan inte tänka mig hur det skulle varit effektivare än en grön pinne - eller i mitt fall en grön linjal - förutsatt att boken ligger plant på ett bord och vinkeln är ovanifrån boken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får väl välja en något tjockare och hårdare ståltråd som orkar öppna boken, min tanke var bara att det är bättre att ta någonting så tunt som möjligt och sedan maska bort.

Det är väl enklare (och bättre) att helt enkelt keya ut färgen av en grön pinne? Varför skulle det vara enklare att maska, speciellt med hänsyn till motion blurret som uppstår när boken stängs/öppnas? Bara nyfiken på hur du tänker, jag säger inte att det inte hade fungerat. :)

 

Erfarenhet går dock före spekulationer, har du prövat den här metoden själv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är inte bättre enligt min mening som du märker. ;) Självklart har jag provat både och och generellt tycker jag det är onödigt att använda chroma key på mindre detaljer som skall maskas ut. Är bilden statisk tycker jag att det är lättare att painta eller maska och största anledningen till det är att det ändå blir en del spill som man ändå får ta bort manuellt. Då är det lättare att direkt maska något som är så litet som möjligt.

 

Jag har jobbat både med miniatyrer och "wire removal" och så länge kameran står på stativ kör jag aldrig med greenscreen.

 

edit: ska tillägga att jag inte kritiserar ditt sätt att lösa det på, det fungerar såklart också, nu förklarar jag bara mitt sätt att göra det på..

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej! Fast nu är det även så att jag skulle använda greenscreen i vilket fall som helst, vilket jag kanske borde ha förklarat tidigare. Boken skall liksom dyka upp över en annan scen och öppna sig själv i "luften." Så även om jag hade använt ståltråd, fiskelina eller dylikt så hade maskningen inte gjort någon märkvärdigare skillnad, och i detta fall tror jag att just en grön linjal fungerade lättare.

 

Jag antar att du menar att boken ska öppnas i en scen, dvs att den ligger på ett bord eller liknande. Isf har jag ju ingenting att invända emot, även om jag i en sådan situation ändå inte riktigt förstår hur man isf skulle använda ståltråd just för att öppna boken. :q

 

Fina reflektioner, i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Du skulle kunna stänga boken med en grön pinne av något slag och sedan ta bort pinnen med greenscreenprogram. Sen kan du köra filmsnutten baklänges så att det ser ut som boken öppnas istället för stängs. Om du inte har greenscreenprogram är det bara att använda rätt vinkel...

 

Det är inte helt fel! Ska jag nog prova inom en snar framtid. Man kan även maska eftersom boken är ganska rak. Så man kan peta med en vanlig pinne också.

 

För att det inte ska bli en svart bild där man gör maskningen så kan man ju bara ta en stillbild eller en loopad bild på ca 5 frames som "bakgrund", från när boken ligger stängd alltså.

 

Jag provade själv att maska bort en arm och det gick rätt så bra. Blev lite pilligt med belysningen på "bakgrundsbilden" eftersom det blev annorlunda ljus när jag gick ur bild. Men är man i ett välbelyst rum eller bara är grym på ljussättning så är det lika lätt som att sno godis från ett barn.

 

Maskning och greenscreen är skitkul att leka med =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...