Gå till innehåll

Ett första Vimeo VFX Test


Max_H

Recommended Posts

Nja... blev kompressionsmässigt "sådär" (rätt kass egentligen ;) ) måste jag säga...

 

Jaja, bara mekade lite med bilden - mest för att testa lite "weather replacement". Regn var svårt på en så stor bild måste jag säga.

 

- Ny himmel.

- Lerig stig.

- Regn.

- Dis.

- Color correction

 

Filmat med Canon XL H1, compat i AE CS3 med diverse pluggar.

 

http://www.vimeo.com/1014605

 

Mekar vidare så man se var man hamnar i slutändan...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vita byxorna borde vara gradaskigare, i princip allt som e composited in i bilden ar for ljust. Ljusa partierna pa molnen ar morkare an highlightsen pa manniskorna.

 

Manniskorna ar ocksa for mycket kontrast da resten ar ganska kontrstlost (Det ser ut som du hojt kontrast pa manniskorna).

 

Testa att lagga regnet i dimensioner bakat. Istallet for ett lager i forgrunden sa ha 3-6st utspridda pa Z-djupet vilket kommer gora att det ser ut som att mindre regn "skymmer" saker i forgrunden och man far samre sikt ju mer regnet skymmet i bakgrunden.

 

Andra aven blendingmodes pa regnet, regnet ska bara vara synligt da det har nagot ljust bakom sig.

 

Skuggorna matchar inte ljuskallan heller som verkar komma fran horisonten. Jag skulle nog nastan skippa skuggorna totalt...

 

Battre maskning vid husen/horisonten behovs ocksa da det nu se rut som smatt glow pa dem.

 

Underexponera bilden ett halvt till ett stopp ocksa.

 

Det ser dock inte daligt ut! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket konstruktiv kritik... :)

 

- Nedexponerat och mekat lite mer med Magic Bullet.

- Exprimenterar med regnet (Particular) så det är redan "3D" - ska testa med flera lager alt andra AE-kameran inställningar.

- Regnet är för tillfället som lumakeylager för en dubblett av originalbilden.

- Har även kört varianter på molnen - beslutat mig för att köra en "högre" horsisontlinje istället med ljusare bort mot havet...

 

Render....

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket konstruktiv kritik... :)

 

- Nedexponerat och mekat lite mer med Magic Bullet.

- Exprimenterar med regnet (Particular) så det är redan "3D" - ska testa med flera lager alt andra AE-kameran inställningar.

- Regnet är för tillfället som lumakeylager för en dubblett av originalbilden.

- Har även kört varianter på molnen - beslutat mig för att köra en "högre" horsisontlinje istället med ljusare bort mot havet...

 

Render....

 

/Max

Aven om regnet ar "3D" sa ligger det som ett lager framfor allt. Meningen ar ju att en snubbe som ar 5 meter fran kameran ska ha 100-regndroppar som skymmer honom och en snubbe som ar 30 meter fran kameran ska ha 500-regndroppar som skymmer honom, vilket inte uppnas med att bara anvanda "3D" regn, isf maste hela compen vara 3D dar karaktarerna ar utspridda pa samma satt.

 

Jag vantar med spanning pa uppfoljning! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressanta fenomen: Skickar upp en högre bitrate som ger sämre kvalitet plus en freezeframe i början... Jaja, får fixa upp en h264 imorgon eller så.

 

Version 2 (med sämre bild och annorlunda exponeringar): http://www.vimeo.com/1015539

 

Och fortfarande rätt kass regn... ;)

 

Farligt med olika skärmar - ser fasligt annorlunda ut på min laptop i jämförelse med min stationära TFT som ser väldigt annorlunda ut i jämförelse med SDI > CRT videomonitorn.

 

Plus att det blev dubbelpost också - nu är man trött... sova...zzzzzz

 

Version 3 med före/efter: http://www.vimeo.com/1016945

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det funkar rätt bra med den senaste himmel-masken. Ska jobba med regnet och kanske en pöl också. Fasen att det är bra väder just nu...

 

Nästa projekt blir att utnyttja alla fightingscener vi filmade på skoj (bilden är annars från en mesig reklamfilm). Men där är det rörlig kamera - blir en större utmaning... :)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Mekar vidare - endast stillbilder ännu. Typ 1 veckas rotoscoping att göra innan det är klart...

Men det funkar nog med lite vattendrag också...

 

Bron ser iofs typiskt "ditklistrad ut".... :) (Rätt misslyckat Photoshop Vanishing Point experiment)

 

/Max

Viking original.jpg

Viking regn.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Himlen ser väldigt 2d och påklistrad ut. Allt annat ser dock godkänt ut nu (Syftar då på bilden du posta).

 

Då får jag meka mer med den då ;) . Vilket är hela poängen. Man blir fett hemmablind. Kan fasen inte bestämma mig om jag vill ha molnen ner till horisontlinjen/vattnet eller inte.

 

Var precis och filmade en ny bro också...

 

Edit: Letade storm-över-havet-bilder och hittade en cool sida: http://www.floridalightning.com/

Kolla bilden längst upp till vänster - hur cool som helst...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet ar att det ar en mork o molnig dag men det ser forvanansvart ljust ut. Plus det ljusaste pa hela bilden ar snubben till vansters rygg.

 

Har du "matchat" noise pa det du kompat in?

 

Jag skulle gora himlen pa nagra stallen precis peaka det ljusaste och sen lata resten av bilden vara mycket morkare, ogonen dras ju till det som ar ljusast, och just nu ar fel saker ljusat.

 

Gor nagon color correction pa det, bleech-by-pass eller vad som helst.

 

Just nu sa har du ingen supersvart eller supervit, jag skulle iaf dra ner svartan, men det beror ju pa vart du ska outputa pa. Jag drog in bilden i final cut pro, och enligt video scopes sa ar du inte ens over 60% i vita, och det mesta ligger mellan 20-40%, du har lite ner mot 10% som ar "maxsvart" for DV

 

Min teori ar att "skita ner det som compas in eller laggs pa sa mycket sm mojligt med resten av materialet."

 

Det kanns ocksa som molnen har fel lila farg och att det inte passar med "film stocken" (vet de ar XL-H1) eller fargskalan som du har annars.

 

Jag har gjort en bild, lekte lite i final cut pro, orka dock inte maska jattemycket eller noggrant sa t.ex. snubben ar lite for vit pa sin skjorta...

 

Plus nu blir det lite mer som att solen skiner igenom lite mer pa byn och inte pa hastsnubben vilket ger lite mer dimension/kontrast.

Attach.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Himlen ser ut som ett overlay liksom ;) Det ser ut som om molnen har placerats framför alla byggnader och så.

 

jag haller med, jag skulle maska och/eller key:a ut himmeln och sen lagga pa molnen som en bakgrund, nu kans det som att molnen ligger over vissa stallen pa husen, iaf feather:ade over.

Länk till kommentar
Share on other sites

Syns inte så mycket här men har ändrat moln-key-metod så byggnaderna är skarpare i konturerna, plus mer kontrast, Bleach Bypass, en ny bro (som fick helt fel perspektiv...). Det är inte helt lätt att bara maska ut hela horisonlinen eftersom det är ett par träd i där också... Testade med lita varianter av luma key, men det blev bara ok på stillbilder, så fort saker och ting spelades upp blev det inte bra så bra.

 

Vill inte ha den för mörk heller. (Edit: inser att det ser rätt annorlunda ut på dom olika monitorer man kolla på...)

 

Har inte grain matchat ännu - det är ju tyvärr lite kamerablandning här och var. Molnen är med en Z1 som inte brusar alls lika mycket som en XL H1 som ju står för "huvudbilden". Bron är också en Z1. Tar sånt sist.

 

Har börjat med det trista roto-jobbet på snubben med hästen...

 

Edit: Gjorde en ny variant av himmeln (genom att bara flytta den lite) nu på morgonen - krävdes lite sömn... Klart bättre (thanks Mega99 och High1ander) .

 

/Max

Viking regn2.jpg

Viking regn3.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Syns inte så mycket här men har ändrat moln-key-metod så byggnaderna är skarpare i konturerna, plus mer kontrast, Bleach Bypass, en ny bro (som fick helt fel perspektiv...). Det är inte helt lätt att bara maska ut hela horisonlinen eftersom det är ett par träd i där också... Testade med lita varianter av luma key, men det blev bara ok på stillbilder, så fort saker och ting spelades upp blev det inte bra så bra.

 

Vill inte ha den för mörk heller. (Edit: inser att det ser rätt annorlunda ut på dom olika monitorer man kolla på...)

 

Har inte grain matchat ännu - det är ju tyvärr lite kamerablandning här och var. Molnen är med en Z1 som inte brusar alls lika mycket som en XL H1 som ju står för "huvudbilden". Bron är också en Z1. Tar sånt sist.

 

Har börjat med det trista roto-jobbet på snubben med hästen...

 

Edit: Gjorde en ny variant av himmeln (genom att bara flytta den lite) nu på morgonen - krävdes lite sömn... Klart bättre (thanks Mega99 och High1ander) .

 

/Max

Battre med nya himmeln for da blir skuggorna mer korrekta plus att ljusa snubben som jag klagar pa nu har en orsak till sin "kicker" :)

 

Dock har du halshuggit hasten, om det ar sleepy hollow du ar ute efter sa ar det faktiskt ryttaren som inte har ett huvud... :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet om hästkraken alldeles för väl... fasen, man kanske SKA göra den huvudlös?

 

Nån som vill träna lite på att rotoscopa en slängande, långhårig hästman? Nää... fegt att leja ut - jag fortsätter med mina masker och keyframes. Det är kul, det ÄR kul, det ÄR faktiskt...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är kul, det ÄR kul, det ÄR faktiskt...

 

Den metoden fungerar bättre än vad man tror. :) Keyframeade en 1minut lång tagning där jag klonade en person. Ahan envisades med att slänga med sitt långa hår fram och tillbaka över den andra versionen av honom genom hela tagningen. När jag var klar sprang jag ut och tog ett glädjevarv runt innegården!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet om hästkraken alldeles för väl... fasen, man kanske SKA göra den huvudlös?

 

Nån som vill träna lite på att rotoscopa en slängande, långhårig hästman? Nää... fegt att leja ut - jag fortsätter med mina masker och keyframes. Det är kul, det ÄR kul, det ÄR faktiskt...

 

/Max

 

Just i detta fallet torde det gå snabbare att måla masken frame by frame med paint tool och en riktigt mjuk pensel.

Är ju inte så många frames.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt, det enda jag inte riktigt tyckte övertygade i de tidiga versionerna var himlen men det har du ju fixat nu. Man får helt klart känslan av oväder, men solskenet ser ut att vara påväg. Bra jobbat.

 

Tror jag ska posta nåt av mina compositing-jobb, ser ut som att jag kan få en hel del hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...