Gå till innehåll

Skottsår.


ODDNAME

Recommended Posts

Tänkte att jag vill testa lite olika sätt att skapa realistiska eller mindre realistiska skottsår.

Enda kravet är att de ska vara fysiska, alltså inte efterarbetade digitala effekter.

 

Så hur gör man bäst?

 

Har haft egna funderingar på att använda 1x1dm stora alu-bitar på kanske 3mm.

På dessa tänkte jag först en blodpåse med blod i då, sen ovanpå t ex en smällare,

typ allt ifrån till de "stora" kinapuffarna eller vad de kallas, för grövre kaliber. och sen något material som håller allt på plats, men som penetreras lätt av smällen.

 

Säkert någon som vet om det funkar, eller hur säkert det är.

Vad tror ni om den idéen?

 

Ge gärna fler förslag annars :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sök på "squib"/"squibs". (När sökfunktionen väl är igång, vill säga.)

 

/Jakob

 

 

Har sett en del halvfattiga versioner, så tänkte att med smällare (som alla får använda)

så får man lagliga pyrotekniska effekter =) Samt att man med oömma kläder kan få trevliga hål. Men jag kör nog på med detta. Ska bara designa en fin flerkanals sändare och mottagare som kan anvfyra tändhattarna

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu pratar du i nattmössan. Smällare, typ påsksmällare är olagliga sen länge. Andra pyrotekniska leksaker får inte alla använda utan vidare, heller.

 

Sen skulle jag inte riskera att outbildat tejpa fast explosiva saker på levande människor. Sant är att kläder kan få trevliga hål, men jag misstänker att hålen med största sannolikhet kommer att smitta av sig på människokroppen och då är de inte lika trevliga. Men det kommer säkert ser väldigt äkta ut på film. Snuff-movie i nytappning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Rekommenderar inte fler att göra så här bara för att jag gör så, men det blir väldigt svårt att orsaka småkalibriga skottsår i mängd som inte blir överdrivet annars enligt min åsikt (baserat på vad jag sett andra göra).

 

Ska testa allt noga först givetvis. Blir det skador på annat än åt hållet jag vill ha det åt så blir det en annan väg. Jag tänker ju inte testa på en människa först :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du inte filma en närbild på en tygyta (med samma färg som plagget...Det kan ju till och med vara skådisens plagg, som sitter på en docka eller kudde eller motsv) där kan du spränga av (eller på annat sätt skapa effektfulla träff-effekter) så det skvätter blod osv. Sen är det bara att skådespelaren tar på sig plagget och vacklar bakåt eller nåt så man ser hur han reagerar på själva träffen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan ta en kondom och fylla den med blod och sedan limma på en liten kartongbit. Fast en nylonlina på kartongen och skär ett hål i form av ett kryss i tröjan. Sedan är det bara att dra till. Om skådisen reagerar samtidigt som kondomen spricker blir effekten riktigt brutal. Har testat det och det ser mycket brutalt ut!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Japp smällare är olagliga, och kan dessutom säkert göra skitont, annars har man ju tigeraketer och lite grövre raketer, men det gör nog också skitont, och sprutar dessutom ofta eld innan den smäller, en sådan har smällt mellan mina fingrar, "aj aj aaaj!" ;) (robert gustavsson, fråga bertil)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det du tycker är dåligt?

 

Tycker det är bra för att det är billigt.

Inte många amatörfilmare som har råd med riktiga squibs, och om din skådespelare ska bli skjuten ett antal gånger så är det svårt att gömma massa trädgårdspumpar.

 

Om du tycket det är dåligt för att kondomerna syns under tröjan så startar man ju självklart klippet direkt när skådespelaren blir skjuten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...