Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Okej för första gången i mitt liv ska jag exportera en film från Premiere, hur ska jag göra?

Det finns ju tusen alternativ att välja på. Vilket är bäst kvalite på och tar inte upp 100 gig?

Jag har gjort en film som ligger på ca 50 min men varje gång jag exporterar filmen så kommer det upp att det inte finns tillräckligt med utrymme på hårddisken men det finns ca 100 gig ledigt. Vad ska jag göra?

Skulle behöva en totalgenom gång nästan om någon kan förklarar för mig. Sökte runt lite på forumet men hittade inget som jag förstod :P

Postad
Vart ska du med filmen: Webbsida, DVD, CD-rom, e-post, etc.

Är det dv eller hdv?

Vilken upplösning vill du ha kvar?

/Max

DVD och det är inte hdv utan filmat med en panasonic vdr-d310. Ehh upplösning? Exempel?

Ursäkta för att jag är lite trög men jag är inte direkt någon tekniker.

Postad
DVD och det är inte hdv utan filmat med en panasonic vdr-d310. Ehh upplösning? Exempel?

Ursäkta för att jag är lite trög men jag är inte direkt någon tekniker.

PAL-standard upplösning är 720x576...

DVD-rendering finns det väl förinställningar för om jag minns korrekt?

Postad
PAL-standard upplösning är 720x576...

DVD-rendering finns det väl förinställningar för om jag minns korrekt?

jaha okej men det är precis det jag vill ha och har.

jaså? var då?

Postad

I PPro 2.0 kan du exportera direkt till DVD från timeline. File > Export to DVD.

I både 2.0 och CS3 kan du exportera till MPEG2-fil optimerad för DVD. Bränningen måste dock ske i ex Encore DVD (som ju medföljer Premiere CS3). Se till att timeline-fönstret är markerat, välj File > Export > Adobe Media Encoder. Välja PAL och en preset som "passar" , 4:3 eller 16:9.

/Max

/Max

Postad
I PPro 2.0 kan du exportera direkt till DVD från timeline. File > Export to DVD.

I både 2.0 och CS3 kan du exportera till MPEG2-fil optimerad för DVD. Bränningen måste dock ske i ex Encore DVD (som ju medföljer Premiere CS3). Se till att timeline-fönstret är markerat, välj File > Export > Adobe Media Encoder. Välja PAL och en preset som "passar" , 4:3 eller 16:9.

/Max

/Max

Okej jag hade ingen aning om Encore, så nu blev det betydligt mycket enklare. Tackar för det!

Fast nu när jag exporterat klart så har jag en Ac3 ljud fil, en winamp media file, en xmp fil och en xmpses fil. Sen ska jag självklart bränna filmen men i vad, nero kunde tydligen inte bränna dessa filer, ska jag bränna allaihopa?

Postad

Som sagt... (om JAG fattade dig rätt):

I PPro 2.0 bränner du direkt från PPro, med menyer om du så vill.

I CS3 exporterar du ut en MPEG2 (eller en AVI om du hellre vill låta Encore koda till MPEG2). Sedan importerar du filen i Encore och bränner där.

Normalt sett behövs inte Nero, men vill du använda Nero kan du exportera ut en "dvd-folder" från Encore och bränna ut den från Nero.

/Max

Postad
Som sagt... (om JAG fattade dig rätt):

I PPro 2.0 bränner du direkt från PPro, med menyer om du så vill.

I CS3 exporterar du ut en MPEG2 (eller en AVI om du hellre vill låta Encore koda till MPEG2). Sedan importerar du filen i Encore och bränner där.

Normalt sett behövs inte Nero, men vill du använda Nero kan du exportera ut en "dvd-folder" från Encore och bränna ut den från Nero.

/Max

Jaha sorry att jag inte läste nogrannare =) Då ska jag testa det över natten. När jag ändå har din uppmärksamhet och du verkar vara kungen av Premiere. Jag filmar i 16:9 och öppnar ett projekt med PAL 16:9 men sen när jag jobbar med filmen är det liksom en ruta med filmen sen svart på sidorna. Med andra ord inte widescreen det blir så även efter bränning, varför? Jag har ju filmat i 16:9 och skapat ett projekt med det.

Postad

Om alla är långa och smala också, har du fel PAR (pixel aspect ratio) på klippen. Hö-klicka på klippen i projektfönstret och sätt inställningen till 1.422 istället för det som står (vilket troligen är 1.07). Observera att du kan markera flera klipp och ändra alla på en gång.

/Max

Postad

Jag gissar dessutom på att klippen är 4:3, dvs filmade i Panasonics Cinema-läge som är 4:3 men med svart uppe och nere i bild för att fejka 16:9. Dvs, dom skall redigeras i 4:3-project och inte 16:9-project. :)

Postad
Jag gissar dessutom på att klippen är 4:3, dvs filmade i Panasonics Cinema-läge som är 4:3 men med svart uppe och nere i bild för att fejka 16:9. Dvs, dom skall redigeras i 4:3-project och inte 16:9-project. :)

jaha okej borde jag filma i 4:3 istället då eller? Okej men när jag markerar allt i tidslinjen och kopierar det till ett nytt projekt så försvinner alla övergångar går det att få med dem på något sätt?

Postad
Om alla är långa och smala också, har du fel PAR (pixel aspect ratio) på klippen. Hö-klicka på klippen i projektfönstret och sätt inställningen till 1.422 istället för det som står (vilket troligen är 1.07). Observera att du kan markera flera klipp och ändra alla på en gång.

/Max

Vad ska jag gå in på för att ändra, högerklicka sen då?

Postad
jaha okej borde jag filma i 4:3 istället då eller? Okej men när jag markerar allt i tidslinjen och kopierar det till ett nytt projekt så försvinner alla övergångar går det att få med dem på något sätt?

Om det är Cinemaläget du filmat med tycker iaf jag att det är bättre att filma 4:3 och sedan i efterhand lägga till svart uppe och ner i bild. Då har man möjlighet att få med hela 4:3-bilden istället för fejkad 16:9 om man skulle vilja ha det i redigeringen.

För att få in ditt project in i ett 4:3-project:

1. Stäng ditt 16:9-project

2. Skapa ett nytt 4:3-project

3. File > Import

4. Leta upp projectfil till ditt 16:9-project

5. Klicka på Open

Ditt gamla project hamnar nu i Project panel i en egen Bin (mapp) där du bara letar upp din Sequence och öppnar den. Gör du så kommer övergångar/effekter ligga kvar.

Postad
Om det är Cinemaläget du filmat med tycker iaf jag att det är bättre att filma 4:3 och sedan i efterhand lägga till svart uppe och ner i bild. Då har man möjlighet att få med hela 4:3-bilden istället för fejkad 16:9 om man skulle vilja ha det i redigeringen.

För att få in ditt project in i ett 4:3-project:

1. Stäng ditt 16:9-project

2. Skapa ett nytt 4:3-project

3. File > Import

4. Leta upp projectfil till ditt 16:9-project

5. Klicka på Open

Ditt gamla project hamnar nu i Project panel i en egen Bin (mapp) där du bara letar upp din Sequence och öppnar den. Gör du så kommer övergångar/effekter ligga kvar.

Okej pedagogisk och bra steg-för-steg guide, gillar det!

Det funka ju hur bra som helst det där, snabbt, smidigt och enkelt. Hoppas ni förstätter hjälpa oss lite mindre kunniga här på forumet. Jag hör av mig nästa gång något strular :D

Postad
Hoppas ni förstätter hjälpa oss lite mindre kunniga här på forumet. Jag hör av mig nästa gång något strular :D

Kul att det fungerade! Ja, vi försöker hjälpa till så gott det går, så du är välkommen med nya frågor. :)

Postad

Satt mitt i ett projekt och renderade och fick lite bråttom... men Rogges förslag var ju rätt. Annars var det Hö klick > Interpret Footage jag menade.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...