Gå till innehåll

Falling


Mandork

Recommended Posts

Här kommer ett manus som jag skrev ikväll. Det är ganska annorlunda så jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva det, men det fick bli såhär. Från början var det tänkt som en dröm av ett mer horisontellt slag, att en man springer genom en oändlig korridor och passerar olika rum där han ser olika händelser i sitt liv. Vet egentligen inte om den här mer tragiska versionen är bättre eller sämre, så kommentera gärna och ge tips på hur manuset borde ha varit uppbyggt och andra tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Blir nog svårt att filma, men jag gillar idéen!

 

Varför tar hon livet av sig själv? Det borde visualiseras mer. Att de bråkar är oftast inte själ nog (man kan ju inte höra vad de bråkar om).

 

Är det samma människor på alla våningarna eller ska olika familjer få spela up hennes liv för henne? Både är ganska spännande, de senare lite mer vågat men jag tror att det skulle vara mest effektfullt.

 

Ska man se några reaktionsbilder på kvinnan?

 

Över huvud taget känns det som om det är för lite fokus på upptrappningen till självmordet. Fjärde våningen med pappan skulle kunna tas väck och tredje och femte skulle kunna slås ihop för att ge mer plats.

 

Men som sagt; schysst idé!

 

 

 

ps.... kom på precis innan jag skulle posta: Ett annat alternativ är att man vänder upp-och-ner på manuset (njae... nästan i alla fall) och låter händelserna börja på första och att filmen slutar längst upp med kvinnan som hoppar. Eller kanske till och med så att den först går upp för att åter följa henne ner och nya personer är i fönstren.

 

 

Jaja, många tankar och liten text =D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag har också tänkt att det nog kan bli rätt svårt, i alla fall om man nu utgår från att det görs med en låg, låg, väldigt låg budget och därför inte har råd med flashiga blue screens och liknande ;) Jaja, det är väl ett senare problem.

 

Det du säger om att man inte riktigt vet varför hon tar livet av sig har jag funderat på rätt mycket. Ett gräl räcker inte. Kanske om brytningen görs mer allvarlig, t.ex. om kvinnan är gravid, men det skulle lika gärna kunna ge henne mer att leva för. På något sätt måste man nog lyckas påvisa en viss mental labilitet (kan man säga så?).

 

Jag hade tänkt mig olika människor på våningarna, det känns mer naturligt, även om det kanske inte är så troligt att alla de händelser jag har beskrivit sker samtidigt ;)

 

Fjärde våningen var bara till för att visa att föräldrarna separerade och det tog hårt på fadern, men visst, den kan kännas rätt onödig. Fast om han var alkoholist skulle det ju faktiskt kunna vara ytterligare en anledning till kvinnans självmord.

Jag undrar bara hur man skulle slå ihop tredje och femte våningen, skulle den lilla flickan istället bytas ut mot tonåringen?

 

Jag ska fundera på idén med att vända på manuset, men jag tror jag vill ha det hela lite bättre förklarat för att kunna ge det en ordentlig chans. Men du kanske har sett att jag svarat på ditt inlägg angående bollplank, så det kan ju fungera åt båda håll :)

 

Till sist, musiken. Jag lyckades få tag på fyra låtar av Sigur Rós, dock inte Vidrar Vel Til Loftárása. Det påminner lite om Kent tycker jag, själva melodierna.. Jaja, det är väl rätt orelevant.

 

Tack så mycket för hjälpen, mycket konstruktivt! Hoppas jag kan ge någonting i gengäld någon gång ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja där ser man! Jag uppfattade inte alls att det var kvinnans EGET liv hon föll förbi på sin väg mot döden. Jag såg istället detta som en prolog för att sedan berätta hur hennes självmord påverkar alla de olika personerna i huset. Rosemary's Baby typ fast ändå inte om du förstår hur jag menar.

 

Mycket bra idé är det i alla fall tycker jag, oavsett hur man använder den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är ett av problemen, hur ska man få utomstående som inte har läst den här tråden att inse att det faktiskt är filmens poäng: de olika våningarna symboliserar olika perioder i hennes liv och att de boende på respektive våning egentligen inte har någon annan uppgift än att illustrera dessa olika händelser. Förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag tänkte mig ju inte att det skulle vara SAMMA personer med henne i de olika rummen på de olika våningarna. Vi träffar ju rätt många olika människor i vårt liv. Jag tänkte mig mer situationer (viktiga händelser som påverkat henne) som swischar förbi, så tolkade jag din idé. Och bara man fattar att det är hennes liv som ramlar förbi samtidigt som hon själv, behöver man inte ha henne med alls. Det gäller bara att sätta förutsättningen så att säga.

 

Eller också fattar man inte det förrän strax efter att hon dunsat i gatan och det blir AHA! Var det så det var!? Kan man överraska publiken är det ju bra. Det tycker i alla fall jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tycker att hon ska ångra sig. På något plan (bottenvåningen?) kan hon få en vision eller liknande, som gör att hon inser att det går att leva vidare trots allt... men att det ju är försent att ångra sig. Och sedan Pang i gatan.

 

Jag gillar stora slut. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Har tänkt ungefär likadant.

Bra idé, jag har tänkt ungefär likadant. Filmen inleds med att en man faller ner från ett hus. Han tänker igenom sitt liv och att hoppet kanske var lite dumt.

 

Och då när han precis är på väg att slå i backen så kommer någon/något och räddar honom, eftersom det kommer att bli en Hollywood-film.

 

Stryk det sista.

 

Samarbete kanske? Jag har tänkt på idén under ett år ungefär, men har inte skrivit någonting. Den ligger och mognar helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för erbjudandet, men nej tack. Jag skulle gärna uppskatta hjälp på något annat manus, men jag själv tycker att det här är färdigt. De flesta av kommentarerna till manuset har handlat om egna åsiktet, vissa har jag tagit till mig, andra inte, och nu tycker jag att det är färdigt.

Det är fortfarande det manus jag började skriva på, men ändå förbättrat.

Jag är nöjd helt enkelt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så om en producent vill köpa det och har idéer om förändringar säger du nej tack? Om en duktig regissör vill filma, men även ändra några saker, så säger du samma sak? "Det är mitt manus, det är klart och jag är nöjd"?

 

Intressant inställning...

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, om jag har någon som vill göra det så får jag anpassa det, men det här är min grund, den ska inte förändras förrän den eventuella produktionen. Men kul att du anser att mitt svar till dig gäller alla andra. Intressant inställning...

Länk till kommentar
Share on other sites

Erm, det var inte seriöst menat, jag kände bara en viss (ogrundad?) irritation över uttrycket "Intressant inställning.." och fick för mig att använda det tillbaka. Om du av någon sjuk anledning vill fortsätta diskussionen kan vi ta det via PM. Over and out.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...