Gå till innehåll

Falling


Mandork

Recommended Posts

Har läst det här manuset och kan säga att idéen är riktigt bra och annorlunda.

 

Först laddade jag ner det och kollade på det, men orkade inte läsa för det såg så konstigt ut. Men så en dag, laddade jag ner det igen, och läste igenom det.

 

Kan ju bli lite svårt att filma, men ändå, alltid kul att läsa manus som är olika de andra.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar! Jag kan förstå att det ser lite trist ut först, men det påverkar förhoppningsvis inte filmen ;)

Och visst kommer det bli svårt att filma, men jag har vissa idéer på hur det ska göras. Tänker dock inte berätta än, det är på en väldigt grundläggande nivå :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var ett väldigt intressant manus det där!!...fick mig lite funderingar...jag håller på med ett manus om en kille som hamnar på ungdomsanstalt. Han ser tillbaka på livet och där tänkte jag att man kunde använda denna teknik med att han går i en korridor och kikar in i rummen på sidorna och får se olika saker som gått snett under hans liv...

Länk till kommentar
Share on other sites

Min ursprungliga idé var faktiskt att en man skulle gå genom en korridor och hela tiden gå igenom rum som symboliserar han liv och ju mer personliga och smärtsamma saker han ser, ju snabbare börjar han röra på sig. Till slut så ser han någonting som skakar honom djupt och medan han har blicken fäst på detta så tar han några steg till och faller ner i oändligheten. Det hade nog varit ännu mer annorlunda, men ändå ;)

Rätt coolt att det är flera stycken som har haft så lika idéer :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitbra ida (falling)

 

Du lär få mixtra en del med effekterna innan du får det att funka riktigt :)

 

Man kan juh åka in genom fönstren och åka runt i rummen hur länge som helst egentligen, innan man flyger ut och fortsätter färden neråt...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Gillar också idén. Påminner lite om öppningen till Magnolia.

 

Den påminner också i form något om ett eget manus som jag börjat skriva på där man får följa två personer i två olika bilar som precis håller på att frontalkrocka med varandra.

Hela deras liv kommer att passera revy för dem och storyn kommer att berättas i tillbakablickar där de turas om att se dem upp till själva kraschögonblicket. Deras liv kommer i senare tillbakablickar att vävas samman.

Kan berätta mer ifall någon är intresserad.

 

Angående din historia.

Skulle det inte vara kul ifall du kunde på något sätt knyta ihop de olika våningarnas "historier", någon slags röd tråd?

 

Tex: Mellan 3:e och 2:a våningen, den arga tonårsflickan springer ut från sin lägenhet och öppnar dörren till sin pojkväns lägenhet på 2:a våningen och kommer på honom att vara otrogen med en annan tjej?

 

Ok, det blir lite fel tidsram men förstår du min tanke?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Nix, det är hela manuset. Det kommer självklart finnas mer detaljer i den färdiga filmen, men jag vill inte låsa mig - eller någon annan, om jag skulle vilja det ;) - vid alltför ingående beskrivningar.

 

Skulle också gärna höra mer om din frontalkrocksidé. Låter intressant. Har ett påbörjat manus om skyttegravskriget i Frankrike under 1:a världskriget där jag tänkte använda en något liknande precis i slutet när huvudperson blir skjuten under en stormning. Har dock börjat överväga en remake av "På västfronten intet nytt", trots att jag bara läst boken och inte sett filmen. Aja, ska sluta nu, jag börjar glida ifrån ämnet.. :p

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

tjena mandork !

 

jäkligt grön på denna sida men jag tänkte ändå lägga in min mening.

 

en mycket bra filmidé tycker ja, undrar bara varför du vill ha olika personer på de olika våningarna. den enda som jag personligen tycker ska byta är väl då dottern, fast den biten är i för sig självklar.

men som tex morsan å farsan (fast det beror ju på hur gammal dottern är i för sig, rör det sig om en 15-20 åring) så händer det ju inte så mycket på tex 20 år. typ klädstil, tunnare hår på farsan osv.

 

en liten grej till bara...ha...man slänger inte igen dörren när man har en liten unge, man stänger dörren vanligt. för det verkade ju ha det rätt bra i början...eller...

 

ha´de å lycka till med det fortsatta arbetet

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Manuset (Falling) påminner lite om ett manus jag skrev för ca ett år sedan men jag har inte lyckats filma det än (på grund utav lite olika svårigheter).

 

Lycka till om du skall filma det. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

gtroop:

När du säger det så inser jag att du har rätt.. Det beror ju också på hur man gör den. Som flera här har påpekat så kan det göras på olika sätt, om man till exempel "går in" på alla våningar och låter alla historiena utvecklas mer så blir det ju betydligt mer filmaktigt (inte minst på grund av det faktum att de flesta låtar skulle vara slut innan man kommit förbi första våningen).

 

sadulet:

Ja, "Falling" är tänkt att bli en "film". Thank you very much.

 

mw74:

Det ska vara olika personer, därför att det inte är samma personer. Duh!

Ne, men skämt åsido, det är meningen att de ska via hur huvudpersonen hade det, men också att det inte bara är hon som har det så.

 

Ledsen att jag tar sådan tid på mig att svara, lyckats missa tråden ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mandork, yeah det är en skitbra ide jag gillar den väldigt mkt. fattade först inte att det var hennes liv som "skildrades" i de olika våningarna men när jag kom på det så måste jag säga att det är genialt sett att visa den traditionella "flashbacken" på..

 

jag tycker att manuset är alldeles perfekt som det är. hur hade du tänkt det visuellt sätt? när jag tänker det så ser jag bara en enda lång tagning, det vore snyggast. men som sagt så fattar jag inte hur du ska filma det. jag tror att det även skulle kunna göra sig bra som en animation ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra det, det finns många olika idéer. Hur jag ska filma löser sig nog när jag vet vad jag ska filma, det gäller bara att vara lite uppfinningsrik ;)

Jag får kanske göra en dokumentär efteråt där jag beskriver hur jag gjorde :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant Idé, och något som skulle fungera som en snygg kortfilm även om det säkert är många som tänkt liknande tankar. Tankar med händelsekedjor och dylikt är ju väldigt populärt nu...

 

Ska du skicka in den någonstans bör du fixa till med exteriörer och interiörer och även kolla över stavningen. Annars har jag inte mycket att klaga på även fast jag har svårt att se den i som en lågbudgetfilm, men visst.. lycka till...

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...