Gå till innehåll

Hur har dom gjort bioreklamen?


frycek

Recommended Posts

Hejsan hoppsan. Jag har sett den där bioreklamen, där det är ett ljus som åker fram genom skogen och fram till ett par lampor. Sen tänds biografen igång och så. Jag undrar om någon vet hur dom gjort det där ljuset som åker fram genom skogen. Eftersom saker kring det lyser ju upp också. Någon som har en aning. Jag funderade på om det var stopmotion, men sen åkte det över en simbassäng, och förstod inte hur det skulle gå till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan hoppsan. Jag har sett den där bioreklamen, där det är ett ljus som åker fram genom skogen och fram till ett par lampor. Sen tänds biografen igång och så. Jag undrar om någon vet hur dom gjort det där ljuset som åker fram genom skogen. Eftersom saker kring det lyser ju upp också. Någon som har en aning. Jag funderade på om det var stopmotion, men sen åkte det över en simbassäng, och förstod inte hur det skulle gå till.

 

De gav väl hundra mille till ILM som fixade det åt dem.

 

Skämt åsido...

 

Det borde väl väl vara nåt slags animerat klot med en glow-effekt som animeras längs en motion path i ett 3d-lager. Bilderna som ser ut att vara filmade på natten är förmodligen ljusare än vad vi kan ana och mörkade i efterhand i ett effektprogram, på så sätt kan man ju styra när det ska bli ljusare precis som man vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan hoppsan. Jag har sett den där bioreklamen, där det är ett ljus som åker fram genom skogen och fram till ett par lampor. Sen tänds biografen igång och så. Jag undrar om någon vet hur dom gjort det där ljuset som åker fram genom skogen. Eftersom saker kring det lyser ju upp också. Någon som har en aning. Jag funderade på om det var stopmotion, men sen åkte det över en simbassäng, och förstod inte hur det skulle gå till.

En sak som kan vara lite lurig med såna här saker är att alla effekter i en sekvens inte behöver vara gjorda på samma sätt, även om de ser likadana ut. Alltså skulle det kunna vara stop motion i skogen, men CGI vid poolen till exempel. Nu verkar det inte vara så i det här fallet, men ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Snackat med fotografen som plåtade den. Tydligen så har de haft en lampa i ett slags undervattenshus och dragit den under vattnet och använt stop-motionteknik.

 

Hehe. Smart! Det hade jag inte tänkt på när jag såg reklamen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Den är så jävla bra. Kommer om några veckor troligtvis göra en reklamfilm åt ett företag som heter Swecom. (väntar bara godkännande från styrelsen) De sysslar också med el och de är ute efter något med samma känsla som Vattenfallsreklamen.... vilket får mig att bli galen på hur bra den reklamen är. Man fastnar i den och har svårt att tänka utanför deras idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 6 månader senare...

haha, sattsa en 20:a på att dom hade fotat den med hjälp av en lampa, fotokamera och stopmotion.teknik...men mina "Filmerfarna" kompisar sa emot mig och sa att allt var gjort i datan och filmat på dagen...haha, lite ägd dom vart;) Har man kännsla för film så har man;)

Länk till kommentar
Share on other sites

När man vet om det så tycker jag nästan att man ser att den inte är gjord på digital väg. Ljuset rör sig liksom lite för snabbt och stelt för att vara datoranimerat. Samma sak med effekten där det övergår från ljusklot till att gatulyktorna tänds. Ljusbanan känns väldigt analog på nåt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snackat med fotografen som plåtade den. Tydligen så har de haft en lampa i ett slags undervattenshus och dragit den under vattnet och använt stop-motionteknik.

 

Ja men där säger ju han klart och tydligt att dom hade gjort så som jag sa så inte en 20 fattigare:D För liksom fotografen måste ju ändå veta hur dom gjorde;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...