Gå till innehåll

HVX200 - dum fråga


yooonis

Recommended Posts

Hej, har en simpel och dum fråga, men om nån har tid så svara mej gärna.

 

När man filmat något på HVX200, säg t.e.x 720p full HD, (eehm antar att det blir i DVCPRO HD 50, blir väl bra?) och man sen lägger in filen i datorn, hur eller vilken sorts filformat sparas filen i? Mpeg2? Eller måste man importera direkt in i redigeringsprogrammet för att det ska fungera?

 

Hoppas någon fatta nåt...

 

Tack,

 

Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

HVX 200 filmar inte i "full" HD, ens i 720P. Den filmar i 960 x 720 med en aspect ratio på 1.33. Detta med DVC Pro HD codec som i princip är samma som DV fast med högre bitrate. Men den lagrar filerna som MXF-filer. Stödet varierar beroende på redigeringsprogrammet.

 

- PPro CS3 och AE CS3 importerar MXF-filerna direkt (från kortet om du så vill) - ingen konvertering. Ligger 1 fil (dvs en "tagning") på två kort (sk card spanning) måste du själv importera "del 2".

 

- Avid Xpress Pro/Media Composer måste först kopiera filerna till hårddisken sen kan du importera - ingen konvertering sker.

 

- FCP importerar filerna men måste först, om jag minns rätt, baka in dom i en Quicktime wrapper utan att ngn egentlig konvertering sker (rätta mig gärna om jag har fel). FCP stöder, också om jag minns rätt, card spanning.

 

- Vegas? Ingen aning...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, har en simpel och dum fråga, men om nån har tid så svara mej gärna.

 

När man filmat något på HVX200, säg t.e.x 720p full HD, (eehm antar att det blir i DVCPRO HD 50, blir väl bra?) och man sen lägger in filen i datorn, hur eller vilken sorts filformat sparas filen i? Mpeg2? Eller måste man importera direkt in i redigeringsprogrammet för att det ska fungera?

 

Hoppas någon fatta nåt...

 

Tack,

 

Yonis

 

FCP, lägger dem som vanliga MOV som du kan titta på från finder om du vill. Du behöver dock FCP 5.1.4 eller senare för att det ska fungera att importera. Codecen i själva HVX:en är DVCpro HD (även kallat DVCpro 100) när du filmar i HD. Men den klarar även av DVCpro 50 som är ett SD format med 4:2:2.

 

Du kan även filma vanlig DV med den men då på DV-band. De andra två formaten kräver P2-kort eller HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

FCP, lägger dem som vanliga MOV som du kan titta på från finder om du vill. Du behöver dock FCP 5.1.4 eller senare för att det ska fungera att importera. Codecen i själva HVX:en är DVCpro HD (även kallat DVCpro 100) när du filmar i HD. Men den klarar även av DVCpro 50 som är ett SD format med 4:2:2.

 

Du kan även filma vanlig DV med den men då på DV-band. De andra två formaten kräver P2-kort eller HD.

 

TAck för svaren! Jag är mer upplyst nu! Men en del är fortfarande lite dunkelt för mig... det där med att man kan importera UTAN KONVERTERING (komprimering?) direkt in i adobe Ppro CS3 låter underbart! Men vad är DVCPRO 100? har aldrig läst om det nånstans? måste ha missat. Och vad menas med att jag kan filma på P2kort eller HD? Är inte det samma sak? Ah, du måste ha menat hårddisk! Dumma jag!

 

DVC PRO 50 är alltså DV? Och DVPRO HD är bättre upplösning men bäst har DVCPRO HD100? Vilka brukar ni filma i då?

 

Fasen ja svara på alla mina egna frågor tror jag! Barnholdt du har en HVX200 eller? Har sett några av dina filmer som du har på din sida... snygga! Är du nöjd med kameran? Några speciella för- nackdelar som du kan komma på?

 

Tack för svaren!

 

Ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

PS ja har funderat länge på o köpa kamera o vart inställd på Canon XL2 o sen gått till Canon XH-A1 men har nu hittat en webshop från USA som säljer HVX200 för samma pris som XH-A1 och funderar starkt på att köpa den när jag får råd...

 

Tänkte även om ja för tillfället kanske inte har datakraft att köra HD (eller råd att köpa P2 korten direkt) så kan man ju köra DV ett tag iaf...

 

min fråga blir då, duger DV funktionen? Den kan väl inte va SÅÅ mkt sämre än Xl2???

 

Tack o ha de! Förstår om ni inte orkar svara,!

 

Ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

DVCpro 25 är DV. DVCpro 50 är vad DV borde vara. DVCpro 100 eller DVCpro HD är samma sak.

 

Jo jag är ruskigt nöjd, köper du en så kan jag varmt rekommendera den DVD som killarna på http://www.dvxuser.com ställt samman. Där går de igenom minsta lilla meny på kameran.

 

Det ända som är lite surt är att korten är så ruskigt dyra fortfarande.

 

Ang. att köra DV på den så blir det mycket bra. XL2 har ju dock lite andra fördelar om du ska köra enbart DV. T.ex utbytbar optik och är mera anatomiskt utformad (kan man säga så om en kamera?). HVX-200 kan ibland känns som att man springer runt med en skokartong.

Länk till kommentar
Share on other sites

PS ja har funderat länge på o köpa kamera o vart inställd på Canon XL2 o sen gått till Canon XH-A1 men har nu hittat en webshop från USA som säljer HVX200 för samma pris som XH-A1 och funderar starkt på att köpa den när jag får råd...

 

Tänkte även om ja för tillfället kanske inte har datakraft att köra HD (eller råd att köpa P2 korten direkt) så kan man ju köra DV ett tag iaf...

 

min fråga blir då, duger DV funktionen? Den kan väl inte va SÅÅ mkt sämre än Xl2???

 

Tack o ha de! Förstår om ni inte orkar svara,!

 

Ha de!

Finns ju att kopa for ca 3900$, men da ska man tanka att korten kostar 900$, vilket du behover tva av, de flesta kor hellre 2st 8gig an 1st 16 gig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns ju att kopa for ca 3900$, men da ska man tanka att korten kostar 900$, vilket du behover tva av, de flesta kor hellre 2st 8gig an 1st 16 gig...

 

Varför kör de flesta 2 st 8GB kort i stället för 1 st 16GB kort? Då har man ju låst sig till 16GB i stället för att ha en slot ledig när korten faller i pris eller rymmer mera.

 

Att man behöver två kort är felaktigt, man kan mycket väl köpa ett kort och köra med till en början. Till skillnad från band så tycker jag att man deletar mycket på plats och tar om. Så man ska inte luras av att det är liten datamängd man har att tillgå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska kolla detta på DVXuser!

 

Tack för svar!

 

Men den filmar alltså inte i 720p? Trodde det var standard? Att det fanns antingen 720p eller 1080p eller 1080i... men de e småpotäter, viktiga är att det blir snyggt,

 

yes, har kollat på P2 korten och är väl medveten om att de är så dyra därför jag frågar om dess förmåga när de gäller DV, samt att jag måste antagligen köpa en ny dator om jag ska redigera DVCPro HD... Men! HVX200 skriker ju mera framtid (kan man säga så?) än vad än Canon XL2 gör... trots att XL2 har andra bra egenskaper...

 

Har letat efter ett klipp i FULL UPPLÖSNING på högsta inställingar HD på HVX200 men än så länge inte hittat nåt... men ja ska leta vidare... vill gärna se hur snyggt det kan bli :P Ska väl gå in på DVXuser

 

Ha de bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå den filmar i 720p25,50 eller 1080p25 alt 1080i50. Sen har du en typ av variabel fps så du kan t.ex filma p50 över p25 så resultatet blir äkta slow motion.

 

Ang dator så klarar man redigera DVCpro 100 på en ganska ordinär dator som har ett par år på nacken. Kräver inte alls lika mycket dator kraft som t.ex HDV. Det som är flaskhalsen brukar vara hårddisken då komprimeringen är tämligen lös i jämförelse med t.ex HDV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå den filmar i 720p25,50 eller 1080p25 alt 1080i50. Sen har du en typ av variabel fps så du kan t.ex filma p50 över p25 så resultatet blir äkta slow motion.

 

Ang dator så klarar man redigera DVCpro 100 på en ganska ordinär dator som har ett par år på nacken. Kräver inte alls lika mycket dator kraft som t.ex HDV. Det som är flaskhalsen brukar vara hårddisken då komprimeringen är tämligen lös i jämförelse med t.ex HDV.

Jaaahaaa! Va kul! De kan gå då me andra ord :)

 

Trodde de skulle va tvärtom , att HDV skulle vara lättare än HD att redigera :)

 

TAck för info! Ha de gott!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

 

min fråga blir då, duger DV funktionen? Den kan väl inte va SÅÅ mkt sämre än Xl2???

 

XL2:an är utan tvekan i särklass den bästa DV25 videokameran jag jobbat med genom åren.

Den progressiva sensorn i samarbete med en otroligt fin DSP levererar en krispigt fin bild även vid Interlaced bildskanning.

 

Vill dock tyvär ej rekommendera dig ett inköp av en videokamera som endast har stöd för DV25, i dagens läge växer HDV formatet kraftigt samt möjligheterna för DVCPRO HD blir sakta men säkert billigare i Panasonic fronten. High-Def övertar marknaden och sätter nya standarder.

 

DVCPRO HD är ett extremt fint I-Frame baserat videoformat, formatet baseras på fyra DV25 strömmar som körs parallelt dvs: 4x25 mbit / sek = 100 mbit / sek, därav även kallat DVCPRO 100.

 

Helt beroende på vad du vill inrikta dig på för sorts filmning, ger dig ett grundval vid inköp av videokamera. Med andra ord, inköp av utrustning som aldrig används fullt ut är bortkasstade pengar.

 

Det MPEG-2 baserade HDV formatet är mer utsträckt för konsumenterna.

Med en signal på 19,7 till 25 mbit / sek vid konstant bithastighet , upplösningar från 720p till 1080p samt en färgsampling på 4:2:0 ger HDV dig en väl godkänd bildkvalité.

Kan tilläga att HDV fångar en 1080p signal med en variabel bithastighet.

Sony´s XDCAM HD serie har även möjlighet för inspelning av HDV i ett "HQ" läge upp till 35 mbit / sek.

 

Är utbytbar optik ett måste så rekommenderar jag dig varmt i detta fall Canon XL H1.

Vid fast optik, Canon XH A1. Båda två fantastiska HDV bandbaserade kameror.

 

HDV räcker gott och väl till för till exempelvis kortare reportage, nyheter, mindre föreställningar eller lågbudget musikvideoprod.

 

Även om HDV formatet i sig med sin låga färgsampling på 4:2:0 presterar bra vid CK, tack vare en bra skriven profil ovanpå ett bra format, så har jag personligen sämre upplevelser av HDV vid tidsmässigt längre produktioner.

 

Är inriktningen mer åt längre spelfilmer eller övrig mer advancerad videoproduktion som skall genomgå flera lite mer advancerade steg i post, där för-rendering och förflyttning är ett måste, så är deffinitivt DVCPRO HD att överväga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt beroende på vad du vill inrikta dig på för sorts filmning, ger dig ett grundval vid inköp av videokamera. Med andra ord, inköp av utrustning som aldrig används fullt ut är bortkasstade pengar.

 

Detta tror jag är kritiskt i denna industri. Många trotsas och brottas med att bestämma sig för om det är värt (!) att investera i HDV, eller än dyrare, HD.

Det enkla valet som jag antar fanns förut (1950-1970-talet) med mindre utbud av format (8, 16, 35mm) [rätta mig om jag har fel], gjorde att användare,

i detta fall köparen bara köpte det den skulle producera för (SVT körde länge på 16mm) mm.

 

Idag läser jag på varenda forum, varje gång man besöker, om personer som brottas med sig själva för att finna anledningar och för att bli övertygade att

gå över sin budget för att filma med tex. HVX200/EX1 och många andra kameror. Är det värt denna sökan efter videokvalitet?

 

Jag har filmat med Canon XM2, Panasonic DVX100A och nu äger jag en Canon XL2. Jag kommer inte att investera i en HDV kamera som ändå inte kommer

att sändas som HD i tex. TV eftersom de har som krav 4:2:2.

 

Detta inlägg är till yooonis men också alla andra som brottas med dessa tankar. Pröva att stanna upp och fundera på om filmen kommer att bli bättre med

en kamera som erbjuder bättre färger (HVX/JVC/XL-H1 mfl). Men annars inget annat. Det kreativa kommer från användaren och inte kameran.

 

Sammanfattningsvis måste jag säga att jag är väldigt nöjd med XL2's kvalitet, dess underbara bildkvalitet och inställningsmöjligheter ger många möjligheter i

efterproduktionen. Jag kommer att fortsätta med DV tills det blir någon som finansierar mina inköp, då det inte för nått i världen finns belägg för att köpa upp

personinkomsten jag och min sambo drar in varje månad, till att finansiera en kamera som jag bara delvis kommer att använda, apropå video_sync mening

om användarvärdet.

 

För att förtydliga har jag själv letat verifiering på forum för att vidga min budget,

som jag helt övertygad tror beror på passitivitet och mening om att inte vara nöjd med det man har.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för läsvärda inlägg båda två...

 

Vet inte, är svårt, eller kanske inte så. Det lutar mkt åt en HVX just nu fast en del verkar missnöjda med den (t.e.x "Rabies" här på voodoofilm). EX1 vet jag inte om jag vill ha om det betyder jag måste köpa ny dator. Vi får se. Har inte fått anställan än så, de är inte panik, jag lite tid kvar o tänka o dollarn verkar fortfarande låg nu i ett tag till ;)

 

Ha de! Tack,

 

peace out!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer inte att investera i en HDV kamera som ändå inte kommer

att sändas som HD i tex. TV eftersom de har som krav 4:2:2.

 

Förstår inte riktigt vad du menar där men kort svarat, nej HDV kommer inte att sändas native i HDTV nätet från någon station och det beror inte i huvudsak på 4:2:0 färgsamplingen som HDV baseras på.

 

ENG har sedan flera år tillbaka skett i både DV/DVCAM samt DVCPRO där även de formaten har en färgsampling på 4:2:0 kontra 4:1:1.

 

SVT använder tillexempelvis sig utav DVCPRO HD inom ENG för sändningsbruk inom SVT HD. (4:2:2)

 

Sedan har vi TV4 som gott och väl användt sig utav HDV för ENG.

(4:2:0)

 

Redigerade 4:2:0 mastrar uppsamplas isådanna fall till 4:2:2 innan sändning.

 

Ur min mening, skulle jobb åt TV vara aktuellt för en videofotograf, så vore en HDV baserad videokamera inget hinder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men har jag fel om jag säger att det finns ingen riktigt "officiell" benämning på vad Full HD ska vara? Jag har iaf inte hittat någon.

 

Den officiella benämningen på Full HD är 1920 horisontella x 1080 vertikala aktiva linjer vid progressiv bildskanning, mer kännt som 1080p.

 

Jag förstår dock din teori i vad du menar.

35mm film bearbetas i till exempelvis 2-4K vilket håller en högre upplösning än 1080p som benäms som "Full HD" (Officiellt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Den officiella benämningen på Full HD är 1920 horisontella x 1080 vertikala aktiva linjer vid progressiv bildskanning, mer kännt som 1080p.

 

Jag förstår dock din teori i vad du menar.

35mm film bearbetas i till exempelvis 2-4K vilket håller en högre upplösning än 1080p som benäms som "Full HD" (Officiellt).

Reds nya Scarlet kommer alltså ha samma upplösning som 35mm film i princip? Sjukt... till så lågt pris också...

 

sjukt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, dock har redan Red´s föregående serier haft FullFrame 35mm sensorer på 4K.

Fast dom har ju kostat mer... eller? Vad innebär egentligen full frame 35mm sensor? Att det blir sån där kort skärpedjup eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...