Mats Findell Postad 31 mars 2008 Postad 31 mars 2008 Jag går och har lite abstinens. Har inte haft någon film att göra på ett tag. Hur gör ni för att hålla hobbyn vid liv? Jag antar att de flesta här på forumet inte har filmning som yrkesverksamhet. Själv brukar jag då och då ta kameran med mig ut i skogen och träna med olika skärpedjup, inställningar etc för att sedan kritiskt granska klippen i datorn. Därefter slänger jag klippen. Filma släktfester har jag för länge sen tröttnat på. Hyrda lokaler med dåligt ljus och fulla stökiga människor. Och familjen har tröttnat på mig när jag släpar med kameran på semestrarna. Nä nu vill jag ha ett bra manus, duktiga skådespelare och bra väder för utomhusscener. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
barnholdt Postad 31 mars 2008 Postad 31 mars 2008 Det pulas väll alltid lite. På vintern klipps och trimmas det samt en massa research inför sommarhalvåret. Den dagen jag har en bra ljusrigg blir det förmodligen att filma året runt och slippa vänta på solen som huvudljus vilket är mer eller mindre frustrerande. Det där med att filma familjen har jag aldrig förstått mig på. Filmar man är man ju 100% uppslukad av det och missar själva festen, evenemanget eller vad det nu kan vara som man har med familjen. Semesterfilm är kul, vi har en på SFVK som är rena BBC eller SVT producenten när det gäller semesterfilmer. Genom de filmerna han visat så har jag kommit fram till ett par saker. Det är inte så mycket vad du filmar utan mera hur och vilken storry du kan bygga upp runt allt när du redigerar. Semesterfilm är kul och utmanande, man kommer hem med 200 - 500 småklipp från ett land. Tankar in rasket och försöker hitta en storry och ett flyt i det man filmat. Ett tips, ha så liten kamera som möjligt på semestern, filma inte familjen utan allt du ser runt omkring. Filma inga långa sekvenser om det inte är absolut nödvändigt. Ingen vill se 5 minuter film från dödspalatset i en tagning, men folk tittar gärna på klipp med 5 minuter film från samma ställe och en berättaröst som gör det levande. Hmm, det här med sem.film skulle bara bli en liten parentes om hur man kan hitta sysselsättning runt sitt filmintresse under vinterhalvåret eller när man inte filmar i vanliga fall. Blir jag bra på det en dag så ska jag posta en semesterfilm här på forumet. Det är i alla fall kul och utmanande att försöka göra dem. :) 0 Citera
GodeDoktorn Postad 31 mars 2008 Postad 31 mars 2008 Testa att joina cirkeln som vi har startat nu, ligger granne bredvid din tråd. ;) 0 Citera
Kaj44 Postad 31 mars 2008 Postad 31 mars 2008 Det är inte lätt att hitta inspiration att skapa något vettigt som någon annan vill se, för det är väl det man strävar efter,eller? Själv har jag två projekt på gång, ett som skall handla om dom fyra årstiderna i poetisk form och kommer att ta mer än ett år att genomföra om allt stämmer. Det andra är att göra en film om den stad jag bor i ihop med en jätteduktig tjej som kan mycket om stans historia och som gör guidade turer till fots och berättar om stadens historia. För min egen del är jag beroende av andra som kan och har erfarenhet av olika saker som kan vara intressanta för andra att ta del av, typ en film om poesi där någon kan på ett bra sätt läsa texten och där bilderna förstärker upplevelsen av det man hör, detta som ett exempel. Man kan söka där man bor om det finns någon som har något intressant att berätta och försöka sätta bilder till? Jag såg en film som var inspelad i VHS med dålig bildkvalite' och jag tyckte att det är synd på en så fantastisk fin röst att det skall vara så dålig kvalite' så jag började bearbeta mannen som läste texten om vi inte kan göra en ny inspelning, men han var svårflörtad och det tog tre år innan dokumentärfilmen var klar, men det var det värt för den blev bra till slut tyckte även han som läste texten, trots att allt kan bli bättre, men bra lär det aldrig bli, och då är jag verkligen en amatör som tycker det är kul att filma och redigera när jag inte kör hamnkran! I Grängesberg måste det väl finnas mycket intressant att dokumentera, om man är intresserad av ortens historia? Lycka till med manus, skådespelare och väder! 0 Citera
daarco Postad 31 mars 2008 Postad 31 mars 2008 Jag jagar folk att filma med : ) Det är bästa sättet att hålla filmhobbyn vid liv om man inte kan filma för stunden. Eller skriver ner alla film idéer jag får. Och prata och titta på film så klart. 0 Citera
vilcans Postad 1 april 2008 Postad 1 april 2008 Hur man håller hobbyn vid liv? Det är inte så lätt alltid. Vår filmgrupp försöker ses en gång i veckan och göra lite jobb på en befintlig film varje gång, eller diskutera nya projekt. Det går långsamt, men samtidigt i rätt jämn hastighet och det har blivit en film om året ungefär. (Inte så imponerande om man bortser från att vi alla har heltidsjobb, barn och andra hobbies etc.) Själva filmandet försöker vi naturligtvis göra lite mer koncentrerat en eller ett par dagar i sträck. Det jag saknar är en egen kamera som jag skulle kunna göra små snabba test med, t.ex. för att testa en specialeffekt. För riktiga filmer vill jag ha en såpass bra kamera att det inte är något man köper (utan hyr), men för tester vore det smidigt med en egen kamera. Samtidigt känns det synd att lägga flera tusen på en kamera som man sen ändå inte vill använda för sina filmer. 0 Citera
StenR Postad 1 april 2008 Postad 1 april 2008 Jag försöker åtminstone skriva på manus regelbundet. På sistone så försöker jag också klämma in väldigt små, opretentiösa filmer mellan de större projekten för att inte abstinensen ska bli för stor. Jag har också en liten filmgrupp/klubb, har på sistone också skakat fram en lokal för både redigering och möten/filmvisning så att det ska bli lättare att träffas regelbundet, det är just det som behövs för att hålla det hela vid liv... Sen så kan man faktiskt bli lite mer entusiastisk när man fått några nya prylar, en HV20 förra månaden, en Steadicam JR denna månad, sånt måste ju bara prövas :) Intressant det där med semesterfilm, kameran måste vara liten som sagt, och så vill man ju inte låta det gå ut över själva semestern, men det låter som om det går att göra bra sådan om man bara undviker linslusarna i familjen lite ;) 0 Citera
jml Postad 31 oktober 2008 Postad 31 oktober 2008 Jag går och har lite abstinens. Har inte haft någon film att göra på ett tag. Hur gör ni för att hålla hobbyn vid liv? Jag antar att de flesta här på forumet inte har filmning som yrkesverksamhet. Själv brukar jag då och då ta kameran med mig ut i skogen och träna med olika skärpedjup, inställningar etc för att sedan kritiskt granska klippen i datorn. Därefter slänger jag klippen. Filma släktfester har jag för länge sen tröttnat på. Hyrda lokaler med dåligt ljus och fulla stökiga människor. Och familjen har tröttnat på mig när jag släpar med kameran på semestrarna. Nä nu vill jag ha ett bra manus, duktiga skådespelare och bra väder för utomhusscener. Mats Findell Grängesberg Ja du, jag håller mitt intresse vid liv genom att jag finner lösningarna för att göra det så jag kan leva på det. Det är mycket indipendetproduktioner men man drar in lite kulor så man har råd att producera. Nu jobbar vi på en långfilm. Vi söker hela tiden fler som vill vara med. 0 Citera
Blue Chip Postad 31 oktober 2008 Postad 31 oktober 2008 Jag håller med om att det ofta känns tungt att dra ut kamera, kanske lampor och till och med ljud bara för att... Men här är några klipp jag tycker ni ska skumma igenom så ni får se vad man kan göra utan annat än kamera, idé och lite tid. Fantastiskt simpelt, men ändå underskönt. Det kliar i kameratarmen... Franska tredjepristagaren i Panasonictävlingen (och jag som använder Canon). Stop motion för dagis. Fantastiskt. Steven Dempsey reser genom USA med sin fru (utan DOF-adapter) och bara filmar. Klipper ihop det här (snacka om simpel, men bra, roadmovie): Samma här; Philip Bloom besöker Sibirien. Klimatet känns ju onekligen igen av en svensk :). Bloom ser det som exotiskt varför filmen blir alldeles utmärkt. Något att tänka över då vintern kryper närmare: Hoppas ni finner lika mycket inspiration som jag. 0 Citera
Eibon Postad 1 november 2008 Postad 1 november 2008 tänkte lite i banorna att film är ett jävligt svårt/jobbigt yrke för försörjning. så började jobba på tv och tänkte man kunde göra film på fritiden. det gick åt helvete för jag orkar inte hålla på med det på fritiden utan det blir man gör nåt på en kortfilm 1-2 gånger per år istället...man får glo mycket film istället :) 0 Citera
MovieMaker Postad 1 november 2008 Postad 1 november 2008 Ja, vad kan man säga. Under förra året blev jag mer eller mindra tvungen att ta ett avbrott från filmandet pga värnplikt, sedan när jag i början av detta år äntligen hade tid att engagera mig åt filmandet - så var det total idétorka. Inte en endaste idé eller tanke gällande film komma upp i skallen. De kännes hemsk. Men för några månader sen, då började idéern droppa in en efter en. Alldeles för många till o med. De var bara att börja med filmskapandet igen o intresset var på topp igen. När jag sedan fick tag i en praktikplats på en filminspelning kunde de inte bli bättre. Nu har jag 3 projekt framför mig som väntar - en psykologisk thriller, en "skräckkomedi" med en stil inspirerad av förtext-sekvensen på filmen "Juno" samt regisass på kortfilmssplatter. Livet kan nästan inte vara bättre just nu. Kort o gott - jag håller mitt intresse vid liv genom att bara låta sakerna skölja över mig och självklart ha inställningen att jag kan göra bättre. 0 Citera
Desecrated Postad 3 november 2008 Postad 3 november 2008 Jag går och har lite abstinens. Har inte haft någon film att göra på ett tag. Hur gör ni för att hålla hobbyn vid liv? Jag antar att de flesta här på forumet inte har filmning som yrkesverksamhet. Själv brukar jag då och då ta kameran med mig ut i skogen och träna med olika skärpedjup, inställningar etc för att sedan kritiskt granska klippen i datorn. Därefter slänger jag klippen. Filma släktfester har jag för länge sen tröttnat på. Hyrda lokaler med dåligt ljus och fulla stökiga människor. Och familjen har tröttnat på mig när jag släpar med kameran på semestrarna. Nä nu vill jag ha ett bra manus, duktiga skådespelare och bra väder för utomhusscener. Mats Findell Grängesberg Kasta inte bort dom klippen ut sälj dom till musiker, det finns en hel del filmmusiker som behöver klipp att träna på att sätta musik till, men även vanliga popmusiker som behöver klipp till sina musikvideos, allt för många band klipper ihop massa scener från filmer eller snor helt sonika klipp från youtube. Du kan säkert filma lite klipp och sen sälja dom för 50-300 kr på nåt utländskt musikforum. svenska musikforum är inte ens värt, dom betalar aldrig :D 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.