Nicke_92 Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Eftersom vi redan har de underbara Dagens Gnäll och Dagens toppengrej har jag tänkt i flera månader att någon borde göra en där man kan berätta om något humoristiskt man råkat ut för eller gjort under dagen. Om man till exempel virrat runt och letat efter ett par nycklar som man upptäckt legat i fickan så går det att skriva här osv. :) Eller till exempel om en lärare sagt något kul. eller whatever, skriv kul saker :) 0 Quote
Nicke_92 Posted March 27, 2008 Author Posted March 27, 2008 Dagens Haha: Jag har nu två gånger råkat försöka logga in med användarnamn "Voodoo" och lösenord "film forum" när jag suttit och läst överskriften på sidan samtidigt som jag loggat in :p 0 Quote
jmalmsten Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 att låsa bildörren innan jag öppnar den brukar få mig att känna mig dum...;) 0 Quote
Simon W Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Idag kläckte jag nästen ner ett ägg i kompostbehållaren. 0 Quote
Nicke_92 Posted March 27, 2008 Author Posted March 27, 2008 Idag kläckte jag nästen ner ett ägg i kompostbehållaren. Haha, det påminner mig om när jag kastade en godis och stoppade pappret i munnen! inte gott! ;) 0 Quote
Nicke_92 Posted March 28, 2008 Author Posted March 28, 2008 Dagens Haha: Upptäckte att i Hellraiser 2 hellbound så finns en urriven artikel med överskriften "Is death the fourth dimension?" jag skulle svara nej, vi lever i fjärde dimensionen enligt fakta av en viss V_IEES (;) ellerhur Mr V? om du läser det här :)) Tredje dimensionen är ju den med djupseende och sånt, 3d. och den fjärde innehåller dimensionen tid. Obildade manusskribenter ;) 0 Quote
Lasse_laser Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Njae, rent tekniskt sett så är ju faktiskt djupseendet i samma dimension som den vi lever i. 0 Quote
jmalmsten Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Njae, rent tekniskt sett så är ju faktiskt djupseendet i samma dimension som den vi lever i. nja... dimension hit och dimension dit... vi tar ju plats i de flesta dimensionerna, men vi kan mest bara påverka 3 och uppfatta 4. Så det är ju en ren definitionsfråga det där... Djupseende är ett sett för våran hjärna att uppfatta vår tredimensionella omvärld. Och eftersom djupseende tar en bråkdel av en sekund för ett binokulärt väsen som vanliga oskadade tvåögda människor så tar det tid och då borde djupseende vara 4dimensionellt... speciellt om man räknar in paralax-djupseendet som verkligen grundar sig på skillnader mellan bilder uppfattade på flera olika tillfällen... 1 dimension har bara start och slut. 2 dimensioner kan ha flera 1dimensionella start och slut på samma koordinat i platt utförande och kan då skapa ytor. 3 dimensioner kan ha flera ytor och objekt på samma 2dimensionella koordinater om dom är på olika djup. Nu finns det grejer vi kan ta på men tiden står still så allt är dött likförbannat. 4 dimensioner har tid och därför kan man ha flera 3dimensionella objekt på samma yta bara det är olika tidpunkter. Tiden går, vi uppfattar den men vi kan inte påverka den för oss eller omgivningen... detta skulle innebära tidsresor, teleporteringar etc och är väldigt eftertraktat;) 5 dimensioner kan ha flera olika 4dimensionella tidsrymder på samma plats och samma tid fasst paralellt... Detta kallas parallella universa och där går gränsen för oss människor att påverka och uppfatta. Tänk på rullar som The One med Jet Li http://imdb.com/title/tt0267804/ :) och även Narnia, Oz, och liknande fantasifoster fungerar på dessa femdimensionella sätt. Dock ej Stargate för det är en fyrdimensionell teleportör;) 6 borde göra det möjligt med flera... ehh... para-parallella universan... på samma... ehhh... parallelluniversiella plan... där gick gränsen för mig hur det i praktiken ter sig... En knepig grej är att vi egentligen har en oförmåga att visualisera 2dimensionella objekt. Detta eftersom det krävs ett djup mellan våra ögon och objektet i fråga. Detta gör att jag misstänker att det bara går att uppfatta 2 dimensionella plan, 3e och 4e, och vi har bara kontroll över vår 3e... än så länge... Det hela blir ju snabbt väldigt krångligt att hålla i skallen dock... Doc: Marty, you're not thinking fourth dimensionally! Marty McFly: Yeah, I know, I got a real problem with that. Back to the Future III 0 Quote
jbergman Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 2 dimensioner kan ha flera 1dimensionella start och slut på samma koordinat i platt utförande och kan då skapa ytor. Men de kluriga tvådimensionella filosoferna diskuterade länge förekomsten av en tredje dimension, nämligen tiden. De resonerade som så att för att bestämma möte med varandra var de tvungna att ange x-koordinat, y-koordinat och tidskoordinat. Teorin förklarade också övertygande hur skilda ytor kunde uppta samma plats vid olika tidpunkter. Nöjda i hågen kopplade de upp sig på nätet och förklarade att alla som trodde att döden var den tredje dimensionen var obildade sällar, för det visste ju alla numera att det var tiden som var den tredje dimensionen. Med plattländska hälsningar, /Jakob 0 Quote
jmalmsten Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 Men de kluriga tvådimensionella filosoferna diskuterade länge förekomsten av en tredje dimension, nämligen tiden. De resonerade som så att för att bestämma möte med varandra var de tvungna att ange x-koordinat, y-koordinat och tidskoordinat. Teorin förklarade också övertygande hur skilda ytor kunde uppta samma plats vid olika tidpunkter. Nöjda i hågen kopplade de upp sig på nätet och förklarade att alla som trodde att döden var den tredje dimensionen var obildade sällar, för det visste ju alla numera att det var tiden som var den tredje dimensionen. Med plattländska hälsningar, /Jakob jovars... tekniskt sett kan man kalla varje dimension vad man vill... det är bara en matris för att peka ut positioner... själv är jag utövare av MBE-religösa kval. Jorden är indeed sfärisk, men vi är på insidan, inte utsidan... himmlen är centrum och marken är yttersta kanten. Gravitationen är centrifugalkraft vilket förklarar varför det är så krångligt att bosätta sig vid polerna. Gå upp eller ner till en pol och du tappar centrifugalkraften och faller till centrum och ser jorden snurrar runt dig, som en ordentlig baksmälla. nå yttre rymden gör man genom att borra sig ett hål genom skalet... men detta är så klurigt i sig själv att NASA har tagit patent på oljeborrningen för att minimera risken för den så kallade "Globala sprickningen". För fler sanningar, Tune in på MBE's Bloggar: http://hansuber.blogspot.com/ http://dieterdoom.blogspot.com/ http://misteryamamoto.blogspot.com/ Sanningen samlas nu även för diskussion i ett eget forum: http://mbe.egetforum.se/forum/ [det är dock nystartat och mycket av sanningsvirket saknas för närvarande] 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 "Vad blir det om man klonar en sjörövare?" "En piratkopia." "Vet du vad leoparden kallar antilopen?" "Snabbmat." Abbe ps. min humor :P 0 Quote
jmalmsten Posted April 2, 2008 Posted April 2, 2008 talesätt från hem-byn: "Det är hemskt, men sant. Fasst det är ju klart det är hemskt, annars vore det ju inte sant" "Ja, det är inte lätt när det är svårt..." "Gåre' bra eller gåre' som vanligt?" 0 Quote
Nicke_92 Posted April 3, 2008 Author Posted April 3, 2008 Dagens Haha: Jag och min kompis burkar köra med traditionen slå varandfra när man ser en gul bil, men vi gick förbi ett´ställe där det stod lastbilar överallt, någon form av lager eller något, de flesta var gula, så det slutade i ett mindre knytnävsslagsmål ;) jag och min kompis har allt bra kul :D 0 Quote
barnholdt Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Posta under kolla min film idag. 30 har kollat men ingen har postat någon kommentar. 0 Quote
Nicke_92 Posted April 3, 2008 Author Posted April 3, 2008 Posta under kolla min film idag. 30 har kollat men ingen har postat någon kommentar. passar inte som dagens haha, men nu ska du få en kommentar av mig, sorry att du fick vänta, brukar försöka kommentera så snabbt som möjligt men har ej haft tid. 0 Quote
Christian van Caine Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Första dimensionen är höjd Andra dimensionen är bredd Tredje dimensionen är djup Fjärde dimensionen är tid Hjärnan uppfattat sinnesintrycken syn & hörsel med varsina två dimensioner som sen kompenseras "internt" till enheter, det är: Syn: Första & andra. Kodas av hjärnan ut till tredje. Blir tillsammans med fjärde rörlig bild. Hörsel: Första & fjärde. Kodas av hjärnan ut till andra & kan bli den tredje men kan inte existera utan den fjärde. 0 Quote
Nicke_92 Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 Första dimensionen är höjd Andra dimensionen är bredd Tredje dimensionen är djup Fjärde dimensionen är tid Hjärnan uppfattat sinnesintrycken syn & hörsel med varsina två dimensioner som sen kompenseras "internt" till enheter, det är: Syn: Första & andra. Kodas av hjärnan ut till tredje. Blir tillsammans med fjärde rörlig bild. Hörsel: Första & fjärde. Kodas av hjärnan ut till andra & kan bli den tredje men kan inte existera utan den fjärde. Sa ju att det var fjärde dimensionen :p 0 Quote
Christian van Caine Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Du skrev att vi levde i den fjärde dimensionen. Det gör vi iof, men precis lika mycket i dom tre första åsså. LIIITE svårt att röra sig utan utrymme att röra sig i, eller hur? ;) Dimensionerna är inte baserade på vad man nödvändigtvis kan se eller känna av, jag kan komma på en femte dimension som är fysiskt omöjligt att märka av för en människa...eller så mycket annat heller, men det betyder inte att den inte finns där. Samma sak för någon som förlorat kontakten med kroppen via exempelvis skador. Dom kan kanske inte se, höra eller känna dimension ett till tre, men dom finns där endå. Vidare finns det folk som inte kan känna tid. Det betyder inte att dom inte åldras, bara att dom inte märker av det. 0 Quote
Nicke_92 Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 Du skrev att vi levde i den fjärde dimensionen. Det gör vi iof, men precis lika mycket i dom tre första åsså. LIIITE svårt att röra sig utan utrymme att röra sig i, eller hur? ;) Dimensionerna är inte baserade på vad man nödvändigtvis kan se eller känna av, jag kan komma på en femte dimension som är fysiskt omöjligt att märka av för en människa...eller så mycket annat heller, men det betyder inte att den inte finns där. Samma sak för någon som förlorat kontakten med kroppen via exempelvis skador. Dom kan kanske inte se, höra eller känna dimension ett till tre, men dom finns där endå. Vidare finns det folk som inte kan känna tid. Det betyder inte att dom inte åldras, bara att dom inte märker av det. Det var inte så jag menade, jag menade att vår värld är fyrdimensionell. :p 0 Quote
barnholdt Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Gjorde tea idag och sockerskålen var helt tom. Mumlade något om att ungarna minsann kunde fylla på nytt socker efter sig tog jag sockerpaketet ur skafferiet. Började hälla upp socker från 2 kgs paketet (fortfarande mumlandes) rakt ned i muggen. Så, ännu ett levande bevis på det där med grabbar, tuggummi och stegräknare..... (Jag tycker personligen att mitt förra inlägg här i tråden är mera dagens haha än dimensions snacket.) 0 Quote
jmalmsten Posted April 4, 2008 Posted April 4, 2008 Det var inte så jag menade, jag menade att vår värld är fyrdimensionell. :p vår värld har oändligt antal dimensioner... det är bara vi som saknar ord för dom över 5e... eller snarare... vi saknar behov av en sjätte dimension att referera fenomen till. 0 Quote
Nicke_92 Posted April 4, 2008 Author Posted April 4, 2008 vår värld har oändligt antal dimensioner... det är bara vi som saknar ord för dom över 5e... eller snarare... vi saknar behov av en sjätte dimension att referera fenomen till. Försökte övertala V_IEES det men det gick ej så bra :p Så då hade jag alltså rätt om att vi måste ha fler än fyra dimensioner? :) 0 Quote
Norbert Posted April 5, 2008 Posted April 5, 2008 vår värld har oändligt antal dimensioner... det är bara vi som saknar ord för dom över 5e... eller snarare... vi saknar behov av en sjätte dimension att referera fenomen till.Man kan räkna på oändligt antal dimensioner men det saknas som sagt någon verklighetsförankring. Eftersom vår lilla hjärna inte förstår ord som tomtar, troll och oändligt antal dimensioner så kan dimensioner istället ses som vilkor, exempelvis: Höjden är 7 m Bredden är 2 m Djupet är 3 m Klockan är 11:48 Kungen kör för fort Där har vi hela sex dimensioner. Och dagens haha är att jag lade mig klockan 3 och vaknade klockan 8. EDIT: Jag inser nu att jag listade bara fem dimensioner. Det blir dagens andra haha. 0 Quote
Nicke_92 Posted April 5, 2008 Author Posted April 5, 2008 Kungen kör för fort Där har vi hela sex dimensioner. Haha Kungen kör för fort = en dimension! värd en applåd! 0 Quote
Nicke_92 Posted April 7, 2008 Author Posted April 7, 2008 Dagens Haha: Drömde att jag fick en varning på forumet för att ha skrivit "barbeque" i ett inlägg. Det hela slutade i ett krig mellan moderatorer och medlemmar :p 0 Quote
Recommended Posts