Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag ska spela in en film om ungefär en vecka och i filmen ska bland annat en sniperskytt slänga iväg ett skott genom en glasruta på ett gammalt hus. Vi spelar in allt i en gammal nedlagd fabrik och det sitter riktiga glasrutor monterade. Helst vill vi inte behöva skriva om scenen. Det är ju ett väldigt risktagande att krossa en ruta på riktigt (dels för att vi antagligen bara får en chans att få det bra) men vi har inte så mycket annat val.

Vi har funderat på om man kan använda något vasst metallföremål, t.ex ishacka, för att slå sönder rutan från utsidan och sedan filma innifrån. Med kameran tryck mot väggen, riktad mot det håll fönstret är så borde det enda man ser vara glassplittret i luften.

Vi har ju bara en tagning på oss (så länge vi inte tar med oss nya glasrutor). Hur skulle ni har gjort i en liknande situation? :S

Postad

Själv skulle jag nog för-krossa rutan, filma från en vinkel där inte själva rutans krossande syns, och blåsa in något lämpligt glassplittersubstitut när "skottet" kommer. Både för att kunna ta om scenen så lätt som möjligt och för säkerhetens skull (glassplitter = aj).

Postad

Annars finns det ganska gode förutsättningar för att göra effekten i AAF. För att få en bra tagning på en krossad ruta måste du ha möjligthet att filma i upp mot 50 fps för att det ska vara någon poäng (tycker jag). Annars blir det bara ett litet pling - helt odramatiskt. Men om du nu verkligen vill plånga glas tycker jag som gorse att du ska skjuta med en bella. Då tror jag inte heller att det spelar någon roll var du skjuter. Det går för fort i alla fall.

Ha glasögon på er.

Postad

med risk för att låta nerdig, men borde det inte blir ett litet hål bara då man skjuter med ett sånt gevär? jag är emot digitala effekter så långt det går men det är ju en lösning.

knyter ihop lite mer med en prickskytt också tycker jag, att inte hela rutan bara exploderar.

Postad
med risk för att låta nerdig, men borde det inte blir ett litet hål bara då man skjuter med ett sånt gevär? jag är emot digitala effekter så långt det går men det är ju en lösning.

knyter ihop lite mer med en prickskytt också tycker jag, att inte hela rutan bara exploderar.

Trycket borde väl blåsa sönder rutan eftersom kulan roterar och allt...

Postad

Tack för alla svar. Vi får fundera ut en lösning. Det bästa skulle kanske vara att pröva den första varianten. Att förkrossa rutan. Men jag har också tänkt på den andra varianten, med slangbellan. Det skulle också kunna funka och ger kanske en lagom gevärslik effekt. Vi vill ha en liten sprängeffekt även fast det kanske inte är helt realistiskt.

Idén jag fick i huvudet när jag läste dessa var att man borde kunna förkrossa rutan och göra färdigt.. och sedan ställa en tunnare glaskiva för öppningen på hålet. Denna skjuter man sedan enkelt sönder med slangbellan. Då kan vi ta med oss några stycken glasskivor och göra omtagningar (mellan golvsopningarna).

Finns det något lätttillgängligt material som påminner om glas men inte är farligt? Som man kan köpa utan att specialbeställa menar jag...

Postad

Vad är det för smart med att förkrossa glaset? Jag lovar, en slangbella med kondomer som gummi kan nära nog döda folk om man använder stålkulor. Den kommer att gå igenom glaset mycket realistiskt.

Skall det flyga glas? Mitt förslag är att klippa ut skärvor av transparanta plastark alá pizzasalladlock. Lägg dem i papprulle. Töm ut på golvet separat från fönstret. Skall nån få glaset på sig? Häll på honom, eller blås med tryckluft. Glasljuden kan man säkert hitta på internet.

På tal om det, har ni sett de där fräna luftkanonerna av en plasthink med hål i botten, en plastpåse och gummiband? Kan lätt blåsa av peruken på folk. Kan man inte fylla en sån med plastklipp?

Postad

Ingen ska få glassplittret på sig direkt. Men huvudkaraktären ska titta ut genom fönstret, upptäcka skytten och precis kasta sig bakåt och söka skydd (tryckt mot väggen) då skottet avlossas. Men om det går så vill vi självklart försöka undvika att försätta någon i fara...

Postad

Det finns ju massor av metoder att lösa det på rent klipptekniskt men också effektmässigt.

En ganska enkel variant är att filma utifrån, utan att den beskjutne står innanför glaset. Där efter skjuter ni genom fönstret på riktigt med splitter och allt.

Sedan tar ni ett separat klipp, på den som blir beskjuten (och duckar/kastar sig undan), mot helt svart bakgrund. Då kan ni superenkelt via screen-key ta bort det svarta runt den beskjutne och placera honom "bakom" fönstret. Eftersom det är genom ett fönster, som kanske är lite smutsigt osv tror jag aldrig man ser att splittret inte träffar honom.

Är ni smarta tar ni ett klipp till med en annan kamera innanför fönstret (när ni skjuter på rutan) så kan ni använda samma teknik där.

En annan variant kan vara att göra tvärt om. Ni "förkrossar" rutan i byggnaden och sedan filmar ni ett separat fönsterglas mot svart bakgrund som ni sedan compar in i efterhand.

Det finns färdiga klipp på sånt att köpa på ex http://www.artbeats.com .

/Max

Postad

Ja, jag fattar verkligen inte idén med att förpajja rutan. Varför inte helt enkelt bara skjuta med bella, kasta eller bara peta sönder glaset i realtid? Ta en transparent puttekula om det absolut inte får synas.

Och, ja. Rutan går helt sönder vid gevärsskott. Alla rutom som inte är laminerade eller har en tjocklek på mer än 12 mm förstörs helt om en kula skulle gå genom.

Postad

jag vet inte hur det är med filmarna som ska filma men själv skulle jag nästan gå över lik för att få en bild underifrån med den beskjutne som tar skydd och kular flyger in i samma bild över honom genom rutan, filmat i 50i för att separera ut fieldsen till 50fps för 50% slowmo. och glasbitarna regnar ner över honom...

Säkerhet? ja det är ju en annan femma... kan ju utrusta den beskjutne med en ordentlig rygg-sköld som skydd mot glasbitarna som kan bli rena rama kastknivarna om man har otur... alternativt ta två tagningar, en utan människa och bara rutan som splittras, och en med människa som tar skydd. Kanske med greenscreen bakom men jag tror lättare rotoscoping är lättsammare i det fallet.

För extra finess skulle jag tillochmed vilja ha någonting i bild som glaset kan studsa på när den flyger ner mot den beskutne. Denna skulle jag ersätta med bildmaterial från en clean plate eller från tagningen då mannen duckar. Rotoscopa in glaset som då realistiskt studsar runt honom/henne...

För att panga rutan? Stålkula och kådisbella... bästa alternativet jag hört...;)

Och realism eller inte... som John Woo-fan anser jag att rutan ska explodera och en jävla massa papper ska flyga runt där kulan landar;)

Postad

Håller helt Mr Malmsten om en underifrån-kamera och separata tagningar, men därav att man filmar glaset som krossas mot svart bakgrund, så kan man screen-key keya ut det utan problem och en massa jobbig rotoscoping. Det går ju givet att göra direkt på plats också med svarta skynken. Men min erfarenhet är att greenscreen-keya glas är jobbigt och då borde 7 miljoner fallande glasbitar vara..eehh...jobbigare (förvisso mindre risk för konstigt key-flicker eftersom allt går så fort).

Edit: Artbeats-exempel finns här: http://www.artbeats.com/collections/165?page=2

Gör man det i någon annanstans, för den "invändiga" bilden, måste man ju panga den "riktiga" rutan först. Alt bara maska ut den.

En annan idé kan ju vara en fast kamera snett underifrån, som sitter under en glasskiva. Då kan man få fett med glassplitter som regnar ner mot kameran.

Men det är ju lurigt med fallande glas och en riktig människa - men jag är för dålig på vad man kan ha istället för glas. Men det kanske är det bästa - sockerglas eller vad det är man använder. Det finns ju ett avsnitt i Stu's bok "The DV Rebels Guide" om hur han löste det i sin kortfilm, men jag sitter inte i samma land som min bok för tillfället, så jag kan inte kolla... ;)

/Max

Postad

Tack för alla svar. Inspelningen är klar nu i alla fall. Vi använde aldrig något extremt glas- splitter. Vi skaffade ett luftgevär som vi sköt sönder rutan med från utsidan (det blev rätt så snygga hål i rutan, ganska små men det gick bra ändå). Vi filmade scenen i olika klipp: Huvudpersonen ser skytten utanför fönstret och hoppar mot väggen för att ta skydd /klipp/ Ny vinkel där personen trycker sig hårt mot väggen samtidigt som ett skott kommer genom rutan (svagt splitter i ljuset). /klipp/ Stativbild på enbart rutan från ny vinkel där vi skjuter några skott. /klipp/ Kameran är placerad bakom huvudpersonen som trycker sig mot väggen, samtidigt som han sneglar ut genom rutan glider kameran förbi honom och visar alla skotthål i rutan. Vi ska speeda upp det näst sista klippet i redigeringen lite för att få det att se ut som att skotten kommer i snabb följd. Tillsamman hoppas vi att det kan bli snyggt. Det ser åtminstone snyggt ut i mitt huvud och på de enskilda klippen. Det bli nog bra =P

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...