Taste FX Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Hejsan! Nu så håller jag på med en film. I den filmen så behöver jag sådan här musik från när en kör skunger tillsammans med trummor och hela faderullan! T.ex. Spider-man Matrix (alla nya hjälte-marvelfilmer) Jag har redan testat: Justfuckinggoogleit men hittar inget! (Musiken börjar på 02.06 min) Skulle verkligen bli glad om ni hittade något! 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Den absolut bästa "Kör musiken" som finns är Carl Orffs Carmina Burana. Jag har varigt på en konsär när 3 körer och Kromata framförde Carmina Burana och det var nog det absolut häftigaste musikuplevelse jag varigt med om. Och det är ju inte helt fel att bilderna från Excalibur är "fastbrända" på näthinna när man hör den. (det är förövrigt den "låten" som är samplat i den låt du hänvisar till) 0 Citera
thesnowboarders Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Påminner mig starkt om Sagan om ringen ^^ 0 Citera
Taste FX Postad 4 mars 2008 Författare Postad 4 mars 2008 Nice! Lite som kören som gör musiken till spider-man! Men kan det tänkas att det finns någon sida med sådan gratis musik? 0 Citera
vesslan Postad 4 mars 2008 Postad 4 mars 2008 Låten du hör där är Carmina Burana- O Fortuna. Hr den låten i orginalversion. Den i videon är lite remixad. Många band och orkestrar har kortat ner den. Oftast hör man bara början iden. MEn jag tycker den andra delen som är lugnare har mäktigare kör och mörkare. JAg har tre versioner av den. Orginalversion gjord av Carl Orff någon gång år 1934, den är helt klart den bästa:p Låten är baserad på latina texter hittade i ett kloster från 1100-talet. Lite mäktigt är det. Texten får mig att tänka på ondska vet inte varför :p 0 Citera
gorse Postad 5 mars 2008 Postad 5 mars 2008 Använder man den låten tycker jag det är som att ta http://www.youtube.com/watch?v=ENl4JK6LJ0Y till anslaget i dramatiken. Vem äger upphovsrätten till Carl Orffs Carmina Burana? 0 Citera
vesslan Postad 5 mars 2008 Postad 5 mars 2008 Använder man den låten tycker jag det är som att ta http://www.youtube.com/watch?v=ENl4JK6LJ0Y till anslaget i dramatiken. Vem äger upphovsrätten till Carl Orffs Carmina Burana? INgen aning, men orgianlversionen borde väl vara Carl Orrf eller någon. Han skrev ju ner musiken. MEnb är det inte så att om Kompositören varit död i 50(eller är det 100);) Så får man använda musiken? 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 5 mars 2008 Postad 5 mars 2008 INgen aning, men orgianlversionen borde väl vara Carl Orrf eller någon. Han skrev ju ner musiken. MEnb är det inte så att om Kompositören varit död i 50(eller är det 100);) Så får man använda musiken? Carl Orff dog 1982, så det är ett par år till innna den är fri, jag skulle gissa på att hans institut äger rättigheterna (alt. hans barn, om han har några). 0 Citera
Taste FX Postad 9 mars 2008 Författare Postad 9 mars 2008 Är det inte typ efter 70 år om inte någon tagit över upphovsrätten?...men i alla fall 0 Citera
gorse Postad 9 mars 2008 Postad 9 mars 2008 Jo, fast ingen annan kan ta över upphovsrätten. 70 år efter upphovsmannens död (inte verkets uppkomst). 0 Citera
iMartini Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 stämmer med 70 år efter upphovsmannens död men i de allra flesta fallen så har barn/släktingar tagit över rättigheterna som de delar med förlagen där verket är förlagt. När det gäller inspelningar så är det skivbolaget som äger rättigheterna, inte upphovsmannen. 0 Citera
Christian van Caine Postad 14 mars 2008 Postad 14 mars 2008 När det gäller inspelningar så äger skivbolaget rätten till det inspelade materialet & kompositören rätten till själva kompositionen. Stor skilnad. Vet inte om det var så du menade eller om du bara glömde några ord i den meningen, men barnen & släktingarna har bara rätten under 70 år efter sista upphovsmannen (om flera) dött, efter det faller alla verk in i Public Domain. 0 Citera
ProphetX Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Annars Producerar jag musik. där jag har ett x antal olika körer jag kan andvända i fall du skulle vara intresserad. 0 Citera
Nicke_92 Postad 28 mars 2008 Postad 28 mars 2008 Den absolut bästa "Kör musiken" som finns är Carl Orffs Carmina Burana. Jag har varigt på en konsär när 3 körer och Kromata framförde Carmina Burana och det var nog det absolut häftigaste musikuplevelse jag varigt med om. Och det är ju inte helt fel att bilderna från Excalibur är "fastbrända" på näthinna när man hör den. (det är förövrigt den "låten" som är samplat i den låt du hänvisar till) Den låten är grym! 0 Citera
vesslan Postad 29 mars 2008 Postad 29 mars 2008 En film som jag själv tyvker är ganska mäktig och lite sorglig är LAqruiem Requiem av Amadeus Mozart. En nyare låt som är mäktig men inte innehåller jättemycket kör är Lux Aeterna av Clint MAnsell:D 0 Citera
Nicke_92 Postad 30 mars 2008 Postad 30 mars 2008 En film som jag själv tyvker är ganska mäktig och lite sorglig är LAqruiem Requiem av Amadeus Mozart. En nyare låt som är mäktig men inte innehåller jättemycket kör är Lux Aeterna av Clint MAnsell:D Är det så den heter, tänkte nämna den men visste inte namnet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.