Pace Posted July 11, 2004 Posted July 11, 2004 När man strukturerar sina "bins" (alltså mappar med allt videomaterial) - hur lägger ni upp materialet? När man gör en film med mång klipp i tenderar man att tappa bort klipp eftersom man inte vet var de är någonstans. Att strukturera upp allt på ett logiskt vis är därför ett måste för mig. Jag har länge försökt hitta det optimala sättet att organisera alla klipp och det närmsta jag har kommit är att döpa alla klipp med int/ext, bildutsnitt och handling i korta ord, exempelvis "int - Göran går över äng (vb)". Alla klipp lägger jag sedan i bins som är sorterade efter plats, "äng", "Görans kök", "huset" och så vidare. Ett annat sätt som jag testat är att inkludera bildnumret från storyboarden/klappan i filnamnet. Hur gör ni? Vad döper ni era bins och klipp till, och hur fungerar det att hitta bland alla klipp? 0 Quote
orange Posted July 11, 2004 Posted July 11, 2004 Haha, för mig brukar det vara ganska rörigt ibland tyvärr... Jag brukar bara döpa filerna till vad de handlar om tex. en scen där det ska läggas till en mynningsflamma heter kanske Hall_flame.avi.. Det är långt ifrån smart, men det har fungerat eftersom jag inte haft så mycket klipp, men i min senaste film´hade jag lite problem ibland att hitta så jag vill gärna också veta ett bra sätt :) 0 Quote
chilly_schrimp Posted July 11, 2004 Posted July 11, 2004 det brukar funka bra för mig att ha en katalog för varje scen och sen allt som hör till den scenen i den mappen. Att döpa filerna blir då också enklare eftersom dom kan heta tex scen12_beskrivning_take2 eller liknande. Sen är det bara sitta och lägga in enligt manus... enkelt... tycker jag :) 0 Quote
Ronnie Posted July 12, 2004 Posted July 12, 2004 Döper mina Bins till Scen 1 - Liten beskrivande text. Scen X föjer manusets scennummer. Klippen har jag inte hittat det bästa sättet att namge ännu, så jag kör bara med scene följt av timecode i princip. 0 Quote
Pace Posted May 10, 2009 Author Posted May 10, 2009 Eftersom det var fem år sedan jag startade tråden (!) tänkte jag be fler personer om åsikter i frågan. Hur organiserar ni era videofiler när ni klipper? 0 Quote
Zootsuit Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Beror på projektet... när vi gjorde en kortare spelfilm med Kjell Bergqvist så döpte jag dem efter scenerna. Men eftersom jag oftast gör mer utbildningsfilm brukar jag ha: Grafik Ljud Inspelningsplatser, som i filmerna om Gustav Vasa eller intervjupersonens namn som i filmen om Ipred jag klipper nu. 0 Quote
filmnisse Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 en för det grova: video, ljud, musik, titlar, etc. sen mappar för varje scen (iaf för video). bildutsnitt - karaktär - tagning 0 Quote
High1ander Posted May 10, 2009 Posted May 10, 2009 Det varierar på projektets längd och stil. På en dokumentär på 400 timmar som jag klippte så organisera jag ut efter plats där sakerna hade spelats in, fast alla intervjuer fick sin egen folder. Sen under varje geografisk plats så fick de undermappar beroende på vad som skedde där USAs undermappar: Alabama - undermapp - Museum -undermapp - Buss San Francisco Santa Barbara Hollywood Georgia etc... Kina undermappar: B-Roll - undermappar - poverty ...............................City ...............................Historic Places ...............................etc... Gospel Theatre - undermappar - Rehearsal - undermapp - Make Up ..................................Play ..................................Singing ..................................etc... Eftersom allt som loggats (inte alla 400 timmar) tog för stor plats så det inte fick plats på 750 GB så fick jag köra på en extern HD på 750 GB, jag bestämmde mig för att organisera det samma sätt i FCP som det fysiskt var på hårddisken. Så en ny mapp i FCP blev: China 2008 -undermappar- Olympics ....................................Preperations ....................................etc... Intervjuer: Professorer Caitrin Archival footage: Foto från 60-talet typ Audio: Music Sound FX Sen döpte jag filerna typ Caitrin_FULL_Michael_Talk_Poverty sen gav jag VARJE filmklipp över 1000st info om vilka som var med i klippet så jag kunde söka internt i FCP. Samma sak med nummer på bandet, osv. så man snabbt kunde kolla i transcripts och sen bara leta upp det i datorn. Jag försökte bara se till att man snabbt kunde se vilken person som är med i tagningen, vilken framing den har och vad som gör den viktig. Men man ska inte skriva för mycket info heller då det blir plottrigt. På en kortfilm där det fanns manus så gjorde jag helt annorlund. Då var det bara att ge varje klipp den scenen den tillhörde och vilken framing den hade, t.ex. fick namnen 13_EST_Tk_3_A, = Scen 13, Establishing Shot, Take 3, version A; där version A byts mot B, C, D, etc... när man ändrar något i scenen/manuset under filmning så det inte blir en liknande kopia av tidigare tagningar. På den kortfilmen jag klipper nu så har jag bara döpt ganska simpelt och slarvigt men det funkar ändå (inge manus att följa). 2 skådisar, lite blod, datorskärm och en docka... Mapparna blir då: Blod Tjej Kille Tjej och Kille Datorskärm Docka Visual FX Namnen blir t.ex. Tjej_Blod_ECU_14 = Bara tjejen i bild med blod, och det är en extrem närbild i tagning 14. I detta fall så innebar det inte att jag har 14 extrem närbilds-tagningar utan jag gör 3 master shot tagningar, 3 medium, 3 CU, etc. tills 14e... Det finns inga direkta standardregler än att bara se till att du kan förklara för någon annan när du får sparken eller blir sjuk hur de ska förstå sig på ditt sätt att namnge. Liksom man måste inte skriva Sc_13_EST_Girl_Fights_Tk_4_B, kan ju skriva 13E_Girl_Fgts_4_B, så länge man bara har ett sätt att dekryptera informationen så är det lugnt. 0 Quote
Pehrbau Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 Intressant att se olika varianter på att hålla ordning på råmaterialet. Min metod sedan 15 år är enkel. Omedelbart efter nedladdningen från kassett så får kassetten ett löpande nummer från 1 (år 1996) och framåt. Varje kassett har sedan ínnehållet beskrivet med angivande av tidskod för start. Allt detta ligger i en Excel-fil. I filmprojektet läser jag sedan in antingen den del av kassetten jag behöver eller hela kassetter indelade i delar (kassett 27 del 01 osv). Det har fungerat fint för mig och jag är för lat för att ändra system nu med ca 150 kassetter råmaterial. 0 Quote
Stefan_holst Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 Jag har precis gjort ett mitt första "seriösa" video projekt. Det är vid en nät baserad utbildning om digital video som jag går på Högskolan Väst. Det ingick att skapa allt från synopsis till färdig DVD. Innan jag importerade klippen från kameran, dv capturing, döpte jag mina Bin:s till samma namn som jag använt i mitt treatment för varje scen. I mitt treatment var varje scen uppdelad i klipp som jag också rubriksatt. Dessa rubriker använde jag som namn i mina importerade klipp. Sedan om det blev uppdelade klipp så döper jag dem xxxx_1 _2 osv. Sedan upptäkte jag under redigeringen gån att det blir behov av allmänna filer som kanpassa i vilken scen som helst så det blev ett antal bins till med namnen Ljud, Musik, Bilder. För större projekt så kan jag tänka mig att ha en överstuktur med kapittel för att få bättre överblick. Hur som hels detta har funkat bra för mig. 0 Quote
High1ander Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 Intressant att se olika varianter på att hålla ordning på råmaterialet. Min metod sedan 15 år är enkel. Omedelbart efter nedladdningen från kassett så får kassetten ett löpande nummer från 1 (år 1996) och framåt. Varje kassett har sedan ínnehållet beskrivet med angivande av tidskod för start. Allt detta ligger i en Excel-fil. I filmprojektet läser jag sedan in antingen den del av kassetten jag behöver eller hela kassetter indelade i delar (kassett 27 del 01 osv). Det har fungerat fint för mig och jag är för lat för att ändra system nu med ca 150 kassetter råmaterial. På dokumentärfilmen jag gjorde så blev det så, 400 band med ett nummer på varje. Men det passar ju inte sen när man klipper åt klienter eller så när de har redan namngett sina band, etc. Annars för personligt bruk så brukar jag numrera banden, men börjar om på 1 för varje enskilt projekt. 0 Quote
Nyaz Posted May 11, 2009 Posted May 11, 2009 Hupp, jag tror inte någon vill veta hur jag döper/numrerar mina klipp. Det är... lite... rörigt... hum. 0 Quote
Kranen Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Har olika projektnummer. Exempelvis 2009108. Sedan döper jag banden till 2009108_1, 2009108_2 osv. På hårddisken har jag sedan en huvudmapp som jag döper efter projektet. Där lägger jag in alla filmklipp, grafiska element, musikfiler osv. i undermappar. När jag sedan fakturerar har jag projektnamnet på fakturan, dvs. 2009108. Om jag fakturerar för samma projekt eftersom, döper jag fakturorna till 20091081, osv. 0 Quote
Recommended Posts