Gå till innehåll

There Will Be Blood - 2007 ars basta film...


High1ander

Recommended Posts

There Will Be Blood ar helt utan tvekan den basta filmen jag sett under 2007/2008 (som kommer kunna kandidera till en Oscar).

 

Det ar skaparen av Magnolia som overtraffat sig sjalv. Filmen ar sa sjukt bra regisserad, hela storyn som skulle kunnat varit hur trakig som helst i nagon annan persons hander ar sa valberattad och intressant. Filmen kanns som en Stanly Kubrick (typ Clockwork Orange eller 2001). Skadespelet fran Daniel Day-Lewis kommer genom honom sin andra huvudrollsoscar.

 

Alltsa jag tror aldrig jag sett en film och kant mig sa manipulerad och bara bett om mer. Den ar greppande, satirisk, ond, sjuk, rolig, vacker och galen.

 

Vad filmen handlar om ar en oljeman i slutet pa 1800-talet och borjan pa 1900-talet som gor vad han maste for att hitta och borra olja. Det later som en trivial historia, men det ar verkligen inte fallet.

 

 

Jag har forsokt kolla nar den gar i Sverige man fattar inte SF.se langre, iaf i hur man kan kolla manader framover nar nagot gar upp pa bio...

 

Som vanligt nar det galler Paul Thomas Andersson sa ar det langa scener som inte klipps av for fort, och massa sma guldkorn av svart humor blandat med vem ar good guy och vem ar bad guy...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Vill gärna se There Will Be Blood, Jonny Greenwood har gjort musiken. Bara det är en solklar femma. No country for old men är så JÄVLA välgjord, satt typ klistrad varenda sekund. Den var värd en hel del oscars. Ska se El Orfanato snart, den ska ju vara snygg och läskig.

Länk till kommentar
Share on other sites

No Country For Old Men var helt klart värd oscars i alla fall. Sjukt välgjord. Har inte sett There Will Be Blood, men jag tvivlar inte på att den är bra. El Orfanato var bra, även om den inte direkt kröp in under skinnet på mig! Den hade definitivt en bra story och grymt skådespeleri.

Länk till kommentar
Share on other sites

No Country For Old Men var helt klart värd oscars i alla fall. Sjukt välgjord. Har inte sett There Will Be Blood, men jag tvivlar inte på att den är bra. El Orfanato var bra, även om den inte direkt kröp in under skinnet på mig! Den hade definitivt en bra story och grymt skådespeleri.

Den har hogre IMDB-rank an NCFOM. 43vs53, och den var ett tag pa 31... Och IMDB har alltid ratt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sämsta filmen jag har sett på länge. Alla scener kändes random, precis som musiken, och handlingen var ju lika trögflytande som sirap. Samt att skådisarna var B, manuset cheesy och hela stämningen fick mig liksom att vilja sträcka på benen och hämta en nypa frisk luft (stänga av filmen).

 

Filmandet var det faktiskt inget fel på, miljöerna och dess stilrenhet var helt OK. Det väger dock inte upp till något av de andra punkterna, på vilka filmen misslyckas fatalt i mina ögon. Ärligt talat trodde jag att jag hade tagit fel film när jag kollade på den, eftersom moderna filmer sällan är så här, i mitt tycke, amatörmässiga.

 

Såg inget positivt med den här filmen - gentemot "No Country for Old Men" står den helt underlägsen på varje tänkbart plan.

 

Imo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte sett TWBB men INGET ont om musiken i alla fall. Det är radiohead gitarristen Jonny Greenwood som gjort soundtracket och han är ju ett musikaliskt geni. Såg El Orfanato här om dagen, personligen tyckte jag att den var en svag trea. Välgjord visst, men musiken var HELT anspråkslös, det var en sådan film som krymper och krymper efter man har sett den. Dom hade typ laddat ner första bästa klyschiga stråkorkester och klistrat på det lite halvdant. Nej usch sådant tycker jag är otroligt kasst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sämsta filmen jag har sett på länge. Alla scener kändes random, precis som musiken, och handlingen var ju lika trögflytande som sirap. Samt att skådisarna var B, manuset cheesy och hela stämningen fick mig liksom att vilja sträcka på benen och hämta en nypa frisk luft (stänga av filmen).

 

Filmandet var det faktiskt inget fel på, miljöerna och dess stilrenhet var helt OK. Det väger dock inte upp till något av de andra punkterna, på vilka filmen misslyckas fatalt i mina ögon. Ärligt talat trodde jag att jag hade tagit fel film när jag kollade på den, eftersom moderna filmer sällan är så här, i mitt tycke, amatörmässiga.

 

Såg inget positivt med den här filmen - gentemot "No Country for Old Men" står den helt underlägsen på varje tänkbart plan.

 

Imo.

 

Där ser man! Amatörmässigt och skådisar som var B?

 

Ärligt talat trodde jag att jag hade tagit fel film när jag kollade på den

 

Är du 100% på att du verkligen såg rätt film då ? :)

 

Själv anser jag filmen vara en av de bästa jag någonsin sett...Utan tvekan någonstans på min topp 30-lista.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där ser man! Amatörmässigt och skådisar som var B?

I mitt tycke var speciellt huvudkaraktären och präst-pojken extremt otrovärdiga och överdrivna i sina roller. Skjut mig, men även om de i övrigt är förnämliga skådespelare så såg jag då ingen utstickande talang (eller regi, för den delen) i den här rullen.

Är du 100% på att du verkligen såg rätt film då ? :)

Jag var tvungen att söka på filmen och läsa på forum. Men visst var det rätt film. :(

Länk till kommentar
Share on other sites

nu blev jag extra nyfiken... måste kolla om den fortfarande går på bio nånstans här...

 

...

 

Arsch... tusan... både Bio3an och SFBio har slutat visa den... fasst lite hopp kanske kan finnas... No Country... är ju på väg till lill-bion ändå...

 

vill ju se den då det är en sån där publiksplittrare tydligen;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Den har hogre IMDB-rank an NCFOM. 43vs53, och den var ett tag pa 31... Och IMDB har alltid ratt!

 

Haha, okej. Aja, tänkte se den någon dag här i veckan. Men jag tycker fortfarande att NCFOM var helt sjukt, jätte-, jättebra. Men som jag sa, tvivlar inte på att TWBB är grym. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Herre! Förstår inte hur jag kunde missat denna. Är väl för att jag brukar undvika "drama". Såg den för någon vecka sedan. Så sjukt bra och genomtänkt. Så vacker! Så bra! Skådespeleri när det är som bäst.

 

5 klappar på huvudet får den!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...