Niclas jaha Postad 29 december 2007 Postad 29 december 2007 Vet ej om denna tråd är på rätt plats. Jag och en kompis har jongleringshower och vi har varsin filmkamera och skulle vilja klippa mellan kamerorna på plats. Så det kommer från båda kamerorna på ett dv band. Dålig förklaring men försök hjälp mig tack. 0 Citera
beta75 Postad 29 december 2007 Postad 29 december 2007 Filma med båda kamerorna samtidigt. Sen lägger in båda filmerna i synk i en timeline på varandra och klipper mellan. Resultatet tankar ni ut till en kamera. /KN 0 Citera
Niclas jaha Postad 29 december 2007 Författare Postad 29 december 2007 Kan man inte göra det när man filmar alltså som tv gör. Alltså direkt. Vill inte krångla till det och göra det i efterhand. 0 Citera
beta75 Postad 29 december 2007 Postad 29 december 2007 då behöver du en linjär videoredigering. och någon som kan sköta den. /KN 1 Citera
Niclas jaha Postad 29 december 2007 Författare Postad 29 december 2007 okej,berätta mer tack. 0 Citera
Rabies Postad 29 december 2007 Postad 29 december 2007 jag har ingen aning men min gissning är att det blir krångligare och dyrare att skaffa en bandare som ni kopplar kamerorna till än att bara slänga upp dom i synk på tidslinan och bara klipp klipp klipp klipp delete delete delete delete och sen tanka ut 0 Citera
Niclas jaha Postad 29 december 2007 Författare Postad 29 december 2007 Taksam för mer hjälp. 0 Citera
beta75 Postad 29 december 2007 Postad 29 december 2007 Om du har två samtidiga signaler så måste någon sitta och i realtid klippa mellan dessa ner mot en tredje bandare. Det går att göra med en videomixer men är riktigt meningslöst om filmen inte ska ut i realtid i tex en tvsändning. /KN 0 Citera
The-o Postad 30 december 2007 Postad 30 december 2007 Jag har en videomixer för att sända realtid på nätet, videomixern är alltså som ett vanligt program på datorn. Bara att koppla in kamerorna i firewire porten och sända, i princip. Men för att klippa mellan 2 kameror utan dator så krävs det väl en analog videomixer? Edit: nu såg att jag att trådskapern ville ha allt på ett dv band. Tror det blir enklare om ni filmar allt med 2 kameror sen klipper i datorn. Stäng bara aldrig av kamerorna utan filma hela tiden! 0 Citera
ChrisSFP Postad 30 december 2007 Postad 30 december 2007 Sen när allt är filmat och i sync är det oerhört smidigt att klippa i final cut med den inbyggda multicam funktionen.. 0 Citera
DDeridex Postad 30 december 2007 Postad 30 december 2007 På skolan använder vi en uråldrig videomixer för att visa live-TV men att redigera live är ju bara nödvändigt just när man sänder live. Vill man ha 2 kameror samtidigt i datorn fungerar On-Location men det är en fördel om datorn har flera diskar så att varje kamera kan spela in på varsin disk. 0 Citera
Max_H Postad 31 december 2007 Postad 31 december 2007 Note: On Location kan bara spela in från en kamera åt gången. Canopus hade för en hel evighet sen (läs 4-5 år... ;) ) en mjukvara som kunde spela in 3 DV-källor samtidigt. Detta förutsatte att man hade ett Canopus kort plus ett extra firewirekort i datorn. /Max 0 Citera
The-o Postad 1 januari 2008 Postad 1 januari 2008 Hittade ett nytt program nyss som hette wirecast, man kan antingen välja att sända live över nätet eller spara allt till en fil, prövat det nu ett tag och det funka bra. Ladda ner trail med watermark: http://www.varasoftware.com/products/wirecast/ Stödjer även live chomra keying osv. 0 Citera
plf66 Postad 1 januari 2008 Postad 1 januari 2008 Jag har en videomixer för att sända realtid på nätet, videomixern är alltså som ett vanligt program på datorn. Bara att koppla in kamerorna i firewire porten och sända, i princip. Men för att klippa mellan 2 kameror utan dator så krävs det väl en analog videomixer? Edit: nu såg att jag att trådskapern ville ha allt på ett dv band. Tror det blir enklare om ni filmar allt med 2 kameror sen klipper i datorn. Stäng bara aldrig av kamerorna utan filma hela tiden! Nej, videomixern behöver inte vara analog, det finns digitala videomixrar också. 0 Citera
video_sync Postad 10 januari 2008 Postad 10 januari 2008 Smidigt är Syncingången som till exempel XL-H1 har. Tidskod kan synkas i realtid via BNC kontakten. Har nyligen beställt in ytterligare en XL-H1 =) 0 Citera
Niclas jaha Postad 18 juni 2008 Författare Postad 18 juni 2008 Hittade ett nytt program nyss som hette wirecast, man kan antingen välja att sända live över nätet eller spara allt till en fil, prövat det nu ett tag och det funka bra. Ladda ner trail med watermark: http://www.varasoftware.com/products/wirecast/ Stödjer även live chomra keying osv. Kan ni tipsa om något annat program än wirecast för det kostar övar 400€ ? Något finns det väl något billigare allternativ? 0 Citera
ODDNAME Postad 26 juni 2008 Postad 26 juni 2008 Du vill ha avancerad mjukvara till billigt pris :) Jag säger som andra, gör det i efterhand. Ingen gör sånt "live" för en vanlig inspelning :) 0 Citera
Mediapex Postad 27 juni 2008 Postad 27 juni 2008 Måste ni leverera ett material efter uppträdande=Kör sk "Live on tape" Kan ni klippa i efterhand har ni lösningen i tidigare tråd. Om ni har en analog bildmixer krävs att ni kan synka upp kamerorna mot denna=mer jobb och teknik behövs, dessutom lite föråldrat... Med en digital bildmixer med sk framestore kopplar ni in kamerorna och kan direkt köra ner det på en DV-master. Tror inte ni hittar någon alltför billig lösning på detta om ni vill ha egen utrustning, däremot kan ni garanterat hyra en färdig lösning. Budget? /Lasse 1 Citera
DDeridex Postad 27 juni 2008 Postad 27 juni 2008 Vet ej om denna tråd är på rätt plats. Jag och en kompis har jongleringshower och vi har varsin filmkamera och skulle vilja klippa mellan kamerorna på plats. Så det kommer från båda kamerorna på ett dv band. Dålig förklaring men försök hjälp mig tack. Du behöver en videomixer, en enkel sådan räcker. Det kan tom duga med en mixer från 80 talet om man bara vill ha en mixer där man byter vinklar då med max S-VHS kvalitet. Det går att finna en mixer tokbilligt om du är lite tålmodig och söker ordentligt. Du behöver dock en tredje bandare. Jag skulle köra OnLocation men har man inte tillgång till detta blir det till att köra rec på en tredje kamera eller bandare. Tro det eller ej men en S-VHS video duger fortfarande för enklare projekt så länge du har möjlighet att föra över det till datorn. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.