Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

...

hnnnn....

...

NÄE!!! jag tänker inte börja argumentera om mac vs pc igen... jag blir alltid så långrandig, och allt man ändå kommer fram till är ju att OS är som religion... och det finns en anledning till att det är så mycket bråk i mellanöstern...

När jag blir rik så ska jag skriva mitt egna lilla OS... det ska heta MOS... det ska stå för Movie-Operating System... och den ska vara i flashig 3d... styras helt från tangenter och ha VR-interface... Den ska vara stor som en ficklampa och kunna hacka sig in på NORAD och DARPA och MI6 genom 15e utgåvan av akustiska modem... Den ska kunna förstora bilder från en webbkamera så att man kan se vad som står i spegelbilden av en spegelbild när det är både ur fokus och pixelerat i 7e generationens VHS på Longplay... DET NI!!!! HAHAHAHAHAHAHAHAH (Diaboliskt skratt)

Postad
Man skall aldrig tejpa ihop en dator med gaffatejp. Allvarligt talat, vad är det för prylar du pratar om? Vad är gaffe?

Gaffe är "nördiska" för grafikkort.

Jag har byggt och reparerat fler datorer än de flesta av er men de är av lite äldre typ. Jag är tex helt ny när det gäller PCI-Express.

Moderkortet jag köpte är ett ASUS M2N-E SLI

Professorn AMD Athlon 64 X2 6000+

Agget är bara på 350W men det ska räcka.

När jag ändå måste köpa nytt grafikkort undrar jag om det är bättre att köpa 2 billiga eller ett i medelklassen. Moderkakan hanterar två kort. Jag har inte råd med ett dyrt så det får bli något billigare val. Jag spelar ALDRIG spel förutom det webbaserade Outwar så det tyngsta burken kommer att användas till är redigering av kortfilm och möjligen nerladdad vuxenfilm.

Postad
Köp ett bra kort.

Dessa funkar bra till det mesta.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336043

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337066

Hoppas du inte blev arg men jag skojade bara lite.

/KN

Blev inte alls arg, jag såg ironin och jag är själv ett stort fan av ironi så man måste kunna ta ironi om man ska ge ironi.

Glömde faktiskt skriva att jag ville ha ett kort med passiv kylning men du förstod vad jag letade efter.

Postad

Min Antec låda håller diskarna tysta och fläktarna är 120mm lågvarvare så det enda som låter en smula är professorfläkten men den gör inte särkilt mycket ljud av sig. Mitt gamla AGP-Kort hade slitna lager på fläkten så jag var tvungen att ha lådan öppen så jag kunde snärta till på kortet när det började skrika.

Postad
Gaffe är "nördiska" för grafikkort.

Jag har byggt och reparerat fler datorer än de flesta av er men de är av lite äldre typ. Jag är tex helt ny när det gäller PCI-Express.

Undrar vilket museum jag kommer ifrån? Jag har arbetat med datorer i tjugo år och aldrig hört dessa uttryck? Moderkaka? Gaffe? Möjligen kan jag godkänna "bakplan" för att det har hängt med länge och är ertablarat bland servicetekniker. Men i PC finns inga bakplan.

Å andra kanske jag inte behöver känna mig som en nörd :-)

Postad
Undrar vilket museum jag kommer ifrån? Jag har arbetat med datorer i tjugo år och aldrig hört dessa uttryck? Moderkaka? Gaffe? Möjligen kan jag godkänna "bakplan" för att det har hängt med länge och är ertablarat bland servicetekniker. Men i PC finns inga bakplan.

Å andra kanske jag inte behöver känna mig som en nörd :-)

Det är just det. Du har jobbat med datorer i tjugo år. Gamers som kan sina grafikkort och prylar är inte ens tjugo år gamla. Jag är 32 men har som tur är en yngre kusin som får mig att hänga med en liten smula.

Postad
Det är just det....är inte ens tjugo år gamla.
Mm, kanske det som är "problemet". Jag tycker det är roligare att svänga mig med PXE, så man kan köra BBDE mot AD. Med det är i alla fall termer som finns på riktigt. :-)
Postad

ni är EON och sydkrafts favoritkunder. Trots att pappa gör allt han kan för att slippa de höga uppvärmningskostnaderna med el så ser ni till att elbolagen inte blir utan. Ett hem SKA dra minst 25000kWh...

/KN

Postad
Känner igen mig, men nu är det kallt och skönt, kör utan element året om, bara min goa dator med neonrör i ;)

Haha, jag kör också med elementen på 0 året om :D

Skulle gärna se en "reverse" funktion på elementen så att man kan köra minusgrader istället, haha!

Förresten så... Jag har aldrig hört talas om gaffe eller moderkaka eller professor, när det gäller datorer. Tror däremot att du menar:

Graffe(kort), moderkort, processor :D

Om det var en professor i datorn skulle jag tyckta riktigt synd om honom, tänk dig själv att springa fram och tillbaka i kylpasta som kletar och dessutom i 2 kärnor för min del (4 för vissa :)) tänk dig! Han stackarn är utsliten :)

Haha :)

Dehär blev ett inlägg med missbrukning av smiliiisar, så varför inte ;)

//Stefan L

Postad

Nu vill jag bara gråta. Jag har köpt nytt moderkort, mer minne, bättre processor och nytt grafikkort men Encore vill fan fortfarande inte fungera. Denna gång kraschade inte Windows men det blir ett "Runtime error". Jag har nog gjort allt jag kan så nu lägger jag mig på marken och skriker.

Postad
Men hallå? Det beror väl inte på processorn om det blir runtime error? Har du installerat om efter den nya hårdvaran?

Japp XP är bara ett par timmar gammalt på HD:n med en komplett update.

Jag är inte helt ny på datorer men Encore verkar vara allergisk mot mig. Jag har installerat CS3 på över 50 datorer på jobbet utan problem. Adobe måste ha förbannat mig.

Postad

DirectX?

Grafikkortsdrivisar uppdaterade?

Det är inget antivirus som "spökar"?

Adobe Update?

Jag bara spånar lite, det mesta har du ju säkert redan prövat...

/KN

Postad

Directx 9?c är ett krav för att grafiken ska fungera så det finns. Kör AVG som antivirus och jag kan inte se hur det skulle kunna ställa till det. Har inte kört adobe update då "bonjour" krashade första installationen. Detta är försök 6 eller 7 med 3500 mindre i plånboken. Det ska gå att få det att fungera. Lite klurigt bara hur.

Postad

Antivirus och windows firewall och annat skydd kan blockera vissa program som krävs att de är igång i systemet för att andra program som tex Encore, bonjour, ska kunna starta. Koppla ur nätverkskabeln och prova att stänga av allt skydd strata om och testa om encore och bonjour startar.

/KN

Postad

Zoneallarm? Grattis. Trolla bort AVG med, tills vidare. Installera dem när du har det stabilt. Bor du bakom en nat-router (bredbandrouter) går du kanska säkert ändå.

Jag provar med gott råd 1a så får vi se om det kan vara ett spår.

Med nytt moderkort brukar det följa med en CD med drivrutiner. Gämför dem med moderkortets hemsida. Börja med chipset och om det finns fler drivrutiner för moderkortet, ta dem. Nu brukar diverse hårdvara annonsera sig som PnP helt automatiskt. Kör resten av drivrutinerna om det går.

Har du onboard grafik och/eller ljudkort? Disabla dem i bios i så fall. Det har jag erfarit varit en stor felkälla för instabilitet hos krävande program. Inte så lätt att detektera heller.

Är det satadisk? I bios brukar man få ställa om stödet för satadiskar. Men å andra sidan lyckades du installera XP, så det borde gå bra och vara rätt. Sitter disken på kontakt ett? Går datorn stabilare utan CD-drivern?

Kolla att du valt rätt inställningar för minnet om det går att ställa in. Prova att montera bara ett minne. Sitter minnena i bankar? Står i manuelen om det är så (inte så vanligt nuförtiden).

Om det är AGP-grafikkort, ställ ner accelarationen till 1 tillfälligt och se om du får bättre stabilitet. Har du fler slott för grafikkortet,prova att byta slott. Grafikkortet är väl inte överklockat? Har du nått simplare grafikkort att prova med? Drivrutiner förståss.

En dum fråga; Är det original XP, OEM eller liknande? Går windows stabilt innan du installerar ditt program? Innan programmet installeras måste windows gå stabilt. Stämmer din dator med specifikationerna på kartongen?

När allt är på plats, då kör man windows update. En del föredrar att köra det först, men jag föredrar att installera alla drivrutiner först på krångeldatorer. Jag sticker ut näsan lite och påstår att moderna windows krashar inte utan vidare. Det är nått fel på datorn.

Postad

Jättebra råd! För att checka av dem i någon form av ordning.

Moderkortet: Jag använder nästan aldrig CD:n inte ens i jobbet då den antagligen legat på en hylla några månader så det är avklarat.

Onboard grafik saknas så det går bort. Ljudkortet var det första jag tog bort då jag vill använda mitt Audigy Pro kort med tillhörande breakoutbox.

Minnet har jag faktiskt missat att testa.

Grafiken är PCI-Express.

Jag har (tro det eller ej) en ärlig ren (ej OEM) version av XP-Pro, jag är dock inte säker på att säljaren fick sälja den till mig för det priset jag betalade för ca 5 år sedan. Nu har jag visserligen en skiva som innehåller SP2 men nyckeln är densamma och det är fortfarande en ren XP-Pro.

Även jag kör drivrutiner först för det är svårt att komma ut på nätet utan tex "Ethernet Controller".

Jag håller med om att XP inte särskilt ofta kraschar utan anledning därav min investering av nya delar.

Postad

Hmmm.. Encore verkar fungera nu. Inga ändringar gjorda, fick bara för mig att testa igen. Måste ta mig fasiken fortfarande vara någon hårdvara som är instabil.

Det enda som är fel nu är ett Open GL felmeddelande när jag öppnar AE samt ett "Memory Error" när jag stänger ner det men jag är f-n inte bortskämd. Fungerar det så fungerar det.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...