Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena,

hur gör ni när ni flyger med mycket utrustning?

Jag kommer resa med Canon A1 + massa tillbehör + hårddiskar + HV20. Alltså massa dyrgripar. Skall man köra hård väska med allt i ett eller, försöka köra en stor mjuk som man kräver att få ta som handbagage.

Kommer resa till lite udda platser och säkert med flygbolag och snabba byten som ökar chansen på att förlora något.

1. Två hårda väskor med allt i (utan DVband och backupdiskar) som man checkar in

2. En stor mjuk väska som man försöker få med det mest dyra/värdefulla i och sedan checka in resten?

Erfaranheter?

Peter

Postad

När jag flög till Australien i Våras så tog jag mitt UV hus och kamerna i handbagaget. Ett problem var bara att det vägde en sådär 25 kg så det var lite jobbt att bära omkring på det, men det gick, ett annat problem var när vi skulle åka ut då de hade en regel på 7 kg samt att de vägde handbagaget.

Jag skulle ha tagit så mycket det går i handbagaget och resten i resväskan, då en vanlig resväska så det ninte utmärker sig på något sätt. Hälst sp vill jag resa med en Pelican väska med de "syns" för bra att det är något specielt och så väger de så mycket.

Jag bär så mycket jag kan, det är mitt tips, men så är jag stor och stark också :)

Postad

Handbagage med hjul och utdragbart handtag är den bästa pryl jag nånsin köpt. Försäkringar gäller inte för för värdesaker i incheckat bagage. Utmärkande väska spelar ingen roll då personalen har röntgenutrustning för att se innehållet i väskorna utan att öppna dem. Någon form av identifierare på väskan är bra, typ stor unik dekal eller en färgglad remsa, så man lätt hittar sina grejor på banden (och för att lätt kunna beskriva väskan om den kom bort).

Postad

Gäller inte försäkringar? Borde väl finnas lämpliga försäkringar?

Hur gör fotografer som ständigt flyger omkring med en Hdcam-kamera som sällskap? Inte 17 kan man väl alltid ta med den som handbagage? Det måste väl finnas lösningar på att checka-in bagage?

Postad
Handbagage med hjul och utdragbart handtag är den bästa pryl jag nånsin köpt. Försäkringar gäller inte för för värdesaker i incheckat bagage. Utmärkande väska spelar ingen roll då personalen har röntgenutrustning för att se innehållet i väskorna utan att öppna dem. Någon form av identifierare på väskan är bra, typ stor unik dekal eller en färgglad remsa, så man lätt hittar sina grejor på banden (och för att lätt kunna beskriva väskan om den kom bort).

Det är bra många fler led än bara där det röntgas. Väskkastare och allt möjligt löst folk, rönten är bara en liten del, och det är oftast inte dom som snor, utan är det ngn som snor brukar det bara bagagehanterarna, iaf i sverige.

Postad
Gäller inte försäkringar? Borde väl finnas lämpliga försäkringar?

Hur gör fotografer som ständigt flyger omkring med en Hdcam-kamera som sällskap? Inte 17 kan man väl alltid ta med den som handbagage? Det måste väl finnas lösningar på att checka-in bagage?

Precis detta jag vill ha svar på!

Postad

Jag blev av med videokamera i incheckat bagage i Mexico city. Hem- med reseförsäkring sa "tuff lycka". Man ersätter inte stöldbegärligt gods som lämnats utan uppsikt, mao incheckat bagage. Flyg- och resebolag hänvisade till hem- och reseförsäkring. Flygbolagen ersätter förlorat bagage med "normaltaxor", typ kläder, men ej stöldbegärligt gods.

Reseförsäkringen ersätter inte generelt stölder där man inte haft uppsikt, typ nån tar plånboken ur innerfickan på kavajen som man hängt över ryggstödet på utefiket. Samma med tex om krogen drar dubbelslipp när de försvann utom synhåll med kortet. Förlorad reskassa på hotellrummet ersätts inte heller. Klart det kan skilja mellan bolag, men i allmänhet har de blivit mycket tuffare och menar att man måste hålla reda på sina grejor.

Jag tycker det är lite knepigt just det där med hotellrum. Var annars skall man ha sina prylar om man inte vill bära med sig på stan? Att deponera är inte gratis heller.

Postad
Jag tycker det är lite knepigt just det där med hotellrum. Var annars skall man ha sina prylar om man inte vill bära med sig på stan? Att deponera är inte gratis heller.

Nope... helt sant... En av våra programmerare blev av med sin laptop på ett "top-klass" hotell i Las Vegas. Hotellet sa bara "Shit happens...". Nu fanns det förvisso kassaskåp på rummet, men man kan tycka att dom borde ha mer koll på sina anställda än så...

Dom gånger jag har flugit med stora kameror (Digibeta/Dvcam DSR 300/500) har jag tagit med den in och fått ställa den i "garderoben" utan tjafs.

Själv blev jag av med en 400-kronors KVM-switch till mina demodatorer på ett flyg till GBG från Stockholm. I samma väska, lite "längre/djupare ner", låg en sprillans ny Christie-proj för typ 60 papp. Den tog dom inte...

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...