Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har skaffat mac, och tänkte köra final cut pro 6 (är det ett bra val av redigeringsprogram?)

och undrar hur man ska lära sig det, jag har ingen tidigare erfarenhet av redigeringsprogram. Finns det ngn bra tutorials fore dumies, som går igenom grunderna osv, så man kommer igång?

Postad

Det finns flera tutorials, både gratis och från CD på nätet. Skriv bara "tutorial Final Cut" så får du att göra en vecka eller två.

Om du frågar mig, och det gjorde du ju indirekt, så skaffa Final Cut Express för att lära dig själva programmet under något år. Det är mer än tillräckligt för de allrasom flesta - även om ingen vill medge det.

Bättre att hantera hammare, såg och skruvmejsel riktigt bra än att ha hela garaget fyllt av verktyg du inte har en susning om hur de fungerar.....

Postad

Hmm, ok, det kanske va smart tips. Är det mkt användarvänligt och lättare uppbyggt. Eller beror lättheten mest i att det inte finns så många funktioner? Det programmet e ju så "billigt" att då behöver man inte vara olaglig heller. Men är det ett bra program för mig då, alltså e det, det ultimata. Jag vill ju inte gå och köpa ett program jag inte e nöjd med.

Postad

Det innehåller till, övervägande del, samma komponenter som FCStudio/Pro. Det som är den avgörande skillnaden är efterbearbetningsprogammen för specialeffekter. Om du tycker att en stentrist PowerPoint-presentation blir mycket bättre av att det flyger in pilar och romber så kommer du att sakna det - annars tycker jag du ska lära dig FCExpress och att klippa film så den blir intressant. Det är ett arbete i sig och helt avgörande för om du lyckas eller inte. Med eller utan "specialeffekter".

Postad

Det enda sättet att lära sig något är övning. Det finns få genvägar så prova så mycket du kan och våga göra fel. Jag är en bit på väg att lära mig Premiere på det viset. Det finns alltid "undo" och för att vara säker så leker du med en kopia. Att lära sig ett redigeringsprogram kräver tid och övning. Tutorials kan vara en hjälp men då har du inte lärt dig något utan bara följt en instruktion.

Postad

Jag håller med om att Final Cut express är mycket bra program. Det kostar ju bara 2800 pix.

Men det finns en funktion som jag saknar och den är ganska viktig.

Vid log and capture så kan man inte loga klippen offline. Dvs du måste spela in varje klipp direkt.

i FCP så kan man sätta en massa in och ut punkter över hela bandet och sedan trycka på batch som hämtar in allt material. medans jag dricker kaffe.

Det är kanske ett litet problem men det är en funktion som jag använder hela tiden. Det är gött att ha sina tape logad och klara om man skulle behäva dem igen.

Final Cut Express har jag bara problem med att ljudspåren inte är dual mono

Och jag kan inte fatta hur det blir så.

Postad

Gossar, gossar, gossar...

Det finns mer än tillräckligt att lära i FCExpress för att underhålla en nybliven entusiast i flera månader. Att själv klippa ihop en film kommer ovanpå...

Låt oss inte förloras i det ena, än det andra utan utgå från att en bra historia blir bäst berättad som en bra historia (kanske i FCExpress) och inte alltid blir bättre med femton filter och artonhundra graders ljusgradering...

Postad

denna bok var bibeln för mig medans jag gick skolan, spenderade väl ett år med att nöta den pärm till pärm ett par gånger:

http://www.bokus.com/b/9780321256089.html

det var den enda som apple-godkända boken vid den tiden iallafall, nu verkar det kanske finnas fler. Men den rekommenderas varmt och du lär dig det mesta programmet har att erbjuda och den är väldigt bra skriven och lätt att förstå (till skillnad från mycke annan tutorial). Kapitlet färgkorrigering är massivt och bra också!

Postad

Tjena Octavianus,

Jag håller med beta75 om att det finns några begränsningar i FCE som kan vara jobbiga. Batch-capture funktionen var anledningen till att jag gick över till FCP för länge sedan. Annars ska FCE vara ett riktigt bra program (det var flera år sedan jag använde det dock) som låter dig att lära dig grunderna till non linear editing och som är mer lämpat för en newbie att lära sig än FCP.

När du sedan har lärt dig FCE och kanske känner att du behöver gå vidare är det väldigt lätt att gå över till FCP eftersom de bygger på samma struktur.

När det gäller att sätta igång och lära sig programmet finns det en hel del videotutorials jag kan rekommendera som är lättare att komma igång med än att läsa manualen. Lynda gör några kanon och Ripple likaså.

Jag såg på en av dina tidigare posts att du bor i Uppsala, om du vill så PMa mig så kan jag ge dig mer feedback och hjälp.

Postad

tack för tipsen alla. Bra med boktips, jag gillar böcker, men finns det ingen bra rekomendation över final cut express, som någon använt sig av, och kan rekomendera. Den som du använd eibon va lite gammal, och den andra va ju till FCP6, vilket jag tydligen kommit fram till att jag inte ska ha, eller så kör jag på det iaf. Hur mkt svårare är det på nybörjarnivå? Känns som man kan köra det på en gång, men är det mkt högre användartröskel för samma funktioner så äre ju inte så bra.

Pelai: vad är det för tutrials du snackar om? Kan du länka till ngn på nätet kanske, där man kan streama eller ladda ner.

Postad

hur mycket har du redigerat tidigare. Vilka program?

Det följer med en 800+ sid manual med Final Cut Express. Har du en aning om vad redigering är så kan du börja direkt.

Jag köpte en lite äldre "for dummies" bok och den gav precis den starten som jag behövde.

Har FCE på en maskin och FCP6 på en annan och det är inte stor skillnad.

Vet du vad en tidslinje är och vad den används till så kommer du komma igång med FCE. Jag hjäpte ett par på jobbet som bara hade kört avid innan och efter en timmer så var de i full gång.

Same same but different...

/KN

Postad

har väll inte så mkt erfarenhet, körde lite i windows moviemaker.

Klart man kan väll lära sig grunderna själv rätt snabbt. Men det jag är ute efter är dels en komma igång bok, och sen lite så man kan utvecklas om tex färgkoregering osv. Vill inte ha så man bara lär sig om just programmet och funktionerna, utan också så man använder funktionerna fullt ut, och får lite av det "filosofiska" bakom redigeringen.

Ska väll erkännas att jag inte köpt programmet enu. Jag har laddat ner en version och provar lite i, sen när jag känner mig lite seriösare och vet att jag vill ha programmet ska jag köpa det. Så jag har inte manualen ännu.

Postad

Biblioteket, bokhandeln. Köp en videoredigeringsbok, inte in Final Cut-bok.

Läs även böcker om fotografering och photoshoppande.

A och O när man ska lära sig ett nytt program är att man vet vad det är man vill åstakomma. Då letar man efter de inställningar man behöver och man lär sig.

Ta din kamera och gå ut och filma en halvtimme. Sök sen på tex google hur man gör, steg för steg, med capture, osv. och gör det med ditt material.

En manual till Final Cut har du här:

http://www.apple.com/support/finalcutpro/

Den som söker ska finna. ;-)

/KN

• 5 månader senare...
Postad

Helt ny på redigering och försöker förstå varför jag meddelas att "dropped frames" upptäcktes vid "capture-försöket". Några uppenbara saker att tänka på inför set-up? Kör med Macbook. Mycket tacksam för assistans/svar:)

J

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...