Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare!

Håller på å gör en film sen ett år tillbaka som vi beräknar färdigställa till våren med all inspelning som ska göras, och jag har några grejer jag behöver hjälp och stöd med här.

Till våren är det tänkt att vi ska filma bitar i handlingen som ska kretsa endel kring polismän å annat.

T.ex så behöver vi låna en polisbil, och dessutom filma i en häktescell eller en annan enklare cell. Vi ska också skapa nåt slags poliskontor på ett vanligt flott kontor.

Och jag undrar hur man lyckas bäst med detta.

Hur har ni som använt er av detta gjort för att allt ska bli så äkta som möjligt?

Hur går man tillväga om man vill låna en polisbil och uniformer och grejer, samt filma i en häktescell. Jag har sett många amatörfilmer där man fixat allt detta, men samtidigt har jag hört att polismyndigheten inte stödjer kultur.

Så hur går man tillväga?

// Micke

Postad

Inget hindrar poliser för att få lite svartpengar! Bli lite polare med någon polis. Det vet jag inte hur du ska göra dock, men frånga ungdomsgruppen eller liknande. Sen kan de vara med medans ni lånar polisbilen, när ni sitter i den räcker de ju med ljusblå skjorta tex. Menar vem skulle inte ta emot en 500 hundring för att låna ut sin frima bil i 30min? (Mot att han får sitta i baksätet + stödja eran film)

Postad

Jag skulle föreslå att du kontaktar din lokala polisstation och frågar om du får komma på besök och titta lite hur dom har det. Förklara ditt filmprojekt men nämn INTE att du vill låna en polisbil eller lokalerna.

När du sen är på plats och har gått runt lite och snackat med poliserna och de börjat lära känna dig så ska du fråga dem hur de tycker du ska gå till väga för att låna en polisbil och en cell. Det är mycket lättare om man skapar lite kontakt med folk (Poliser är människor) innan man ber om saker. Om de gillar dig så ser jag inget hinder att de hjälper dig. Men blanda inte in pengar. Kör ett par tårtor istället som tack för hjälpen.

Det är såklart lättast om man bor på en liten ort. I tex sthlm så går säker alla liknande förfrågningar genom en viss person / PR avd. Du kan prova med lokala polismyndighetens pressansvarige.

Jag har åkt med i polisbilar flera gånger och fotograferat i tjänsten och det har aldrig varit något problem.

Lycka till.

/KN

Postad

snygg film.

Tror det hjälper om det är ett rätt seriöst projekt, då känns det mer som att det ger ngt att hjälpa till, än om det bara e massa trams. Det tror jag. Man ser ju till sig själv, jag hjälper mer gärna till om det är till ngt vettigt än om det bara e ploj, om det nu inte är för att jag vill tramsa då.

• 3 månader senare...
Postad

Att ta på sig poliskläder strider mot lagen om att utge sig för tjänsteställning. Exakt vad det heter kommer jag inte ihåg. Men för att inte hamna i finkan på riktigt är det bäst att fråga sig fram vad som gäller och skaffa de tillstånd som erfordras. Ser ut som http://www.primeaction.nu/text2_2.html har de tillstånd som erfordras.

• 1 månad senare...
Postad

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

Otillåten annonsering.

Mvh Pace

Administratör, Voodoo Film forum

• 10 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...