Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Till min film Suomensisu behövs det många ryssar. Det går ju att klona i ett program. MEn finns det kankse några effekter i klippning och sådant som man kan göra på inspelningsplatsen- Så, ma lurar ögat att det är många eller något. Filma en massa kängor som springer förbi kameran. Finnarnas skräckslagna ansikten mm.

Postad

JAg har upptäckt att det går att klona i premiere pro med. Då behöver jag inte köpa något nytt program. Fast kanske för mynningselden. OCh det där med audition. Menar du att folk kommer och skriker eller är det ett program? :p

Det borde väl också funka med en massa klipp på skor som springer genom snön och täta klungor som blir träffade av maskingevärseld:)

Postad

Kort skärpeljup!!! Sen kan de gå förbli ca 4-5 personer i bakgrunden, de kan liksom springa runt där utan att någon ser att de är några andra. Sen ifall du har en explotion eller liknande i bakgrunden så behöver den inte vara extremt snyggt för man ser de inte.. Men man tror.

Postad

Ett tips om hur du kan "klona" på plats är att filma dina statister du har i hyffsad närbild, så du inte ser hur begränsade de är, fyll hela bilden alltså. Sedan panorerar du snabbt med kameran för att filma den andra delen av armén. (som då inte finns eftersom du har alla dina statister framför kameran. Men sen ställer du dina statister där andra delen av armén ska vara. Du drar kameran likadant som du sluta förra tagningen med, och stannar på den nya armén. Sedan klipper du bara mellan tagingarna mitt i swishet. Du kan göra flera sånna tagningar efter varandra. Då ser du ut som du filmar en stor armé, inzoomat och bara drar mellan delarna.

Det kanske var en väldigt luddig förklarning. Hoppas du får ut något av den. Gör gärna lite tester innan, så du kommer in i det. Försök gärna ha lite fart i kameraarbetet så blir det nog asbra. Jag har gjort sånna tagningar där du har typ 5-6 stycken direkt efter varandra. T.ex filmar några som springer, drar till några som ligegr och skjuter, drar till någon som blir träffad av någon som skjuter o.sv o.s.v... Allt i en tagning ( er det ut som) Kan bli väldigt coolt.

Postad

Jo jag vet lite vad du pratar om och har själbv testat det. Men mna måste väl då göra så att personen som du slutar filma på stannar kvar så det inte plötsligt blir ett tomrum när du startar. MEn dom andra kan an flytta.

• 2 veckor senare...
Postad

Tänk också på att en strid handlar nästan mer om upptakten till den än själva striden... Om man tänker efter riktigt ordentligt så är det ju inte så många som tas av daga i bank-striden i Heat... Men vi känner alla som dör väldigt väl tack vare det långt gångna förarbetet som vi fått ta del av. Peter Jacksson nämnde ju i extramaterialet till Two Towers att hans favorit-krigsfilm är Zulu just för att det byggs upp en sådan stämmning innan striden.

och hur man får få att verka som många? Tja... Cameron nämnde ju lite på skämt att Anthony Mann hade filmat "The Fall of the Roman Empire with only twelve extras and a bush!"

ok... inte riktigt så extremt är det väl inte... men tänk igenom hur du ska kunna filma alla dina statister på ett så effektivt sätt som möjligt utan att det blir som i de gammla lågbudget-animationerna då det tydligt var samma 7 bildrutor som loopades för att få en armé att se stor ut medan den marscherade fram förbi bild...

Ett annat skräckexempel är Slaget om Gettysburg som jag såg klipp ur hos en fantast av Amerikanska Inbördeskriget... efter en kvart fick jag helt enkelt lov att fråga: "hur många gånger har dom där dött i det där klippet nu???". Eller om man tittar på gammla Tora Tora Tora, där samma flygplan exploderar tror jag 4 eller 5 gånger... (Men i Tora var det iallafall realistiskt pga ett missöde i inspelningen där folk verkligen sprang för sina liv från flygplanet;))

Ett till sätt att spicea up kloningen är ju att skapa åtminstånde en digital panorering genom landskapet... nu vet jag ju inte om du ska filma för HD eller inte... men ska det bli normal definition kan du ju filma alla "plates" med stadig fast kamera och zooma in till pixel för pixel-skala i HDbilden efter att den har satts ihop. Och ska du göra det för HD finns ju alltid den lite mer krångliga metoden, att filma med flera kameror och sätta ihop bilden efteråt till en överstor-upplösning som du sedan kan panorera i... som i Gladiator exempelvis... där dom synkade upp 3 (vistavision tror jag)-kameror för att sedan göra en enorm comp i efterarbetet som Ridley kunde panorera i...

Varför kommer jag å tänka på Arn nu i denna tråden?;)

Postad

Det är inte hd jag filmar. En vanlig dv kamera. HAr inte råd med något å dyrt dom en hd kamera:)

Ursäkta frågan men hur gör man en digital panorering?

Postad
Tja... Zooma in och dra bilden med hjälp av två keyframes, eller hur menar du? Det är ju tråkigt att göra det för det försvinner mycket info.

Beror ju på hur mycket av bilden som behöver röra sig och hur kameran ska panorera.

Postad

När soldater tågade framför kameran i "Birth of a Nation", en gammal stumfilm, gick statisterna runt i cirkel. De marscherade med motljus bakom en tältvägg, rundade bakom kameran och gick varv på varv. På så sätt kunde Griffith skapa illusionen av många soldater som marcherade förbi tältet.

Du kan på samma sätt lösa det med rörlig kamera och röriga statister som springer förbi kameran och medan panorerar springer förbi igen på andra sidan. Då kan du skapa illusionen av att vara i mitten på anstormningen.

• 1 månad senare...
Postad

Utöver förslagen som har givits så skulle jag också rekommendera att ha högre brännvidder (komprimerar känslan av djupet i bild så karaktärerna kommer närmare varandra)

Samt försök att komponera bilden med att låta människor överlappa sidorna av bilden dvs.

Att hugga av föremål eller människor där en del är i bild och en del är utanför ger illusionen att scenen är större än vad den är. Vilket kan vara bra om du har kort skärpedjup och lång brännvidd (så det inte ser för litet ut)

• 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Postad
Kanske om du gör såhär... ;)

Herre gud! Vad snyggt! Precis vad jag behövde för mitt projekt som vi håller på med i skolan! =) Blir det bra slänger jag upp det så ni kan få se det här, om det inte blir bra så slänger jag upp det ändå.. :D, kan dock dröja en månad eller så.. Men det kommer!

Postad
Hur gick det för trådskaparen och hans projekt? :)

Vi har inte riktigt kommit igång än :D Vi väntar på filmstöd fortfarande. Men jag har gjort lite klontester och lagt på ljud. Tyvärr fick jag problem vid kloning och ibland kunde jag bara göra 3 st kloner för när jga gjorde den fjärde försvann en annan:(

Postad
Vi har inte riktigt kommit igång än :D Vi väntar på filmstöd fortfarande. Men jag har gjort lite klontester och lagt på ljud. Tyvärr fick jag problem vid kloning och ibland kunde jag bara göra 3 st kloner för när jga gjorde den fjärde försvann en annan:(

Lustigt. Hur "klonar" du? Använder du crop effect och flera lager, eller har du hittat något annat sätt att göra det på? Vilket program?

hur klonar man i AE????

http://youtube.com/watch?v=clfm-QJZaQY

Postad

JAg använder samma metod som i din länk. MEn jag tror jag har hittat problemet. Jag har ingen tom bildruta som i länken. Jag bara lägger klippen på varandra och maskar ut dom i varandra som i exemplet. Fast utan en tom video. Kan det vara lösningen? Som sagt felet är att när jag ska maska ut de ntredje försvinner en av dom andra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...