Jump to content

Hur spela in avbrottsfritt ljud när man byter vinklar?


Foughman

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ett filmteam och vi håller med en film.

Vi har endast en kamera och vill byta vinklar ofta. Om det är någon i filmen som går och så vill vi byta vinkel så måste skådespelaren stanna helt och hållet tills vi hunnit sätta upp det på den nya vinkeln. Och sedan när man väl lägger ihop klippen så hör man att det är två olika ljudfiler, finns det något program/set som man kan använda för att "smälta" ihop ljudklippen så det låter som det endast har använts en ljudfil?

 

Jag förklarar gärna bättre om det så behövs.

 

Tack,

Lukas.

Link to comment
Share on other sites

Pröva denna metod.

0. gör de vanliga ljudförberedande OFF-knapptryckningarna

1. ta hela scenen med normal eller vid vinkel och mikrofon på njur-, eller riktmik bom så att miljöljud blir försumbart,

2. ta delscener med njur-, eller riktmik på bom så att miljöljud blir försumbart,

3. spela in miljöljud med rundupptagande mik i 60 sekunder som du kan ha som bakgrundsljud

 

Redigera och lyssna hur det låter.

 

I värsta fall loopa ljudet genom att spela in dialog igen. Du låter skådis se videon och säga sina egna repliker igen.

Link to comment
Share on other sites

Hade det funnits något sådans enkelt program som fixar det där hade jag inte haft något jobb :)

En duktig ljudläggare vet vad man gör för att få jämnhet och vet var man ska lägga krutet för att på så kort tid som möjligt få bästa resultat. Men du kan inte direkt satsa på att få jämnhet när du spelar in, inte på det sättet i allafall. Försök bara ta dialogen så ren som möjligt från alla andra ljud, fimpa så mycket det går av bakgrund och rikta mikar åt rätt håll för att få så bra dialogljud som möjligt. Sen blir det ändå ett attans pillande i ljudläggningen, det kommer man inte ifrån. Jämför det med att spela in en film linjärt och få som du vill ha utan att få klippa i bilden eller dra i ljus och färger i efterhand. Du kan eftersträva att få det så enkelt som möjligt i post, men det finns inga direkt genvägar när du väl sitter där för att få det bra.

 

När du sedan gör ljudläggningen och går igenom synkarna och dialogen så ska du försöka få så mycket jämnhet det går, ibland krävs det att man lägger på mer bakgrundsljud för att det låter för rent just för att det inte ska hoppa mellan 2 olika vinklar. Sen handlar det mycket om att laga och klippa och klistra bort fula ljud som man kanske inte vill ha med, och limma över med andra saker man vill ha med. Om det inte alltid går kan man maska med att lägga på vissa effekter före eller under där man hör att det hoppar för mycket i bakgrunden i ljudet, en bil som åker förbi eller en hund som skäller, finns 1000 olika saker beroende på miljön och situationen. Du lägger även på mer atmosfär i slutändan som grötar ihop allt ännu mer och då hör man förhoppningsvis inte den lilla skillnad i ljudbilden som är kvar i synkljudet mellan de olika klippen.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Anledningen till att man hör skildnad på ljudet kan vara:

 

1. Inget vindskydd.

2. Mikrofonen är inte på samma avstånd från skådespelarna som i första tagningen.

3. Mikrofonen är inte på samma höjd som i första tagningen.

 

Antingen kan ni ju bestämma att mikrofonen ska hållas ca en halvmeter över skådespelarnas huvud, eller så kan ni fästa myggor på dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det finns ett enkelt knep för att undvika hack i ljudet när man byter vinkel som jag brukar använda mig av:

När du byter vinkel i själva klippningen, byt inte bilden och ljudet samtidigt+att du fadar ihop ljuden. På så vis får man ett flyt i ljudet. Detta är mycket enkelt att göra i Sony Vegas, se bilden

övergång.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är så mycket mer än crossfades som behövs för att få jämnhet i ljudet. Men det är ju givetvis en bra början. Sen är det inte alltid en bra regel att klippa ljudet tidigare eller senare än bilden, eftersom ni oftast (tyvärr) har med så mycket atmos i synkljudet så blir det tex konstigt om du klipper från en utomhusmiljö till innomhus och låter utomhusljudet ligga kvar nån halvsekund på innomhus bilderna. Ibland funkar det med får man testa sig fram till, och man ska absolut inte göra så endast av anledningen till att man vill ha en mjuk övergång, utan isåfall som en effekt som tillför något till filmen. Det är ju tex ofta man låter ljudet komma före bilden för att förbereda publiken på nästa bild, men det är inte pga att man måste ha mjuka övergångar :)

Link to comment
Share on other sites

När det är miljöbyte så är det ju ganska naturligt att ljudet ändras, och det låter annorlunda. Fast det e klart man vill ju inte att det knäpper till.

 

Då brukar det räcka med några frames för att slippa att det "knäpper till". Det gör stor skillnad på kvalitén om man slipper hack i ljudet, oavsett scen eller-vinkelbyte.

Link to comment
Share on other sites

Då är det helt olika scener, inte bara en billig variant på vinkelbyte...läs första inlägget

Ehum, my bad, var ju så länge sen första inlägget skrevs så jag hade glömt ;)

 

Att ta mycket vilda atmosfärer som någon skrev är dock väldigt viktigt och glöms ofta bort. Men har man detta i efterbearbetning så slipper man mycket "leta brus att loopa"-jobb. Då kan man ganska enkelt mejsla ut dialogen och endast ha uppe volymen på dessa spår under snacket. Och automatisera den vilda atmosen samtidigt så den går ner när dialogen kommer in och de regionerna "tar över" bruset". Och har du ännu mer atmos att lägga på så är det lättare ändå, ju fler spår och regioner att leka med desto lättare är det ju. Och ju mer avskalat det är desto svårare då det är extra viktigt att de lilla som låter måste låta riktigt bra eftersom man hör minsta lilla fel.

Link to comment
Share on other sites

Det blir automatisk förändringar i rumstonen mellan dom olika vinklarna hur man än gör, det kommer man inte ifrån. Har inget med vind att göra & kan inte boom-nissen hålla sig koncekvent i dialogen så är han/hon inte rätt typ för jobbet.

Gäller inte lika mycket för rundtagande mickar, men på riktmickar, vilket är STARKT att föredra till film, så är det väldigt tydligt.

Det finns många sätt att komma förbi så att effekten inte ska vara uppfattbar, men en generellt bra metod är att gömma skarvarna & vara jävligt noggrann.

Crossfade:ar funkar ibland, men vet man inte vad man gör så kommer det med största sannorlikhet bli skit.

Finns inget program som kan göra något sånt, lär aldrig komma heller, & det är fullständigt omöjligt att ge ett bra generellt råd som ska lösa problemen med dialogredigeringen. Dialogredigeringen är ett av dom svåraste elementen i postproduktionen, vilket de flesta om inte alla som faktiskt kan filmljud kan skriva under.

...Det är inte alla som tar det på allvar, men det är en annan sak...

Det krävs inte bara erfarenhet & gehör vid själva redigeringen för att det ska bli bra, är det felaktigt inspelat & dåligt planerat så gör det hela jobbet till ett "post production-hell".

Vad du dock KAN göra redan nu är att planera scenen noga: Vad ska det vara för omgivning? Finns det mycket ambiance som passar att lägga på? Vad finns det för hårda effekter runtomkring som kan vara till hjälp? Är det över huvud taget något man kan förbättra eller är det så dränkt i omgivning & missljud att man ska lägga kabel i det & dubba om hela skiten?

Bästa sättet att inleda en redigering är att planera för arbetet.

Ljud är inte lika enkelt att få rätt som bild. Bild är påtagligt & väldigt linjärt att jobba med, ljud är, rätt använt, mer sublimt & har en komplexitet som kan vara svår att förstå för folk som inte jobbar som sound designers, ljudläggare eller annan kreativ process inom filmljud.

Skulle kunna skriva en komplett bok size bibeln om det & endå missa saker, & det finns en grym mängd metoder inom området, men en mycket bra början är att planera noggrant & dölja skarvar. Knäpper gör det för att man klippt rätt i en vågform, & att fadea är inte sällan en sämre metod än att klippa rätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...