camtim Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 Jag ska köpa mig en filmkamera. Och de två jag väljer mellan är Canon HV20 eller Sony HDR-HC5. Har själv använt Sony-kameran och tycker den funkar bra. Men är det någon som använt båda och kan rekommendera mig vilken jag ska köpa? Fördelar, nackdelar? camtim 0 Quote
megawatti Posted October 1, 2007 Posted October 1, 2007 VIDEOKAMERA! BAND INTE FILM. Så nu har vi lärt oss detta. Hv20 är en bättre kamera (mer ingångar) , men har problem med vobling. Vet inte hur de är med hc5:an 0 Quote
Norbert Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 ...men har problem med vobling. Vet inte hur de är med hc5:anVad jag vet ska alla hdv-kameror i den prisklassen i teorin ha samma problem som HV20 eftersom de alla bygger på 1CMOS och rullande slutare. 0 Quote
Team_fagott Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 VIDEOKAMERA! BAND INTE FILM. Så nu har vi lärt oss detta. Hv20 är en bättre kamera (mer ingångar) , men har problem med vobling. Vet inte hur de är med hc5:an Tack för infon :P:birp§e 0 Quote
wiberg Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Hur menar ni då, band inte film?? Det finns väl ändå film i bandet jag stoppar i kameran? Eller är det själva bandet som ligger där i?? Ända sen jag började med kameran så har jag alltid undrat vad det är jag gör, när jag är ute o... filmar el. videofilmar?? - Jag är ute o bandar ett tag till älskling, så sitt inte uppe o vänta!! Eller ute med bandet. okej vi kan släppa den här disskutionen här. end of story! 0 Quote
Team_fagott Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Hur menar ni då, band inte film?? Det finns väl ändå film i bandet jag stoppar i kameran? Eller är det själva bandet som ligger där i?? Ända sen jag började med kameran så har jag alltid undrat vad det är jag gör, när jag är ute o... filmar el. videofilmar?? - Jag är ute o bandar ett tag till älskling, så sitt inte uppe o vänta!! Eller ute med bandet. okej vi kan släppa den här disskutionen här. end of story! Nej det finns inte film i bandet (Bara en magnetremsa). Lika lite som det finns film i minnet på din digitalkamera. 0 Quote
16kolon9 Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 "vad är svårast med att göra film?", frågade en. Vis svarade, "det är väl att göra alla hålen längs kanterna så att filmen kan dras fram i kameran..." Fråga efter en film i en videobutik i Hollywood och du blir avsnäst med, "This is not a film, it is a MOVIE." Det är som med de tre orden planet, planet och planet. Det beror på i vilket sammanhang de används. Du kan ta med din videokamera ombord på planet och spela in en film om det lutande planet medan du flyger runt vår planet. Du använder en videokamera för att spela in en videosignal på band, hårddisk eller Solid-State-minne för att använda i en film som visas på TV eller i en dator eller till och med skjuts ut ur en laserkanon på en biografduk. Du kan också spela in på negativfilm som scannas och digitaliseras till en fil du bearbetar och sänder till en mobiltelefon ute på en båt. Du blir inte skeppare för det. Således kan du fortfarande spela in en film med en videokamera. Men du ska köpa en videokamera (Camcorder vs film camera) så underlättar det att du använder rätt benämning. Ps, du kan även köpa en filmkamera och använda den som brevpress; snigelbrevpress inte epostpress. Jag hoppas att du nu är förvirrad - men på en högre akademisk nivå. Band i kameror magnetiseras med elektricitet medan film i kameror exponeras med ljus(fotoner). 0 Quote
16kolon9 Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Nej det finns inte film i bandet (Bara en magnetremsa). Lika lite som det finns film i minnet på din digitalkamera. eeehh, en tunn film är en yta utspridd på ett underlag. Ett band har en tunn film av magnetiska kristaller utspridda på ett böjligt plastunderlag. I vissa fall är den magnetiska filmen täckt med en skyddsfilm i plast. Således har du en sandwichkonstruktion med magnetisk järnlegering mellan två plastfilmer. OBS inte att förväxla med Club Sandwich. 0 Quote
Team_fagott Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 eeeeh på dig själv. Vad för klubb då? Måste man vara medlem för att önska sig sand? Föresten har jag massa plastfilm i kökslådan. Var ska jag framkalla den? 0 Quote
camtim Posted October 2, 2007 Author Posted October 2, 2007 Färdighackat, eller? Nu åter till frågan. Jag ska köpa mig en VIDEOKAMERA. Antingen en Canon HV20 eller Sony HDR-HC5. Fördelar, nackdelar? 0 Quote
jontekiruna Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Jag ska köpa mig en filmkamera. Och de två jag väljer mellan är Canon HV20 eller Sony HDR-HC5. Har själv använt Sony-kameran och tycker den funkar bra. Men är det någon som använt båda och kan rekommendera mig vilken jag ska köpa? Fördelar, nackdelar? camtim Köp sony och dom gör bäst kameror tycker jag och de har nightshot (om du ska filma i mörker ) och har själv en canon den har pajjat flera gånger nu ... Men jag skulle heldre satsa på hdr-hc7 för den har mik ingång haha ;) 0 Quote
Pace Posted November 11, 2007 Posted November 11, 2007 Ändrade rubriken från "vilken filmkamera ska jag köpa." 0 Quote
bjornwahlsten Posted July 1, 2008 Posted July 1, 2008 Jag håller just på att testa min nyinköpta Sony HDR-HC5. Väger betydligt mindre än min Sony DCR-VX1000E. Bildkvaliteten är imponerande för att bara vara en 1-chip-kamera. Förhållandevis lågt brus. Eftersom jag fick den för 599 Euro (5670 kr) funderade jag inte vidare på de senare modellerna med bättre bildstabilisering och mikrofoningång. Det jag funderar på är vidvinkeln (en gammal Sony *0.6 VCL-063H). Kantskärpan är inte precis perfekt. Hur mycket bättre är "High Grade"objektiven såsom VCL-HG0737? 0 Quote
ODDNAME Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Kör på HV20 om du vill ha en riktigt bra kamera :) 0 Quote
Johankan Posted July 5, 2008 Posted July 5, 2008 Kolla camcorderinfo. De har fantastiskt mycket siffror på de här prylarna. HV30 och HV20 ligger i top. Jag skaffade en HV20 för ett år sedan. Helnöjd och den lilla rackaren bara växer ju mer man lär sig om den. Det ÄR en konsumentkamera med begränsade manuella kontroller, men köper man bara lite extra mickel så är det en höjdare. Johan 0 Quote
Recommended Posts