Gå till innehåll

Bästa format för att ladda upp på Google Video


carbe

Recommended Posts

Hej!

Jag har börjat att ladda upp mina filmer på Google Video. Hittills har jag laddat upp filmerna med formatet MPG, vilket är ett alldeles uruselt format. Jag undrar om någon detaljerat kan beskriva hur jag skall göra för att konvertera mina filmer till ett mer passande format, och vilket format jag bör använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte hur det är med google video, men om man laddar upp .flv filmer på youtube så komprimeras inte filmen om, då .flv är flashvideo formatet. Det betyder att man kan styra över hur filmens kvalité kommer att bli. Filmen kommer även att behålla sin ursprungliga fps och inte bli 30.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte hur det är med google video, men om man laddar upp .flv filmer på youtube så komprimeras inte filmen om, då .flv är flashvideo formatet. Det betyder att man kan styra över hur filmens kvalité kommer att bli. Filmen kommer även att behålla sin ursprungliga fps och inte bli 30.

det är bra tips. undrar om det är samma med youtube och myspace?

Länk till kommentar
Share on other sites

Annars finns de en inställning i Premire, vet inte ifall de bara är i CS3. Men olika h.264 profiler där den ställer in bitraten rätt/ converterar till rätt storlek och allt så. Då blir kvalitén förlusten minimal när du laddar up den filen. Mycket smidigt och gott resultat.

 

Och de här med FLV filer, jag betvivlar de starkt, måste testa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina orginal stora avifiler 720x576 verkar funka hyffsat att konvertera i windows moviemaker till wmv-filer. Funkar bra till youtube, google och fejm-tv.

Vad jag vet finns väl ingen som tar emot flash-filer. Utan bara konverterar och visar dom i flash.

Är det någon som vet nåt ännu bättre? Utan att vara nörd

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

MPEG4 (Divx, Xvid) format eller allra helst QT H.264 eller Flash 7 (den sista är vad den blir slutligen).

320×240 upplösning

MP3 audio (22.050 KHz, monophonic)

30 frames per second

 

Nu till det tråkiga; YT tar ditt 320 x 240 material som den lagrar in och när den väl sedan publiceras så drar den upp allt till 425x318 pixels vilket gör att det hela ser ut som sk*t. Tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu till det tråkiga; YT tar ditt 320 x 240 material som den lagrar in och när den väl sedan publiceras så drar den upp allt till 425x318 pixels vilket gör att det hela ser ut som sk*t. Tyvärr.

Om du ställer in 425x318 från början då? Vad händer då?

Har själv inte provat att lägga upp något på YT. Det är för det mesta förskräckligt dålig teknisk kvalitet på filmerna. alldeles för komprimerat och suddigt.

 

Har själv inte testat annat än wmv till webben och mpeg2 till mina familjevideor för DVD.

Skall testa mig fram till något framöver för jag tänker försöka publicera något alster här på forumet. En enminutare till tävlingen "Svensk sommar 2007" är nästan klar :)

 

Det borde finnas fler här som har kunskap och åsikter om vad som blir bra bild och ljud men ändå inte för stora filer för filmsnuttar på 1 till 3 minuter.

Kom igen nu!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ställer in 425x318 från början då? Vad händer då?

Har själv inte provat att lägga upp något på YT. Det är för det mesta förskräckligt dålig teknisk kvalitet på filmerna. alldeles för komprimerat och suddigt.

 

Har själv inte testat annat än wmv till webben och mpeg2 till mina familjevideor för DVD.

Skall testa mig fram till något framöver för jag tänker försöka publicera något alster här på forumet. En enminutare till tävlingen "Svensk sommar 2007" är nästan klar :)

 

Det borde finnas fler här som har kunskap och åsikter om vad som blir bra bild och ljud men ändå inte för stora filer för filmsnuttar på 1 till 3 minuter.

Kom igen nu!

 

Om du ställer in 425x318 så trycker YT ihop den till 320×240 vid inläsningen för att återigen dra upp den till 425x318 vid uppspelningen. Så vitt jag vet.

Allt rullar i Flash 7 vilket är den nästnäst senaste Flash-varianten.

Idag stödjer Flash 9 (beta) h.264 vilket gör att YT, teoretiskt, kan spela upp HD-material.

Har du Mac, som jag, kan du ladda upp Flash 9 Beta här:

 

http://www.adobe.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ställer in 425x318 så trycker YT ihop den till 320×240 vid inläsningen för att återigen dra upp den till 425x318 vid uppspelningen. Så vitt jag vet.

Allt rullar i Flash 7 vilket är den nästnäst senaste Flash-varianten.

Idag stödjer Flash 9 (beta) h.264 vilket gör att YT, teoretiskt, kan spela upp HD-material.

Har du Mac, som jag, kan du ladda upp Flash 9 Beta här:

 

http://www.adobe.com/shockwave/download/download.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash

 

Erm, e du säker att det bara är Mac som klarar det??? (Leer) :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom h.264 är utväknad av apple så ja det är mycket möjligt att betorna kommer först till orginalursprunget då ;)

 

Jodå ;) inte för att säga att du har fel men tex. iTunes är också utveckat av Apple och själv använder jag det på min lilla windows-dator :D

 

(Själv kollade jag länken och det fanns tydligen en version för windows har jag för mig)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå ;) inte för att säga att du har fel men tex. iTunes är också utveckat av Apple och själv använder jag det på min lilla windows-dator :D

 

(Själv kollade jag länken och det fanns tydligen en version för windows har jag för mig)

Det där faller, i min värld, under avdelningen goddag yxskaft-inlägg. Jag har en länk till Mac OS X. Har du en annan till Windows kan du väl länka upp den till alla de av oss som använder det operativsystemet? Svårare och mer laddat behöver det inte vara?

Det här är ett forum som, om vi kan hålla tungan rätt i mun, ger oss fantastiska möjligheter till kunskapsutbyte. Om jag kan något som någon vill veta och det inte inkräktar på min person eller min utkomst så delar jag glatt med mig. Har jag tur så gör andra samma sak åt mig. För egen del rör det mig inte i ryggen vilket OS som folk brukar. Frågar någon vilken jag tycker är bäst så svarar jag naturligtvis på det utifrån mina egna preferenser. Vilket som sedan väljs är ju upp till var och en.

Seså...fram med länken nu :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Läs igen.

Var det till mig? :D

 

Det där faller, i min värld, under avdelningen goddag yxskaft-inlägg. Jag har en länk till Mac OS X. Har du en annan till Windows kan du väl länka upp den till alla de av oss som använder det operativsystemet? Svårare och mer laddat behöver det inte vara?

Det här är ett forum som, om vi kan hålla tungan rätt i mun, ger oss fantastiska möjligheter till kunskapsutbyte. Om jag kan något som någon vill veta och det inte inkräktar på min person eller min utkomst så delar jag glatt med mig. Har jag tur så gör andra samma sak åt mig. För egen del rör det mig inte i ryggen vilket OS som folk brukar. Frågar någon vilken jag tycker är bäst så svarar jag naturligtvis på det utifrån mina egna preferenser. Vilket som sedan väljs är ju upp till var och en.

Seså...fram med länken nu :)

 

Hihi, jag inkräktar dig inte :D (om det nu var det du menade.) Varför jag ifrågarsätter det du skrev har ingen alls negativ betydelse ;)

 

Jo länken ... exakt samma som du la upp :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Bästa format för uppladdning

 

YouTube klarar nästan alla videoformat för uppladdning, men för de flesta användare ger följande inställningar bäst resultat.

 

Videoformat: Vi föredrar H.264, MPEG-2 eller MPEG-4

Bildformat: Ursprungligt bildformat utan svarta kanter (exempel: 4:3, 16:9)

Upplösning: Vi rekommenderar 640x360 (16:9) eller 480x360 (4:3)

Ljudformat: Vi föredrar MP3 eller AAC

Bilder per sekund: 30

Maxlängd: 10 minuter (vi rekommenderar 2-3 minuter)

Max filstorlek: 1 GB

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett trick är att skicka upp med så hög upplösning som möjligt. Alltså kan 1920x1080 h.264 (som av youtube skalas ner till 1280x720) bli något bättre än om man skickar upp i 1280x720. För mig har det funkat bra att skicka upp i MKV-format med video kodad med x264. Det finns ingen anledning att konvertera 25 fps till 30 fps.

 

Hmmm, 2 år gammal tråd...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...