carbe Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 Hej! Jag skall snart köpa en widescreen-skärm. Min "gamla" skärm (som är tre månader) vill jag också använda. Jag är tillräckligt omodern för att inte redan ha två skärmar på min dator. Frågan är alltså hur man gör så att man kan ha två skärmar på en dator? 0 Citera
John Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 Hej! Ja det du måste ha är ett grafik kort med två skärm utgångar. HAr du inte det redan så är det tyvärr ett måste för att kunna köra dubbelskärm. 0 Citera
Steffe Postad 1 augusti 2007 Postad 1 augusti 2007 Beror på vad du har för graffekort mest. Dom flesta som är under 3-2 år stödjer dualview. Dock. om man har ett så "gammalt" grafikkort så att man inte kan ha en så hög upplösning, så kan det bli lite problem/lite jobbigt. Jag har en ny 22" wide skärm, och en vääääldigt gammal CRT skärm på 17". Det fungerar bra med det grafikkortet jag har, ett Gainward Bliss 7900GS. Upplösningarna jag kör på är: 22" = 1680 * 1050, 17" = 1280 * 1024 Om man har många fönster(paneler) i premiere eller så öppna så kan man lägga lite på skärmen bredvid, eller dra dit rutan för preview. /Stefan 0 Citera
carbe Postad 1 augusti 2007 Författare Postad 1 augusti 2007 Hur kopplar man in två skärmar? Och om man har kopplat in dem och har ett sådant grafikkort, fungerar det med en gång då? Och hur får jag reda på om jag har ett sådant grafikkort? Och om jag inte har det, kan jag köpa ett nytt då? Vad kostar ett grafikkort och var kan jag köpa det? :) 0 Citera
Christian van Caine Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Man kan köra två separata grafikkonrt åsså. Kan kräva att du har två PCIe/AGP-platser, men funkar åsså fint med en PCIe/AGP & ett vanligt PCI-"gammel"-kort. :-) Du får aktivera den nya skärmen i skärm-egenskaperna. Själv kör jag mellan tre & fyra skärmar i studion (tre i kontrollrummet & en i studiorummet) & två hemma :-) 0 Citera
Team_fagott Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Hur kopplar man in två skärmar? Och om man har kopplat in dem och har ett sådant grafikkort, fungerar det med en gång då? Och hur får jag reda på om jag har ett sådant grafikkort? Och om jag inte har det, kan jag köpa ett nytt då? Vad kostar ett grafikkort och var kan jag köpa det? :) Du måste välja det i inställningarna för grafikkortet (om du ska ha klonad skärm, utsräckt eller en videoskärm) Om du har video out (en rund gul kontakt) på Graffekortet kan du använda en tv som skärm två på dom flesta grafikort. 0 Citera
carbe Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Allvarligt talat - jag kan ingenting om grafikkort... ;) Jag måste t.o.m fråga: Var sitter grafikkortet och hur ser jag allt? Och hur vet den om skärmen är till höger eller vänster om den andra? :| 0 Citera
carbe Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Glöm det jag sa nyss! :D Här kommer grafikkortsinformation som jag hittade på Egenskaper, Inställningar, Avancerat, Bildskärmskort! :) Jag fattar ingenting av det, men det står att jag har: Kretstyp: ATI RADEON XPRESS 200 Series (0x5954) Internal DAC(400MHz) Minnesstorlek: 256 mb Kortsträng: ATI RADEON XPRESS 200 Series BIOS-information: BK-ATI VER008.043I.008.000 Det var allt. Usch, alla de här koderna är ju värre än PHP-kod. ;) Räcker mitt grafikkort och hur skall jag göra för att installera den nya skärmen när jag har köpt den, i så fall? 0 Citera
Team_fagott Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Allvarligt talat - jag kan ingenting om grafikkort... ;) Jag måste t.o.m fråga: Var sitter grafikkortet och hur ser jag allt? Och hur vet den om skärmen är till höger eller vänster om den andra? :| Grafikkortet är det som skärmen är kopplad till. Finns det ett till uttag så kopplar du in den andra skärmen där. Finns det S-vhs out så kan du koppla en sådan sladd där till tv:n 0 Citera
gorse Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Ni förklarar för komplicerat. Carbe, kolla bakom skärmen. Ena sladden går till strömmen. Den andra sladden går till datorn. Följ sladden som går till datorn. Där sladden går in i datorn sitter grafikkortet. Kolla om du har en till kontakt som ser likadan ut alldeles brevid. Låna en till monitor och prova om den passar. Det kan också vara så att du har en kontakt men en sladd som delar sig i två kontakter, märkt "1" och "2". Den andra skärmen skall sitta på "2". Funkar det, så kan du köpa en till monitor. Du kan också ha "digital" utgång, men det märker du och då förklarar jag sen. 0 Citera
Max_H Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Också att notera för att undvika irritation: Om du har en "vanlig" skärm (ej wide-screen) och sedan skaffar en extra "wide-screen" skärm, kan en del grafikkort INTE ha "4:3-bild" på den ena skärmen och "wide-bild" på den andra. Då blir någon av skärmarna "stretchad" i sidled vilket, åtminstone för mig, är irriterande som f-n. Hängde du med? Testa eller se till att du får "öppet köp" på skärmen! /Max 0 Citera
carbe Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Gorse: Tack, nu förstod jag bättre. Men det uttaget som skärmen är kopplad till finns det bara ett av. Sedan finns det massa andra konstiga uttag som jag aldrig har använt. :| Max_H: Äsch då, jag har en vanlig skärm och skall köpa en widescreen. Hur vet jag om det kommer att fungera eller ser dumt ut? 0 Citera
Max_H Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Om du inte lusläser ngn manual osv är det bara att testa. Eller stå ut med att ngn av skärmarna är "fel". Du kan ju, ex i videoredigeringsprogrammet ha mappar, effekt-paneler och annat på den skärm som är "fel" och videofönstret på den skärm som är "rätt". Alt ta ett öppet köp. Eller slå på stort och ta en 24" så du bara kör med en skärm :) . /Max 0 Citera
carbe Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Nej, två skärmar vill jag ha. Men jag förstår fortfarande inte hur jag skall koppla in den andra skärmen, skall man ha en annan sladd till det? Det är också väldigt synd att jag inte kan veta innan hur det blir medo lika sorters skärmar. Och hur skall datorn veta vilken skärm som är till höger om den andra? 0 Citera
gorse Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Har du bara en kontakt är det nog bara en skärm. Men, har du kamera? Ta en bild av kontakterna och posta här på forumet. Om vi har lite flax kanske du kan använda en av de kontakterna "du aldrig använt". Finns det nån påse med överblivna grejor till datorn? Där kanske den kabeln finns som du behöver. Men jag misstänker du behöver ett kort som klarar två skärmar, och då får man med allt man behöver. Men antagligen behöver du lite hjälp att montera kortet om du inte är händig. 0 Citera
carbe Postad 2 augusti 2007 Författare Postad 2 augusti 2007 Hm, jag har kollat med en annan jag känner och kommit underfund med att jag inte har ett grafikkort med två uttag (ett blått och ett vitt). Jag planerar därför ett nytt datorköp istället för att ösla pengar på nytt grafikkort (vill ändå ha en till dator). Tack ändå för att ni tagit tid och hjälpt mig! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.