Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hejhej, hade tänkt att köpa mej en ny dator, som jag kan redigera med hemma, vet inte om jag ska välja mac eller pc?... hade tänkt att använda redigerings program som premiere pro, eller final cut...

så vad ska jag satsa på mac eller pc ? Och hur kraftfull bör datorn vara?

Postad

En vanlig PC kan du bara rulla Windows på (och Linux såklart). En Mac kan du rulla både Windows och OSX på. Det är en STOR fördel. En nackdel är att Apples support är urusel om du inte köper till en dyr försäkring.

Jag skulle gärna sitta med enbart Apples hårdvara men vågar tyvärr inte helt förlita mig på Apple som företag. Apple i USA har bara gott rykte. I europa har dom ett skamfilat rykte sedan många herrans år tillbaka. Det finns säkert massor som inte håller med mig. Och dom har säkert haft tur med sina maskiner. Köper man en Dell eller HP och maskinen går sönder så står det en ny utanför dörren nästa arbetsdag. Det har aldrig hänt i Apples europeiska historia. Listan är lång på bekanta jag har som haft sina Powerbooks på service i Belgien i många månader utan ersättningsmaskin.

Postad

final cut finns ej till windows

premiere finns till båda

Jag skulle nog satsat på en mac.

Jo man kan faktiskt köra osx på PC, med emulatorn Pear, men om jag tvivlar på att det är särskilt smidigt.

Postad

Jovisst. Emulerade OS är inte särskilt intressanta. Man kan emulera Amiga OS och Commodore Basic i Java på vilken plattform som helst.

Det finns ett hack för att köra en specifik release av OSX på vanlig Intel PC men det är ju inte alls tillförlitligt eftersom man gärna vill ha möjligheten att ladda ned systemuppdateringar utan att maskinen blir obrukbar.

Det naturliga valet borde vara Apples hårdvara. Det är inga problem att redigera video på den billigaste Macbooken eller MacMinin (OSX eller Windows). Det är välbyggd hårdvara som är bättre än de flesta budget-PC på marknaden - men man får ta sig en funderare på det där med service och support. Jag fick prisuppgiften 8 000 kr för att reparera trasig FireWire på en Macbook för ett par år sedan. Apples serviceteknikern skrattade också när han berättade det. ;) Man blir inte skrattad åt när man ringer Dell, HP eller IBM och vill ha en trasig komponent åtgärdad till ett lägre pris än hela datorn kostar att köpa ny.

Postad
Klasklart som satan: PC

Den enda fördelen med en mac är att det går snabbt att stänga av den^o)

Ja, och att starta den. Du kan gärna tala om varför istället för att spamma?

Väljer du macen kan du köra både premiere och FC (m.fl) under osx samt köra windows om du nu skulle vilja det (man kan ju alltid ha dubbel bot)

Tycker att FC är betydligt stabilare och snabbare änn premiere (Fast det är ju svårt att jämnföra rättvist då det var två helt olika burkar och installationer. Gränsnittet är mycket trevligare och snyggare i FC och i OSX med, även om adobe skärpt till sig på den punkten.

Jag gillar prem 2.0 också, mycket kraftfullt program. Men valet för mig skulle iaf bli (kommer bli) enkelt. Det är mac som gäller, för mig iaf. Bästa sättet att skapa sig en uppfattning är är ju att prova i butik/i en studio/redigering

Fördelar med PC är ju den billiga hårdvaran.

P.s Firewire är djävulens påfund D.s

Postad

PC-hårdvara är inte billigare. Däremot går det att på PC-sidan hitta billigt skräp att bygga maskiner av. Jag jämför enbart vad jag får för pengarna när jag jämför kostnader. Det är ointressant att jämföra en hemmbyggd PC ihopsatt av billiga budgetkomponenter som består av andrasorteringselektronik. Jämför man en sån maskin med en Mac så jämför man andrasortering mot förstasortering.

Sedan tycker jag personligen att FCP börjar ha ett slitet gammalt interface nu. Det är oförändrat sedan jag betatestade första versionen år 2000. Jag gillar inte heller att det inte är "flat". Den grå tonen i interfacet är stålblå och inte grått som sig bör i postsammanhang. Jag är lika förvånad över att dom aldrig gör någonting åt det för varje ny release. Personligen tycker jag att Premiere Pro är mycket "snyggare" (och med det menar jag mer funktionellt och mindre i vägen när man färgkorrigerar och bedömmer bilder fotografiskt).

"P.s Firewire är djävulens påfund D.s" - Högst möjligt eftersom det är Steve Jobs som gav världen FireWire (Ordet "FireWire" är upphovsrättsskyddat av Apple, det är därför Sony kallar det iLink och alla andra använder den teknologiska beteckningen IEEE1394). Jag gillar FireWire skarpt.

Postad

Mac har 5% av världens persondatormarknad. Mac-hårdvara är mycket dyrare än PC räknat på "bang for the bucks". Mac har sämre support i Sverige. Det finns ett helt otroligt utbud av programvara till PC, mycket är nästan gratis - free- och shareware (Kolla t ex Cnet.com).

Mac levde högt på sitt gränssnitt till början av 80-talet. Många reklambyråer, filmskapare m fl satsade innan dess naturligt på de användarvänliga Mac:arna och inte på dos-prompternas pc. Sedan Windows kom är gränssnitten likvärdiga, vågar jag påstå och det finns idag ingen anledning till Mac-inköp baserat på dess gränssnitt.

Köp t ex en Dell och teckna vid behov ett förmånligt 3-årsavtal om förlängd garantiservice som ger dig på-platsen-support nästa arbetsdag! Kostnaden för det är peanuts men guld värt om/när datorn krånglar (vilket den knappast gör). Jag har sen 1990 haft fyra Dell-maskiner och enda problemet var ett modem som behövde bytas och det skedde gratis enligt serviceavtalet nästa dag.

Postad

Hej, jag föredrar Windows och ”PC” datorer, absolut. Jag gillar windows miljö bättre, jag får välja delar, jag har stort utbud av applikationer, kan lätt uppgradera, byta kylning till t.ex. vatten kylning och minimera ljudet från datorn etc. MEN, det finns några stora MEN.

Jag kör Premiere eller Avid, inte Final Cut, har man en mac har man mer att välja på, speciellt då du ven kan köra Windows på en Mac nu mer.

Jag är något av en datornörd och har kunskap och ork att pilla och lösa alla de problem som uppstår i ett system som ej är fullt anpassat och optimerat för de program jag kör.

Köper du en Mac så köper du en dator på vilken tillverkarna av programmen du kommer köra, har testat dem. Köper du en ”PC”, Dell eller vad som helst så finns ingen garanti att dina program kommer att fungera optimalt. Jag har varit med så väldigt många gånger då folk köpt dator från Dell eller HP som de vill redigera på, och nej det är fel på det ena och det andra. Främst brukar det i och för sig vara Avid som bråkar men ja...

Det finns kanske allt som allt 20 olika Mac modeller till försäljning just nu. Hur många ”PC” varianter finns det, du kan t.o.m. plocka ihop din egen, vilket innebär en nästan obegränsad mängd olika konfigurationer.

Skulle du trots detta vilja ha en genuin windows burk, ja i så fall skulle jag råda dig att ta kontakt med t.ex: http://www.lrtv.se/ eller någon annan försäljare som kan sälja dig ett komplett system med både redigerings program och hårdvara så att du får en väl utprovad konfiguration samt support på både hårdvara och mjukvara från samma ställe.

Detta kan för övrigt vara smart om du vill ha en Mac också.

Till slut måste jag bara dementera att en Mac skulle vara dyrare än en PC. Skapa två liknande konfigurationer vad gäller processorer, grafikkort, skärmar, (tyngd och batteritid vad gäller bärbart), programvara och operativsystem etc. En Mac och en PC. Bevisa för mig att t.ex. en dator från Dell skulle vara billigare. Vist, Macs billigaste datorer är rätt dyra, men du får vad du betalar för.

Postad
Mac-hårdvara är mycket dyrare än PC räknat på "bang for the bucks".

Sicket svammel, som nämnts tidigare i tråden så finns det mycket skräp man kan smälla ihop en PC av för en billig peng. MacPro är fortfarande en ganska billig burk om du ser till vad du får för pengarna.

Försök att hitta ett moderkort som klarar dubbla Xeon och 16GB-ram på "PC" sidan. Börja sedan bygga runt det och berätta hur billigt du kom undan.

Postad

Tja, det finns många bra argument på båda sidor. Letade efter en test av hur väl en toppkonfigurerad Mac står sig mot en dito PC, men hittade just inget opartiskt. Här finns det dock en lång argumentation för/mot http://www.theittlist.com/site/ittlist/ind/1933/

För mig räcker pris, service och det enorma utbudet av programvara för att välja PC. Adobe Premiere CS3 och Encore går som på räls på min tvååriga PC. Don´t worry!

Postad
Sicket svammel, som nämnts tidigare i tråden så finns det mycket skräp man kan smälla ihop en PC av för en billig peng. MacPro är fortfarande en ganska billig burk om du ser till vad du får för pengarna.

Försök att hitta ett moderkort som klarar dubbla Xeon och 16GB-ram på "PC" sidan. Börja sedan bygga runt det och berätta hur billigt du kom undan.

Precis, bara för att de finns delar behöver inte betyda att mac har lagt på extra för att de ska tjäna mer.

Mac är inte mycke dyrare en tex Dell, hp, fujutsi simens, ifall man kollar prestanda mäsigt. Hade en mac för många år sedan, 266mhz OS 9.0 :) Den datorn som krånglat MINST utav de 5 jag haft.

Postad

bygg en egen dator. quad core kärna, hyffsat grafikkort och 2gb+ minne så har du en mycket bra "hemma redigeringsdator"- kosta en 10-15.000 kanske beroende på vad du har för grejjer innan. känns ju ganska onödigt att köpa hårddisk, dvds´läsare ljudkort och allt annat om du har det redan.

Postad

Du kan läsa om Final Cut Pro hos apple och vad de rekommenderar för minsta maskin. Det beror delvis på om du ska göra raka klipp eller sitta och dricka kaffe medan specialeffekter renderas.

Läs på motsvarande sätt om Premier Pro.

Båda programmen fungerar.

Dessutom finns Vegas, Avid, Cinellerra, et al.

Det som styr hårdvaran är dels i vilket format du ska redigera och dels hur många effekter du vill ha i realtid. Med nattjobb kan datorn hinna rendera en hel del ändå.

Argumentet om andelen Apple eller Windows bland alla maskiner saknar relevans. Det är endast vilka maskiner och program som fungerar för dina syften som räknas. Om du behöver en renderingsfarm som Weta med Linux på Intel-burkar får du köpa det. Om du kan köpa en begnad Avid Mojo så fungerar det.

Att till exempel säga att Toyota är världens bästa bil baserat på att Toyota säljer flest bilar i världen skulle få Bentley-, Ferrarri, Jaguar-, BMW-, Bugatti- och Viper-ägare att säga, "ja-ja..."

Din fråga är ställd på ett sådant sätt att det inte finns ett entydigt svar.

Men generellt sätt brukar Mac fungera från start och lämpa sig till det mesta - så länge du inte har blandat den senaste versionen av OS med Final Cut Pro. Det lönar sig att vara konservativ i OS-uppdateringar.

Samma sak kan hända med Avid i PC-världen. Du kan välja mellan att ha en stabil redigeringsdator med patchar för redigeringssystemet eller att ha en surfsäker dator med de senaste patcharna...

Med andra ord, Läs på FAQ hos redigeringsprogrammen om vilkan OS-version som är stabil på respektive plattform

Postad

Ja skulle rekommendera dig att bygga en väldigt kraftigt PC.. Du har mer och välja på och mer att tänka på.. Du kan göra precis som du vill med en pc.. Mendans me mac går det inte ens o göra mkt, okej det är stabilt! Men det finns riktiga stabila pc som man kan bygga nu förtiden.

Och ja skulle rekommendera dig att använda antingen Premiere 2.0/3.0CS3 & Canopus Edius / Avid ..

Ja skall bygga te mej själv en riktigt kraftig PC med Core 2 Quad CPU med 4GB RAM.. Är så jävla nöjd me dagens dator delar =)

Postad

Vad du än gör skaffa inte en HP, sämre skit får man leta efter. Inget funkar som det ska, inte ens HP-supporten kan lösa problemen.

Sådär nu har jag fått klaga av mej lite.

Postad

jag ska uppgrader min dator nu. för att användas för det mesta i videoreigerings bruk. intels nya quad core processor för kortare renderingstider, radeo ngrafik kort för 3.500 kronor blir lagomt för applikationer, och två skärmar. ett schysst moderkort som klarar av detta och 4 gb minne så allt flyter på smidigt. kostnad runt 10.000 kronor. lägg på tre tusenom du ska ha burk nät agg. dvdbrännare och du du har en helt okej burk.

Postad
Mendans me mac går det inte ens o göra mkt, okej det är stabilt! Men det finns riktiga stabila pc som man kan bygga nu förtiden.

Berätta gärna vad du baserar påståendet att det inte går att göra mycket på en Mac på.

Det blir väldigt lätt en massa känsloargument i sådana här trådar. Man står för det man är van att köra. Få som uttalar sig använder båda systemen dagligen och under press.

Apples hårdvara och OSX är vida överlägset hemmabyggda maskiner och Windows idag. Särskilt eftersom alla windowsapplikationer i världen går att rulla på en Mac. Den ENDA nackdelen idag är Apples stöd och support till sina kunder i utsatta situationer. Nu har vissa återförsäljare (t ex Inwarehouse) börjat erbjuda bra försäkringar så det kan vara ett minne blott).

Personligen föredrar jag Windows XP ur användarsynpunkt men det finns rejält många minus där också och man ska ha klart för sig att Windows PC utan någon som helst tvekan ger mycket mindre för pengarna om man har en begränsad budget. Det är dyrt att bygga en riktigt bra PC som står sig jämfört med en Mac. Mycket dyrt. Mac Pro är solid workstation-klass som ligger i nåvå med HP:s dyraste workstations i 35 000 kr/klassen.

Den enda hårdvara jag saknar för Mac är faktiskt Matrox APVe. Fullskärms HD (referens) till en väldigt vettig penning. Men å andra sidan finns det ingenting som cinema desktop för PC. Och de flesta vettiga videokort har mycket bättre stöd på Mac-sidan. Alla Decklinks-produkter är något begränsade i features om man rullar dom på PC och inte kan dra nytta av OSX-drivers.

Postad
jag ska uppgrader min dator nu. för att användas för det mesta i videoreigerings bruk. intels nya quad core processor för kortare renderingstider, radeo ngrafik kort för 3.500 kronor blir lagomt för applikationer, och två skärmar. ett schysst moderkort som klarar av detta och 4 gb minne så allt flyter på smidigt. kostnad runt 10.000 kronor. lägg på tre tusenom du ska ha burk nät agg. dvdbrännare och du du har en helt okej burk.

Det säger ju egentligen ingenting. Aasrock tillverkar massor av experimentella och på papperet coola moderkort till billiga priser men det är andrasortering och egentligen rena skiten. Asus samma sak. Varken Asus eller Aasrock gör hårdvara i samma kvalitét som Apple. Långt, långt ifrån.

Första sortering kostar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...