Gå till innehåll

FFFs kortfilmstävling


jbergman

Recommended Posts

Jag tänkte uppmärksamma forumets medlemmar om att FFF, Fantastisk FilmFestival, i år arrangerar en tävling där man deltar med sitt kortfilmsmanus och vinner filmbudget och produktionsstöd.

 

/Jakob

 

Saxat från http://www.fff.se:

 

Årets upplaga av Fantastisk Filmfestival kommer att dela ut ett nytt pris för kortfilmsmanus i samarbete med Film i Skåne och Solid Entertainment. Syftet med priset är att främja produktionen av skånsk fantastisk kortfilm.

 

Fantastisk filmfestivals kortfilmspris är öppet för:

 

1. Produktionsbolag baserade i Skåne, alternativt filmare bosatta i Skåne.

2. Produktionsbolag från andra delar av landet som är beredda att förlägga hela inspelningen av vinnande bidrag i Skåne.

 

Tävlingen är en manustävling för kortfilm med en maximal filmlängd på 10 minuter, helst ska den färdiga filmen vara 5 minuter eller kortare.

 

Manuset ska vara fantastiskt i någon mån. Det innebär att den bör tillhöra någon av genrerna skräck, science fiction, fantasy eller action – eller olika kombinationer av dessa genrer.

 

Den visuella sidan av manuset är lika viktig som manusets story. Med det menas att viljan att göra ”riktig film” (och inte skakig handkamera utan ljussättning) kommer att premieras.

 

Tidigare kortfilmer gjorda av de tävlande får gärna bifogas (i DVD-form) för att visa på den tävlandes förmåga att genomföra en filmproduktion baserat på det tävlande manuset.

 

Juryn består av representanter från Film i Skåne, Solid Cine Rental, samt Fantastisk Filmfestival.

 

Priset består av 25.000:- kronor i produktionspengar från Film i Skåne plus tillgång till redigerings- och ljudutrustning.

 

Vidare står Solid Cine Rental (Solid Entertainments filmutrustningsuthyrningsavdelning) för all behövlig ljus- och griputrustning samt 35mm filmutrustning eller videoutrustning (inkl. Mini 35 DoF-converter och komplett uppsättning 35mm filmobjektiv).

 

Deadline för bidrag är den 25:e augusti.

 

###

 

För mer information eller anmälan av bidrag:

 

Fantastisk Filmfestival

Box 1626

221 01 Lund

Tel. 046-13 21 35

 

eller

 

Mats-Ola Nilsson, 0708-961 864.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hur går det för er som tänkte delta? Själv har jag haft ett jäkla problem med att komma på en bra idé som funkar i det korta formatet, men nu har jag i alla fall ett första manusutkast som jag tror på. En hel del slipning återstår, men nu vet jag åtminstone att jag kommer att ha ett bidrag att skicka iväg. Science fiction, action och romantik...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Som reglerna är formulerade så är det rätt poänglöst att bara sitta hemma på kammaren och skriva ett manus som man inte är intresserad av att regissera. Dock, fast nu gissar jag bara, så borde det funka att hitta en potentiell regissör som man knyter till projektet i förväg, som då blir den som får göra den slutgiltiga filmen.

 

För säkrare besked bör man nog ringa något av numren i ursprungsinläggen. Själv har jag inget med FFF att göra, förutom att jag besökt festivalen några gånger. Mycket trevlig festival som jag varmt kan rekommendera för älskare av fantastisk film.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Har även jag medarbetat i ett bidrag till tävlingen, en skräckis med många referenser. Hade kunnat slipa mer men det blev bråttom på slutet. Blev du klar med ditt bidrag, jbergman?

 

Efter ett telefonsamtal så framgick att det gick bra att maila in först eftersom deadline var på en lördag, men i övrigt så har jag inte fått fram några detaljer om arrangemanget. Blir det t ex någon prisutdelning på festivalen och isf när? Programmet är inte spikat ännu...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jorå, jag blev färdig med mitt bidrag, och just nu ligger det och väntar på godkännande från jonkanon att postas i Kolla mitt manus-forumet. Lägg upp ditt också, vetja.

 

Jag vet inte heller något om tävlingens detaljer, men jag antar att det kommer upp info på hemsidan förr eller senare.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...