Gå till innehåll

Stillbilder..hur gör proffsen


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Har haft och har fortfarande en hel del problem med att få stillbilder att se bra ut när om visas på TV. Jag gillar att varva stillbilder med rörlig video.

 

Problematiken ligger i att bilderna darrar och flimrar. Interlaceproblem eller något i den stilen...

Och nej, jag kan inte hitta något Deintelace i Elements!

 

Jag har fått en hel del tips härifrån hur jag skall göra för att råda bot på problemet. Dock tycker jag inte att lösningarna fungerar speciellt bra. Vissa bilder blir "bättre" av att tillex: Lägga på lite Blur eller Oskärpa eller göra om dom till NTSC. Men, som sagt, det känns inte som att det är denn rätta vägen.

 

Hur gör proffsen? Sitter dom också och exprimenterar och chansar på att bilderna skall bli bra eller har dom något mer radikalt sätt att lösa problemet med? Det här med Blur och Oskärpa och NTSC känns mer som en sorts finjustering! Och det hjälper långt ifrån alla gånger.

 

Har även testat att spara bilderna i en rad olika format utan att lyckas få något bra resultat.

 

Såg på nyhetsmorgon igår ett inslag om husvagnslivet! Det var en privatperson som hade skickat in bilder på sin älskade husvagn och lite annat.

Bilderna darrade och flimrade ordentligt (nästan i klass med mina...!!) Det är nog första gången, som jag i alla, fall sett så dåliga stillbilder visas upp i SVT!

 

 

Så jag tänkte att nu MÅSTE försöka få klarhet i detta en gång för alla.

Voodoo är ju i och för sig en filmsida, men här verkar finnas så pass mycket kunskap och kompetens att jag bör ha god chans att lösa mysteriet med dom vibrerande bilderna...!!!

 

I sista hand får det väl bli en fotokurs till hösten ! Där måste dom ju i alla fall veta hur man skall göra...

 

Eller?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Anders!

 

Du har helt rätt med att det är ett interlaceproblem som uppstår.

Fast i detta fall är det inte deinterlace du ska leta efter, nu vet jag inte om du har svenska eller engelska på din version, jag kör på engelska. Men högerklickar du på bilden i timelinen så ska det finnas något som heter Field options -> Flicker removal.

 

Det ska ta bort flimret. Sen om det inte blir toppen kan man finjustera lite med blur och oskärpa som du redan har gjort.

 

Hoppas att detta hjälpte dig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har för mig det finns trådar om stillbilder på teve. En sammanfattning ur minnet är att man skall göra bilderna i storlek runt teveupplöning, göra lite blurr så att inga horisontala linjer är tunnare än två linjer, reducera ner antalet färger till NTSC-color (finns bland filtren). Det har du redan provat. Men jag tror inte det finns någon speciallösning som fixar allt, utan man får nog prova sig fram. Jag erinrar mig när man skulle programera spel till commodore64-datorn (som hade teve som skärm) att somliga färger gick INTE att kombinera samt att för knepiga mönster gick inte heller. Man fick prova vad som gick bra. Kanske du behöver blurra riktigt ordentligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Anders, reducera inte bildernas färger till NTSC, om du inte vill få sämre färger med bibehållet flicker förstås. Dra ner ljuset i bilderna en aning, ofta ganska mycket, då just för mycket ljus får både bilder/text att flickra. Dra ner ljus plus blur brukar lyckas jättebra! Dra ner storleken är inte heller nödvändigt, speciellt om du tänkt att panorera i bilderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Martin, PAL eller NTCS kvittar. Det är mest mängden färger som skall överensstämma med teven. Jag vet inte varför de skriver så i photoshop. Sen blir det inte sämre färger. Eller föresten blir det det, men det ser bättre ut på teven även om det ser skit ut på datorn. Klart man kan minska ljuset, men flickret blir kvar även om det inte syns i mörkret.

 

Att jag envisas med NTSC-color och blurr är att det är med i FAQ;en i adobe user forum. (Eller var det nu var jag såg det?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att jag envisas med NTSC-color och blurr är att det är med i FAQ;en i adobe user forum.

Precis, och det forumet är amerikanskt och besöks mestadels av amerikanare som räknar kallt med att alla använder NTSC och bryr sig därför inte om att nämna PAL. Det är förklaringen varför det står så. :)

 

Blur håller jag med om men att envisas med NTSC förstår jag inte alls.

 

Klart man kan minska ljuset, men flickret blir kvar även om det inte syns i mörkret.

Skulle flickret bort eller inte? Om det inte syns så har man väl uppnått målet, eller? Meningen var ju inte att göra bilden så mörk så att den är halvsvart, meningen är att ta bort det ljus som håller sig över giltiga värden och därmed bli kvitt problemet. Så resonerar jag iaf. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller på att pilla med en dokumentär med ett 50 tal stillbilder i, färg och svartvitt. Men har inte tänkt så mycket på detta flimmer som ni diskuterar här. Men jag kan se efter att ha kollat lite närmre att det blir en tydlig skilland med någon lägre % ljus i ljusstarka bilder.

 

Jag kan tipsa om en Plugin som heter Moving Picture som för bilden mjukt från start till slut (med en mängd andra kombinationer). Väldigt behändigt om man vill göra fina åkningar, det kostar inte all världens väg heller.

 

Tack för tipset med ljuset!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar köra levels på både video och stillbilder för att se till att vitpunkten är lite lägre än max, kanske 235-240 istället för 255. Jag brukar även dra upp svartpunkten lite lite grann. Ingen tv-apparat gillar helvit (255) eller helsvart (0).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ja, det var många svar det! Vet knappt vart jag skall börja. Jag får väl helt enkelt fortsätta att testa mig fram tills att det ser bra ut.

Det märkliga är att vissa bilder blir helt perfekta utan att man gör något med dom. Dom kommer ju alla ifrån samma kamera och dom är alla sparade i samma format. Dessutom är alla PAL! Märkligt va?

Har märkt att innomhusbilder tenderar att vara lättare att jobba med. Dom flimrar oftast inte så extremt som till ex bilder med mycket himmel eller ljusa utomhusbilder. Så visst stämmer det Rogge säger till viss del i alla fall, att ljuset påverkar.

Skall testa det där med "flickerremover" på tidslinjen så fort jag kommer hem!

 

Jag vet inte hur det är med svartvitt? Någon som testat och fått flimmer?

 

Lösningen som jag ser det är i så fall att ha en jäkla massa bilder att välja ifrån. Vissa är hopplöst fall och vissa ser helt ok ut från början. Sen är det väl bara att hoppas på det bästa!

 

Tack så mycket för era svar!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

När jag läste igenom era svar en gång till nu, så känns det som att det där med TV-upplösning verkar rellevant. Det måste helt enkelt ha med det att göra...eller?

Det låter bra i alla fall..!! Men vadå igentligen TV-upplösning?

Du kan inte förklara det på ett lätt sätt?

Jag bör alltså ställa ner upplösningen på bilderna eller?

 

Blev ivrig nu..det är kanske lösningen hela lösningen!!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Med Moving Pic så använder du en så högupplöst bild som möjligt och det för att kunna zooma in på bilden utan att pixlarna syns.

Så om du ska göra inzoomningar/åkningar så skulle ja rekommendera en så hög upplösning som möjligt.

Vad det gäller svartvitt så är sällan någon av bilderna jag jobbar med extremt vita utan mer åt grå hållet. Men jag har tycker det flickar mer på de färgbilder jag använder än med de svartvita.

 

Du kan ju pröva med TV upplösningen 720x576 eller 768x576 och det hjälper att lösa ditt problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Bra tips är alltid lika välkomna. Intressant att det är fler än jag som drabbats av flickerproblemet. Ett tag trodde ja att jag var ensam om det eftersom det inte diskuteras så flitigt här!

Du har nog rätt för dig med svartvita bilder, att dom tenderar att flickra mindre.

Jag gjorde själv en film för ett par år sedan där jag använde mig av en hel del svartvita bilder utan större problem.

Det som jag kan tycka är lite märkligt är att det skiljer sig tydligen en del från vilket redigeringsprogram man använder sig av. Så upplever jag det i alla fall. Redigerade förut i Pinnacle Studio och det flimrade och darrade betydligt mindre än vad det gör nu när jag redigerar i Premiere Elements. Känner en kille som redigerar med ett "antikt" Ulead och hans bilder är näst intill perfekta.

Det känns som att det borde vara tvärt om! Dom billigare enklare programmen borde inte leverera så bra bilder!! Men dom har kanske någon inbyggd funktion för bortplockning av flicker på stillbilder.

Tusen tack för tipsen i alla fall. Skall testa det där med TV-upplösningen på 756 eller vad det nu var du skrev. Det kostar ju inget att försöka!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Underligt med versioners påverkan, det borde bara handla om inställningar...

 

Renderar själv med Avid och det ända jag har att jämföra med är Premiere 2.0 som jag använde tidigare, och då körde jag med interlaced som inställning. Nu med Avid är det 25P som gäller och det är skillnad. Det kan flickra lite mer kan det kännas som...

 

Men berätta gärna hur det går!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, jag glömde av den här tråden lite. Mja, adobes users forum brukar ha ständiga uppmaningar att man skall komma ihåg att de flesta användarna i forumet är personer som talar engelska som andraspråk. Hur man skall tolka det är valfritt. Vi kan lämna det.

 

Sen är jag ganska tveksam till "använd högsta möjliga upplösning". Vad är det för dumheter? Använd lämpligaste upplösning.

 

När jag gick i skolan och vi skulle lära oss att mäta, så fick vi en fråga om hur man mäter olika saker. Jag min dumskalle skrev "så noga om möjligt". Jag fick fel. Det är inte meningsfullt att såga till en trappa till sommarstugan av gamla telefonstolpar och mäta med tusendels mm, medan lagerlägen i tex en motor behöver den precisionen. "Högsta möjligaste upplösning" blir lite som att ange sträckan stockholm-malmö med mm-precision.

 

Jag kanske fattat fel. Men om man har en horisontal linje som är runt två tevelinjer tjock eller tunnare, då kommer horisontala linjen att hoppa mellan två tevelinjer beronde på vilken linje som ritas för ögonblicket. Samma sak med olyckliga färger (som blandas av rött, grönt och blått) då alla färgpunkterna inte sitter i samma punkt. Om det vill sig illa, kan en återgiven färg hoppa mellan de olika punkterna i tevens raster.

 

Om man har en högupplöst bild, gör blur på den, så kan vara så att det inte att räcker för att blurret skall överbrygga fler än två tevelinjer. Det viktiga är att horisontella linjer inte är tunna. De tunnaste linjerna kan ju vara en skarv mellan två färger. Är det inte så att de flesta redigeringsprogram kalkulerar om bilderna till teveupplösning när man renderar?

 

Om man har "svåra" färgkombinationer som går lite utanför tevens återgivningsförmåga kanske varje färgpunkt måste tändas (i kombinationen med interlace) i en kombination så att en eller flera punkter tänds i ena tevelinjen, och den andra punkten i den andra tevelinjen, som ritas varannan gång. Då lär det hoppa utan dess like, även om man inte direkt har en tunn linje. Somliga färger är svårare än andra att ha intill varandra. De kan till och med blöda över och då hoppar det riktigt mycket.

 

I hjälpen till min fotoshop står det: "Filtret NTSC-färger begränsar färgomfånget till de färger som kan återges i tv, för att förhindra att alltför mättade färger färgar av sig över tv-linjerna."

 

Det trollar inte bort flimmer, men det hjälper något. I min bok om photoshop står det att det inte är ett NTSC-filer egentligen utan borde heta Tevefilter.

 

Jag envisas med att när bilderna börjar se riktigt dåliga ut på datorn, då blir de bra i teven.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag varvar mycket stillbilder med film i premiere. Sparas i samma format som filmen jpeg 720x576 om du kör vanlig dv. Bilder ur filmen kan sparas i Tiff och sedan jpeg 720x576. Ingen av mina dokumentärfilmer har någon klagat på angående bilden eller om det går i alla TV eller dvd-spelare. Fattar inte vad NTSC har med detta att göra. Allt är ju PAL.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är jag ganska tveksam till "använd högsta möjliga upplösning". Vad är det för dumheter? Använd lämpligaste upplösning.

Ja, och vill man panorera i bilderna så är hög upplösning den lämpligaste. Sen om man ifrågasätter det som om det vore dumheter tänker jag inte kommentera närmare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nils, det är inte NTCS eller PAL filtret gör utan filtret reducerar färgerna så de lämpar sig bättre för återgivning på teve. Varför det filtret heter NTSC har jag ingen aning om.

 

Rogge; Jag menade naturligtvis inte att du är dum, utan jag menade att det är dumheter att ta tex en bild på 24 000 x 36 000 pixlar eller mer. högsta upplösning är för mig en upplösning som saknar begränsning av värderna uppåt. Högre upplösning än 720x576 är inte högsta upplösning. Om man skall åka från höger till vänster i bilden, ungefär dubbla utsnittet räcker väl dubbla upplösningen gått och väl?

 

Problemet kvarstår dock att när programmet räknar om bilden vid renderingen så borde det vara fullt möjligt att somliga linjer råkar bli tunnare än två linjer? Jag har förvisso också klarat mig från flimmer rätt bra när jag använder premier elements. Kanske gör elements automatiskt de justingar som behövs?

 

Jag kan naturligtvis ha jättefel, men så tror jag det är. Anders får tolka alla svaren som han vill och nu har jag sagt ungefär vad jag kan bidra med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge; Jag menade naturligtvis inte att du är dum, utan jag menade att det är dumheter att ta tex en bild på 24 000 x 36 000 pixlar eller mer.

Gorse, det trodde jag inte heller och jag håller med dig om att 24 000x36 000 är dumheter att använda sig av. Om jag inte minns fel går gränsen vid 4000x4000 i Premiere men har väl ökat lite nu med dom nya versionerna, dock inte så högt som 24 000x36 000. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Anders 10... tiff är ett bildformat ungefär som jpeg, om du ska omvandla din film i bilder i premiere kan du spara ned filmsnutten i tiff. Blir bra, sparas i samma format som din film. Sen kan du alltid dra ned bilderna i lämpligt format.

Men för att hålla kvaliten uppe så föredrar jag tiff först ;)

 

Gorse.... det där med NTSC och bilder som inte skulle synas bra i svenska televisionsapparater vet jag ingenting om, kanske lika bra det ;)

 

Foto jag tar i någorlunda modern digitalkamera blir ju bra när man bara för ned den i formatet som din film. Även inskannade foto/prylar blir ju hyfsat.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ju dessvärre så jäkla oteknisk. Var det i filmen Pelikanfallet som han sa:

Förklara det för mig som om jag var 6 år..!!

 

Ungefär den nivån ligger jag på jämfört med er här!

 

Om jag har fattat det rätt så ställer du, Nils Jernby Film, in stillbildskameran eller scannern på 720x576 det första du gör. Sen fotar du och sen kör du in bilderna i photoshop där du sparar dom i tiff som du sen gör om till jpeg..eller?

 

Nej, jag hänger inte alls med !!

 

Eller du använder kanske inte photoshop utan du lägger in bilderna direkt i premiere?

 

Du kan inte förklara det på ett lättare sätt? Typ för så att en 6-åring förstår det! För jag förstår absolut inte något av det här.

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Öppna photoshop. Öppna en bild, (en av dem du redan har). Gå till Bild, Ändra storlek, skriv in världerna som Nils skrev. Välj "spara som..." under arkiv. När du skall välja filnamn, kan du även välja filformat. Välj vad Nils redan sagt (TIFF). Spara bildern som tex Bild1.tiff. Klart.

 

Nu kan du även prova att ändra parametrar som kontrast, blurr, ljusstyrka, mättnad (NTSC-filtret om du vågar). "Spara som..." och välj ett nytt namn på filen, tex Bild2.tiff. Prova i premierer hur det blir. Blir det alltför dåligt, kan du ta fram den första bilden igen (bild1.tiff) och prova nya inställningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ungefär så..

 

Tur att jag har er här på Voodoofilm. Annars hade jag varit till råttorna !!

Jag är väldigt tacksam för all hjälp ni har bidragit med. Nu är det väl bara att testa sig fram och hoppas på det bästa!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...