Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte bara höra vad ni tycker en bra film ska ha för något. Ska det vara bara fet action eller gillar ni dramascener. Eller kanske både och!

Själv tycker jag action med lite drama är ganska bra.

Postad

De allra bästa "filmerna" enligt mig är dramafilmer med ett ordentligt budskap och en skön känsla. Sedan finns det underhållande filmer, popcornrullar som Pirates och de flesta actionfilmerna.

Postad

Att begränsa vad som måste innehålla i en bra film tycker jag man ska göra, det finns ju små mycket olika saker. Om de som tittar på den uppskattar den är det en bra film.

Postad
Det går inte att säga vad en bra film ska innehålla? Vissa filmer lever på dess coola actionsekvenser, medan andra lever på endast en känsla.

Oki jag försöker lite mer, studerar min fempoänglista på filmtipset.se och upptäcker dessa saker som är gemensamt:

Alla filmer har ett substantiv i titeln utom "Me and You and Everyone We Know".

Väldigt många börjar på bokstaven G.

En film får vara som kortast 86 minuter och som längst 200 minuter.

Inte vara gjord före 1964 och inte efter 2007.

Filmen får gärna vara gjord av en amerikan (2/3)

Endast en film är gjord med parallella historier, så helst inte det.

För mer än hälften kommer jag ihåg att de hade helt underbart foto.

Endast en tecknad/animerad film.

Endast två svartvita filmer.

De får gärna vara gjord av:

1 Francis Ford Coppola

2 Stanley Kubrick

3 Quentin Tarantino

4 Jean-Pierre Jeunet

5 Sofia Coppola

och skriven av:

1 Francis Ford Coppola

2 Stanley Kubrick

3 Guillaume Laurant

4 Quentin Tarantino

5 Jean-Pierre Jeunet

och med filmen måste:

1 Robert Duvall

2 Helena Bonham Carter

3 Harry Dean Stanton

4 Danny DeVito

5 Uma Thurman

Jobbigt att jag inte har en aning vem Harry Dean Stanton är dock.

Postad
Alla filmer har ett substantiv i titeln utom "Me and You and Everyone We Know".

Okej, alla bra filmer har alltså ett SUBSTANTIV i titeln... Det ska jag lägga på minnet.

Postad

För mig är ALL film... och konst i övrigt, bra om konstnärens (filmarens, målarens whatever) vision går fram. vare sig det är senaste popcornrullen från hollywood eller Zhang Yimou senaste färgfyrverkeri. Och jag skiter i formatet, färg, svartvitt, 3d, 2d, live-action, animerat, cgi... bara visionen överförs utan onödiga distrationer eller skavanker...

det är allt jag behöver för att bli nöjd:)

Postad

Bra film är när publiken känner igen sig i situationen, oavsett genre...

Och då kommer alla säga, men när hade du problem med en blå fisk som simmade efter dej och hela tiden glömde allt? Eller när hade du senast det lite jobbigt när din spindelväv inte fungerade.

Och visst en film kan handla om overklig saker. Men ändå så känner man igen sig för många har kanske haft en klämkäck, glömsk jobbrkompis lr tex en känsla av att inte kunna prestera när man verkligen behöver det...

Action, drama, thriller spelar ingen roll så länge karaktärerna är trovärdiga i sin roll. Den som trodde att Titanic handlade om ett sjunkande skepp "was seriously mistaken"...

Postad

För mej är bra film skapad av en konstnär. En film oftast gjord av en person som håller i trådarna från början till slut.

jmalmstens favorit David Lynch är ju ett bra exempel på filmkonst. Hela tiden nyskapande.

Namne David Leans Oliver Twist mm storfilmer är storhet för mej. Snacka om antal verkliga statister.

Hitchcooks egenhändigt gjorda filmer från början till slut.

Kanske den bästa film jag sett, bröderna Tavianis San Lorenzo natten, vackrare och ruggigare film finns inte för mej.

Fellinis humor blir film. Tatiis humor blir film. Bertoluccis 1900 ett exempel på storslagenhet.

Kubricks fantasi och Coppolas uthållighet.

Dom här är konstnärer som orkar hålla i trådarna till att göra BRA långfilm.

Bra film är nästan alltid skapad av en person

/nils

Postad

En bra film ska för mig ha en historia som engagerar, överraskar och dröjer sig kvar. Sedan spelar genren ingen roll. Alltid kul med ögongodis förstås, men det är inte på något sätt en garant för bra film.

Jobbigt att jag inte har en aning vem Harry Dean Stanton är dock.

Det är han i Alien som säger "Here, kitty kitty kitty..." just innan han blir tagen.

Postad
Efter många år av intensivt tänkande har jag kommit fram till att bra film är film jag tycker är bra.

Precis. Men kan/vill du definiera vad du tycker är bra film?

Postad

en bra film ska vara en film som är nyskapande något man inte sett eller hör förut. nya kämt i komedi. snyggare action scener än i någon annan film. slaffsigare scenrr i splatter än någon annan. annorlunda historia än den ena. opch så vidare... något som får en att öppna ögonen till max så man är sugen att se om på den.

Tänker främst på alla skräckfilmer som har kommit sen 3 år tillbaka.. det är ju saningen att 5 st utav alla är nyskapande.. de är ju annars bara upprepningar från gamla klassiker

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...