Gå till innehåll

Små filmbolag ska bort enl SVT och SFI - Petition online

Recommended Posts

Postad

Med anledning av en artikel i DN där Sveriges television utryckligen vill sätta stop för småföretagandet inom Svensk film har ja startat en petition online. Gå gärna in och skriv under om ni anser att Svensk film behöver mer frihet och mindre kontroll från staten.

Petition:

http://www.petitionspot.com/petitions/FreeCissi

Artikel:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=664558

Sprid gärna ovanstående post så fler kan skriva under!

Postad

Skriv på alla ni som befinner er utanför det här systemet och alla ni som SFI inte tycker är värdiga deras stöd. Äntligen kan det bli någonting av den här oändliga debatten om maktfullkomligheten som "branschen" ägnar sig åt. SVT:s mäktigaste man har skitit i det blå skåpet och illustrerat de fria filmarnas och entreprenörernas poäng väldigt tydligt. Och SFI kommer att hänga på nu. Det var trots allt Cissi Elwins initiativ och nya satsning på dom gamla rävarna som inspirerade Gunnar Carlsson till att så modigt våga ventilera sina Stalinistiska idéer.

Här är en väldigt bra bloggpost om artikeln: http://ensammamorsan.blogspot.com/2007/06/femrsplaner-i-filmsektorns-nya.html

Postad

Äh, det här verkar uppfunnits av nån, för att skapa ett drev, från nån hängmatta någonstans. Dom kommer ingenstans. Man kan se vilka häftiga nyheter det finns på kvälltidningars löpsedel. "Carola blev biten av fästing, risk för att dö" "Skansen-Lundin cyklade omkull, akut i ambulans" " För mycket sol i sommar, alla får cancer" "livsfarlig huggorm i Stockholm-hela världen hotat"

Ta det lugnt, var tyst, dom inser snart sin låga intelligens

/nils

PS. Olof Palme lever, han bor i Peru, han är bara jävligt lat.

Postad

Gör det någon skillnad om dom inser sin låga intelligens och samtidigt sitter kvar bakom rodret på filmsverige?

För en gångs skull finns det en chans till debatt. Det är rätt många som reagerar på uttalandet i den här och följande artiklar. Så då har man valen: 1. Luta sig tillbaka och hoppas att nån fixar saker, eller 2. Gör någonting åt saken.

Petitionen är ett utmärkt initiativ. Det blir ingen förändring för svenska independentfilmare så länge folk håller käften, är opålästa, inte bryr sig, inte vågar gunga båten osv som läget faktiskt är just nu. Politiker och beslutsfattare inom kultursektorn ska ha en stor känga i röven men en lika stor ska alla fega independentfilmare ha som aldrig vågar göra någonting åt situationen.

Postad

Man kan inte starta en utrotning av människor som sitter i bakom rodret i filmsverige, även om du skulle vilja det. Det här har vi snackat om tidigare, det hör ihop med svensk politik. Än så länge får man öppet säga vad man vill. Jag ska dra mitt strå till stacken i denna petition i andra forum. Min granne i gamla stan vid namn Olof Palme, är död nu, en trevlig prick att träffa. Men han hade, för mej, en jävlig otäck idé hur ett samhälle skulle fungera. SFI och hans kompisar däri är bara en del av det samhälle vi ser ser idag.

Jag tänker inte förespråka att folk ska bort. "petite" betyder väl liten, eller?

/nils

Postad

Jag kan inte förstå varför man inte ska kunna kräva att en chef för t ex ett statligt verk ska avgå om det dom pysslar med är direkt skadligt för skattebetalarna.

Varför ska han få sitta kvar som Dramachef år efter år tycker du?

Jag har inte pratat om någon "utrotning". Jag och andra kräver bara rätt människor på rätt positioner i samhället. Det är en demokratisk rättighet att få höja rösten, samla in namn osv för att bli av med maktfullkomliga maktmissbrukare med Stalinistiska idéer.

Den enda som talar om utrotning är Gunnar Carlsson som vill att små produktionsbolag ska utrotas. Jag vill inte att Gunnar Carlsson ska utrotas. Jag tycker bara att han ska söka ett jobb han har kompetens för. Han kan stå i kassan på 7 Eleven eller nåt i paritet med hans begåvning.

Kulturministern har tillsatt en utredning där man ska fastställa om det inte går att få mer för pengarna inom kultursektorn och varför beslutsfattare i kultursektorn är kvar i 70-talet i huvudet och vägrar förstå att världen har förändrats. Hela inställningen i utredningen går i stark kontrast till det Producentföreningen, SFI och SVT/Gunnar Carlsson jobbar för. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer. Kulturministern verkar tycka att kulturens beslutsfattare är dåliga på att fånga upp nya strömningar och idéer och det är direkt dåligt för sverige som land eftersom kultur är en viktig del av vår identitet och position internationellt.

Diskussionen kommer också att fortsätta tills det blir en ändring. Vi oberoende filmare är födda i det här landet och har samma rättigheter som Cissi Elwin och Gunnar Carlsson.

Postad

Fast ett av syftena med att gå till motangrepp är just att påverka politikerna, och jag skulle vilja påstå att möjligheten aldrig varit större än nu med den nya regeringen. Jag vet inte under vilka former ni andra här på forumet arbetar, men som småföretagare inom branchen ser jag det här som mycket allvarligt att:

1. SVT/SFI öppet säger sig vilja motverka konkurrensen från mindre bolag.

2. SVT/SFI vill motverka en utveckling mot en ekonomiskt oberoende svensk filmindustri utan statlig kontroll.

Kan inte se att detta skulle vara något detta skulle vara nåt som media fabricerat, utan snarast en väl genomtänkt strategi för att själva behålla makten, pengarna och inflytandet. I de flesta andra sammanhang så är:

1. Bidrag/stöd något man får i stunder av svaghet på väg mot ett oberoende.

2. Alla företag, även små, som kan överleva en tillgång för branchen i stort.

Postad

Svenska medborgare kan ju inte rösta fram personer som ska sitta på olika uppdrag. Att få bort personer tar ännu längre tid, kanske genom flera regeringsskiften. Saknar egentligen politiska påtryckningar. Ju "högre upp" en person sitter och ju mer omtalad i media desto känsligare är personen för s.k drev i massmedia, läs tidningar. Många försöker skapa falska drev...kan lyckas ibland, tror jag. Försöka få bort Bingolotto genom att kalla loket pedofil misslyckades tydligen. Dramatenchefen är väl ett bra exempel på hur kreativa skådisar väljer en ledare utan att behöva fråga staten. En dålig dramatenchef finns inte. SFI är väl, jag kan ha fel, mycket hålla varandra om ryggen, fi-vänligt, kontorsråttechargong så långt från verkligheten och kvalitet man kan komma.

Vet inte vilken politiker som skulle kunna sätta fart på detta. Så nära vi kan komma utifrån vad vi valt är ju kulturministern den närmaste, för feg kanske att börja bråka.

Man kan ju inte skapa ett drev mot något som folk ändå inte fattar, som läser Expressen för att delta i internationell problematik.

/nils

Det bästa är ju att lägga ner SFI, kan nog inträffa mycket snart, tror jag.

OPS-kör på med din idé så kollar jag med mina kontakter.

Postad

Har lite problem med inloggningen just nu på min petition så inga signaturer syns. men forsätt signa så fixar jag asap...

Postad

Finns en sak som man ska ta till sej i sommarvärmen/regnet.

Företag kan man inte förbjuda i Sverige. Däremot kan myndigheter och politiker jävlas med filmare som inte går deras ärenden. Det är och har alltid varit det största misstaget en myndighetsperson kan göra. Att jävlas med en filmare kan kosta huvet 10 gånger upp. Historiskt ska de vara rädda om sina huvuden. Är det bara smått jävulskap desto smått bättre film blir det. Snacka om myndigheters makt, men ni filmare har makten, vet ni inte det?

/nils

Postad

Jag tror inte att kulturministern är feg. Tvärtom tror jag att hon är saklig och inte stressar kulturfrågan. Utredningen ska vara klar 2008 och när den presenteras är det bara för SVT och dom andra att anpassa sig.

Tomas Amlöv har dragit ärendet för konkurrensverket och några andra instanser och det är högst möjligt att det händer något den vägen. Även om vi har en totalt sjuk kultursektor så har vi andra, högre instanser i samhället som ser till att branscher håller sig på mattan och inte börjar t ex sträva mot monopol. Filmbranschen med SVT och SFI strävar just nu mot ett slags statlig monopolsituation och det är förbjudet i grundlagen.

Granskar ett antal jusrister carlssons uttalande är det inte omöjligt att han fälls för någon typ av tjänstemannafel (som SVT-anstyälld är man tjänsteman ä- dvs anställd av folket) och det är mycket allvarliga brott. Missbruk av tjänstemannaposition är helt klart någonting som kan få en idiot som Gunnar Carlsson att bli av med jobbet.

Uttalandet är en ren krigsförklaring mot alla egenföretagare verksamma i filmbranschen.

Postad

Ja, jag har fått pengar från SFI. Men det är egentligen ointressant. I ingen annan industri skulle det vara okej med en så stark maktcentralisering som filmbranschen har. Tre personer bestämmer allt och kontrollerar det totala pengaflödet som löper genom hela kedjan. Bl a genom distributionen som oberoende aktörer är extremt beroende av. Vad är poängen med att göra oberoende film om det inte går att få den visad?

Postad
varför står det fortfarande "Total Signatures: 0"?

Jag provade att signera igen, och då stod det att jag redan gjort det... Så nån sorts registrering har det iaf blivit. Kanske.

Postad
Jag kan inte förstå varför man inte ska kunna kräva att en chef för t ex ett statligt verk ska avgå om det dom pysslar med är direkt skadligt för skattebetalarna.

Så har de gjort i vår kommun i alla fall. De sparkade kommunchefen för att han var för kass! :D

Postad

Jag tror att OP5 måste logga in och godkänna alla signaturer. Han verkar ha tillfälliga tekniska problem. :)

Ja, det finns många politiker och tjänstemän som har fått lämna sina tjänster efter klumpiga uttalanden och märkligt agerande. Gunnar Carlsson is next. Det är andra gången han skiter i det blå skåpet. Första gången han kackade i eget bo (som jag känner till - förutrom att han har ett extremt dåligt rykte hos de flesta i branschen) var när han la ned komediserien Bonsai som han inte var nöjd med och det kostade skattebetalarna minst tio miljoner. Enbart för att folket på SVT inte behärskar sitt uppdrag och har förmåga till projektstyrning.

Postad

Jag kommer aldrig att få pengar varken det är som nu eller någon annan gång. Jag räknar inte heller med det. Jag skall nog inte ens ha några pengar. Men jag är tveksam till hela grejen med SFI. Jag tror fortfarande att Martins alternativa SFI skulle vara en succe. Sen borde det vara upp till varje biograf att avgöra om det finns ekonomi att visa en film eller inte. Eller om filmen skall sälja på discshop. Då får man raskt en indikation på om filmen har ekonomisk överlevnad. Smalare film kan då leta sig ut till sina kunder på andra vägar tex njutafilm etc om inte discshop vill sälja, men hela grejen är att om det finns intresse så lär filmen komma till rätt kund.

Postad

Nej, inte gett upp. Jag är helt övertygad att SFI har de bästa intentioner. Därmed har de inte rätt. Det är deras pengar och om jag fattat saken rätt så är all svensk film med rätt kulturstämpel finnansierad med skattepengar via SFI.

På nått vis tror jag att filmtillverkning måste betala sig på ett eller annat sätt. ALLA kulturarberare jag känner (vilket förvisso är rätt få) vill gärna få betalt för sitt arbete, precis som jag vill få lön för mitt arbete (som dataingenjör).

Piratnerladdarna vill inte betala för att se film och har miljoner argument varför just de skall slippa betala.

Martin och vi andra vill att någon skall skjuta till pengar för att finansiera just sin film, och vill att SFI skall betala hellre än ytterligare en beck-film.

En del tycker att film skall betalas med reklam (fan heller).

Andra tycker att endast komersiella krafter skall få styra vilken film som skall tillverkars. Jag är lite åt det hållet. Andra tycker att om enbart kommersiella krafter skall få styra som tillverkas enast mainstreamfilmer och det kan ju inte gå, det heller? Om man sammanfattar så verkar det som det alltid är någon annan som skall betala. Frågan är vem vi vill tillfredställa med att tillverka film?

På nått vis tror jag att den som vill se film får betala för det, antingen vi får mer skatt på ett eller annat sätt, måste betala inträdesbiljett på bion eller köpa/hyra våra filmer. Vill inte folk se/betala för filmerna får man göra annan/bättre film så man får publik.

Min slutstats är att film och filmare är inte en homogen grupp utan det finns många många smaker och inriktningar och det är svårt att tillfredställa alla med en lösning.

Jag lyssnade på radio på eftermiddagen medan jag målade fönster. De hade ett helt program om tredje största filmnationen i världen, nämligen Nigeria. De kallades Noll-i-wood. Och de tillverkade film så det bara stänkte om det. Utan SFI. Utan budget, utan pengar men med stora visioner och spännande berättelser. Journatlisterna som hade rest dit för att intervjuade fick några roller eftersom de var vita fick de spela amerikanska affärsmän i nigerianska stärkskjortor. Alla blev glada och de kunde göra film och folk går och ser deras filmer.

Jag blev lite tagen av den spirit som regisören utstrålade. Här fanns inga hinder eller svårigheter.

Det är lite dit jag vill komma. I övrigt delar jag Martins åsikter om att det är illa att våra skattepengar goes down the drain. Men det är inte första gången och jag tror svensk film måste finna egna vägar utan att ta hänsyn. Om jag inte minns fel så skrev Martin mig på näsan att han har miljonpublik för sina filmer när jag kritiserade camp slaughter. Där fick jag så jag teg.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...