soulpat Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 funderar starkt på att gå över till film, så trött på dv kvaliten. Tyvärr har jag ingen som helst aning om hur saker och ting funkar när de komemr till filmen. Har kollat på en super 8 kamera(tänkte att det var bäst att börja enklare) Vart är nästa steg? var fixar man film? vad kostar det? hur lägger man in det? hur tar man ut det? Hur redigerar jag det? vad behöver jag? osv osv... Ni filmproffs har säkert svaren på mina frågor :) tack 0 Quote
Dr_Strange_Love Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 funderar starkt på att gå över till film, så trött på dv kvaliten. Tyvärr har jag ingen som helst aning om hur saker och ting funkar när de komemr till filmen. Har kollat på en super 8 kamera(tänkte att det var bäst att börja enklare) Vart är nästa steg? var fixar man film? vad kostar det? hur lägger man in det? hur tar man ut det? Hur redigerar jag det? vad behöver jag? osv osv... Ni filmproffs har säkert svaren på mina frågor :) tack Du kan övergå till 16mm (vilket jag skulle rekomendera) Kvaliten liknar mer bio än ''farmors'' gamla film från 60 talet. har faktist en kamera till salu om du är sugen... :-) Kostnaden varierar, kolla upp en annan tråd i forumet för mer information. Film kan man få gratis av kodak eller fuji om man är snäll mot dom fast jag kan självklart inte garantera att du får grattis film. Man redigerar digital. Filmen skannas in genom en process som heter telecine, sök upp det på wikipedia. /Jan 0 Quote
pld Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Kan man inte lämna in filmen till någon så scannar dem det till ett DV-band och sedan tankar man in det till datorn som DV? /Jesper 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Har kollat på en super 8 kamera(tänkte att det var bäst att börja enklare) Det är den billigaste varianten, och en bra ände att börja på. Vart är nästa steg? Köpa en billig kamera, en projektor och en filmrulle. Och givetvis att läsa mer om super8 i länkarna här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=14078 var fixar man film? Andec i tyskland. vad kostar det? Lite grovhugget 300:- per filmrulle, inklusive framkallning. Läs mer på Andec (du hittar en länk dit i länksamlingen). hur lägger man in det? I kameran? Du stoppar in kassetten. I datorn? Du skickar iväg den till någon som scannar filmrullen och spelar in det digitala på en DVD skiva eller ett miniDV band. hur tar man ut det? Ur kameran? Du öppnar luckan. Ur datorn? Gör en DVD skiva. Hur redigerar jag det? Rent fysiskt på filmoriginalet? (som på den gamla tiden när det var den enda möjligheten) Med en skarvapparat och skarvtejp. Det digitaliserade? I ett redigeringsprogram. Om du ska redigera digitalt så undvik att skarva filmen rent fysiskt (om det inte är för att skarva ihop flera rullar till en större rulle). Skarvar som inte är 100% perfekta gör att bilden hoppar till i höjdled vid scanning. Om du då har finklippt scenerna så blir det inte kul... vad behöver jag? En kamera, en filmrulle och lite dagsljus. Då kan du filma. En projektor. Då kan du se på det filmade (efter framkallningen) och kan se om det blev lyckat, om kameran verkar fungera eller om det blev kattskit av alltihop. Då slipper du beala för digitaliseringen av en misslyckad rulle, det är smart att ha en projektor, eller en viewer. Någon som kan scanna din film, en dator och ett redigeringsprogram. Då kan du redigera i datorn och göra vadhels du vill med din film. I digital form. 0 Quote
Dr_Strange_Love Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Kan man inte lämna in filmen till någon så scannar dem det till ett DV-band och sedan tankar man in det till datorn som DV? /Jesper Det är vad telecine är. 0 Quote
Team_fagott Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Hurra! Blir lika glad varje gång.! Film är en dingnande fruktbuffé dv är farmors fruktpastiller (smidigare, billigare,cymetriska, pålitligare men äckligare, tråkigare, och ickelevande). Skaffa dig en fin super 8 från ebay tyskland (några hundringar till ett par tusen beroende på ambition). Skaffa lite film och börja leka! Format kan du alltid byta när du vant dig vid, och börjat älska det. Till tex 16mm ( inte i samma maskin dock :p). Kolla länkarna som uppsala postade (finns i min signatur med) kolla på filmklppen och bli kär. Hurra 5 inlägg och inte en enda red-onanist som börjat spama :) Edit: Oj, på tal om uppsala bildteknik Jag har visst förträngt fakturan :O :OO :r :i (Fixar det idag). Glad midsommar! 0 Quote
soulpat Posted June 21, 2007 Author Posted June 21, 2007 vad du blev glad då haha :) tack så hemskt mycket, ska genast kolla upp allting! 0 Quote
viktim Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Hej, jag har med tänkt att byta till film. Verkar både snyggare och roligare:D Men om jag skaffar en Super-8 kamera måste det vara en speciell filmrulle till just min kamera eller funkar alla super-8 filmrullar till alla super-8 kameror? Om jag skickar in det färdiga materialet till http://smalfilm.no/ och sen får det överfört till en Hårddisk, hur stort blir formatet? 0 Quote
Team_fagott Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Hej, jag har med tänkt att byta till film. Verkar både snyggare och roligare:D Men om jag skaffar en Super-8 kamera måste det vara en speciell filmrulle till just min kamera eller funkar alla super-8 filmrullar till alla super-8 kameror? Om jag skickar in det färdiga materialet till http://smalfilm.no/ och sen får det överfört till en Hårddisk, hur stort blir formatet? Alla filmkasetter funkar. Dock i vissa fall kan du behöva exponera lite annorlunda, tex vissa kameror som inte stöder 64T fullt it. Skicka direkt till tyskland så slipper du mellanhanden (normännen skickar den dit nämligen) formatet blir .avi 0 Quote
viktim Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Alla filmkasetter funkar. Dock i vissa fall kan du behöva exponera lite annorlunda, tex vissa kameror som inte stöder 64T fullt it. Skicka direkt till tyskland så slipper du mellanhanden (normännen skickar den dit nämligen) formatet blir .avi aha, ok:D tack för svaret. När jag skrev vilket format den sparas i så menade jag hur stor sjävla videon blir(720x576 pixlar osv). Men det var säkert fel frågat av mig. 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Det blir 720x576, alltså PAL DV-standard. 0 Quote
viktim Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Det blir 720x576, alltså PAL DV-standard. ok ok, men går det att få det större? (inte för att jag behöver eller vill ha det större men är bara lite nyfiken) Såg lite intressant info på Wikipedia angående hur man ska använda Bländaren http://sv.wikipedia.org/wiki/F16-regeln_%28foto%29 Tror ni man klarar sig hyffsat om man utgår från vad som står där? 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 ok ok, men går det att få det större? (inte för att jag behöver eller vill ha det större men är bara lite nyfiken) Visst går att få i HD, bla från FSFT i Seattle. Om det finns någon i europa som scannar super8 till HD vet jag inte. 0 Quote
viktim Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Visst går att få i HD, bla från FSFT i Seattle. Om det finns någon i europa som scannar super8 till HD vet jag inte. ok, tack för svaren:D. Men blir det någon kvalitetsförsämring om man scannar det i högre format?(fan, har blivit helt galen i super-8. Vill veta så mycket som möjligt:D) har en till fråga: När jag gick i 7:an så fick vi göra animationer på bilden med Super-8 kameror. Då var det en liten "kabel" som stack ut ur kameran och den tog man stillbilder med. Men en sak som jag inte förstår är varför bildläraren skickade ner "filmrullarna" till tyskland. Och sen fick han tillbaka dom efter typ 1 termin, Han fick dom i filmrullar igen iaf(det tror jag) Varför kunde vi inte kolla på animationerna direkt? på en projektor eller nå. För han fick ju endå tillbaka dom i rullar. 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 ok' date=' tack för svaren:D. Men blir det någon kvalitetsförsämring om man scannar det i högre format?[/quote'] Nej, snarare tvärtom kan man eventuellt tjäna lite i kvalitet och få bättre kvalitet med högre upplösning. Jag tror inte att det är någon större skillnad, jag tror att Super8 filmens "topp nivå" är någonstans strax över 720x576. Men en scanning till högre upplösning blir såklart mycket dyrare. Frågan är väl vad du ska ha den höga upplösningen till? Ska du göra DVD skivor så är det bortkastat, DVD är ju 720x576 (PAL). har en till fråga: När jag gick i 7:an så fick vi göra animationer på bilden med Super-8 kameror. Då var det en liten "kabel" som stack ut ur kameran och den tog man stillbilder med. Det var en liten fjärrutlösare, så att man inte ska rubba själva kameran mellan bilderna. Du hade kunnat göra det med avtryckaren på kameran ochså, men med större risk för att kameran rubbas. Men en sak som jag inte förstår är varför bildläraren skickade ner "filmrullarna" till tyskland. Och sen fick han tillbaka dom efter typ 1 termin' date=' Han fick dom i filmrullar igen iaf(det tror jag)[/quote'] Han skickade de dit för framkallning. Däremot förstår jag inte varför det tog en termin, det borde väl gå på ett par veckor. Varför kunde vi inte kolla på animationerna direkt? på en projektor eller nå. För han fick ju endå tillbaka dom i rullar. För att filmremsan måste framkallas i diverse kemilalier innan man kan titta på filmremsan, eller scanna den, eller använda den till något annat. 0 Quote
viktim Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 tack tack, har lärt mig en hel del nu faktist:D Nu ska jag bara lära mig lite till om "exponering" sen är det bara ut och filma. 0 Quote
viktim Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Glömde fråga hur länge man kan spela in med en filmrulle(24fps) 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Här kan du beräkna filmlängder och uppspelningstider: http://wwwfr.kodak.com/US/en/motion/filmCalculator.html 0 Quote
viktim Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Här kan du beräkna filmlängder och uppspelningstider: http://wwwfr.kodak.com/US/en/motion/filmCalculator.html bra sida, men hur vet jag hur många meter en rulle är? Var inne på http://nettbutikk.smalfilm.no/ och kollade på super-8rullarna. Men det verkar inte stå hur många meter det är(nu utgår jag från att det ska stå tex "super-8, 5m") Vad menas med "Colour reversal (positiv)" samt "Colour negative Super8 Film"? 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Men det verkar inte stå hur många meter det är(nu utgår jag från att det ska stå tex "super-8' date=' 5m")[/quote'] Super8 rullarna är 15 meter. Vad menas med "Colour reversal (positiv)" samt "Colour negative Super8 Film"? Reversal = positiv film. Som diabilder, fungerar med projektor. Negativ = negativ film, som ett fotonegativ. Måste scannas. Läs gärna mer om allt i länksamlingen som jag refererade till tidigare i den här tråden. smalfilm.no? Det blir billigare att köpa filmen direkt från Andec. Dessutom är Norge utanför EU vilket betyder tull och momspåslag vid införsel/handel in till EU. 0 Quote
Markus Dykfilm Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Jag har följt den här tråden med intresse... hade en still tanken att "-det vore kul att göra en undervattensfilm på Super 8, pappa har ju en kamera hemma...". Tanken fans ända tills att svaret kom... 15 meter film = 2.27 min film vid 24 fps. Shit... Jag skulle behöva ha 10-15 kameror med mig ner för att kunna göra något vettigt... Finns det inte längre rullar så man kan få lite effektivitet i filmningen? 2.27 min är kanske bra till en tagning på land men det tar ca 30 min att ta på sig utrustningen på dykplatsen, dyka fram till objektet (vrak, dykare, fisk etc), ställa in lampor göra sig klar för filmning, då har det nog gått en så där 45-60 min sen man kom till platsen. Sen får du filma i 2.27 min och för hoppningsvis så kan du använda 1-1.3 min film. Måste man sen byta film i kameran i ett mörkrum så är det någon ingen idé att man tänker mer på den här tanken. Missförstå mig inte... jag skulle gärna vilja testa en kort (väldigt kort) produktion under vatten med en super 8... Fast det vore rätt kul att kunna svara folk JA, när de fråga "-har du en såndäinga undervattenskamera?". Nu är ju dock inte min fars kamera en UV kamera utan en vanlig super 8... så först skulle det få lov att byggas ett hus till den. Ja,ja... ni behöver inte bry er så mycket om det här inlägget... det var bara jag som hade en stilla tanke som tyvärr måste avslutas... 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Finns det inte längre rullar så man kan få lite effektivitet i filmningen? Jo, det finns. Men de är ganska ovanliga: http://super8wiki.com/index.php/Beaulieu_SuperDrive_SD8/60 Måste man sen byta film i kameran i ett mörkrum så är det någon ingen idé att man tänker mer på den här tanken. 15m kassetterna behöver inget mörkrum för filmbyte, där är det bara att ploppa ut kassetten närhelst man vill det. 0 Quote
Team_fagott Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 När man väl börjat med film tänker man på ett helt annat sätt och planerar bilderna väldigt annorlunda. En naturfilmare brukar ju planera i dagar för att filma bara ett par sekunder. Ja se video generationen. ;) 3 minuter är mer än man tror. Och inte behöver du väll ta av dig dykardräkt och ta upp lampor för att gå upp och byta kasett (super 8 laddas precis som en dv kasett)? Vinsten i färg och kontrast är överväldigande och absolut värt det. 16 mm kanske skulle vara ett alternativ annars? Finns även super 8 som metervara, men då behöver du en kamera som stöder magasin (+en mörk påse att ladda filmen i) 0 Quote
Meikäläinen Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 Man behöver inte nödvändigtvis filma Super 8 med 24 b/s. De flesta Super 8 kameror filmar med 18 b/s och då får man ca 3,17 min. filmtid. Bildkvaliteten kan dock bli något sämre, men inte nämnvärt. 18 b/s rekommenderas att använda om man är nybörjare och vill få längsta möjliga filmtid av en filmkasett. Börja med Super 8 om ni vill filma på riktig film. När man lärt sig hur film fungerar då kan man uppgradera till 16 mm. Kom ihåg att för den filmlängd som man får ca 3 min. 16 mm film med 24 b/s får man ca 10 min Super 8 film! 0 Quote
Markus Dykfilm Posted June 25, 2007 Posted June 25, 2007 När man väl börjat med film tänker man på ett helt annat sätt och planerar bilderna väldigt annorlunda. En naturfilmare brukar ju planera i dagar för att filma bara ett par sekunder. Ja se video generationen. ;) Jo, absolut... det skulle krävas en hel del mer planering och man får gå tillbaka lite till grunden med att göra ett manus, men det är väldigt svårt att följa ett manus... alla fall ett bildmanus. Beroende på vilken produktion det är så har man en idé och sedan försöker man få bilder som kan passa till den idé, för att sedan klippa ihop en historia. De metoderna funka bra för video... men inte riktigt för film :) Men det att naturfilmare planerar i dagar för att filma ett par sekunder är väll inte riktigt samt nu för tiden... möjligen när det kommer till prduktioner ala BBC men en gigantisk budget... och en produktionstid på 10 år. 3 minuter är mer än man tror. Och inte behöver du väll ta av dig dykardräkt och ta upp lampor för att gå upp och byta kasett (super 8 laddas precis som en dv kasett)? Man behöver inte ta av dräkt och sånt.. så länge man int droppar allt för mycket. Men tänk dig tanken att du är nere på 30 meters djup... då kan du inte gå upp direkt. att ha en bottentid på ca 10 min/dyk (var av 2.30 är filmtid) är väldigt tidsödande. Det låter bra att man kan byta en filmkasett som på en dvkamera då kan det bli lite effektivare. Men att gemföra då med att du kan ha ett dvband på en timma så är det 2-3 dyk med full tid. Men absolut... det låter lockande att försöka... ev skulle man kunna göra en film om de grunda delarna (det är ju också mitt favoritområde). Jag kommer nog tänka lite till på den här tanken... ni kan ha väckt ett embryo till ett 8mm projekt. 0 Quote
Recommended Posts