Gå till innehåll

Manus: Livlig fantasi (4 sidor)


jbergman

Recommended Posts

Tack för de nytillkomna svaren! Kul att manuset finner läsare!

 

haha tyckte manuset var bra, en kort, rolig och ändå naturlig historia. Men man skulle kunna spexa till fantasierna extra mycket typ hur Jocke fantiserar om att de har sex på parkbänken.

Tja, min tanke är ju att fantasierna skall vara i någon mån "realistiska" (sagt med en hel nypa salt innnaför kinden), men ditt förslag gav mig ändå ett par idéer, så tack skall du ha.

 

Eller Eva fantiserar om hur Jocke räddar henne eller ngt (hur fantiserar tjejer?!)

Jag tror att det är vanligare att killar fantiserar om att rädda tjejer, men jag är varken tjej eller andra killar, så jag vet inte...

 

om man vill göra filmen lite längre kunde det ju börja med att de inte gillar varandra, men sedan efter att de båda kollat på varandra ett tag så ändras det.

Det är en tanke, men jag tror att det skulle göra att filmen blir seg inledningsvis. Och det stämmer inte så bra överens med mina erfarenheter av fantasier heller.

 

Men nu försöker jag inte trycka ned några synpunkter. Jag tar intryck av allt som sägs i tråden och kommer att tänka på det när jag går vidare med nästa manusversion.

 

Det vore ett UNDERBART slut, det som Vito Gogola föreslog!!

Vito Gogola, Selin och Simon W... Jag får tänka på saken.

 

Om man vill göra slutet extra twistat så kan Eva stanna upp på sin väg bort och säga "Eh, du..." varpå Jocke svarar "Ja?", varpå vi klipper tillbaka på Jocke i verkligheten och visar att kontakten bara var en fantasi det också. Sedan sätter sig en ny tjej på bänken, och han tänker "Söt".

 

Att dra till med en massa olika varianter är egentligen inte så svårt, men jag tror att jag i slutändan vill ha det ganska enkelt ändå. Och som sagt, jag gillar lyckliga slut.

 

Har den här tråden fått mer uppmärksamhet än resten av manusforumet tillsammans för att manuset är bra eller är det för att det jbergman som skrivit det?

Nu blir jag nyfiken. Menar du att mitt namn skulle vara säljande på något vis? Det här är ju det första manus jag postar på forumet...

 

Och som du själv konstaterar så är antalet svar inte överdrivet. Jag tror att det finns några olika faktorer som gör att det blivit lite liv i tråden, bl a att manuset är korrekt formaterat (vilket gör det lättläst), kort och allmänt publikfriande (det är en liten vardagskomedi som de flesta har lätt att ta till sig). Dessutom är det så att svar genererar svar. Inte bara för att det håller tråden högt upp i listningen, men också för att det kan göra fler personer sugna på att läsa det, och så skapar det inlägg som egentligen är svar på svar snarare än direkta kommentarer på manuset.

 

Och så hoppas jag förstås att manuset är bra dessutom.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

 

 

Menar du att mitt namn skulle vara säljande på något vis? Det här är ju det första manus jag postar på forumet...

/Jakob

 

Ja, ditt namn är säljande. Jag läste det bara för att du skrivit det. Jag orkar vanligtvis inte läsa manusen här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, ditt namn är säljande. Jag läste det bara för att du skrivit det.

Kul! Det kunde jag inte ana. Fan, nu kommer snart storhetsvansinnet att stiga mig åt huvudet, och det kan aldrig vara bra... Lova mig att du säger stopp när jag börjar tilltala dig som "undersåte Anhool".

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ju lovat att kommentera manuset, men dragit på det. Jag tror idé och komposition är riktigt bra. Framför allt är berättelsen tydlig och rättfram. Men jag tycker manuset är lite otydligt även om jag har en föreställning att jag fattade ändå. Beskrivningarna skulle kunna blir lite klatchigare och slagfärdigare. Jag tror att i huvudet finns berättelsen i klartext, men att allt fastnade inte riktigt på pappret.

 

Jag får inte någon bild av scenariot i inledningen. Det är en park, men är det vackert väder, är bänkarna mittemot varandra, är det en gång emellan? Är det folk i parken eller ödsligt? Varför sitter de där sådär? Jag skulle aldrig sätta mig i en park och läsa bok. Lika lite skulle jag sätta mig och läsa tidningen sådär utan vidare. Jag tror det hade fungerat lika bra eller bättre med tex en tunnelbanevagn där Jocke och Eva sitter i blickfånget för varandra, men om scenariot i parken blir tydligare så borde det gå lika bra med en park. Det viktiga tror jag att det är naturligt att de "tvingas" in inom synhåll för varandra i scenen

 

Den fantiserade första framstöten av jocke är precis lagom tydlig i inledningsvis, men återkastet till verkligheten lite svår att uppfatta i manuset, men kommer blir grymt i bra i filmen. Jag tror man kan skriva regält "Poff, Jocke gick aldrig fram, utan sittar kvar på bänken" eller vad man nu skall skriva som beskriver att det egentligen aldrig hände.

 

Samma sak med Evas framstöt. Rent generellt är återhoppen lite svagt beskrivna, jag kan naturligtvis ha fel (eller fatta trögt).

 

Jag tycker också att scenen med hångel under gatljusen är lite onödig och drar ner tempot. Samvaron i soffan är tydligt så det räcker och blir över om de sitter med armarna bakom respektive rygg, typ omfamnade och glor på teve. (Det står inte det i manuset, men jag ser för min inre syn att de gör det. Är det rätt tänkt?).

 

På slutet flyter det ihop lite, detta tex med klockan. Samtalar de på riktigt någon gång eller är det bara en fantasi det med? Säger de nått på riktigt, eller går de bara sin väg på var sitt håll? Kanske blir berättelsen änny starkare om de faktiskt alldrig ens tilltalar varandra men att ögonen möts ett ögonblick? Så att man starkare får känslan att båda faktiskt missade chansen. Om det vore en tunnelbanevagn kan det ju vara så att det var dags att stiga av?

 

På nått sätt kommer jag att tänka på tråden om animationen om flickan med bullfittan. Kommer du ihåg vad jag menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

"Vad tyst det blev". Menade du den Gorse?

 

Angående manuset så måste jag säga att jag nog tycker det är lite tråkigt att de sitter just i en park. För att det man ser i bild ska bli värt att titta på tror jag man borde befinna sig på en plats där det ständigt kommer människor gående. Sen när någon passerat ser man att hon tittar på honom och då tittar han bort generat. Osv. Blir mycket mer effektivt. Men svårare att genomföra of course.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarerna gorse, jag visste väl att du skulle kunna vara kritisk!

 

Jag får inte någon bild av scenariot i inledningen. Det är en park, men är det vackert väder, är bänkarna mittemot varandra, är det en gång emellan? Är det folk i parken eller ödsligt?

Det står faktiskt att bänkarna är placerade snett mittemot varandra och att solen skiner, men du har helt rätt i att beskrivningarna är i tunnaste laget. Som du säger, jag har bilden klar i huvudet, men jag har inte fått ned den ordentligt på pappret.

 

Varför sitter de där sådär? Jag skulle aldrig sätta mig i en park och läsa bok. Lika lite skulle jag sätta mig och läsa tidningen sådär utan vidare.

En solig dag går jag gärna och sätter mig på en parkbänk och läser en bok eller en tidning, och det händer ganska ofta under årets varma period. Jag hade aldrig reflekterat över att det kunde anses onaturligt... Är jag konstig?

 

Tunnelbanevagn hade egentligen varit bättre, men där är det producenten i mig som sagt stopp. Jag vill ju att filmen skall gå att spela in med enkla medel och i lättillgängliga miljöer.

 

Den fantiserade första framstöten av jocke är precis lagom tydlig i inledningsvis, men återkastet till verkligheten lite svår att uppfatta i manuset, men kommer blir grymt i bra i filmen. Jag tror man kan skriva regält "Poff, Jocke gick aldrig fram, utan sittar kvar på bänken" eller vad man nu skall skriva som beskriver att det egentligen aldrig hände.

Jo, det här funderade jag på en del när jag skrev manuset, och det har rätt stor betydelse för hur filmen kommer att se ut. Tanken är väl att gränserna skall vara lite suddiga även i filmen (åtminstone till en början, innan man hajat greppet), just så att det inte är en riktig "poff". Men det är en balansgång, definitivt.

 

Just att den här biten skulle vara otydlig hade jag faktiskt förväntat mig fler kommentarer om.

 

Jag tycker också att scenen med hångel under gatljusen är lite onödig och drar ner tempot.

Mm, jag får fundera lite på den här sekvensen. Från början var det tänkt som tre korta klipp framåt i tiden, där de i första klippet hånglar, i andra klippet pratar om giftermål, och i tredje klippet berättar en åldrad Jocke för deras barn om "Jo, ungar, mamma och jag träffades av slump, serni.". Det tredje klippet strök jag dock för att slippa ålderssminka skådisarna, och istället

gjorde jag om pratet om giftermål till ett ordlöst frieri som varar lite längre.

 

Det är hur som helst tänkt som en ganska rask sekvens, men jag skall tänka lite mer på den biten.

 

Samvaron i soffan är tydligt så det räcker och blir över om de sitter med armarna bakom respektive rygg, typ omfamnade och glor på teve. (Det står inte det i manuset, men jag ser för min inre syn att de gör det. Är det rätt tänkt?).

Nej, tanken är att hoppa snabbare fram i händelseförloppet, så att vi inte ser dem sitta och glo på teve innan pizzakartongerna kommer fram. Just för att hålla klippningen rask, som jag nämner ovan.

 

På slutet flyter det ihop lite, detta tex med klockan. Samtalar de på riktigt någon gång eller är det bara en fantasi det med?

Det är på riktigt, fast jag inser att det egentligen är en öppen fråga. Jag kom själv med idén ett par inlägg upp att det skulle vara en fantasi, men då är det ju inte ett lyckligt slut längre...

 

Kanske blir berättelsen änny starkare om de faktiskt alldrig ens tilltalar varandra men att ögonen möts ett ögonblick? Så att man starkare får känslan att båda faktiskt missade chansen.

Det är intressant att tråden har gett upphov till inte mindre än 6-7 alternativa slut. Jag skall definitivt tänka igenom både en och två gånger hur jag vill att historien skall sluta.

 

På nått sätt kommer jag att tänka på tråden om animationen om flickan med bullfittan. Kommer du ihåg vad jag menar?

Det ringer ingen klocka, men nu när du nämner den blir jag väldigt sugen på att läsa den!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående manuset så måste jag säga att jag nog tycker det är lite tråkigt att de sitter just i en park. För att det man ser i bild ska bli värt att titta på tror jag man borde befinna sig på en plats där det ständigt kommer människor gående. Sen när någon passerat ser man att hon tittar på honom och då tittar han bort generat. Osv. Blir mycket mer effektivt. Men svårare att genomföra of course.

Jag hade faktiskt tänkt mig att det går en gång mellan dem där folk kan passera, och din idé är bra. Jag får dra ihop så många statister jag kan.

 

Förresten sökte jag på både "bullfitta" och "bullfittan", men sökfunktionen hittade ingenting (förutom den här tråden). Nu känner jag mig utanför...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarerna gorse, jag visste väl att du skulle kunna vara kritisk!

 

Fast jag måste poängtera att jag absolut inte tycker det är dåligt. Det är bland de bästa manusen här på forumet. Kanske är också min kritik onödigt hårkluven? Säg att du filmar manuset som det är. Skulle filmen se annolunda ut för att man flyttar runt kommatecken i manuset?

 

...men jag har inte fått ned den ordentligt på pappret..
Inget fel på manuset, bara det att det målades inte upp någon bild för mig. Kan också bero att själva scenariot är lite främmande för mig.
Är jag konstig?.
Nej, det tror jag inte. Hur skulle det se ut om man man sätter bänkarna i anslutning till tex en glassresturang, korvservering, hållplats eller liknande och de väntar på sin tur? Eller varför inte en vänthall eller färjeläger? Då kan man läsa för att döda tid och båda tvingas vara där. När det blir ens tur tvingas de antingen agera eller göra ingenting på visst utsatt ögonblick. Nu kan filmen egentligen pågå i all evighet tills parterna själva bestämmer sig för att stanna eller gå, helt enkelt för att det blir pinsamt att sitta och glo på varandra. Förvisso ganska realistiskt, men är det filmiskt? Med lite tidspress så blir det ju rent av en konflikt.

Nu har jag tagit lite lärdom av dina egna råd jag fick :-)

Jo, det här funderade jag på en del när jag skrev manuset, och det har rätt stor betydelse för hur filmen kommer att se ut. Tanken är väl att gränserna skall vara lite suddiga även i filmen (åtminstone till en början, innan man hajat greppet), just så att det inte är en riktig "poff". Men det är en balansgång, definitivt.

Jag tror det kommer se grymt bra ut om verkligheten glider glider sömlöst över i en fantasi, men att återgången till verkligheten är tydlig så att man fattar det som nyss hände var en fantasi. Men genom att nästa fantasi glider in lika sömlöst... Jag menar, genom att vara övertydlig i ena vägen, blir inledningen av fantasin ännu mer sömlös. Just nu kommer jag inte ihåg nått bra exempel, mer än i Aliens när ripley ligger i sjuksäng, får väsentlig information etc och avslutas med att monstret hoppar fram ur ripleys mage för att i nästa scen väckas ur en mardröm. Vet du vilken scen jag menar? Finns säkert bättre exempel. Det kan rent av bli ett stilgrepp i filmen.

... första klippet hånglar, i andra klippet pratar om giftermål, och i tredje klippet berättar en åldrad Jocke för deras barn om "Jo, ungar, mamma och jag träffades av slump.. ...Nej, tanken är att hoppa snabbare fram i händelseförloppet, så att vi inte ser dem sitta och glo på teve innan pizzakartongerna kommer fram.
Jag tycker och tror att ett scenario där de spenderar tid tillsammans är väldigt tydligt utan att man behöver tre scener. Jag tror det inte ens behövs ringar i pizzalådan. Om de inte sitter i soffan, tror jag det kan duga med att de går hand i hand i parken (samma park?). Om det är i ett större perspektiv kanske det kan vara höst. Eller de skjuter en barnvagn framför sig. Man behöver inte vara dum i huvuded för att förstå att de är och vill vara tillsammans i drömsekvensen. Jag uppfattar en hångelscen som one-night-relation, medan en barnvagn är en framtidsrelation. Tex, om samma berättelse utspelas bland borden på krogen, och man visar en hångelscen som drömsekvens, så uppfattar jag killens önskning som att komma innanför trosorna. I din berättelse fick jag för mig han vill ha henne för alltid och vice versa?

 

Det är intressant att tråden har gett upphov till inte mindre än 6-7 alternativa slut. Jag skall definitivt tänka igenom både en och två gånger hur jag vill att historien skall sluta.
Kul. Det visar att det finns olika föreställningar om hur man uppfattar manuset, och att det finns olika föreställningar om vad man vill uppnå. Ingen har väl rätt svar på hur slutet skall gå? Personligen tycker jag att de skall missa chansen så VOn blir tydlig med att de faktiskt båda vill men inte vågar. Pratar de med varandra så skulle det ju faktiskt kunna räcka för att komma till skott. Eller att nästa gång de ses?
Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske är också min kritik onödigt hårkluven?

Nej, det tror jag inte. Jag har ofta märkt att kritik som börjar med att man är lite missnöjd med en enstaka replik leder till att man upptäcker större problem som man först inte såg. Din kritik tvingar mig att fundera över vissa aspekter av manuset som jag tidigare tagit för självklara, och även om jag i slutändan inte följer dina råd så kommer jag åtminstone att kunna motivera mina beslut bättre.

 

Säg att du filmar manuset som det är. Skulle filmen se annolunda ut för att man flyttar runt kommatecken i manuset?

Äh, jag tycker att du kommer med bättre kritik än var kommatecknen skall sitta.

 

Hur skulle det se ut om man man sätter bänkarna i anslutning till tex en glassresturang, korvservering, hållplats eller liknande och de väntar på sin tur? Eller varför inte en vänthall eller färjeläger? Då kan man läsa för att döda tid och båda tvingas vara där. När det blir ens tur tvingas de antingen agera eller göra ingenting på visst utsatt ögonblick.

Det är ett bra förslag, och det skulle definitivt funka att göra filmen på det sättet, men det blir en lite annorlunda film. Med tidspress kan kampen mot klockan komma att ta över filmen. Det scenario jag har haft i huvudet har snarast varit just tunnelbanescenariot, när man inte vet hur lång den gemensamma resan blir. Man ställs så att säga aldrig inför situationen att det är nu eller aldrig. Och tanken är väl lite att publiken skall hamna i samma sits som Jocke, att "va, ska hon gå nu?".

 

Men det var en förklaring, inte ett försvar. Det är bra att jag tvingas fundera på det här med tidsaspekten, för det är något jag inte reflekterat över, och nu när du nämner alternativ inser jag att det finns många andra lösningar som kan funka.

 

Jag tror det kommer se grymt bra ut om verkligheten glider glider sömlöst över i en fantasi, men att återgången till verkligheten är tydlig så att man fattar det som nyss hände var en fantasi.

Okej, men då tänker vi lika. Klippmässigt är det enkelt att lösa.

 

ripley ligger i sjuksäng, får väsentlig information etc och avslutas med att monstret hoppar fram ur ripleys mage för att i nästa scen väckas ur en mardröm. Vet du vilken scen jag menar?

Det var mer än ett decennium sedan jag såg Aliens, men jag tror att jag vet vilket grepp du menar.

 

Jag tycker och tror att ett scenario där de spenderar tid tillsammans är väldigt tydligt utan att man behöver tre scener.

Fast vad jag var ute efter var just ett förlängt tidsperspektiv. Sekvensen följer på Jockes tanke "...vi kunde ha en framtid tillsammans", och jag vill köra en snabbspolning genom åren, från hångel till giftermål till barn. Typ.

 

Att sitta och mysa i soffan har jag gjort med flera flickvänner, men ändå är jag singel idag... Vi hade väl ingen framtid tillsammans.

 

Men det idé om en barnvagn är genial. Jag känner mig korkad som inte tänkt på det själv. Här satt jag och funderade på symboler för framtidsrelationer, och så tänkte jag inte på barnvagnen!

 

Fast då blir jag iochförsig sugen på att göra en sömlös övergång från den fantasin tillbaka till verkligheten. Det är enkelt gjort, men det skulle bryta mot det etablerade filmspråket... Äsch, nu tänker jag som regissör och inte manusförfattare.

 

I din berättelse fick jag för mig han vill ha henne för alltid och vice versa?

Nja, han fantiserar ju bara. Han vet inte ens om de skulle passa ihop.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Som alla andra redan sagt så är det ett mysigt filmmanus, kanske aningen bekant men vem bryr sig. Kan tänka mig att SVT skulle vara intresserad av en film som denna; visa den när de har några minuter till övers mellan några program.

 

Det var bara några få saker jag tänkte på när jag läste. Som Gorse sa så får man aldrig en riktigt bra bild av hur parken ser ut, så beskriv den gärna lite enkelt.

 

Sen så skriver du att båda är snygga, och jag tvivlar starkt på att till exempel du och jag attraheras av samma saker. Så skriv istället HUR de ser ut. Hårfärg, kläder, vältränade etcetera.

 

Samma sak när du skriver att Jocke försöker se cool ut. Vad är coolhet för dig? Stoppar han tummen innanför skärpet, gungar med kroppen och flinar, eller vad gör han för att se "cool" ut?

 

Men that's it. Hade varit roligt att se det filmat. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!

 

En hel del av det som står nedan kommer att se ut som ett försvarstal, men jag hoppas att ni snarare kan se det som starten till en diskussion om hur man bör skriva sina manus (något som nog bör tas i en annan tråd), för väldigt lite av det jag säger har att göra med specifikt detta manus.

 

Sen så skriver du att båda är snygga, och jag tvivlar starkt på att till exempel du och jag attraheras av samma saker. Så skriv istället HUR de ser ut. Hårfärg, kläder, vältränade etcetera.

Snygghet är en egenskap som är skild från andra egenskaper, inte en effekt av dem. Man kan vara brunett och snygg likaväl som man kan vara brunett och ful. Att försöka reducera snygghet till sådant som symmetriskt ansikte etc, skulle bara leda till ett oläsligt manus.

 

I sak har du förstås delvis rätt. Det finns ingen objektiv snygghet, men att säga att det är godtyckligt är inte heller sant. Om inte annat finns det statistiska argument som är ganska starka som säger att det rådande skönhetsidealet är ett allmänt spritt sådant.

 

Jag accepterar alltså idén om skönhetsidealet som något som om inte ett objektivt fastslaget faktum, så åtminstone ett intersubjektivt sådant. Hm, jag kanske borde återgå till att plugga inför vetenskapsteoritentan jag har i övermorgon...

 

Samma sak när du skriver att Jocke försöker se cool ut. Vad är coolhet för dig? Stoppar han tummen innanför skärpet, gungar med kroppen och flinar, eller vad gör han för att se "cool" ut?

Jag trodde faktiskt att fler än du skulle attackera på just den här punkten. Beskrivningen kommer i konflikt med en av de attityder som är ganska vanliga på voodoofilmforumet (och i manusskrivarsammanhang i stort), men jag står för den. Beskrivningen är nämligen spelbar. Se den här länken http://johnaugust.com/archives/2007/scribble-version-final-scene och se till att kolla kommentarerna.

 

Hade varit roligt att se det filmat. Lycka till.

Tackar! Casting är redan så smått påbörjad, så filmat blir det definitivt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snygghet är en egenskap som är skild från andra egenskaper, inte en effekt av dem. Man kan vara brunett och snygg likaväl som man kan vara brunett och ful. Att försöka reducera snygghet till sådant som symmetriskt ansikte etc, skulle bara leda till ett oläsligt manus.

 

Det är lugnt, ser det inte alls som ett försvarstal. Men om det vore ett så skulle jag vara totalägd. Jag menade inte att hårfärg gjorde någon snygg, mer att en kort men omfattande beskrivning av karaktärerna vore att föredra framför användandet av ett enkelt adjektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade inte att hårfärg gjorde någon snygg, mer att en kort men omfattande beskrivning av karaktärerna vore att föredra framför användandet av ett enkelt adjektiv.

Okej, då håller jag egentligen med dig. Man blir lite skadad av att ha skrivit en massa manus för nollbudgetproduktion, där man försöker beskriva karaktärerna så lite som möjligt. Men jag brukar bl a här på forumet argumentera för varför man skall beskriva sina karaktärer, så att jag inte gör det själv är rätt pinsamt. Det blir dumstrut och skamvrån för mig...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att skriva "snygg" duger rätt bra i det här sammanhanget. Skriver man brunett så halverar man ca hälften av kandidaterna som skall vara skådespelare. Men kanske läppstift, rätta kläder, kammad och välklippt etc duger som beskrivning. Motsatsen skulle vara oklippt, okammad osv.

 

...i slutändan inte följer dina råd så kommer jag åtminstone att kunna motivera mina beslut bättre.
Man måste inte följa råden. Förhoppningsvis är det nått som man kommer man fram till.

 

 

......kampen mot klockan komma att ta över filmen...

...tunnelbanescenariot, när man inte vet hur lång den gemensamma resan blir.. "va, ska hon gå nu?".

 

Jag tänkte inte riktigt tidspress i den bemärkelsen att klockan räknar ner och man ser minutvisaren närma sig noll. Jga tänkte mig en tidspress precis som tunnelbanan att man vet inte när tiden är ute. Om de beställt hämtmat vet man inte när den är klar, inte ens vad som är beställt eller om det ens är beställt nått. Glass, kinamat eller bara trött i fötterna.

 

 

...Fast då blir jag iochförsig sugen på att göra en sömlös övergång från den fantasin tillbaka till verkligheten. Det är enkelt gjort, men det skulle bryta mot det etablerade filmspråket... Äsch, nu tänker jag som regissör och inte manusförfattare.

 

 

Tror du det? Jag föreställde mig på nått sätt killen reser sig från bänken, sträcker sig fram mot barnvagnen som nyss var utanför bild och tjejen som också nyss var utanför bild avslutar pysslandet i vagnen och de går hand i hand. När man hoppar tillbaka till sittande position på bänken skulle handen på handtaget vara i exakt samma possition, men nu stöder han boken i upp stående position. Eller nått i den stilen. Eller scenbyte hur de sitter i en buss, hållande barnvagnen och hoppet tillbaka blir sömlöst med killens possition exakt samma, men nu på bänken. Som han transformeras tillbaka till bänken utan att byta läge. Fast om det är bra, vet jag inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte inte riktigt tidspress i den bemärkelsen att klockan räknar ner och man ser minutvisaren närma sig noll. Jga tänkte mig en tidspress precis som tunnelbanan att man vet inte när tiden är ute. Om de beställt hämtmat vet man inte när den är klar, inte ens vad som är beställt eller om det ens är beställt nått. Glass, kinamat eller bara trött i fötterna.

Mm, som sagt, jag skall tänka på saken.

 

Jag föreställde mig på nått sätt killen reser sig från bänken, sträcker sig fram mot barnvagnen som nyss var utanför bild och tjejen som också nyss var utanför bild avslutar pysslandet i vagnen och de går hand i hand. När man hoppar tillbaka till sittande position på bänken skulle handen på handtaget vara i exakt samma possition, men nu stöder han boken i upp stående position.

 

Eh... menar du nu att man går från "bänkscenariot" till fantasin med barnvagen? I så fall är det inget jag tänkt mig, utan snarare att man går från frieriscenen till en barnvagnsscen. Fast du kanske tänkte att man skulle stryka frieriscenen? I så fall förstår jag åtminstone vad du menar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte hur aktuellt det här manuset är, och om du kanske redan har filmat det, men p.g.a. en diskussion i en annan tråd om att man ska kommentera de manus man läser så gör jag det.

 

Manuset är småmysigt och välskrivet, men jag tycker inte det lyfter. Det känns som om jag har läst eller sett samma historia som kortfilm massor av gånger (bullfittan är bara ett exempel). Förslagen om nya oväntade slut är bra. Jag är särskilt förtjust i det med uzin. Allvarligt alltså. Om man inte vill ha något så drastiskt, så varför inte att killen tänker "Nä, det blir ändå ingenting, bäst att bränna sina skepp ordentligt" och går fram och pissar på henne. Oväntade vändningar är vad som behövs här. (Fast det är klart, om du vill sälja filmen till SVT som BrotherOfLight var inne på så ska den väl hålla sig inom vissa gränser...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarerna vilcans! Inspelning sker tidigast om en månad, så det är definitivt inte inaktuellt. (Jag rushar aldrig manusskrivandet.)

 

Att införa mer oväntade element är inte alls en dum idé. Historien är rätt feg som den ser ut just nu, men samtidigt är jag ute efter att vara ganska feg. Uzin kommer inte att hända, men jag borde verkligen få in någon form av oväntad vändning. Jag borde ta fast på Kurt Vonneguts skrivartips, att man skall vara elak mot sina karaktärer. Jag har nog varit för snäll mot dem.

 

Det var en bra känga, och hjärnan är redan triggad och igång.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vilket bra manus =D Som sagt det låter lite som att iden har använts förut..och om det har använts förut så gör det inget för den är mysig underhållande och rolig för bara stunden! =)

 

..kul om han säger ja vad ville du och hon vänder sig om och brölar ut nåt rymdaktigt alien a la chewbacca ljud...för att sen vakna upp helt svettig..allt var en mardröm..och hon ligger brevid och sover..allt är som det ska ..eller? ;D

 

skön manus annars! ska du lägga ut klippet på youtube och bli känd? =p

 

cheers!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skit också! Har planerna verkligen lags ned?... Inte på is?

Det är inte omöjligt att filmen blir av någon gång, men antagligen inte i år. Det var med tungt hjärta jag mejlade alla inblandade under natten för att meddela att projektet var nedlagt. Extra tungt är det förstås eftersom planeringen var långt gången och jag hade styrt upp praktiskt taget alla människor jag behövde.

 

I vilket fall - hoppas allt löser sig!

Tackar!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...