Fat Tony Posted May 16, 2007 Posted May 16, 2007 Hur färgkorrigoerar man på bästa sätt? vet att det är en väldigt diffus fråga men vad bör man tänka på? 0 Quote
precision motion Posted May 16, 2007 Posted May 16, 2007 använder du något redigerings programkan det ju vara kul att få veta det, men beroende vad du vill ha för känsla kan du ju leka med att ta bort lite blå färg, exprementera med mättnad och kontrast och kanske dra upp det gula och röda i din film för att få en mysig liten 50-tals känsla... 0 Quote
frasimmat Posted May 16, 2007 Posted May 16, 2007 jag använder bara pinnacle studio när jag gör det... 0 Quote
precision motion Posted May 16, 2007 Posted May 16, 2007 De flest program kan ju korrigera färger helt ok, det var mer så att jag tänkte att det kunde vara bra att veta om han behövde specefik hjälp. 0 Quote
Pehrbau Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Det första jag alltid gör är att kolla att vit och svart nivåer ligger mellan 0 och 100IRE. Därefter kollar jag att alla färger som syns i vectorscope ligger inom tillåtna gränser. Ett sätt att kolla var gränserna ligger kan vara att lägga in en testbild på tidslinan och se var de olika punkterna hamnar. Färgtesbilden finns ofta inbyggd i redigeringsprogrammet. Den återstående färgkorrigeringen är betydligt mer bekymmersam eftersom den mest hänger ihop med personlig bedömning och hänsyn till hur man vill att bilden skall se ut. 0 Quote
Fat Tony Posted May 20, 2007 Author Posted May 20, 2007 jag använder vegas 7 men jag skulle vilja ha PPro. jag har alldrig fatta det därra vectorscope, inte heller "Det första jag alltid gör är att kolla att vit och svart nivåer ligger mellan 0 och 100IRE." 0 Quote
Team_fagott Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Rek varmt att du har en extern videomonitor/tv och eller en välkalibrerad datorskärm så du ser hur inspelade materialet igentligen ser ut (en datorskärm lkan vara grymt missvisande). Tycker att redigerinagrnas inbyggda färgkorrigering funkar rätt ok (tex i premiere) 0 Quote
Pehrbau Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Fat Tony, Om din videosignal ligger över 100IRE kommer allt över den nivån inte att kunna visa skillnaden mellan ljushet i bilden - du kan inte skilja överexponerat mot sådant som inte är överexponerat men mycket ljust. 0IRE betyder att din bild skall vara svart och allt som ligger under 0IRE uppfattas som svart. Om du justerar videosignalen så att det ljusaste inte överstiger 100 och det svartaste inte går under 0 så är du på rätt väg. Men - viktigt - det får heller inte betyda att alla clip skall nå upp till 100. Det kan ju vara en mörk dag eller filmat med dåligt ljus. Om du då flyttar upp videosignalen kommer också bruset att öka även om du tycker att du kan få fram fler detaljer. Det är en avvägning du måste göra mellan ljus/kontrast och brus. Vectorscope hjälper dig att se att dina färger ligger inom tillåtna gränser. Vissa färger - t ex vissa röda färger - har en tendens att blöda om nivån ligger för högt. I ditt redigeringsprogram finns säkert en inbyggd testbild, som du kan lägga på tidslinan och studera i vectorscope bilden. Justera inte något i den bilden för den är gjord för att ge standard värden. I vectorscopet ser du hur färgerna ligger. Notera vilka punkter som ligger närmast den yttre runda cirkeln och kom ihåg att aldrig någonsin tillåta någon färg att gå utanför dessa nivåer (punkter). Om dina klipp visar sig ha färger som ligger utanför markerningen för vissa färger (t ex en illröd kappa) kan du göra flera olika saker för att justera ned färgmättnaden. Det enklaste är att helt enkelt dra ned färgmättnaden för alla färger. Det kan behövas en reducering av uppåt 30% innan allt ligger inom gränserna men då har alla färger blivit reducerade så mycket. Om du drar ned till 100% har du en svartbild kvar. Du kan också välja att gå på endast de färger som ger problem men det är mycket svårare eftersom de flesta färger i bilden är en blandning av de olika grundfärgerna. Om du väljer att ändra en färg så måste du nästan alltid kompensera detta genom att korrigera med andra färger. Åtminstone jag tycker att detta är väldigt besvärligt och att det också kräver både ett gott färgsinne, en bra kalibrerad monitor och en hel del övning. 2 Quote
Fat Tony Posted May 23, 2007 Author Posted May 23, 2007 tack för alla era svar. ska ta till mig det 0 Quote
D_Odell Posted May 23, 2007 Posted May 23, 2007 Pehrbau, tack för infon. Har frågat mig mycket om detta den senaste tiden. Och håller på att korrigera en kommande dokumentär. Och eftersom det är en dokumentär med inte värsta budgeten, så är de flästa intervjuerna gjorda utan testmonitor. Dock med en testmonitor så har du så otroligt många fördelar att justera just de fält du vill ändra, för att slippa ändra detta i efterarbetet. Men ska pröva Vectorscope och det andra ni pratade om. Så får vi se vad systemet säger. Men att korrigera på en datamonitor är ett stort NO,NO! gjorde det på den första dokumentären jag var med på och det var på tok för mörkt och hög kontrast när man tittade på TV tex. 0 Quote
Fat Tony Posted May 24, 2007 Author Posted May 24, 2007 vilken typ av monitor rekomenderar ni? 0 Quote
D_Odell Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Det kommer du få höra olika från flera på forumet. Men jag har jobbat några måndader med en JVC 17": http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4684665 Men det priset är kanske lite i överkant. Men om du bestämt ska jobba med DV i ett år framöver så varför inte om budgeten finns. Otroligt skönt med att få upp en bild i 17" som representerar den färdiga färgen sedan. Men å andra sidan så är väll ingen korrigeringsmonitor den "absolut" rätte för alla. Mer här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=13891 0 Quote
Fat Tony Posted May 24, 2007 Author Posted May 24, 2007 finns det inte lite biligre? och varför funkar inte en vanlig dator skärm 0 Quote
precision motion Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 För att färgerna blir helt annorlunda, så när du sen tankar ut filmen från datorn till video så blir de färg inställningarn du ställt in helt kassa. 0 Quote
D_Odell Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 För oss budget filmare eller studenter eller bara fritidsfilmare så kan begagnat vara en stor fördel. Se till att sök på div. saluställen... 0 Quote
Pehrbau Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 Om jag hade råd skulle jag ha en korrigerad kommersiell monitor men de kostar en hel del. En vanlig datormonitor kan visa fler färger än vad en vanlig TV klarar. Problemet är att en viss nyans av t ex rött eller blått skall vara exakt samma färg på en TV. Man bör alltså kalibrera sin datormonitor och det är sannerligen inte enkelt. Det gäller att använda de färgskalor som gäller för TV och det är väldigt svårt att se skillnaden mellan nyanserna även om man har datormonitorn och TVn bredvid varandra. Vissa färger går inte att visa på TV och ofta finns det en anvisning om detta i redigeringsprogrammet där otillåtna färger får en liten varningstriangel. 0 Quote
megawatti Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 Denna ska vara billig och jävligt bra färger osv för ett biligt pris. http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=59215 0 Quote
Max_H Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 Det blir alla fall svårt eftersom en dataskärm får sina signaler på ett helt annat sätt plus att den för det mesta visar RGB istället för en tv som visar YUV. Edit: Fast Dell's 24" var riktigt billig nu - 6.980:- med moms. Hmm... undrar om man skulle... /Max 0 Quote
Fat Tony Posted May 29, 2007 Author Posted May 29, 2007 Jag vet vad RGB är men vad är YUV? är det andra färger i så fall vad står de för 0 Quote
Pehrbau Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 Har glömt minst två saker: 1) Som sagt innan så säger datormonitorn inte hela sanningen. En bra hjälp kan vara att ha en modern TV ansluten till utgången. Det första man då måste göra är att ställa in TVn med hjälp av SVTs testsignal så att alla svart/vita fält syns och det andra att justera färgnyanserna så att de stämmer överens med din uppfattning om hur din bild bör se ut. Någon objektiv metod för detta finns inte till rimlig kostnad för oss vanliga användare. 2) Helt bortglömt i inläggen ovan är möjligheten att använda gammakorrigering med hjälp av YUV-kurvor. När din videobild har anpassats till att ligga mellan 0 och 100 IRE och alla färger ligger inom tillåtna gränser så finns det (mycket) ofta ytterligare saker som du kan göra för att påverka bilden. I första hand gäller det Y-variabeln i YUV-diagrammet. Normalt visas Y som en rak linje från 0 till 100 IRE. Prova följande men välj först S-line för att kunna få Y-kurvan (mjukt) krokig : Välj ut ett videoklipp med mörka och ljusa partier som har filmats med bra ljus. Om du granskar bilden kanske du ser delar som är väldigt mörka pga att de ligger i skugga eller andra som är nästan helt vita. Prova försiktigt med att markera fyra ställen på den raka Y-linjen (start och slutpunkter oräknat). a)Den första av punkterna du lade dit längst till vänster (kanske 5% från vänsterkanten) drar du vertikalt så att IRE ligger på 0 för den svartaste punkten i bilden. b)Lägg sedan punkt nr 3 på kurvan i mitten horisontellt (50%) på kurvan (som fortfarande är ganska rak) och ändra inte den vertikala nivån nu (men kanske senare). c)Flytta punkt 2 mot vänster och prova vertikal nivå när du tittar på bilden (och kurvan). Stor försiktighet(!) och om kurvan plötsligt "far iväg" har du ändrat för mycket. Kolla i bilden om du kan öka ljuset i de mörka delarna en aning. Strunta i övriga delar av bilden just nu. d)När du är nöjd kan du välja först punkt 3 för att hitta ett läge horisontellt och vertikalt där övriga delar av bilden visar all information. Du skall titta t ex efter gruskorn på en gång eller grässtrån eller andra fina detaljer som tydligt skall synas utan konstigheter. Kolla också om du har nästan blå himmel att molnen syns eller att vågorna på en sjö i bakgrunden syns. Med punkterna 3 och 4 skall du kunna hitta alla detaljer som finns inspelade. Kanske upptäcker du nya veck i en vit skjorta eller fler gruskorn än du såg innan? Slutligen: här gäller stor försiktighet för det är mycket lätt att överarbeta bilden och sist och kanske viktigast om du har en bild inspelad med dåligt ljus är det stor risk att du får brus i de mörka delarna av bilden om du går för hårt fram. Här gäller: övning ger färdighet och att du tittar på bilden som den ser ut i en bra monitor t ex din anpassade TV. 0 Quote
Kaj44 Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 Hej Pehrbau, jag vet du hade en intressant länk hur man korrigerar färger, har du kvar den? Jag har två skärmar LG Flatron W2252TQ och LG Flatron L222WS + en dålig Tv, mina krav är inte större än så, jag är nöjd med skärmarna, pris ca 2000:- st. på SIBA 2008! 0 Quote
Pehrbau Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 Hej Kaj44! Var den här länken du menade? http://www.misterfrag.com/EdiusWBCC.wmv 0 Quote
Admir Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 Många pratar om rätt kalibrerade skärmar... Men hur kalibrerar jag den, efter vilken referens så att säga? Just nu är min skärm i det neutrala läget då det sällan slutar bra när man börjar höja och sänka.. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.