Gå till innehåll

Var köper man en filmpistol?


Gäst AVID

Recommended Posts

Hej, jag har tänkt att köpa en film pistol (ingen äkta) och undrar vart man kan köpa en sådan? Vill köpa av ett Svenskt företag som säljen film pistoler och som inte kostar allt för mycket? Jag vill inte köpa en pistol i plast på en leksaks affär jag vill ha någon i något tungt och hårt matrial eller om ni har några andra förslag? Någon som vet vart proffsen köper sina pistoler? Jag är tacksam för alla svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Soft-air guns är annars mycket billigare och bra verkliga:)

 

Kolla på denna, billigaste jag hittat:

 

http://www.vapenbutiken.com

 

Den kan se lite oseriös, men det är den verkligen inte!;)

 

Tack för hjälpen billigt. Och bra bara en fråga går det att skuta med dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

De mest typiska pistolerna som används i filmsammahang är oftast lösskottsvapen typ startpistol. Du hittar återförsäljare genom att googla "blank firing guns". Effekten du får är en mynningsflamma och en (jävligt) hög knall, men det kommer inget material ut genom mynningen.

 

Dessa vapen är i regel de mest detaljerade och oftast av samma metall- eller kompositmaterial som sina verkliga förlagor. Och så slipper du trixa i AE med mynningsflammor och CS-ljud på vapnen :)

 

Kom ihåg att det krävs en person som är van att handskas med vapen på inspelningsplatsen för att få använda dessa pistoler.

Länk till kommentar
Share on other sites

De mest typiska pistolerna som används i filmsammahang är oftast lösskottsvapen typ startpistol. Du hittar återförsäljare genom att googla "blank firing guns". Effekten du får är en mynningsflamma och en (jävligt) hög knall, men det kommer inget material ut genom mynningen.

 

Dessa vapen är i regel de mest detaljerade och oftast av samma metall- eller kompositmaterial som sina verkliga förlagor. Och så slipper du trixa i AE med mynningsflammor och CS-ljud på vapnen :)

 

Kom ihåg att det krävs en person som är van att handskas med vapen på inspelningsplatsen för att få använda dessa pistoler.

 

 

 

Inget elakt menat men det är väl licens på såna i sverige?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nix, de är tyvärr licensbelagda. Och du kan glömma att få en licens för film- eller teaterbruk om du inte bråkar med din lokala polismyndighet i ett halvår ungefär... (vilket, ironiskt nog, är tiden som krävs som aktiv i skytteförening för att få licens för en riktig pistol)

 

 

1 kap. Lagens tillämpningsområde

3§ Vad som sägs om skjutvapen gäller också

[...]

c) start- och signalvapen som laddas med patroner

 

 

Men tack så mycket för tipset om Vapenbutiken! Finns nog risk för att det handlas där inför nästa projekt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hobbex är verkligen inte rätt ställe. Där har de soft air guns, luftgevär och annat grejs. Handlar där en gång och aldrig mer.

 

Gå in på google och sök på modelguns. Där ska komma upp en sida som typ heter http://www.model-guns.worldwide.com eller något liknande. Där hittar du de bästa modelguns (modelguns är såna vapen som används i film. i princip riktiga vapen fast inga projektiler kommer ut ur mynningen).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Vapnen som säljs i vapenbutiken.com är ”soft air guns”, om man laddar dom så skjuter dom små plastkulor.

Vad jag vet så har aldrig någon dött av en soft air gun kula, men jag har inte någon källa på det ;) Ont kan dom däremot göra, man kan skada ögonen, spräcka tänder och få blåmärken mm. Men det är bara om man laddar dom, så om du ska filma en eldstrid så skulle jag använda oladdade vapen utan batterier. Sen får man lägga på mynningsflammor, rök och eventuellt patroner efteråt.

Kom ihåg att man måste vara 18år gammal för att få köpa en soft air gun.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, dom är betydligt kraftigare än så.

Sen är dom flesta gjorda som en replika, dom försöker alltså se ut som ett riktigt existerande vapen, alla små detaljer på rätt ställe osv. På vapenbutiken säljer dom mest kinakloner, dvs. kopior på kopiorna. Kinakloner är billigare men är av en mer osäker kvalitet, ibland fungerar dom jättebra, och ibland inte alls. Fördelen med kinakloner är att dom ofta är gjorda i metall, vilket ju ser bra ut i filmsamanhang. Du laddar dom precis som riktiga vapen med ett magasin med flera kulor. Sen är det bara att skjuta på, i en del kan man skjuta automateld och andra behöver man göra mantelrörelse mellan varje skott.

Om det står att vapnet har ”blowback” betyder det att manteln rör sig mellan varje skott, precis som ett riktigt vapen.

Dom smäller däremot inte, så ljudet får man lägga på senare.

 

Om du vill veta mer om soft air guns, gå in på youtube och sök på ”airsoft”.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...