Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Måste bara ta å varna alla som funderar på att handla från denna butik. köp från cyberphoto eller Scandinavianphoto istället. Värre kundservice kan man inte få. Helt omöjligt att komma i konatkat med en männsklig person, man kopplas vidare till massa telfonsvarare bara. Fick en Creative Vison M i julas, efter en halvdag slutade skärmen att fungera. Skickade spelaren till pixmania där dom efter 2 veckor kunde skriva i ett mail att det var ett garanti fel, 6 veckor senare så frågar dom om jag vill ha tillbaka spealren eller inte, för att redigöra på ett lätt sätt, så var det så att hade jag itne skickat mitt sura mail till dom om hur långtid de tog innan man fick någon information så hade jag inte fått någonting tillbaka alls. Efter dom hade konstaterat att det var ett garantifel så tyckte dom inte att dom behövde göra nå mer. HAr än idag itne fått nån spelare tillbaka så vi får väl se hur de hela utvecklar sig. Men va ni än gör skippa denna butik.

Postad

Ja dom ska man hålla sig borta ifrån. Riktigt sktiföretag.

Jag rek dig att maila till svenska pricerunner. Dom har nämligen sedan ett bra tag en kontakt på pixmania som dom brukar kunna trycka lite extra på (Eftersom pixmania riskerar att bli svartlistade) det har faktiskt hänt att saker rört på sig i sådana fall. Läs mer på pricerunners forum.

Postad
Måste bara ta å varna alla som funderar på att handla från denna butik. köp från cyberphoto eller Scandinavianphoto istället. Värre kundservice kan man inte få. Helt omöjligt att komma i konatkat med en männsklig person, man kopplas vidare till massa telfonsvarare bara. Fick en Creative Vison M i julas, efter en halvdag slutade skärmen att fungera. Skickade spelaren till pixmania där dom efter 2 veckor kunde skriva i ett mail att det var ett garanti fel, 6 veckor senare så frågar dom om jag vill ha tillbaka spealren eller inte, för att redigöra på ett lätt sätt, så var det så att hade jag itne skickat mitt sura mail till dom om hur långtid de tog innan man fick någon information så hade jag inte fått någonting tillbaka alls. Efter dom hade konstaterat att det var ett garantifel så tyckte dom inte att dom behövde göra nå mer. HAr än idag itne fått nån spelare tillbaka så vi får väl se hur de hela utvecklar sig. Men va ni än gör skippa denna butik.

Bra idé att här varna för "oseriösa" företag så att andra inte också blir "blåsta"/lurade.

Vi kanske skulle ha en egen tråd här på forumet för just detta?

Eller kanske använda denna befintliga tråd?

Jag tycker att tråden skulle kunna handla om både "ris och ros", dvs även för att "lyfta fram" de företag som gjort "det där lilla extra" positiva för oss "filmkunder", dvs utan att tråden för den skulle missbrukas och bli en "reklamtråd" som utnyttjas av "egenföretagare" här på Voodoo Film.

Det sistnämnda blir kanske oundvikligt?

Vad tror ni andra?

Om så är fallet får det väl uteslutande bli en varnings - och "klagotråd"...

(Detta har vi minst lika mycket nytta av, -eller hur?)

mvh

Joel.N

Postad

Pixmania har fått ganska blandade omdömmen på pricerunner, där de dåliga omdömmena överväger. Jag misstänker att när prylarna funkar så är företaget bra, men när nått går tokigt med prylarna man köper så kan man lika gärna kasta grejorna i sophinken.

Risken med en sån här tråd är att alla företag förr eller senare kommer att hamna i den, så läsaren måste också göra sin egen bedömning. Ett tips om man handlar från utländska företag är att betala med kontokort. Då finns en liten chans att banken drar tillbaka pengarna, och företaget riskerar att få kortttillståndet indraget. Min fru fick pengarna tillbaka för en fotbollströja som var dålig, skickades tillbaka och sen var tröjan, pengarna och företaget som upplösta från jordens yta.

Min egen läxa är att jag kollar internetrecensioner innan jag handlar, vilket fått mig att välja bort tex webhallen.

Postad
Pixmania har fått ganska blandade omdömmen på pricerunner, där de dåliga omdömmena överväger. Jag misstänker att när prylarna funkar så är företaget bra, men när nått går tokigt med prylarna man köper så kan man lika gärna kasta grejorna i sophinken.

Risken med en sån här tråd är att alla företag förr eller senare kommer att hamna i den, så läsaren måste också göra sin egen bedömning. Ett tips om man handlar från utländska företag är att betala med kontokort. Då finns en liten chans att banken drar tillbaka pengarna, och företaget riskerar att få kortttillståndet indraget. Min fru fick pengarna tillbaka för en fotbollströja som var dålig, skickades tillbaka och sen var tröjan, pengarna och företaget som upplösta från jordens yta.

Min egen läxa är att jag kollar internetrecensioner innan jag handlar, vilket fått mig att välja bort tex webhallen.

Var det inte webhallen som blev uppköpt av pixmania häromåret?

Jag har hört att pixmania har fått en uppläxnig från pricerunner för att dom lämnar omdömen på sig själva. Men som jag nämde. Kontakta pricerunner, dom har hålhakar på pixmania och har fått olja i maskineriet förr.

Har hört många skräckhistorier om paket som stjäls av lagerpersonalen m.m. Frankrike (PIXmania är franskt) har nog inte samma tradition av postorder och konsumenträtt som vi har.

Postad

Jag funderar också på någon slags forum för svarta listor. Problemet är att mång a kanske bara kastar ur sig dynga i stundens hetta och då blir varningarna svåra att skilja på, vad är skit och vad är skitsnack.

En förmodererad svartalistan tråd, för det finns mycket som man ska akta sig för här i världen. Akta dig för eld och djupa vatten ;)

2005 fick jag mail efter en del bollande fram och tillbaka att en produktansvarig skulle kontakta mig då jag hade problem med en grunka. Nu har jag skickat två mail med kopior och undrar var svaret är. Jag skulle sakligt vilja gnälla lite på dem *host* *gp powerbank* och deras produkt som aldrig har fungerat. När den var ny var den fräckast, nu är den gammal och dålig. Dålig var den hela tiden.

Postad

Jo, det är just det som är det besvärliga. Alla företag hamnar på listan förr eller senare eftersom det finns alltid nån missnöjd kund. Det ännu dummare är att internet är vårt tids stupstock där vem som helst blir dömd utan rättegång. Är man missnöjd skall man först klaga, ta hjälp av konsumentorganisationerna och sen posta på forum. Inte tvärtom. Just nu är jag på väg att bli missnöjd på mpio mp3spelare, men ännu så länge är den svenske agenten mycket tillmötesgående.

Postad

Så här gör man i stället för att klaga på nätet:

1. Har företaget sin försäljning i Sverige? Gå vidare till punkt två, annars gå till Konsument Europa om försäljningslandet är med i EU. Övriga länder: lycka till - det skulle du tänkt på innan då du saknar svenskt skydd!

2. Framför dina krav hos återförsäljaren. Som privatperson har du stöd i Konsumentköplagen. Köper man via postorder eller över nätet så gäller Distans- och hemförsäljningslag. I korthet ska köparen ansvara för alla fel inom sex månader. Går prylen sönder inom tre år har du fortfarande skydd, men då måste du bevisa det själv. Vid distanshandel kan du returnera en produkt du inte är nöjd med inom 14 dagar - no questions asked.

3. När du inte är överens med återförsäljaren om ett fel på varan har ni en tvist. Tvister hanteras av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Gör en anmälan dit så gör de en opartisk bedömning.

4. ARN ger rådgivande beslut. Det är alltså inte nödvändigt för ett företag att följa dem, men de hamnar i Råd & Röns svarta lista om de inte följer dem, och kan hamna hos Svensk handels varninglista. Seriösa företag vill inte hamna där. Vill man få bort oseriösa aktörer från marknaden gäller det att lämna in anmälningar. Inte skriva inlägg på forum.

Postad
Så här gör man i stället för att klaga på nätet:

1. Har företaget sin försäljning i Sverige? Gå vidare till punkt två, annars gå till Konsument Europa om försäljningslandet är med i EU. Övriga länder: lycka till - det skulle du tänkt på innan då du saknar svenskt skydd!

2. Framför dina krav hos återförsäljaren. Som privatperson har du stöd i Konsumentköplagen. Köper man via postorder eller över nätet så gäller Distans- och hemförsäljningslag. I korthet ska köparen ansvara för alla fel inom sex månader. Går prylen sönder inom tre år har du fortfarande skydd, men då måste du bevisa det själv. Vid distanshandel kan du returnera en produkt du inte är nöjd med inom 14 dagar - no questions asked.

3. När du inte är överens med återförsäljaren om ett fel på varan har ni en tvist. Tvister hanteras av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Gör en anmälan dit så gör de en opartisk bedömning.

4. ARN ger rådgivande beslut. Det är alltså inte nödvändigt för ett företag att följa dem, men de hamnar i Råd & Röns svarta lista om de inte följer dem, och kan hamna hos Svensk handels varninglista. Seriösa företag vill inte hamna där. Vill man få bort oseriösa aktörer från marknaden gäller det att lämna in anmälningar. Inte skriva inlägg på forum.

det är bra att skriva inlägg också. häromåret hade jag stora problem med ett företag som sålde en x-box till mig men vägrade reparera den när den pajjat (trots gällande garanti och försäkring). jag vände mig till alla de rätta instanserna och fick rätt (efter ett halvår) fast då var det för sent och ägaren till företaget hade gått under jorden. hade jag kollat runt på nätet innan jag köpte x-boxen hade jag sett alla de extremt negativa omdömmena som fanns på det företaget, och då hade jag sparat mig själv väldigt mycket pengar, tid och energi.

Postad

Man ska absolut läsa på kring ett företag (det gör jag själv), men samtidigt gäller det att vara kritisk med var informationen publiceras och vem som är avsändare.

Problemet när man skriver foruminlägg är att man inte får någon nyanserad bild av företaget ifråga. Det räcker med att ytterligare en person lägger sig i och skriver att Pixmania är suveräna. Då är bultens kritik plötsligt hälften så sannolikt.

Det är bättre att vända sig till rätt sorts forum (läs: medium) för att rikta sin kritik. cint.se är ett sådant, liksom alla prisjämförelseagenter (Prisjakt, Pricerunner, vedervärdiga Kelkoo och så vidare). Då är all kritik samlad. Inlägg på forum från mer eller mindre anonyma användare tror jag inte alls på. Det måste vara en väl etablerad medlem i så fall.

Men detta är ju bara min syn på saken, inte sagt att den är mer rätt än någon annans. :) (Fast jag har aldrig haft fel i hela mitt liv. :e)

Postad

Jag köpte nyss en mp3 från dem. Har inte haft några problem. Billig o snabb frakt. Men så har den ju inte gått sönder än. Vissa affärer är ju sämst på att fixa sådant som inte ger dem pengar.

Postad

att en vara fungerar bra tycker jag som några nämnt här itne är andledningen till att butiken är bra. Jag ser det som så att en webbutiks uppgift är att sköta service delen, vilket pixmania inte alls har skött bra på något sätt.

Förstår vad Peace menar med sitt inlägg och kan väl inte mer än hålla med om det, men vill bara påpeka att servicen hos pixmania inte är att hänga i granen. sen hur deras produker dom levererar är bra är en helt annansak, det jag syftar på med det här inlägget är om man får problem med sin vara, och då rekomenderar jag cyberphoto eller scandinavan photo som erbjuder en mkt bättre service än Pixmania. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...