Gå till innehåll

Star Wars


Anstalter

Recommended Posts

AlamDv är Lamt :P

Nja man kan få schyssta effekter i det programet... alla som har sett filmen "Art Of The Sabre" vet att det går att få nice lasersvärd i det programet... Men det e sant. Riktiga effekter görs i Maya och Ae

Länk till kommentar
Share on other sites

På vissa ställen i Art Of The Sabre märker man iofs att dom tröttnat för stunden och slarvat lite med ljussablarna. Andra dåliga saker med den filmen är ju att en av personerna har Pyjamas på sig.

 

Den starwarsfilmen som postades i denna tråden stod jag inte ens ut att kolla på. Kanske är rolig för dom som medverkat men knappast för andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe tja får se om det här kan bli konstruktivt då.

Jag är imponerade av effekterna, som jag oftast blir :D

 

Det är kul att se att ni lyckats rätt bra med blue screen och de renderade bakgrunderna. Nice!

Och ljussablarna var över medel får jag säga efter att ha sett en hel del under just medelsnittet och värre. Ni lyckas viftar rätt bra med svärden också, men däremot så sabbar era ben rörelser mycket av känslan. En av 'aktörerna' går nästan bara framåt som på en promenad i några av klippen.

Synd. Så det är sånt som behöver toutch-up.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det kunde det. Jag var imponerad över sabrefighterna, de var schyssta. Sen att skylla på att fotot vanligtvis är mycket sämre i amatörfilmer, det är ingen ursäkt. Jag skulle föredragit inge prat och bara fightingscener om man det är vad man vill visa upp, istället för att göra det halvtamt. Men keep it up. Den var helt klart sevärd.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Jah det är svårt att få balans ibland :D

jag var med och fixade en actionscen i en kortfilm på kulturma som innehöll ljussabel och dubbel-ljussabel.

Väldigt bra svingande men ljudet och sabel-animeringarna kunde varit bättre(inte mitt ansvar).

 

Men om någon är duktig på effekter och vill göra en bra balanserad SW-film så har jag bildberättandet fotot och duktiga kamparts-personer osv i bagaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Fin film, jag blev ganska imponerad... jag undrar mer hur du får 3dsm animationerna att bli så snygga.. alltså i så bra kvalité , jag brukar lägga en blå bakgrund på 3dsm animationera och sedan importera filerna i Ae.. brukar inte bli så snyggt... hur har du gjort det? och sen.. hur gör du röken när han blir träffad av lightsabern?

 

Jobba lite på skådespeleriet o filmningen bara så kan ni nog skrapa ihop något mycket fint tror jag :) gl

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör som du gör (för det mesta), renderar det med en blå backgrund men sen som du säger, det blir inte alltid bra kvalitet så då brukar jag rendera det med en svart backgrund, altså två renderingar som e exakt lika med olika bg.

Sen lägger man ihop det i Ae.

 

Röken görs lite i 3D studio max med ett particle system, brukar använda en vanlig spray men ibland gör jag det med en particle playground i Ae.

 

(Röken som flyger upp från marken efter blasterskotten kommer från http://www.detonationfilms.com)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anstalter]Jag gör som du gör (för det mesta), renderar det med en blå backgrund men sen som du säger, det blir inte alltid bra kvalitet så då brukar jag rendera det med en svart backgrund, altså två renderingar som e exakt lika med olika bg.

Sen lägger man ihop det i Ae.

[/citat]

 

För att slippa att keya så kan man lågga in bakgrunden direkt i MAX, klicka bara på enviorment och background, välj picture istället för färg. funkar även med en video fil, man kan få skuggor efter föremålen också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ehh, jag vet man kan göra så men min dator klarar inte av så många modeller i en o samma scen.

 

Föresten, hur gör man så skuggorna lägger sig på marken eller mot väggar och så när man man tar in en bild som man filmat själv som backrgrund. Inget är ju 3D i filmen så Max vet ju inte hur skuggorna ska vara då och det måste ju finnas någon mesh/objekt för skuggorna ska synas???

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anstalter]Matte Shadow??, vad e det, jag hittar det inte, kan du förklara lite mer?[/citat]

 

Öppna material editor, klicka på standard och välj matte shadow, använd detta material på objektet som du vill att skuggan ska hamna på.

matte shadow gör så att objektet blir igenomskinligt och att endast skuggan syns

 

ex: du har en bild på ett fält som du vill att ett flygplan ska flyga över och kasta en realistisk skugga över.

 

gör så här: lägg bilden som bakgrunds bild i din view port och skapa en platta (plane) som motsvarar fältets storlek. vinkla plattan så att den hamnar i samma perspektiv som fältet på bilden, applicera ditt matte shadow material på plattan sen sätter du in en target spot som belysning (slå på cast shadows) Kom ihåg att lägga bilden som bakgrund även när du renderar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...

sista filmen jag såg i mitt maration idag. var nog star wars titeln jag fasstnade för. ytterligare en film från armada network.. och den, ja håller samma stil som förra filmen. (projektarbetsfilmen). men jag håller nog med faxe att nig skulel jobbat lite mer på fotot. för det känns faktiskt som att ni bara filmat en grej ute i skogen lite snabbt för att sen sitta och göra svärd på datorn resten av produktionen.

bilderna är lite tråkiga och detlajerna känns inte så påtänkta.

men svädren blev iallafal schyssta.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

angående compositioningen av 3d-modeller: Går det inte att rendera 3Dmodellerna med en alphakanal som sedan kan användas som matte/mask (vad heter det på svenska egentligen?) då skulle ju det mesta gå gratis i comp-programmet.

 

men jag har inte lyckats klura ut hur man ska kunna se eran film... det är ingen länk och när jag testar att klistra in den i adressraden så får jag inget alls, och när jag klistrar in adressen i vlc's adressrad så händer inget där heller... vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jmalmsten: Oj den där länken e ruskigt gammal...här e den nya: http://armada.rsn.bth.se/armadafilm/

Man kan nog rendera i alphakanalen och andvända som typ en mask eller nåt...har gjort det för i Ae men visste inte hur man gjorde när det gällde 3d...för mig var det lättar att göra som jag gjorde. Tror inte resultatet hade blivit överdrivet bättre ändå.

 

Tomgrejs: Ja titlen e fin på tråden..ellerhur :P Filmen verkar lite osammahållande för det är inte hela :s men vi filmade mest bara lite i skogen ja...(eller dungen :P) skog kan man knappast kalla det :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljussvärden var helt ok!!! Men ja... Story by Johan Larsson... Vilken Story? =P Nä men kul med sånna här filmer men de kunnde ju sätt lite bättre ut kanske?-! och att ni använder 3DsMax är ju kul! men mycket till animation var där ju kanske inte? om ni dessutom inte modellerar själv? ja ja... kul iallafall!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anstalter]nä storyn e lite borta...speciellt i denna versionen av filmen. Står i eftertexter var modellerna är från...

Men kul du iaf tyckte den är kul...kanske?![/citat]

 

ja ja... jo de va kul! och ljussvärden va snygga! men men... upptäckte nu att detta va ingen film från igår inte! gör kanske ingen skilnad men ja...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä...vi gjorde den inte igår... men o andra sidan har vi en ny star wars film som redigeras just nu och den är inte mycke bättre så det gör nog ingen skillnad nä :

 

Ska se ifall jag kan få upp trailer/teasern till den så kan ni ju se den om ni känner er sugna på att såga lite...kanske. inte vet jag :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...