Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om man har en viss summa pengar, vad skall man då i första hand satsa på att uppgradera inom film? Jag vet inte om jag skall köpa en större greenscreen, eller en lampa, en kamera, en mikrofon eller vad som helst.

Är det någon (helst några) som skulle kunna göra upp en lista på vad man borde satsa på?

Postad
Om man har en viss summa pengar, vad skall man då i första hand satsa på att uppgradera inom film? Jag vet inte om jag skall köpa en större greenscreen, eller en lampa, en kamera, en mikrofon eller vad som helst.

Är det någon (helst några) som skulle kunna göra upp en lista på vad man borde satsa på?

Beror på ju på hur mycket pengar och vad det är du vill göra.

Postad
Hur ska någon förutom du själv kunna ge ett vettigt svar på den frågan?

Någon som vet vad jag behöver handla till helgen?

Pizza, chips och öl?

Postad

Om du vill filma köp kamera osv... om du vill redigera köp nytt program, om du vill hålla på med effecter köp greenscreen osv och så vidare och vidare. Vad vill du utveckla? som sagt bara du kan svara på det...

Postad

Jag skulle satsa på en tjock bok. Jag envisas med att en bra kamera skapar inte automatiskt en bra film, medan en bra filmare skapar bra film även med en medelmåttig kamera.

Postad

Tänkte faktiskt föreslå det också.

Finns en bok som heter "The geurilla filmmaker handbooK" Som ska vara riktigt bra (har jag hört, vi fick bara ett parr kapitel ur den under utbildnigen). Där står allt från hur man lurar till sig inbjudnigar på premiärfester till hur man får sitt manus att sälja eller villket format man ska spela in på.

Postad

Det stämmer Gorse den bästa tekniken hjälper inte dig om du inte kan... Men om man vill lära sig filma i praktiken så hjälper det att ha en kamera. eller om man vill lära sig att redigera i praktiken så är det lättare med ett program... Men en bok är också bra, men samtidigt lär man sig mycket genom att köpa två redheads och lära sig att ljussätta så det ser snyggt ut:) men det kan man ju också läsa:)

Postad

Bekväma skor och ett gymkort.

Varför måste man äga Redheads och kameror för att lära sig filma??? Så gjorde aldrig jag. Jag började med att övertyga människor (produktionsbolag och uthyrningsföretag) som satt på teknik att ge mig en chans att producera någonting åt dom som dom kunde ha användning av. Så jag började med ENG-kameror och olika ljuspaket. Multigliders och enkla dollys. Så småningom 16mm och 35mm.

Att göra film handlar väldigt lite om tekniken. Det handlar mest om att övertyga andra om att tro på dig. Kan man inte det är kameran helt värdelös.

Nätverka, erbjud seniorerna hjälp, slit och släpa för att visa att du har någonting som ingen annan har. Bullshitta med klass.

Postad

Säger inte att man måste äga dyr teknik utan säger att man lär sig mest genom praktiska övningar! Praktiska övningar är tio gånger bättre än en bok, det ultimata är dock en kombination mellan dom. Jo du kan lyckas utan att ha rört i en kamera men dinna ods stiger avsevärt om du har iaf lite erfarenhet. Man kan inte lära sig att åka snowboard genom att läsa böcker. utan det är genom övning övning övning....

Postad

nej det kan man inte, men man kan lära sig grunderna på en billig skitbräda som är köpt på loppis för en femtiolapp. Sen efter det kan du köpa en bättre...

Postad

När vi ändå är inne på ämnet...

Min första "snowboard" var två gula plasttrickskidor som jag satte parallellt och skruvade ihop med plåtbitar, sedan flyttade jag bindningarna. Plötsligt hade jag en typ 80cm lång snowboard, med en cool, sofistikerad "TwinNose"... ;) Om snön var tillräckligt djup, och backen tillräckligt brant, så funkade det faktiskt. Ungefär.

Det går, om man vill. :)

Nästa vinter köpte jag en Burton.

Postad

Det här är tydligen lustikurrarnas tråd så här kommer mitt bidrag. Ta alla dina pengar och hyr in den dyraste jävla skådisen du har råd med under en dag (eller så många du har råd med) och filma den utav bara helvete. Sen är det bara och klippa så har du i alla fall MINST en långfilm med en kändis i huvudrollen.

• 3 månader senare...
Postad

Jag känner att jag måste komma med det överlägset mest självklara förslaget:

Jag vet inte riktigt vad du har i dagsläget (rätt gammal tråd men iaf) men bara man har en duglig kamera, dugliga lampor (en, två, tre, jag vet inte), duglig mikrofon (bara den är bättre än den inbyggda), dugligt redigeringsprogram (iMovie, Movie Maker funkar långt) och åtminstone ett par dugliga skådispolare räcker det riktigt långt. Sedan måste du lägga ALL kraft på att träna in din utrustning samt ha en berättelse, känsla vad som helst som du måste försöka förmedla på bästa sätt. Bästa sätt betyder: något du känner dig stolt över och sporrar dig till att fortsätta. En positiv konsekvens av detta tänkande leder till mindre stress, kreativ nyfikenhet och tillfredställelse, förhoppningsvis. Sedan skadar det sällan med konstruktiv kritik som pekar på saker som man var blind för innan.

Lycka till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...