Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja, har en liten fråga om optik för video. Jag har bara fotat med vanliga videoobjektiv på 500/Beta/XD medmera....

Men eftersom jag vill göra mer filmliknande produktioner undrar jag lite hur jag ska gå tillväga, Pro eller Mini-35 är ju ett hett alternativ som det pratas mycket om här på forumet. Men det jag undrar är lite om Digiprimes, hur funkar dom? Är det vanlig 2/3"-fattning och bara att plugga i på en proffsvideokamera?

isåfall, vad blir effekten jämfört med en 35-adapter?

vad tror ni är bäst? verkar ju ganska enkelt att bara slänga på en Digiprime(om dom funkar som jag tror dom gör).

Tacksam för lite guidning....

Postad

Pro35 ger samma skärpedjup som du fått på en 35mm-kamera. Med digiprimes får du det skärpedjup din kamerasensor ger. (Bländare och brännvidd påverkar givetvis i båda fallen.)

Jag kan tycka att det ständiga tjatet om kort skärpedjup känns lite trist. Jag kommer nog att göra eventuella hd-grejer framöver med den skarpaste hd-zoomen jag har råd med och strunta i om det blir skarpt här ifrån till månen. Jag stör mig inte så mycket på det. Men det är ju tycke och smak.

Här är lite läsning från CML:

http://www.cinematography.net/Pages%20DW/DigiPrimesvsPro35.htm

Postad

Jaha, ok. När jag ändå är på ämnet, vad står "prime" för? fast optik gissar jag....

Och jag håller med dig, det är mycket prat om skärpedjup som man ska få fram för att få det filmiskt, men enligt vad jag tycker så är det väl ofta på film som det inte alls är ett så extremt skärepdjup? Har jag fel? Jag menar det är ju inte bara skärpedjupet som gör en filmlook, fast å andra sidan kanske litet skärpedjup är den enklaste genvägen för att få filmlook....

Postad

Vill man emulera hur en 35mm-kamera beter sig mer exakt så är en adapter den enda lösningen. Tar man en närbild med 50-gluggen på 35 så ligger bakgrunden ur fokus på ett visst sätt. På video blir den skarp. Det blir två olika bilder som säger olika saker rent berättartekniskt fast utsnittet och avståndet till skådepelaren är densamma.

Postad
men enligt vad jag tycker så är det väl ofta på film som det inte alls är ett så extremt skärepdjup? Har jag fel?
Så det är inte bara jag som inbillar mig alltså... tur.
  • 3 veckor senare...
Postad

Det beror på att man av traditionen försökt bli av med det korta skärpedjupet som film ger i över hundra år medan man med videokameror försökt skapa kortare skärpedjup i ett tiotal år. Kan man säga lite hårt draget.

Orson Welles och Greg Toland experimenterade redan i Citizen kane med specialkonstruerad optik, specialbyggda scenerier och avancerat ljus för att få djupskärpa. Kubrick använde optik konstruerad för Nasa för att få till sitt berömda långa skärpedjup. Det här med kort skärpedjup är en ganska ny trend.

Postad
Långt skärpedjup = om man har 3-4 objekt på rad efter varandra (obj 1 = 1 m från kamera, obj 2 = 2 m från kamera osv) och ändå är alla i fokus/skärpa

??

Kort skärpedjup?

...så är bara objekt 1 i skärpa. Och i många adapter-exempel så är inte ens objekt 1 i skärpa utan bara en liten del av objekt 1.

Postad
Kubrick använde optik konstruerad för Nasa för att få till sitt berömda långa skärpedjup. Det här med kort skärpedjup är en ganska ny trend.

Nasa objektivet specialitet var ju att den släppte 1 eller 2 stops mer ljus (vet inte exakt hur mycket), så det betyder att den var gjord för att filma under extrema ljusförhållande (lite ljus), så vad har detta att göra med lång skärpedjup?

Lite ljus = kort skärpe djup

Kan du förklara hur du tänker Munthe? Förstår inte riktigt vad du menar.

/Jan

Postad

Dr_Strange_Love: Med optik som är bra i svaga ljusförhållanden kan man ha mindre bländare och därmed få längre skärpedjup. Inte så konstigt. Eller missförstod jag frågan?

/Jakob

Postad
Dr_Strange_Love: Med optik som är bra i svaga ljusförhållanden kan man ha mindre bländare och därmed få längre skärpedjup. Inte så konstigt. Eller missförstod jag frågan?

/Jakob

Fan... Du har rätt.

Tack för förklaringen

:-)

/Jan

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...