Ronnie Posted July 3, 2002 Share Posted July 3, 2002 Vi är några som precis har börjat spela in en kortfilm på en miniDV och en Hi8 kamera. Det som jag tycker är bland det svåraste är ljussättningen. Någon här som är hemma på det här med ljuset? Vad ska man tänka på när man filmar ute / inne? Kan man klara sig med ett par 60 watts lampor osv? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 3, 2002 Share Posted July 3, 2002 Det beror mycket på vilken typ av film det rör sig om, skräckfilm, drama, visuell stil, om du strävar efter "filmkänsla" etc... Men generellt så gäller det att dra ned på kontrasten lite om man jämför med filmen. Video klarar bara runt 5 exponeringssteg, med andra ord får man använda mycket lättning eller svaga huvudljus. %2$s skrev: Vad ska man tänka på när man filmar ute / inne? Mycket! Ute gäller det ha koll på solen (var befinner sig den vid vilken tid), molnen (färgtemperaturen ändras vid moln, och även kontrasten), marken (gräs, vatten, sand etc ... alla reflekterar solljuset olika!). Inne är fönstrena det viktigaste. Om de blir utfrätta så kan man sätta ett ND-filter för att tona ned kontrasten. Kanske behövs det också ett 85-filter (på 3 200 K°) på fönstret för att ändra färgtempen från blå till röd. Det kan visserligen sättas på lamporna också, men då förlorar du ungefär ett bländarsteg på dem. Detta är egentligen generella tips för ljussättning. För video är det som jag sa främst kontrasten man måste se upp med, samt överexponeringar (= ingen bildinformation!!). Om du har zebra kan du ställa in den på 98%, det motsvarar vitt innan det blir utfrätt. Men viktigast är ändå att träna upp ögonen och inte lita till några instrument som du kanske ändå inte har eller kan få tag på. %2$s skrev: Kan man klara sig med ett par 60 watts lampor osv? Ja. All form av ljus är användbart, det gäller bara att veta var de ska placeras. Om du ska använda det inomhus tycker jag att du ska använda det befintliga ljuset för att få upp exponeringen, och sedan 60 wattarna för att ljussätta fram "karaktär" så gott det går. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrhaze Posted July 3, 2002 Share Posted July 3, 2002 när jag filmar inomhus så brukar jag köra med 4-7 vanliga 60W lampor (INTE HALOGEN! då dessa ger en väldigt kall temperatur). man får det faktist att se hyfsat ut, därimot skräck scener där man behöver lite dämpad belysning är det klurigare, så ska man helst ha en mer riktad lampa så man dår de skarpa skuggorna :e men med 4-7 vanliga 60 wattare så får man inomhus scener att se ut ungefär som Vänner (komediserien), det brukar jag nöja mig med :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 3, 2002 Share Posted July 3, 2002 Själv är jag ganska svag för alla sorter av mjukljus. Har jag ingen mjukljus försöker jag göra en, m.h.a. reflektorer, bouncers etc. %2$s skrev: HALOGEN! då dessa ger en väldigt kall temperatur Halogenlampor ger allt annat än en kall temperatur, de ligger på ungefär 3 200 - 3 400 kelvin. Med andra ord ganska röda. Kanske är det HMI lampor du tänker på? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrhaze Posted July 4, 2002 Share Posted July 4, 2002 hmi.. mycket möjligt, de där strömsnåla lysrörs liknande lamporna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 4, 2002 Share Posted July 4, 2002 Aha... det heter väl bara lysrör tror jag? De ligger nog på en 4 000 K skulle jag tro. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Traxx Posted July 8, 2002 Share Posted July 8, 2002 Hej. Jag skjuter en långfilm på DV med minimalt med ljus i långfilmsammanhang. För det använder jag: 6 x 600W 2 x 2000W och 1 st 4 Bank lysrörsarmatur + bouncers, enstaka lysrör, flaggor osv... Har svårt att tänka mig att det går att få amerikansk sitcom-känsla med några 60W glödlampor. Just Friends plåtas ju på 35mm med enorma studioriggar av ljus. Knappast under 10 000W sammantaget. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nenne Posted July 8, 2002 Share Posted July 8, 2002 det beror valdigt mycket pa omgivningen! Och syftet med filmen! Vem som helst kan slanga in 10 000 watt i ett kritvitt rum, men behovs det? Sen beror det mycket pa kameran, film eller video?, en mx1 har bra ljuskanslighet medan en c-200 ar mindre bra. Ratt hyfsat blir det med en dsr-500… men vist det racker ju inte med ett par 60 wattare… men med 7-8 stycken (riktverkan) sa kan man ju spela in med nagorlunda ljus om de star nara (film för hemmabruk). Den film vi spelar in nu anvander vi 9 lampor mellan 300-1000 w, och oftast anvander vi inte alla. Ska man sedan ga in pa amerikans sitcom-kansla sa kan man latt glomma dv! Inte ens 24p racker! /nenne 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 9, 2002 Share Posted July 9, 2002 Sedan är det ju en fråga om man vill ljussätta eller om man vill få upp exponeringen. Med ett antal 60 W:are kan jag säkerligen tänka mig att man kan få upp exponeringen och kontrasten till en nivå som passar DV bättre, men jag tror knappast att det går att ljussätta med dem. I så fall får man använda massor av flaggor och reflektorer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 10, 2002 Author Share Posted July 10, 2002 Det mesta av vår lilla film spelas in utomhus så vi kör en hel del med reflektorer. Det är mest inomhus scenerna som jag vill ska bli tillräckligt exponerade, har tyvärr inga zebramösnter i kamerorna. Vill inte direkt ha någon speciell stil på filmen, vi vill mer bara klara av att få en bild som man kan se ;). I vårt nästa projekt är det kanske dags att börja med en mer specifik ljussättning... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nenne Posted July 10, 2002 Share Posted July 10, 2002 kör med bygglampor!!! hehe... 3 sådana så har du ljus. kostar 70 kr st. iofs gula lampor med det är bara att vitbalansera efter de. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Linder Posted July 11, 2002 Share Posted July 11, 2002 Jag tycker att man: *ska vara försiktig med beslysning. Jag har filmat inomhus med specialbelysning och det blev inte särskilt bra. En gång hade vi bara en enda lampa i ett enda stort vardagsrum och den gav ett blått, fattig sken men gjorde snygga skuggor på väggarna. En lampa som kommer för nära gör att filmen blir röd, det kan man i och för sig filtrera bort efteråt. För det mesta spelar vi in filmerna utomhus och det bästa ljus vi haft var i våras när vi filmade senast. Det var mulet och ingen sol på två dagar men det gav bra färger ändå och inte allt blänk och starka kontraster som det blir vid fullt solljus... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nenne Posted July 12, 2002 Share Posted July 12, 2002 Man ska inte vara försiktig med att belysa, dåligt ljus = dålig inspelning. Det gäller bara att belysa rätt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 13, 2002 Share Posted July 13, 2002 [citat=Ronnie]är mest inomhus scenerna som jag vill ska bli tillräckligt exponerade, har tyvärr inga zebramösnter i kamerorna.[/citat] Vilken tidpunkt ska det vara, natt eller dag? [citat=Dan Linder]En lampa som kommer för nära gör att filmen blir röd, det kan man i och för sig filtrera bort efteråt.[/citat] Det beror ju på vilken färgtemperatur lampen har och vilken typ av ljus du har ställt in kameran/filmen på. Sådant här ska man alltid filtrera på platsen, m.h.a. filter på lampan etc. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 13, 2002 Author Share Posted July 13, 2002 Vårt kortfilm utspelar sig nästan uteslutande på dagen. Vårt nästa projekt kommer dock förmodligen bara att utspela sig på kvällen/natten så förslag till hur man kan få det att se mörkt ut är också välkommet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nenne Posted July 13, 2002 Share Posted July 13, 2002 Att få det att se mörkt ut på natten/kvällen är inget problem om man filmar i mörker. Skojar bara… Min personliga smak är att det ska vara fult exponerat på huvud objekten framför kameran, medan andra objekten kam man sätta ett diffust ljus på. Bakgrunder kan man låta vara (i stads scener om inte bakgrunden har betydelse) Obs! vi pratar nattscener nu. Vill man belysa bakgrunden så kan man använda ägget (eller annan form av allmän belysning). Denna ljussättning ser bra ut på bild, och är inte så komplicerat. Men det tar tid att ljussätta!! eftersom vi använder fler ”mindre” (effekt) armaturer för att belysa huvud och andrahandsobjekt med som sedan skall filtreras och reflekteras. /nenne 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrhaze Posted July 13, 2002 Share Posted July 13, 2002 jag körde 5 st 60 wattare i ett 30m2 rum med dv. det blev relativt bra faktist och jag tyckte jag fick in lite utav en sitcom känsla, självklart såg den inte ut exakt som friends men ändå.. sen utomhus sa någon nånting om arbetsbelysning - helt perfekt, har alltid kört med det på natt scener. man får sig en fin varm bild, och om man bara kör kanske 1-2 från samma håll kan man till och med få till lite skräckfilms känsla - stora skuggor, skarpa kontraster.. ja ni vet :) (och billigt är det också, 70 spänn för en 300wattare) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 13, 2002 Share Posted July 13, 2002 [citat=nenne]Min personliga smak är att det ska vara fult exponerat på huvud objekten framför kameran, medan andra objekten kam man sätta ett diffust ljus på. Bakgrunder kan man låta vara (i stads scener om inte bakgrunden har betydelse)[/citat] Fult exponerat? :e Skämt åsido. Jag tycker nog tvärtom ... nästan. Huvudobjektet ska självklart vara det som upptar tittarens synfält (dvs ljuset). Men sedan kan själva bilden vara ljusare desto längre bort man kommer, ungefär som en mörk tunnel med ljuset längst bort i öppningen. Jag tycker det ger ett bra djup. Man strävar ju efter att titta in i filmen... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pierre Posted July 23, 2002 Share Posted July 23, 2002 Av min erfarenhet så ger kallare ljus mer nattfeeling, vi använder ju oss av HMI belysning, ibland sätter vi t.o.m. ½blått-fullblått 85 filter, det blir ju riktigt kallt men det är ju en smaksak 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pierre Posted July 24, 2002 Share Posted July 24, 2002 Jag måste förmedla lite visdomsord som mina läromästare propagerat film-som video för att få det att se proffsigare ut(obs, det handlar om smakråd) - Den största bristen med digitalkameror är bristen på djup i bilden så det är alltid bra att ge bilder med miljöer djup i olika steg - förgrund, huvudobjekt, bakgrund, (eller flera rum som i Roy Anderssons filmer). ------------------------------------------------------------- Ljussätt alla stegen men utgå ifrån att det ska se ut som om ljuset kommer från en och samma ljuskälla (huvudljuset). Min favorit inomhus är att använda solen d.v.s. fönster som huvudljuskälla (även vid nattscener). Men problemet är den riktiga solen som ständigt ändrar på sig. ------------------------------------------------------------- för er som nu inte har tillgång till proffsljusutrustnig...krävs fix och fantasi!!! steg1. ta bort solen med t.ex. svarta tyger/ välj inspelningsplats där inte solen stör steg2. sätt upp en frigolitskiva utanför fönstret så att du kan studsa in ljus som riktats rakt upp precis utanför fönstret... steg3. leta rätt på ett gäng starka ljuskällor (t.ex. dyra HMI? eller billiga byggbelysning/bilstrålkastare). Placera ett gäng av dessa riktade uppåt under fönstret reflekterade genom friggan (som ska luta 45-60¤ i fönstrets övre del, förhoppningsvis över bildkant om fönstret är i bild) obs. tänk på att inte blanda olika sorters ljuskällor då dessa har olika färgton som kan skära sig) steg4. mjuka upp ljuset med hjälp av frostade glasskivor (går att hitta överallt t.ex. som toalettrutor). Sätt dessa över lamporna. Eller om fönstret inte är i bild så kan du sätta diffusering direkt på fönstret (finns på rulle/ använd tunt tyg/ plast material etc.) steg5. rikta nu lamporna mot friggan så att ljuset faller in genom fönstret och önskat in i rummet, eller använd s.k. spridningsfilter för ett harmoniskt ljusspride. steg6. färga ljuset. sätt t.ex. varma (oranga cto/straw) färgfilter vid samma ställen som diffuseringen om du vill ha förmiddag, ännu varmare om du vill ha solnedgång, justera mer eller mindre diffusering beroende på väderförhållande/moln, kallare (blå ctb) färgfilter kväll/natt/regn etc. använd fantasin (-: kom ihåg att det varma ljuset skapar känsla av trygghet/glädje medan kallt ljus tolkas som ensamhet/utsatthet/sorg etc. ------------------------------------------------------------ "när man ska filma ett ansikte så är den bästa ljussättningen kontrasten; att ge den ena sidan av motivet mer ljus (s.k. högdag) än den andra, detta ger ansiktet sin runda form, sitt djup" ------------------------------------------------------------- vid utomhusfilmning så är ett bra trick om man vill ha mer ljus att använda s.k. shinyboards (kolla in bakljuset på saltkråkan) detta är en stor reflektor att studsa solljus med. den kostar en del men.... ...du kan göra en själv. Om du kommer ihåg insidan av juicepacketen så finns där det bästa reflekterande material någonsin, helt gratis. sätt fast detta på en helt vanlig träskiva med nån form av upphägning, så vips! vid närbilder är det perfekt att använda vanliga frigolitskivor som ljusstudsare, eller om du vill ha mer "glitter" i karaktärens ögon. Jag återkommer med lite fler tips å trix inom kort MVH Pierre 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pierre Posted July 24, 2002 Share Posted July 24, 2002 OBS!!! jag kom precis på att man måste vara rejält försiktig med högdagarna vid digital inspelning, ett tips är att man kan ha färgkontrast istället för ljusstyrkekontrast, d.v.s. kallare ljus från ena sidan å varmare på andra t.ex. tanken av ljuset från ett brinnande stearinljus i kontrast med kallt nattljus genom ett fönster!?! En annan sak angående digitalinspelning så har vissa röda färger en förmåga att "fläkas" ut på bild, 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 24, 2002 Share Posted July 24, 2002 Mycket bra tips Pierre! %2$s skrev: "när man ska filma ett ansikte så är den bästa ljussättningen kontrasten; att ge den ena sidan av motivet mer ljus (s.k. högdag) än den andra, detta ger ansiktet sin runda form, sitt djup" Vill bara tillägga att det också är mycket beroende på ansiktsformen på personen. Har man ett långsmalt ansikte vill man inte ljussätta fram benknotorna så att de blir ännu smalare etc. %2$s skrev: En annan sak angående digitalinspelning så har vissa röda färger en förmåga att "fläkas" ut på bild, Det är något jag märkt väldigt mycket, speciellt på blåa och röda områden. Effekten tenderar att bli ännu större om man ökar på de elektroniska färgerna också. Beror det på färgsystemet i PAL och YCrCb? %2$s skrev: Jag återkommer med lite fler tips å trix inom kort MVH Pierre Det ser vi fram emot! :) Förresten, vill bara tipsa om att man kan redigera sina egna inlägg om man skulle behöva, ikonen ser ut så här: /forum/images/xp_edit.gif Om du inte visste det. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PM Lilja Posted July 24, 2002 Share Posted July 24, 2002 Det Finns många avenbra sett att ljussetta på. Med små medel kan man få ett gämt ljus. förslag på settning i ett rum om du ska uppnå balans och liten effäkt. 1. Spänn upp ett vitt lakan över den yta du ska belysa. 2. Plasera ett flod ljus en bit bort från lakanet flodljus kan du få tag på Clas Ohlson för under 150 kr för än 150W 3. Tend och rikta flodljuset på lakanet så det inte slakar utanför lakanets yta. 4. nu kan du testa att filma scenen under lakanet. Välja lakan. Gult lakan = varmt och soligt Orange lakan = kvälls sol Blå lakan = kallt Prövat! Med små medel är mitt måtto Lycka till alla! §e MVH PM Lilja 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blund Posted February 25, 2003 Share Posted February 25, 2003 "Ju färre lampor/ljuskällor desto intressantare bild", sa en fotograf till mig - ord som jag kommer att ta fasta på vid inspelningen av min debutfilm nu till veckan. Det verkar som de flesta håller med om att man inte ska blanda in för många ljuskällor? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nanook Posted February 1, 2004 Share Posted February 1, 2004 fungerar tricket med lakan lika bra med andra ljuskällor också ... eller till och med om man reflekterar solljus 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.