Jag måste förmedla lite visdomsord som mina läromästare propagerat film-som video för att få det att se proffsigare ut(obs, det handlar om smakråd)
- Den största bristen med digitalkameror är bristen på djup i bilden så det är alltid bra att ge bilder med miljöer djup i olika steg - förgrund, huvudobjekt, bakgrund, (eller flera rum som i Roy Anderssons filmer).
-------------------------------------------------------------
Ljussätt alla stegen men utgå ifrån att det ska se ut som om ljuset kommer från en och samma ljuskälla (huvudljuset). Min favorit inomhus är att använda solen d.v.s. fönster som huvudljuskälla (även vid nattscener). Men problemet är den riktiga solen som ständigt ändrar på sig.
-------------------------------------------------------------
för er som nu inte har tillgång till proffsljusutrustnig...krävs fix och fantasi!!!
steg1. ta bort solen med t.ex. svarta tyger/ välj inspelningsplats där inte solen stör
steg2. sätt upp en frigolitskiva utanför fönstret så att du kan studsa in ljus som riktats rakt upp precis utanför fönstret...
steg3. leta rätt på ett gäng starka ljuskällor (t.ex. dyra HMI? eller billiga byggbelysning/bilstrålkastare). Placera ett gäng av dessa riktade uppåt under fönstret reflekterade genom friggan (som ska luta 45-60¤ i fönstrets övre del, förhoppningsvis över bildkant om fönstret är i bild) obs. tänk på att inte blanda olika sorters ljuskällor då dessa har olika färgton som kan skära sig)
steg4. mjuka upp ljuset med hjälp av frostade glasskivor (går att hitta överallt t.ex. som toalettrutor). Sätt dessa över lamporna. Eller om fönstret inte är i bild så kan du sätta diffusering direkt på fönstret (finns på rulle/ använd tunt tyg/ plast material etc.)
steg5. rikta nu lamporna mot friggan så att ljuset faller in genom fönstret och önskat in i rummet, eller använd s.k. spridningsfilter för ett harmoniskt ljusspride.
steg6. färga ljuset. sätt t.ex. varma (oranga cto/straw) färgfilter vid samma ställen som diffuseringen om du vill ha förmiddag, ännu varmare om du vill ha solnedgång, justera mer eller mindre diffusering beroende på väderförhållande/moln, kallare (blå ctb) färgfilter kväll/natt/regn etc.
använd fantasin (-:
kom ihåg att det varma ljuset skapar känsla av trygghet/glädje
medan kallt ljus tolkas som ensamhet/utsatthet/sorg etc.
------------------------------------------------------------
"när man ska filma ett ansikte så är den bästa ljussättningen kontrasten; att ge den ena sidan av motivet mer ljus (s.k. högdag) än den andra, detta ger ansiktet sin runda form, sitt djup"
-------------------------------------------------------------
vid utomhusfilmning så är ett bra trick om man vill ha mer ljus att använda s.k. shinyboards (kolla in bakljuset på saltkråkan) detta är en stor reflektor att studsa solljus med. den kostar en del men....
...du kan göra en själv. Om du kommer ihåg insidan av juicepacketen så finns där det bästa reflekterande material någonsin, helt gratis. sätt fast detta på en helt vanlig träskiva med nån form av upphägning, så vips!
vid närbilder är det perfekt att använda vanliga frigolitskivor som ljusstudsare, eller om du vill ha mer "glitter" i karaktärens ögon.
Jag återkommer med lite fler tips å trix inom kort MVH Pierre