Gå till innehåll

Pierre

Medlemmar
  • Inlägg

    4
  • Blev medlem

Personlig information

Filmskapande

  • Influenser
    Arne Suckerstoff, Pelle Källberg, Johnny Marr & Sigur Rós
  • Intressen
    ljud, poesi & harmoni

Utmärkelser för Pierre

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Första inlägget

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Pierre

    Vad ska en film innehålla?

    Jag hade tänkt hyra en rulle idag - men efter ett långt sökande bland hyllor insåg jag att det inte skulle finnas något nytt och tilltalande för mitt humör... jag har till att börja med svårt för genres - en bra film går sällan att stoppa in i ett fack.. det värsta jag vet är actionkomedier och regelknutna epiloger (hobbydrama) - filmer där man genomskådar alla knep, övertydliga anvisningar och moralpredikningar, multinationellt sponsrade reklamfilmer i långfilmsformat........FY OCH USCH Å TVII! Nä hörrni - tacka vet jag vackra berättelser som har någon form av "tanke" och gärna ett ifrågasättande mot ex. politik, samhälle, orättvisor, könsdiskriminering... (vår värld har mycket att uppmärksamma) Det viktiga ligger också i att förnya filmberättandet (och ljudberättandet) inse att det viktiga är känslorna vi kan framkalla med hjälp av dessa två sinnen. sedan som grand-finali angående det jätteviktiga med karaktärer i film "....slakta stereotyperna (var i allafall medvetna om dem när ni använder dess trångsynta publisitet" - det är stereotyper och klichéer som hjärntvättar vårt samhälle Godnatt - MVH Pierre
  2. OBS!!! jag kom precis på att man måste vara rejält försiktig med högdagarna vid digital inspelning, ett tips är att man kan ha färgkontrast istället för ljusstyrkekontrast, d.v.s. kallare ljus från ena sidan å varmare på andra t.ex. tanken av ljuset från ett brinnande stearinljus i kontrast med kallt nattljus genom ett fönster!?! En annan sak angående digitalinspelning så har vissa röda färger en förmåga att "fläkas" ut på bild,
  3. Jag måste förmedla lite visdomsord som mina läromästare propagerat film-som video för att få det att se proffsigare ut(obs, det handlar om smakråd) - Den största bristen med digitalkameror är bristen på djup i bilden så det är alltid bra att ge bilder med miljöer djup i olika steg - förgrund, huvudobjekt, bakgrund, (eller flera rum som i Roy Anderssons filmer). ------------------------------------------------------------- Ljussätt alla stegen men utgå ifrån att det ska se ut som om ljuset kommer från en och samma ljuskälla (huvudljuset). Min favorit inomhus är att använda solen d.v.s. fönster som huvudljuskälla (även vid nattscener). Men problemet är den riktiga solen som ständigt ändrar på sig. ------------------------------------------------------------- för er som nu inte har tillgång till proffsljusutrustnig...krävs fix och fantasi!!! steg1. ta bort solen med t.ex. svarta tyger/ välj inspelningsplats där inte solen stör steg2. sätt upp en frigolitskiva utanför fönstret så att du kan studsa in ljus som riktats rakt upp precis utanför fönstret... steg3. leta rätt på ett gäng starka ljuskällor (t.ex. dyra HMI? eller billiga byggbelysning/bilstrålkastare). Placera ett gäng av dessa riktade uppåt under fönstret reflekterade genom friggan (som ska luta 45-60¤ i fönstrets övre del, förhoppningsvis över bildkant om fönstret är i bild) obs. tänk på att inte blanda olika sorters ljuskällor då dessa har olika färgton som kan skära sig) steg4. mjuka upp ljuset med hjälp av frostade glasskivor (går att hitta överallt t.ex. som toalettrutor). Sätt dessa över lamporna. Eller om fönstret inte är i bild så kan du sätta diffusering direkt på fönstret (finns på rulle/ använd tunt tyg/ plast material etc.) steg5. rikta nu lamporna mot friggan så att ljuset faller in genom fönstret och önskat in i rummet, eller använd s.k. spridningsfilter för ett harmoniskt ljusspride. steg6. färga ljuset. sätt t.ex. varma (oranga cto/straw) färgfilter vid samma ställen som diffuseringen om du vill ha förmiddag, ännu varmare om du vill ha solnedgång, justera mer eller mindre diffusering beroende på väderförhållande/moln, kallare (blå ctb) färgfilter kväll/natt/regn etc. använd fantasin (-: kom ihåg att det varma ljuset skapar känsla av trygghet/glädje medan kallt ljus tolkas som ensamhet/utsatthet/sorg etc. ------------------------------------------------------------ "när man ska filma ett ansikte så är den bästa ljussättningen kontrasten; att ge den ena sidan av motivet mer ljus (s.k. högdag) än den andra, detta ger ansiktet sin runda form, sitt djup" ------------------------------------------------------------- vid utomhusfilmning så är ett bra trick om man vill ha mer ljus att använda s.k. shinyboards (kolla in bakljuset på saltkråkan) detta är en stor reflektor att studsa solljus med. den kostar en del men.... ...du kan göra en själv. Om du kommer ihåg insidan av juicepacketen så finns där det bästa reflekterande material någonsin, helt gratis. sätt fast detta på en helt vanlig träskiva med nån form av upphägning, så vips! vid närbilder är det perfekt att använda vanliga frigolitskivor som ljusstudsare, eller om du vill ha mer "glitter" i karaktärens ögon. Jag återkommer med lite fler tips å trix inom kort MVH Pierre
  4. Av min erfarenhet så ger kallare ljus mer nattfeeling, vi använder ju oss av HMI belysning, ibland sätter vi t.o.m. ½blått-fullblått 85 filter, det blir ju riktigt kallt men det är ju en smaksak
×
×
  • Skapa nytt...