Jump to content

nenne

Members
  • Content Count

    13
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  • City
    Piteå/Malmö/Lissabon
  • Job/title
    A-fotograf / redigerare

Filmskapande

  • Interests
    Allt med kameror ...
  1. Att få det att se mörkt ut på natten/kvällen är inget problem om man filmar i mörker. Skojar bara… Min personliga smak är att det ska vara fult exponerat på huvud objekten framför kameran, medan andra objekten kam man sätta ett diffust ljus på. Bakgrunder kan man låta vara (i stads scener om inte bakgrunden har betydelse) Obs! vi pratar nattscener nu. Vill man belysa bakgrunden så kan man använda ägget (eller annan form av allmän belysning). Denna ljussättning ser bra ut på bild, och är inte så komplicerat. Men det tar tid att ljussätta!! eftersom vi använder fler ”mindre” (effekt) armaturer
  2. OK! De har jag inte träffat på förut! Har du testat sådana? Hur var de isf? På några av deras bilder ser det ut som om de inte ger ett jämnt ljus, medan i studiorna verkar de vara perfekta. /nenne
  3. glömde skriva lycka till... /nenne
  4. Tillstånd: Offentlig plats: (gator, torg, parker m.m.) Behövs inget tillstånd. Men det kan ju vara trevligt att påpeka för folk att de blir filmade. Krogen: För tillstånd så måste du fråga krogägaren först, därefter så måste du sätta upp ”stora” skyltar om filminspelning vid entrén samt ev. andra ställen där krogägaren tycker det är lämpligt. Detta för att ge information till besökarna att det förekommer filminspelning. Därefter måste du be om lov till enskild person som befinner sig i krogen att personen syns i bild och om detta är OK. Nattbelysning (under sommartid) Har är d
  5. Man ska inte vara försiktig med att belysa, dåligt ljus = dålig inspelning. Det gäller bara att belysa rätt. Teater och film är två helt olika skådespeleri. Oftast (jag säger inte alltid) så är de som spelar teater i allmänhet sämre än de som inte har spelat in eller har varit med i små roller tidigare. Detta beror på att man måste ”spela ut” på en scen medan en liten rörelse syns direkt på filmen. Lika så är det i tal och sång. De ”bästa amatörskådisarna” får jag säga att de är de som har spelat live. (oftast iaf) Dessa människor har en mycket neutral form. Om proffsen inte är bra
  6. Man ska inte vara försiktig med att belysa, dåligt ljus = dålig inspelning. Det gäller bara att belysa rätt.
  7. Avid har under den senaste tiden minskat på sina ”kvalitetskrav” på hårdvaran. DV maskinen körs med en helt vanlig burk med ett standard 1394 kort! Sen har de en light version som redigeringsprogram, som iofs funkar bra. Att Express DV skulle kräva mer än en liknande Premiere burk tror jag inte, (har inte gjort tester) men jag tror tvärt om faktiskt. Detta för att Premiere skall klara att köras på de flesta videokort, upplösningar, effektlägen m.m. medan aviden endast är gjord för 1394 standarden. Express DV och Express versionerna är helt olika bestyckade. Sen att det kanske är roligare a
  8. kör med bygglampor!!! hehe... 3 sådana så har du ljus. kostar 70 kr st. iofs gula lampor med det är bara att vitbalansera efter de.
  9. Vad var det för Avid du körde på? Om du kör på en Express DV så klarar du dig lika bra med en standard dator med FireWire kort. Express DV har nämligen ett helt vanlig 1394 FW kort och det blir ingen skillnad på slutresultatet. (om inga avancerade keyningar m.m. som är felinställda i premiere) Om du inte har så mycket pengar och kraven inte är i topp med kvalitén (typ okomprimerad) så satsa på ett FireWire kort, kostar typ 500-600 kr. Detta klara du dig långt med. Vill du ha lite mera avancerade kort så Pinnacle DV500 (ca 8500 + moms), steget större blir DV storm (16500 kr + moms) ett bra k
  10. det beror valdigt mycket pa omgivningen! Och syftet med filmen! Vem som helst kan slanga in 10 000 watt i ett kritvitt rum, men behovs det? Sen beror det mycket pa kameran, film eller video?, en mx1 har bra ljuskanslighet medan en c-200 ar mindre bra. Ratt hyfsat blir det med en dsr-500… men vist det racker ju inte med ett par 60 wattare… men med 7-8 stycken (riktverkan) sa kan man ju spela in med nagorlunda ljus om de star nara (film för hemmabruk). Den film vi spelar in nu anvander vi 9 lampor mellan 300-1000 w, och oftast anvander vi inte alla. Ska man sedan ga in pa amerikans sitcom
  11. Nar jag redigerar de stora filmerna sa kor jag med avid xpress och en film composer (de stora versionerna), detta ar klart haftiga program. Men gar vi in pa mera prisvanliga system sa har jag suttit en del med premiere 5.3 och 6.1, och trots allt att det ar premiare sa maste jag erkanna att de verkligen har lyckats! Allt fran 4 och nerat suger kraftigt, men 5:an ar ett mycket bra program. Med de ratta installningarna och ett bra videokort sa kommer man mycket langt. Premiere klara av valdigt maninga avancerade effekter (nu tanker jag inte pa de inbyggda) utan de man gor sjalv, och bra blir det
  12. jo, som pace sager att lara kanna skadespelarna ar en mycket stor bit i det hela. Prova med att (offcamra) sitta snacka skit, at tillsammans (later konstigt) allmant umgas! Sen nar det ar inspelning sa om de inte forstar, ta deras position i skadespeleriet och lev ut. Visa precis som du vill ha det, ga/springa, skrika/viska… spela upp det sa sjalva kan se det med egna ogon. Under de lagbudgetfilmerna som vi gor sa gor regissoren detta ganska mycket. Sjalv ar jag off med allt vad de haller pa med (eftersom jag ar fotograf) Prova kanske ocksa med att kora lite ”teater start”, du vet inna
  13. Ehe… har aldrig tänkt på frågan… men du har iofs lite rätt. Men de som ”hittade” på namnet kanske utgår från att alla har en dv och redigering i garderoben och så slipper man de utgifterna… Annars så kan man alltid låna utrustning. /nenne
×
×
  • Create New...