Gå till innehåll

Canon eller Panasonic DV-Kamera?


Tippler

Recommended Posts

Är i köptagen och skall ha en ny DV kamera, men står i valet och kvalet mellan Canon MV-X250I och Panasonic NV-GS120.

 

Canon:

CCD format 1/4.5 tum

Scanningtyp Interlaced

LCD skärm 2.5 tum

CCD pixlar 1.3 Megapixel

Antal effektiva bildpunkter Stillbild: 1.23 megapixel

Video: 850.000 pixlar

Stillbilder Ja (Secure Digital)

Antal bildpunkter (stillbild) 1280x960 pixlar

Blixt Nej

LP-inspelning Ja

Bildstabilisator Ja, digital

Optisk zoom 18x

Digital zoom 360x

Sökare Ja

Filterdiameter 34 mm

Min. belysning 0 lux (Night Shot)

Slutartid 1/2 - 1/2000sek

Ljudsystem 16 bit Stereo & 12 bit Stereo

Fjärrkontroll medföljer Ja (WL-D83A)

DV-kontakter DV-ut/in

Anslutningar USB, S-video ut/in, RCA ut, nätdel, hörlur, mikrofon

Batteri Medföljer, laddningsbart (BP-2L14)

Batteriladdare Medföljer ej (laddas via nätdel)

Nätadapter Medföljer

Dimensioner (BxHxD) 73,6x78,0x130,1 mm

Vikt 490 gram (utan batteri/band)

Garanti 1 år

Övrigt Motion JPEG

PictBridge

Analog/digital-omvandling

Svensk manual

 

Panasonic

CCD format 3st 1/6 tum CCD

LCD skärm 2.5 tum

CCD pixlar 1.2 Megapixel

Stillbilder Ja (Secure Digital)

Antal bildpunkter (stillbild) 1280x960 pixlar

640x480 pixlar

Filmformat 16;9

Blixt Nej

LP-inspelning Ja

Bildstabilisator Ja, digital

Optisk zoom 10x (42-420 mm)

Digital zoom 700x

Sökare Ja

Filterdiameter 37 mm

Automatisk vitbalansering Ja

Min. belysning 1 lux

Slutartid 1/60 - 1/8000 sek

Snabbkontroll Ja

Ljudsystem 16 bit Stereo & 12 bit Stereo

Fjärrkontroll medföljer Ja, IR- och Freestyle-fjärrkontroll

DV-kontakter DV-ut/in

Anslutningar USB, S-video ut, RCA ut/in, nätdel, mikrofon

Batteri Medföljer, laddningsbart

Batteriladdare Medföljer ej (laddas via nätdel)

Nätadapter Medföljer (laddar batteriet)

Dimensioner (BxHxD) 70x75 126 mm

Vikt 450 gram (utan batteri/band)

Garanti 1 år

Medföljande tillbehör Batteri, laddare/nätdel, IR-fjärr, Freestyle-fjärr, AV-kabel, USB-kabel, axelrem och programvara

Övrigt Webbkamera funktion

Svensk manual

 

Vilken skulle ni ha valt?

Canon har bättre Zoom och S-Video in/ut samt Nightshot, medans Panasonicen har 3st CCD:er.

 

Kom gärna med för och nackdelar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon är ett mer känt märke inom kameraindustrin så det finns väl fler verkstäder och reservdelar är lättare att få tag i.

 

3 CCD är dock något jag skulle föredra för zoom, nightshot och S-video in/ut är inte livsviktiga funktioner.

 

Nightshot kan man vara utan för man kan lika gärna spela in på dagen och göra bilden grön om man nu vill uppnå den känslan, men tycker personligen att det nightshot är nåhot man bör undvika i film...

Zoom är inte direkt en avgörande funktion, bara att gå närmare med kameran ;)

S-video in/ut är bra, men man vill väl ändå helst hålla det digitalt och när man har DV in/ut så känns s-video in/ut ganska onödigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för för och nackdelarna.

 

Däremot så skall jag kanske tillägga att jag filmar oftast på kvällstid där det endast är gatubelysning, vet inte om detta har någon inverkan som är för eller nackdel för någon kamera, dock så vill jag inte använda mig utav nightshot då jag inte heller tycker om den svartvita gröna bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min enda ljussättning som jag har är gatubelysningen, jag filmar bilar (streetrace) på kvällstid och det går oftast väldigt fort så jag har inte så mycket tid på mig och eftersom bilar oftast kör framåt 8-) så har jag ganska stort behov utav zoom åtminstone upp till ca 200-300m ifrån mig.

 

Hoppas ni förstår mitt dilemma och kan hjälpa mig med vad som bör vara viktigast när det gäller ett kameraköp till dessa förhållanden.

 

Ger 3st CCD:er så pass mycket bättre film att det kan klassa ut dom andra fördelarna med Canon kameran, alltså 18X zoom och nightshot?

 

Kolla gärna in filmerna på min web www.site4race.com (krävs en FTP klient) för att se vilka förhållanden som jag filmar i, ladda hem SpeedGirl Race i Arlanda ligger på 44mb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelar också ofta in i miljöer som inte går att ljussätta. De kameror jag filmat mest med är Sony PC100, TRV50 och Canon XM1. När det gäller mörka miljöer (liknande dina gator) är PC100 överlägsen. Trechipskameran har alldeles för dålig ljuskänslighet för att ge användbart resultat då. TRV50-kameran har problem att den lätt ger vertikala streck för lampor som ligger utanför bilden, kan det vara en eftergift i megapixelhysterin? Så då blir det gamla enchipparen som gäller! :-)

 

18x zoom, säg motsvarande 50 mm x 18 = 900 mm. Det är RUSKIGT svårt att få stabil bild med det. Du kommer garanterat att klara dig med 10x. Det jag alltid saknar är bra vidvinkel (dvs motsvarande 28 eller vidvinkligare). 28 mm x 10 skulle je ett omfång på 28-280 mm, det skulle räcka ruskigt lång. Jag köpte iofs Sonys dyra vidvinkeltillsats, efter att i 2 år haft den dåliga, och det var ett verkligt lyft. Bra färger och skarpa kanter.

 

Jag var på en mässa i Karlstad i helgen och såg nån som demade en streetrace-dvd. Maken till dåligt filmat var länge sedan jag sett. Det var ett typexempel på dåligt filmat, dåligt stativ, ryckig zoomning. Där skulle ett måttligt zoomomfång, kraftigt stativ med zoomhandtag (liknande Sony/Canons LANC) varit ett verkligt lyft.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tippler, jag förmodar att du inte har för avsikt att ha kameran på stativ utan kommer att arbeta handhållet. Med tanke på det du filmar bör du nog titta på en kamera som ligger bra i handen och att alla de reglagen du behöver sitter på rätt ställen för att du snabbt kunna hitta en bra bild. Det är ju inte direkt så att du kan göra omtagningar med tanke på vad du filmar. Jag skulle nog satsa på Panasonicen av de två du har tittat på. Men det är jag det.

 

Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=orange]S-video in/ut är bra, men man vill väl ändå helst hålla det digitalt och när man har DV in/ut så känns s-video in/ut ganska onödigt.

[/citat]

 

Onödigt?! I kameran finns det en inbyggd konverter som konverterar det analoga till digitalt. Det här ger stora möjligheter. Du kan redigera med dv in / ut. Men om du t.ex vill föra över dina gamla videofilmer till dv. Så är det verkligen inte onödigt. Eller om du kanske vill göra som en viss herre gjorde här på forumet. ( Minns inte vem för tillfället ) Ta en tagning under vatten eller en annan komplicerad tagning där din vanliga kamera inte kommer åt kan du köpa nån billig liten övervakningskamera och koppla in den genom S - video ingången.

Det här är en funktion som jag själv prioriterar högt. Då den ger mig möjligheter att göra filmer utöver det vanliga. Jag vet ju inte vad dina behov och inte behov är, Tippler. Men det här är något jag själv rekommenderar. Du kommer få användning för det med tiden...

 

(Kameran jag skall köpa, Canon MV650i )

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar ruskigt för alla svar, är så svårt att välja själv, har en kass beslut ångest 8-)

 

plf66: Är det ruskigt mycket sämre ljusupptagning på 3CCD:s kameror? Har kollat på Canon kameran som har nightshot men det är med hjälp utav en liten lysdiod i kameran, den dioden räcker inte till när jag är utomhus.

Någon som har testat Panasonicen på mörka platser?

 

mattiasbloom: Jag kommer inte att kunna ha stativ då jag har väldigt bråttom och inte hinner planera så det blir frihandsfilmning som gäller.

 

ungfilm: S-Video har jag behov utav så givetvis är det en fördel, men jag har kvar min äldre DV kamera, en Canon MV450I som jag är ganska så nöjd med, men jag skulle vilja ha en bättre kamera när det är mörk, min gamla blir lite grynig i filmen tycker jag, ifs ganska mycket gryning men lite är acceptabelt (stavning).

 

Är 3CCD bättre eller sämre när det är mörkt? Är det isåfall mycker sämre eller kan man acceptera detta bara för att det är en 3CCD kamera och det är den nya tekniken som ger allt annat bättre i kvalité?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att en kamera har 3CCD är inte synonymt med att den skulle ha dålig ljusupptagning, det beror på andra faktorer än det.

 

Saxat från Cyberphoto.se hemsida om Panasonic NV-GS120:

"... och även filmning i dåligt ljus, är tack vare en nyutvecklad färgprocessor något bättre. Filmning i riktigt dåligt ljus (color night wiew) tycker jag dock fortfarande är bland dom sämre i klassen, med en hel eftersläpning i bilden (detta beror på att kameran använder sig av långa slutartider för denna funktion). Sony ex.vis använder sig av infraröd teknik istället (det ger visserligen dålig eller ingen färgåtergivning alls, men inte heller någon eftersläpning i bilden)."

 

Frågan är dock om Canon kameran är bättre i motsvarande ljus utan Nightshot funktionen.

 

Så frågan är hur mörkt det är där du ska filma och om du har möjlighet att testa kamerorna innan du köper någon av dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man måste järmföra praktiskt för att veta vad som är bäst/sämst.

 

En ny trechip kan mycket väl vara bättre i dåligt ljus än en gammal enchip. Utvecklingen går framåt. Trechip med stora sensorer och bra objektiv kan mycket väl fungera bra i mörkret. XM1 som jag refererade till är inte bra i dåligt ljus. Men har många många andra bra fördelar.

 

Själv funderar jag på en Sony PDX10 nu, skulle vilja prova hur en sådan, modern, relativ liten trechip uppförs sig i dåligt belysta områden. Bangårdar, gator, industrimiljöer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag har så svårt att bestämma mig för vilken kamera jag skall välja så har jag beslutat mig för att testa 2st demoex, har kontaktat tillverkarna och dom skickar ut en av varje till mig.

 

Jag lovar att återkomma med information om dessa, eventuellt en liten filmsnutt med varje kamera.

 

Jag tackar för den fina mottagningen och alla svar som jag har fått, som ny användare av detta forum så har jag fått en riktigt bra erfarenhet utav detta och kommer garanterat återkomma med mer frågor och även svara på frågor om jag kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle ha valt panasonicen, enligt de tester jag sett på nätet klarar den "mörker" (snarare lite ljus) bättre än tex föregångaren gs70.

Är du bilintresserad kanske du även filmar typ utställningsbilar på dagtid och då kommer du nog få betydligt bättre bild med panasonicen.

 

Angående Canon eller Panasonic så skulle jag gärna ha en lite dyrare canon typ xm2 men i de lägre prisklasserna tycker jag panasonic och sony regerar med betydligt bättre kvalitetskänsla och bättre bild.

Har själv panasonic.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag märkte på båda kamerorna som inte är så bra är att bildstabilisatorn är digital, altså den bearbetar bilden i kameran digitalt vilket gör att bildkvalitén sjunker plus att bilden inte alls blir lika lite skakig som om det var optisk stabilisator.. jmfr digital zoom med optisk zoom. Om jag uppfattat det rätt så funkar digital stabilisator likadant som om man skulle göra det i typ after effects, altså att den zoomar in bilden digitalt och flyttar den synliga utan upp och ner för att minska skakningarna, altså den klipper bort en bit av kanterna. :P lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Tyvärr så har jag varit lite sen att återkomma med mitt svar angående kamerorna. 3CCD är inget för mig, det blir alldeles för mörkt, åtminstone med Panasonic 120. Fick bättre bild med min gamla Canon MV 450i kamera, så det blir att leta efter något annat. Någon som har några bra förslag på en kamera som inte är så ljuskänslig?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 16 år senare...
1 timme sedan, eftersläpning skrev:

hej när jag kopplar upp videokameran till tv för visning via atem pro mini så blir det eftersläpning av gester och ej synkad varför ngn som vet jag har panasonic 900 och wx-fi 

mvh tomas beer

Det borde vara kameran för mina två atem mini har inget lagg man stör sig på. 

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här är från ett tag sedan när jag plinkade lite gitarr för att testa om det finns nåt lagg att tala om vilket jag inte tycker att det finns. Det är live rakt ut på nätet och sen hemladdat igen för att klippa bort dom värsta skräp bitarna och så upp på youtube. Med en sån rundgång borde lagget vara väldigt synligt tycker man.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...